Tálibánský expres. Írán obnovil povstalci zničenou železniční trať do Afghánistánu
Obnovené spojení mezi Íránem a Afghánistánem. Foto: Railjournal
Do Rozanaku dorazil po dvou letech první vlak. Chystá se prodloužení do Herátu a výhledově až do Číny.
Co na to říct? 🤔 Snad jen to, že všechny státy se chtějí rozvíjet, ale každý svým (klidně i zvrhlým) způsobem.
Jupí, tak až tam zavedou osobní dopravu, tak se tam bude dát dojet od nás vlakem. Stačí přeplavat Bospor, nebo ho podjet metrem.
Není lepší auto, Františku?
Pod Bosporem to není metro, ale vlak, klasická příměstská. Pokud by se vám stejně nelíbil, tak 2x denně jede pod Bosporem i YHT (turecké vrtky).
Žádná elektrifikace, no jim tam teče nafta ze země a eko se neřeší. Jen škoda, že se nepočítá vice i s osobní dopravou.
A už jsi viděl „dyzl američki“ na elektřinu? 🙃😅
To bys ho musel poslat do KLDR, soudruzi by ho přebudovali. 😎😆
Vypadá to na desítky či stovky kilometrů pustinou, pravděpodobně s obrovskými výkyvy teplot. Navíc o stabilitě dodávek elektřiny na afghánském území toho moc nevíme. Celkem bych dieselovou trakci chápal. https://mapy.cz/letecka?l=0&source=osm&id=1083133982&ds=1&x=61.1712527&y=34.4356553&z=11
Nechci podceňovat stavební schopnosti Číny, ale všechna její hraniční sedla na jih od Kyrgyzstánu leží 4500-5500 m.n.m., takže pro železnici to znamená hodně dlouhé tunely…
Nebo jet po stávajících tratích přes Kazachstán. Na to bych sázel.
Bude zubacka…
To záleží pouze na tom, jak moc lukrativní zásilky tam budou, Afghánistán má údajně hodně nerostů, stejně jako Irán, který je na Čínu napojen už dekády, k tomu posílení na Středo Asijské republiky, Pakistán a Indii, toho je vcelku dost..
Herát je v západním Afghánistánu, nikoliv východním. Prodloužením do Číny je míněna právě trať přes Herát do Turkmenistanu a dále po stávajících tratích do Číny.
Trochu mi tu chybí příspěvek, jak se v Afgosi tratě obnovují a u nás ruší a že do autobusu to prej s kolem nejde.
Pěkné, pěkné. Země na úrovni středověku má železniční spojení. Jaký to pokrok!
Švejku ta železnice je může s teho středověku dostat to tě nenapadlo
Dokud budou mít takové myšlení, tak z nich sebelepší technika ten novověk neudělá.
Kolik je potřeba papíru, aby si tam mohl dovolit každý vlasní knihu a ne jenom jednu? To jsou vagony plné knih…
Jednu knihu, jako Korán? 🙂
Jakoukoliv, klidně Bělouna. Bez vzdělání to nepůjde.
Otázka není kolik papíru, ale zda jim vůbec ten papír a vůbec základní vzdělání tamní pomazané hlavy vůbec dovolí.
Lesů tam moc není a vody ještě méně, obojí je pro výrobu papíru potřeba. Kniha má tu výhodu, že funguje i po sto létech, takže se pomocí ní dá naučit číst.
Druhá možnost je opičit se po někom a dělat stále totéž, protože bez knížky se číst nenaučíte. Proč asi Marie Terezie zavedla povinnou školu? Aby zlomila moc církve, mimo jiné.
Negramotný člověk má mnohem horší šance se uživit. Zato je jak dělaný pro různé diktatury – stačí symboly, hulit, a rituálně zvedat… aha, loni to bylo seno, letos je to sláma, takže tuhle ruku.
