SŽDC podepsala smlouvu na stavbu koridoru Soběslav – Doubí, povolení už má

Soběslav - Doubí, vizualizace. Pramen: SŽDCSoběslav - Doubí, vizualizace. Pramen: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty dnes podepsala smlouvu se sdružením firem Eurovia, Strabag a Metrostav na výstavbu úseku 4. koridoru mezi

122 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kosmik

Je to smutný příběh,kdy cestující jsou až na posledním místě…prostě v ČR se stavět neumí, tak proč to tu oslavujeme….po 40 letech to není zdvoukolejneno a toto začalo akci Temelín někdy v roce 1980

Jednostop

nemáte někdo odkaz na video vizualizace, fotky co je zde v článku v uvodce? převelice díky

jirka

a takto se staví třeba v Africe – ne 20km ale rovnou 500 km nové trati
https://www.youtube.com/watch?v=nx-alaO6RzA

Jiří Kocurek

A takto jezdí nákladní vlaky v Austrálii. Pro českého železničáře téměř nepředstavitelných 40 t na nápravu. https://www.youtube.com/watch?v=H2xU4gnq-2I
Proč to sem dávám? Jižní Čechy nejsou v Africe a ani nezásobují železnou rudou polovinu světa.

jirka

no v africe jč tedy opravdu nejsou ale po 30 letech kalitalismu jsou čechy spíš v p….
no proč to omlouvat že to tady jde vše rychle jak psovi pastva?
je fakt že díky dotacím se trochu toho za poslechích pár roků vylepšilo ze zoufalého stavu 19 století,ale jedna vlaštovka jaro nedělá že
pár km nové dálnice a železničích přeložek za rok?..k smíchu přátelé. no ne?

Alibaba

Tak představit se to dá těch 40t. A dovedete si představit, kolik by stálo předělání alespoň naší (ČR) části sítě? A aby se to dalo nějak provozovat, tak se musí předělat i v okolních státech.
Nemáte někde odkaz na těch 40t/náprava? Nebude to jen nějaká trať z dolu do hutě/přístavu? Něco jako ŠRT na Slovensku, ta má taky nápravový tlak vyšší podle ruských/ukrajinských norem.

Alibaba

Hezký.
A všiml jste si to pusto (absence vesnic, polí, jiné infrastruktury) okolo trati (teda mimo to velké město)?
Dál by mě zajímalo, jak tam probíhá stavební řízení? Mají vlastníci se možnost vyjádřit (Jsou tam vůbec nějací?)? Atd…

sladlu

ať povede VRT přes Benešov či ne, tak úsek Praha-Benešov je už nyní přetížen příměstskou dopravou. Dříve či později lidé či vláda začne volat o nové trati …. o nové výpadovce z Prahy. Rozdělit dálkovou a nákladní a příměstskou dopravu do 2 tratí…. Aspoň 160-200km/h až do Benešova.

Např u Budějovic chce vláda investovat 10-12miliard Kč do 2 tunelů o celkové délce asi 9 km pro rychlost 20km/h 😀 A Prahy se investovat nebude? Úsek dlouhý cca 40km před Prahou vlak projíždí o málo pomaleji než automobil

liberal shark

V Praze se investuje do čtyřkolejné trati do Vršovic.

J.L.

Až do Vršovic? Neuvěřitelné! A odkud?

jirka

no přeci z Vršovic, ..neuvěřitelné

Panda

Vršovice-Hostivař

Alibaba

A není to jen Zahradní město? (a pak se to rozdělí na Hostivaž a Malešice. Do Hostivaře se víc jak 4 koleje po rekonstrukci nevejdou, a to tam máte ještě trať do Malešic, kem půjdou asi taky dvě koleje.

VRT

Vláda? Lidé? Ale kdež. Měla by to dělat SŽDC.

Vojta

Je v plánu využít zrušený úsek např. jako cyklostezku?

ApolloXI.

Vždycky je to poznat, to mi věřte 🙂

Marian Kechlibar

Asi záleží na tom, jak dávno to bylo.
Např. úsek 1.koridoru, který byl opuštěn v souvislosti se stavbou tunelu Vepřek (Mlčechvosty), je už pěkně zarostlý, ale bývalé železniční lože se pořád ještě poznat dá. Tam jsem nedávno byl.
Ale u 100 a více let starých bývalých železnic to už musí být zarostlé k nepoznání.

