ETCS míří na další trať, začaly práce mezi Přerovem a Českou Třebovou
Na spojovacím rameni prvního a druhého koridoru z Přerova do České Třebové (jinak též úsek 3. koridoru) započala v pondělí
Na spojovacím rameni prvního a druhého koridoru z Přerova do České Třebové (jinak též úsek 3. koridoru) započala v pondělí instalace evropského zabezpečovacího systému ETCS. Stavbu na 108 kilometrů dlouhé trati provede AŽD Praha, náklady činí 383 milionů korun, hotovo by mělo být za rok.
„Systém ETCS přináší řadu výhod, mezi které patří zejména zlepšení plynulosti železniční dopravy při současném zvýšení bezpečnosti provozu. K tomu přispívá i schopnost zařízení v případě potřeby bezpečně zastavit jedoucí vlak,“ uvedl ředitel Stavební správy západ SŽDC Petr Hofhanzl.
Z ETCS se přitom postupně stalo bolavé místo české železnice. Podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu měl být nový systém už v roce 2016 instalován a funkční na 1300 kilometrech tratí. Skutečnost je taková, že je zatím jen mezi Kolínem a Břeclaví (cca 250 km), staví se mezi Břeclaví a Bohumínem (cca 190 km) a prakticky se dosud nevyužívá.
Kromě traťové části ETCS, kterou instaluje SŽDC, má systém i vozidlovou část. Řada tendrů dopravců na vybavení lokomotiv ale zkrachovala pro nedostatek zájemců, případně se dopravcům zdály ceny příliš vysoké. Zatím posledním příkladem je ČD Cargo, které oznámilo zrušení tří velkých tendrů na dodávky ETCS do různých typů hnacích vozidel. Jde o dodávky zabezpečovače do několik stovek lokomotiv.
ČD Cargo bylo nicméně prvním dopravcem, který dotáhl úspěšně do konce soutěž na dodávku ETCS, a to do 78 lokomotiv s cenou necelých 10 milionů korun za jednu lokomotivu. Současně už dříve vysoutěžil instalaci ETCS při modernizaci lokomotiv řady 742. Celkem tak má firma pod smlouvou zabezpečení 155 strojů.
Ministerstvo dopravy nedávno dopravcům oznámilo, že od 1. ledna 2025 bude ETCS na 1. a 2. koridoru i zmíněné spojce povinné. Pro dopravce to bude znamenat miliardové náklady, pro několik málo firem miliardový byznys.