Lidé Železnice

Hra o vliv na železnici začíná: Odbory vyberou předsedu na další čtyři roky; jde i o režijky

Logo Odborového svazu železnic, foto: OSŽ
Logo Odborového svazu železnic, foto: OSŽ

Takovou zápletku neměl sjezd Odborového sdružení železničářů posledních deset let, tedy od odvolání předsedy Jaromíra Duška. Nadcházející ostravská sešlost 220 delegátů v pátek rozhodne, kdo bude řídit největší odborovou centrálu (a tedy i největší nátlakovou skupinu) na železnici. O pozici předsedy se přitom ucházejí hned tři silní kandidáti. Zatím. Další se mohou objevit i těsně před volbou, neboť svého favorita může do klání vyslat přímo na sjezdu i skupina alespoň 22 účastníků.

Ovšem i dosud známá tři jména slibují zajímavý souboj. Kromě osobností totiž půjde i o střet zástupců dosud dominantních Českých drah a emancipující se Správy železniční dopravní cesty. Ta za posledních deset let vyrostla v největšího zaměstnavatele na dráze, když dává práci více než 17 tisícům lidí. České dráhy mají 15 tisíc zaměstnanců, jejich dcera ČD Cargo zhruba osm tisíc.

Podnikový výbor při Českých drahách vyslal do voleb dosavadního prvního místopředsedu OSŽ Vladislava Vokouna, proti kterému výbor při SŽDC prosazuje dalšího místopředsedu Martina Malého. Třetím do party (nikoliv do počtu) je dosavadní dlouholetý předseda Jaroslav Pejša, který získal nominaci Republikové rady seniorů. Podnikový výbor při ČD Cargo žádného kandidáta na předsedu nevyslal, stejně tak Nedrážní republikový výbor, který zastupuje zaměstnance dalších firem, kde OSŽ působí.

Sjezd se uskuteční v době vrcholících kolektivních vyjednávání a politické nejistoty po parlamentních volbách. Nebyl pozván ani ministr Dan Ťok. „Zejména po zkušenostech z minulého sjezdu, kdy si určitě všichni dobře pamatujeme vystoupení Milana Chovance jako potenciálního budoucího ministra dopravy. Tehdy ani jedno oko nezůstalo suché a víme, jak to nakonec dopadlo,“ uvedl v rozhovoru pro odborářský čtrnáctideník Obzor vrchní organizátor sjezdu Antonín Leitgeb.

Očekává se přitom, že jedním ze zásadních témat budou režijní výhody drážních zaměstnanců. Ministerstvo už odborům poslalo písemné shrnutí nedávno dojednaného kompromisu. Z něho mimo jiné vyplývá zdražení režijek pro zaměstnance o stovku na 1100 korun, vypuštění nároku na přepravu spoluzavazadla nebo vyjmutí z nároku lanovky na Ještěd.

Klíčový spor se ale vede o platnost režijek v komerčních vlacích ČD. Tam by podle předběžné dohody základní režijky neplatily, ale zaměstnavatelé by je dokoupili zaměstnancům ve formě nějakého kuponu jako benefit. To odbory chtějí stvrdit memorandem, protože tento krok zaměstnavatelů (především SŽDC a ČD) nic negarantuje. Dohoda s MD je na dva roky a další osud režijek je nejistý, neví se například, zda budou platit ve spojích vzešlých z chystaných soutěží. I proto část odborářů žádá tvrdší postup OSŽ vůči MD, což může při volbě předsedy hrát roli.

Odborové sdružení železničářů je ze všech odborových organizací na železnici početně největší, některé profese mají ale vlastní organizaci, například Federaci strojvůdců, Federaci vozmistrů nebo Federaci vlakových čet.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Otmar
Host
Otmar

Pravděpodobně hovoříte o odborech OSŽ. Souhlasím, že tam nejsou věci úplně v pořádku. Ovšem generálně říct, že jsou odbory k ničemu? To je věc, se kterou nebudu nikdy souhlasit. Odbory jsou důležité a vidíme to na příkladu Německa kde je odborová angažovanost zaměstnanců přes 80%. Právě tyto odbory převážně v 80.letech minulého století vyjednaly mzdové podmínky, od kterých se odvíjí i dnešní mzdy v Německu. Vzpomeňme, že to bylo i za cenu stávek, které tady byly komunistickou propagandou překrucovány. Nejsem příznivcem stávek. Je to vždy až krajní řešení. Nicméně ne vždy se dá jednáním docílit kýženého výsledku a selžou-li všechny… Číst vice »

jofrey
Host
jofrey

klíčové nejsou režijky, ale působení některých kamarádu z Agrofertu a.. p. Feranec, spolužák p. Faltýnka p.Drmola na SŽDC a neskutečná partyzánština ohledně pravidel pro podnikaní ve veřejné dopravě..a bohužel od dob p.Duška ani jeden z kandidátů nenabízi , že by se něco mohlo změnit

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Od odchodu Duška jsou OSŽ slaboučkým odvárkem, na vše rezignujícím čajíčkem. O ostatních „odborových centrálách“ raději nemluvě. Bohužel. Chlapi rozum do hrsti, přece nechcete dopadnout, jako řidiči!

Otmar
Host
Otmar

A co Sosad a ADP? Druhá a třetí nejpočetnější odborová organizace.

K.S.
Host
K.S.

Protože je to přežitek minulého a předminulého století, stala se z toho akorát tak zpolitizovaná organizace a výtah do politiky. Takové organizace fakt nejsou třeba. Ale ony si ani v dnešní době nemohou vyskakovat, už i na dráhu si brousí zuby lidi od automatizace a autonomních systémů.

Takže žádné pitomosti, jo? Jinak to začnou jezdit automaty. Na královské zaplacení pár maníků na CDP a pár lidí s ovladačkama k posunovadlům bude. Ještě autospřáhla konečně a není co řešit.

Otmar
Host
Otmar

Pán K.S. bude asi fantasta anebo nějaký papaláš z GŘ, který by pochopitelně odbory raději ve firmě nebyl. Nicméně každý rozumný člověk ví, že odbory jsou jedinou zárukou toho, že máme relativně přijatelné pracovní podmínky. Nakonec pohled na západ ukazuje pane K.S. že nejsou odbory žádným přežitkem. Naopak např v Německu je podstatně vyšší procento zaměstnanců v odborech než u nás a také je to vidět na jejich mzdách.

K.S.
Host
K.S.

Pane Otmare, Buď budeme mít kontrolu podmínek ze strany státu, nebo odborů, ale ne oboje naráz, bohužel názor že podnikatel je zloduch se stále více mezi lidmi šíří, asi tak od krize r. 2008. To je velmi nebezpečný názor, který může ohrozit samu společnost a její další fungování. Jednak to nikdy nepostihne velké korporace, ale zato to spolehlivě zničí střední vrstvu, což je z hlediska společnosti největší problém, protože silná stření třída je schopná tlumit úchylky na obě strany. Toto by neuvážené požadavky odborů mohly vážně narušit a ohrozit. Výše mezd a další věci se odvíjí od obecné mentality lidí,… Číst vice »

Newsletter