S. Kaisler

V tomto článku https://zdopravy.cz/koridor-u-sobeslavi-postavi-eurovia-a-strabag-nabidly-39-miliardy-27909/ se píše: „Součástí akce je i snesení kolejového roštu, odtěžení náspů a zavezení zářezů na stávající trati přes železniční stanici Roudná.“ Takže asi spíš ne …

jirka

udělá se to ledabyle napůl, naveze se bordel a zaroste křovím, takže poznat to vždy bude

Jiří Kocurek

Máte tam parádní cyklotrasu přes Špačkův mlýn. Je tam teda jedno převýšení, celých 17 metrů na trase 220 metrů dlouhé, ale to snad překoná i méně zdatný cyklista. Jen je třeba dávat pozor nejen na protijedoucí cyklisty, ale navíc sem tam nějaký ten traktor. Holt si do sluchátek nesmíte pustit muziku na plné kule.

Dušan

Tento úsek se neprověřuje na V = 200 km/h, aktuálně se prověřuje úsek Sudoměřice – Votice. Zakázku získal METROPROJEKT PRAHA a.s. a dle podepsaného dodatku č. 1 má být tzv. Technický průkaz odevzdán s předávacím protokolem objednateli dne 15.08.2019.
Zdroj: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/12068055/E618-S-1457_2019_BRM_Dodatek%201%20ze%20dne%2013.5.2019.pdf

ApolloXI.

Bádání nad dvoustovkou na tak krátkých úsecích je z hlediska časové úspory opravdu významný, vzhledem k mnohem vyšším nákladům je to nesmysl. Praha – Budějovice za 90 minut po dokončení je málo ?? Pravda, průměrná rychlost žádný zázrak. Do doby, dokud nebude jasné, že VRT na Brno povede přes Benešov se nějakým navyšováním rychlosti od Bystřice na jih nemá cenu vůbec zabývat.

Jarek

Ono to jasné je. 🙂 Nepovede.

Skinheads & Punks united

Ještě se ani nekoplo směrem na Německo, respektive ani tam pořádně nikdo neví, kdy se vůbec začne, asi bych tedy nepředjímal.. Třeba do té volby vyhraje jeden politik z Benešova. 😀

Jarek

Asi to nechápu dostatečně geopoliticky, ale Německo s tím moc společného nemá. Benešov odepsalo rozhodnutí začít zkapacitňovat trať vedoucí přes Polabí:
https://zdopravy.cz/prvni-trat-na-300-km-h-se-muze-stavet-uz-v-roce-2025-tvrdi-szdc-26282/

U Benešova byly nějaké poslední úvahy o tunelu do Strančic, což řeší jen velmi malou část trasy (a nikoliv nejklikatější).

Poudy

Budějice za 90 jsou opravdu balada, ale není to i s úsekem mezi Prahou-Kolovraty a Benešovem, který má vést v nové stopě a úsekem před Budějicemi?

Jarek

Ne, ale je to s tunelem Ne-Še.

a8n

No tady to má aspoň trochu rozumnou délku, na rozdíl od 7 kilometrů před Plzní, nad kterými už se za 2 352 000 Kč bádá.

Vlastimil Kocurek

Je to velmi významné, protože část koridoru praha benešov se stejně nebude jezdit 160, takže tím se to teprve dostane na 90 minut. Rychlostí je velmi potřebné se zabývat, protože jde o konkurenci mezi železnicí a budoucí dálnicí. Každých 5 minut je tedy dobrých. Nic není jedno, jen kolečko u trakaře.

Frantisek

No jo, konkurence. A státní peníze se sypou hlava nehlava. Tak když tam chtějí dálnici, proč ji pak předhánějí železnicí, a naopak? Proč se to nemůže doplňovat, proč to musí soutěžit, nota bene při společném zřizovateli…

...

Ano, PH – CB za 90 minut je příliš dlouhá jízdní doba, když po celé trase povede paralelně dálnice a po ní to je nějakých 140 km.

VRT

Ono by těch krátkých úseku bylo tak… 5. To jen naokraj.

Ulafme

Jak se píše v jiném článku, ve Španělsku právě otevřeli novou trať pro AVE na rychlost minimálně 250 Km/h za cenu cca 10 mil EUR/km.
V Zemanovském Babišistánu se staví trať pro rychlíky do max. 200 km/h za cenu cca 15 mil EUR/km!!
Mám dotaz na koblihy: opravdu si takto představujete řízení státu jako firmy?

