Hra o vliv na železnici začíná: Odbory vyberou předsedu na další čtyři roky; jde i o režijky
Takovou zápletku neměl sjezd Odborového sdružení železničářů posledních deset let, tedy od odvolání předsedy Jaromíra Duška. Nadcházející ostravská sešlost 220
Takovou zápletku neměl sjezd Odborového sdružení železničářů posledních deset let, tedy od odvolání předsedy Jaromíra Duška. Nadcházející ostravská sešlost 220 delegátů v pátek rozhodne, kdo bude řídit největší odborovou centrálu (a tedy i největší nátlakovou skupinu) na železnici. O pozici předsedy se přitom ucházejí hned tři silní kandidáti. Zatím. Další se mohou objevit i těsně před volbou, neboť svého favorita může do klání vyslat přímo na sjezdu i skupina alespoň 22 účastníků.
Ovšem i dosud známá tři jména slibují zajímavý souboj. Kromě osobností totiž půjde i o střet zástupců dosud dominantních Českých drah a emancipující se Správy železniční dopravní cesty. Ta za posledních deset let vyrostla v největšího zaměstnavatele na dráze, když dává práci více než 17 tisícům lidí. České dráhy mají 15 tisíc zaměstnanců, jejich dcera ČD Cargo zhruba osm tisíc.
Podnikový výbor při Českých drahách vyslal do voleb dosavadního prvního místopředsedu OSŽ Vladislava Vokouna, proti kterému výbor při SŽDC prosazuje dalšího místopředsedu Martina Malého. Třetím do party (nikoliv do počtu) je dosavadní dlouholetý předseda Jaroslav Pejša, který získal nominaci Republikové rady seniorů. Podnikový výbor při ČD Cargo žádného kandidáta na předsedu nevyslal, stejně tak Nedrážní republikový výbor, který zastupuje zaměstnance dalších firem, kde OSŽ působí.
Sjezd se uskuteční v době vrcholících kolektivních vyjednávání a politické nejistoty po parlamentních volbách. Nebyl pozván ani ministr Dan Ťok. „Zejména po zkušenostech z minulého sjezdu, kdy si určitě všichni dobře pamatujeme vystoupení Milana Chovance jako potenciálního budoucího ministra dopravy. Tehdy ani jedno oko nezůstalo suché a víme, jak to nakonec dopadlo,“ uvedl v rozhovoru pro odborářský čtrnáctideník Obzor vrchní organizátor sjezdu Antonín Leitgeb.
Očekává se přitom, že jedním ze zásadních témat budou režijní výhody drážních zaměstnanců. Ministerstvo už odborům poslalo písemné shrnutí nedávno dojednaného kompromisu. Z něho mimo jiné vyplývá zdražení režijek pro zaměstnance o stovku na 1100 korun, vypuštění nároku na přepravu spoluzavazadla nebo vyjmutí z nároku lanovky na Ještěd.
Klíčový spor se ale vede o platnost režijek v komerčních vlacích ČD. Tam by podle předběžné dohody základní režijky neplatily, ale zaměstnavatelé by je dokoupili zaměstnancům ve formě nějakého kuponu jako benefit. To odbory chtějí stvrdit memorandem, protože tento krok zaměstnavatelů (především SŽDC a ČD) nic negarantuje. Dohoda s MD je na dva roky a další osud režijek je nejistý, neví se například, zda budou platit ve spojích vzešlých z chystaných soutěží. I proto část odborářů žádá tvrdší postup OSŽ vůči MD, což může při volbě předsedy hrát roli.
Odborové sdružení železničářů je ze všech odborových organizací na železnici početně největší, některé profese mají ale vlastní organizaci, například Federaci strojvůdců, Federaci vozmistrů nebo Federaci vlakových čet.