1/ Marie Terezie byla z našeho pohledu až bigotní, zapomeňte na seriál… Ona se chtěla opírat o církev … a měla strach, co udělá její nejstarší syn, až ona pustí otěže – proto jeho největší reformy čekaly tak dlouho, neb byl císař, ale ten neměl v dědičných zemích žádná práva – ale ona byla královnou! 2/ Jinak souhlas, že osvěta je nutná, ale mám pochybnosti, že o to většina Afgánců a Afgánek stojí (zkušenost osobní s utečenci odsud i kolegů z Lékařů bez hranic odtamtud) – ale třeba to někomu z nich pomůže. 3/ A dnes můžeme mít knihy elektronické… Číst vice »
To ano, mohli by exportovat i něco přínosnějšího než opium a vyhrabat se tak z černého trhu se zákony džungle. Zároveň by se jim mohl rozjet také import něčeho přínosnějšího…
Přínosné to bude bude leda pro vládnocí vrstvu, která to využije k upevnění svojí moci a zvýšení svého blahobytu. Zbytek společnosti to neovlivní.
Aby se tam mohlo něco změnilo, museli by to chtít ti lidé sami. Ale oni sami nechtějí, není to jen tím, že by byli terorizováni vládnoucí vrstvou.
Jakoby železnice v ČR nestavěla vládnoucí vrsta.
Hele, stejně argumentovali odpůrci při prodlužování koňky v Českých Budějoviích. Že to bude lidem k ničemu, že na tom yvdělá akorát obchodník.
Nepij kafe, zakaž ho! Protože tehdy si ho mohli dovolit jenom bohatí, tak se s tím nesmělo začínat.
Právě, že s tím opiem skončili https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-taliban-hlasi-vymyceni-vyroby-opia-neni-se-z-ceho-radovat-233206, potřebují trať třeba na odvoz https://www.newstream.cz/money/afghanistan-by-mohl-byt-surovinovym-eldoradem-bilionovy-byznys-brzdi-nestabilita
Tak Irán je zrovna v technologiích dále, než 19.století a rozvoj železnice, v Afghánistánu to pravda modernismus je.
To je stejné jako v ČR. Železnice na úrovni krále klacka, možná o pár let napřed, ale o moc ne
presne. se tady kde kdo povysuje, ale nase zeleznicni trate jsou dost bidne. max. rychlost trapnych 160 kmh, i to jen misty, na jednom, totalne pretizenem koridoru.
Vážení cestující, prosíme pozor! Vlak AsiaCity, dopravce JHMD, číslo třináct, patnáct, dvacet sedm, osmnáct, dva TalibanExpress, linky TE 1, ze směru Cháfem, Rozanak, Bagdád, Ankara, Istanbul, Edime, Plovdiv, Ruse, Bukurešť, Kluž, Debrecen, Košice, Žilina, Púchov, Horní Lideč, Olomouc hlavní nádraží, Pardubice hlavní nádraží a Kolín, pravidelný příjezd ve dvě hodiny a dvacet sedm minut, který pokračuje dále ve směru Braník, Vrané nad Vltavou a Dobříš, pravidelný odjezd ve třináct hodin a dvanáct minut, bude na svém příjezdu asi o jeden tisíc osm set třináct minut opožděn. Vlak je opožděn z důvodu zpoždění vzniklého mimo síť Správy železnic. Upozorňujeme cestující, že… Číst vice »
Vaše vtipné hlášení mi připomnělo to, co jsem zaslechl někdy v zimě 1986/87 na Praha hl.n.:
„Expres 20 „Dukla“ z ……., je na příjezdu zpožděn o více, než 480 minut.
Upozornění pro čekající rodinné příslušníky:
Vlak ještě nevstoupil na území našeho státu.“
Vynechal jste Českou Třebovou
Nevynechal, protože tam nestojí. Stojí v Rudolticích v Čechách, ale tak všecko jsem tam vypisovat nemohl! 😅😂
A časem se to protáhne až do Lužce od Mělníka 🙂
To se mýlíš. To bude do Braníka, přes Dobříš a mimo Vrané nad Vltavou! 😎😂
Přes Dětenice a Mšeno… aby celý svět věděl, jak se mají provozovat výletní expresy. Hlavně nás s tím zbožím v nákladním vlaku neotravujte, beztak na něm jenom vyděláváte. Namísto, abyste vlakem jezdili!