Tálibánský expres. Írán obnovil povstalci zničenou železniční trať do Afghánistánu

Obnovené spojení mezi Íránem a Afghánistánem. Foto: RailjournalObnovené spojení mezi Íránem a Afghánistánem. Foto: Railjournal

Do Rozanaku dorazil po dvou letech první vlak. Chystá se prodloužení do Herátu a výhledově až do Číny.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Joker

Co na to říct? 🤔 Snad jen to, že všechny státy se chtějí rozvíjet, ale každý svým (klidně i zvrhlým) způsobem.

František

Jupí, tak až tam zavedou osobní dopravu, tak se tam bude dát dojet od nás vlakem. Stačí přeplavat Bospor, nebo ho podjet metrem.

MHD

Není lepší auto, Františku?

Platamon

Pod Bosporem to není metro, ale vlak, klasická příměstská. Pokud by se vám stejně nelíbil, tak 2x denně jede pod Bosporem i YHT (turecké vrtky).

Jarda

Žádná elektrifikace, no jim tam teče nafta ze země a eko se neřeší. Jen škoda, že se nepočítá vice i s osobní dopravou.

Filip

A už jsi viděl „dyzl američki“ na elektřinu? 🙃😅

To bys ho musel poslat do KLDR, soudruzi by ho přebudovali. 😎😆

Pavel

Vypadá to na desítky či stovky kilometrů pustinou, pravděpodobně s obrovskými výkyvy teplot. Navíc o stabilitě dodávek elektřiny na afghánském území toho moc nevíme. Celkem bych dieselovou trakci chápal. https://mapy.cz/letecka?l=0&source=osm&id=1083133982&ds=1&x=61.1712527&y=34.4356553&z=11

Jan

Nechci podceňovat stavební schopnosti Číny, ale všechna její hraniční sedla na jih od Kyrgyzstánu leží 4500-5500 m.n.m., takže pro železnici to znamená hodně dlouhé tunely…

Kubrt

Nebo jet po stávajících tratích přes Kazachstán. Na to bych sázel.

Jirik

Bude zubacka…

Elb

To záleží pouze na tom, jak moc lukrativní zásilky tam budou, Afghánistán má údajně hodně nerostů, stejně jako Irán, který je na Čínu napojen už dekády, k tomu posílení na Středo Asijské republiky, Pakistán a Indii, toho je vcelku dost..

Kubrt

Herát je v západním Afghánistánu, nikoliv východním. Prodloužením do Číny je míněna právě trať přes Herát do Turkmenistanu a dále po stávajících tratích do Číny.

David

Trochu mi tu chybí příspěvek, jak se v Afgosi tratě obnovují a u nás ruší a že do autobusu to prej s kolem nejde.

Josef Švejk

Pěkné, pěkné. Země na úrovni středověku má železniční spojení. Jaký to pokrok!

Jan

Švejku ta železnice je může s teho středověku dostat to tě nenapadlo

Joe

Dokud budou mít takové myšlení, tak z nich sebelepší technika ten novověk neudělá.

Jiří Kocurek

Kolik je potřeba papíru, aby si tam mohl dovolit každý vlasní knihu a ne jenom jednu? To jsou vagony plné knih…

malejjarda

Jednu knihu, jako Korán? 🙂

Jiří Kocurek

Jakoukoliv, klidně Bělouna. Bez vzdělání to nepůjde.

Joe

Otázka není kolik papíru, ale zda jim vůbec ten papír a vůbec základní vzdělání tamní pomazané hlavy vůbec dovolí.

Jiří Kocurek

Lesů tam moc není a vody ještě méně, obojí je pro výrobu papíru potřeba. Kniha má tu výhodu, že funguje i po sto létech, takže se pomocí ní dá naučit číst.

Druhá možnost je opičit se po někom a dělat stále totéž, protože bez knížky se číst nenaučíte. Proč asi Marie Terezie zavedla povinnou školu? Aby zlomila moc církve, mimo jiné.
Negramotný člověk má mnohem horší šance se uživit. Zato je jak dělaný pro různé diktatury – stačí symboly, hulit, a rituálně zvedat… aha, loni to bylo seno, letos je to sláma, takže tuhle ruku.

