ČD Cargo zrušilo soutěž na ETCS, zabezpečení bylo příliš drahé

Lokomotiva 163.022 společnosti ČD Cargo bude jako první vybavena zabezpečovačem ETCS. Foto: ČD CargoLokomotiva 163.022 společnosti ČD Cargo bude jako první vybavena zabezpečovačem ETCS. Foto: ČD Cargo

Všichni dopravci na české železnici jezdící po koridorových tratích musejí mít do roku 2025 ve svých vlacích nový evropský zabezpečovač

Všichni dopravci na české železnici jezdící po koridorových tratích musejí mít do roku 2025 ve svých vlacích nový evropský zabezpečovač ETCS. K dřívějšímu problému, že nemá kdo složité zařízení do strojů instalovat, přibyl další. Firmy za tuto službu požadují mnohem více peněz, než jsou dopravci ochotni zaplatit.

Zatím posledním případem je ČD Cargo, které oznámilo zrušení tří velkých tendrů na dodávky ETCS do různých typů hnacích vozidel. Jde o dodávky zabezpečovače do několik stovek lokomotiv.

ČD Cargo bylo prvním dopravcem, který dotáhl úspěšně do konce soutěž na dodávku ETCS do 78 lokomotiv s cenou necelých 10 milionů korun za jednu lokomotivu. Současně už dříve vysoutěžil instalaci ETCS při modernizaci lokomotiv řady 742. Celkem tak má firma pod smlouvou zabezpečení 155 strojů.

I nyní přišla dopravci alespoň jedna nabídka, přesto soutěže nakonec zrušil. „Důvodem byla příliš vysoká nabídková cena jediného uchazeče, kterou jsme nemohli akceptovat. Mimo těchto tří soutěží jsme však uzavřeli další dvě, kde jsme jako zadavatel veřejné zakázky uspěli,“ řekl výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth. Firmě na instalaci výrazně přispěje přes fond CEF Evropská unie.

Soutěž na ETCS běží i u Českých drah, jiní menší dopravci je musely zrušit kvůli nezájmu dodavatelů. Například Unipetrol Doprava soutěží ETCS už potřetí.

Podle Tótha dospělo vedení ČD Cargo ke zrušení soutěže i kvůli tomu, že postupně zaznamenává růst zájmu firem o montáž zabezpečovačů. Věří proto, že do dalších tendrů se přihlásí více firem a s nižší cenou. „Je třeba zdůraznit, že zakázky nejsou jen o dodání zařízení ETCS, je to o velkých dílenských kapacitách nutných k montáži a prototypování zástavby systému do starších hnacích vozidel,“ dodal Tóth. Nové soutěže na zhruba 150 dalších lokomotiv chce nákladní dopravce vypsat během léta. Půjde hlavně o řady 130, 363.5, 2(3)40 a 753.7.

ETCS bude zavedeno od 1. ledna  2025 na I. koridoru z Děčína až do Břeclavi,  na II. koridoru z Břeclavi do Bohumína a Petrovic u Karviné a na úseku mezi Českou Třebovou a Přerovem. Zavedení plného provozu bude znamenat, že na trať nebude smět vyjet už žádný jiný vlak bez tohoto zabezpečovače.

Tagy ČD Cargo ETCS Top
143 komentářů