Tomáš z MB

1/ Marie Terezie byla z našeho pohledu až bigotní, zapomeňte na seriál… Ona se chtěla opírat o církev … a měla strach, co udělá její nejstarší syn, až ona pustí otěže – proto jeho největší reformy čekaly tak dlouho, neb byl císař, ale ten neměl v dědičných zemích žádná práva – ale ona byla královnou! 2/ Jinak souhlas, že osvěta je nutná, ale mám pochybnosti, že o to většina Afgánců a Afgánek stojí (zkušenost osobní s utečenci odsud i kolegů z Lékařů bez hranic odtamtud) – ale třeba to někomu z nich pomůže. 3/ A dnes můžeme mít knihy elektronické… Číst vice »

Jiří Kocurek

To ano, mohli by exportovat i něco přínosnějšího než opium a vyhrabat se tak z černého trhu se zákony džungle. Zároveň by se jim mohl rozjet také import něčeho přínosnějšího…

Martin

Přínosné to bude bude leda pro vládnocí vrstvu, která to využije k upevnění svojí moci a zvýšení svého blahobytu. Zbytek společnosti to neovlivní.

Aby se tam mohlo něco změnilo, museli by to chtít ti lidé sami. Ale oni sami nechtějí, není to jen tím, že by byli terorizováni vládnoucí vrstvou.

Jiří Kocurek

Jakoby železnice v ČR nestavěla vládnoucí vrsta.

Hele, stejně argumentovali odpůrci při prodlužování koňky v Českých Budějoviích. Že to bude lidem k ničemu, že na tom yvdělá akorát obchodník.

Nepij kafe, zakaž ho! Protože tehdy si ho mohli dovolit jenom bohatí, tak se s tím nesmělo začínat.

Elb

Tak Irán je zrovna v technologiích dále, než 19.století a rozvoj železnice, v Afghánistánu to pravda modernismus je.

Tonik

To je stejné jako v ČR. Železnice na úrovni krále klacka, možná o pár let napřed, ale o moc ne

LeBœuf

presne. se tady kde kdo povysuje, ale nase zeleznicni trate jsou dost bidne. max. rychlost trapnych 160 kmh, i to jen misty, na jednom, totalne pretizenem koridoru.

Filip

Vážení cestující, prosíme pozor! Vlak AsiaCity, dopravce JHMD, číslo třináct, patnáct, dvacet sedm, osmnáct, dva TalibanExpress, linky TE 1, ze směru Cháfem, Rozanak, Bagdád, Ankara, Istanbul, Edime, Plovdiv, Ruse, Bukurešť, Kluž, Debrecen, Košice, Žilina, Púchov, Horní Lideč, Olomouc hlavní nádraží, Pardubice hlavní nádraží a Kolín, pravidelný příjezd ve dvě hodiny a dvacet sedm minut, který pokračuje dále ve směru Braník, Vrané nad Vltavou a Dobříš, pravidelný odjezd ve třináct hodin a dvanáct minut, bude na svém příjezdu asi o jeden tisíc osm set třináct minut opožděn. Vlak je opožděn z důvodu zpoždění vzniklého mimo síť Správy železnic. Upozorňujeme cestující, že… Číst vice »

Karl vB.

Vaše vtipné hlášení mi připomnělo to, co jsem zaslechl někdy v zimě 1986/87 na Praha hl.n.:
„Expres 20 „Dukla“ z ……., je na příjezdu zpožděn o více, než 480 minut.
Upozornění pro čekající rodinné příslušníky:
Vlak ještě nevstoupil na území našeho státu.“

JGR

Vynechal jste Českou Třebovou

Filip

Nevynechal, protože tam nestojí. Stojí v Rudolticích v Čechách, ale tak všecko jsem tam vypisovat nemohl! 😅😂

svojsin

A časem se to protáhne až do Lužce od Mělníka 🙂

Filip

To se mýlíš. To bude do Braníka, přes Dobříš a mimo Vrané nad Vltavou! 😎😂

Jiří Kocurek

Přes Dětenice a Mšeno… aby celý svět věděl, jak se mají provozovat výletní expresy. Hlavně nás s tím zbožím v nákladním vlaku neotravujte, beztak na něm jenom vyděláváte. Namísto, abyste vlakem jezdili!