Pišta

Nepleťte sem politiku…. Navíc třeba naše stavba je dražší z důvodů budování tunelů a mostů.. 😉

Ulafme

Co to melete? A co jiného než politika je fakt, že ani více než 25 let po tom, co se koridory začaly slavnostně budovat, NENÍ ZCELA DOKONČEN ANI JEDEN Z NICH?
A než bude psát další nesmysly, poslňte se další koblihou a podívejte se na internet na profil té španělské trati.

Jarek

Kobliha nekobliha, faktický význam téhle trati pod Benešovem neodpovídá ani této velkorysé rekonstrukci, a už vůbec ne VRT. Takže poděkujme šotoušům v Bruselu, že tento „koridor“ zakreslili do map a zafinancovali, natož abychom držkovali, že to není na 250 km/h.

O 250 km/h si pojďme povídat z Prahy do Pardubic, u Bezpráví, mezi Parníkem a Brnem, nebo mezi Brnem a Přerovem…

Haha

Ono to je přesně naopak, tahle trať v téhle podobě odpovídá, to ostatní koridory byly hrubě podceněné…

VRT

Tak, 4. koridor je dělán odpovídajícím způsobem významu tratě. Vše ostatní podceněno nikoli z hlediska rychlosti (na to prostě musí být nové trati), ale především kapacity.

ApolloXI.

Tu pohádku o významu tratě si rádi poslechneme. Začněte rokem 1918, ať to není tak dlouhé.

ApolloXI.

Především, i byť už jen pro souvislou „stovku“ by se musely, kvůli poloměru oblouků, přeložky trati a směrové úpravy, zejména pak mezi Táborem a Benešovem. Náklady jen o něco málo nižší než trati pro 160 a alespoň nějakou připraveností pro zvyšování rychlosti do budoucna. Bez nové trati pro dálkovou dopravu z Prahy do Benešova je však (či spíše bude) celkový výsledek polovičatý.

VRT

Vše ale musí být nová trať. Na stávající trati není možný vymáčknout víc než 160 (možná někde těch 200).

Radek Janata

Však velké části 4. koridory jsou fakticky nová trať – i úsek, o kterém je článek (se starou trati se stýká pouze na začátku a na konci).

Ukazuje to, že novostavba trati je u nás možná. Stačí jen chtít („politická vůle“).

VRT

Jak píšu hned nad tím. 4. koridor, nebo chcete-li Benešov – Budějice, bude s Nema-Še velmi dobrý. A kéž by i ostatní spojení byla odpovídajícím způsobem upravena důležitosti…

a8n

Akorát NemaŠe je podobná chiméra jako ŽUB.

VRT

LOL

Jarek

A to snad zase né…

a8n

Proč ne? Hosín si odhlasoval pokračování boje a při kvalitě rozhodnutí, které z příslušných úředníků padají…

Jarek

Přeložkám na SuVo významně nahrává ještě jedna věc – vedou poměrně řídce osídleným územím. Jakmile se přiblížíte něčemu hustěji osídlenému nebo satelitnímu, je vám sebevětší „politická vůle“ prd platná.
Pokud se zajímáte o dopravu, určitě z fleku vyjmenujete top 10 absolutně zaseklých staveb, kde politická vůle rozhodně nechybí a jejich řešení je v nedohlednu.

Vlastimil Kocurek

Však nikdo VTR na této trati nechce, a 160 je samotzřejmostí, jen těžko říct o co vám jde. po této trati jezdí rychlíky 24 x denně v jednom směru, v noci je kolej plná cisteren. Možná vám nějak nedochází, že Jižní Čechy mají 650 tisíc obyvytel a velkou dynamiku rozvoje. Možná si myslíte, že tady nic není, lidé jen tak leží, vyobčas vystoupí v nějakém filmu tyou Žabovřesky a chodí po návei sem a tam v krojích. Dost byste se divil, kdybyste něco vůbec o ČR znal.

VRT

Je to VRT, už si to zapamatujte…

Pišta

No vidíte, sám píšete že se koridory budují 25 let a jak dlouho jsou koblihy u moci?

ApolloXI.

Je horko … to pomine -)

Odpadlík

Kolik mají v tom rovinatém Španělsku na tom úseku mostů, zářezů a tunelů? Takto jednoduše to asi srovnávat nepůjde…

Kubrt

Rovinaté Španělsko??? Zrovna diskutovaná trať do Granady těch tunelů a mostů taky „pár“ má. Každé srovnání kulhá, ale zrovna rovinatým Španělskem bych neoperoval..

Ulafme

Antequera – Granada je rovinaté Španělsko? To máte z horka nebo z těch koblih?
Ale jako správný Babišovec to máte zmáknuté dobře; hlavně to mít zdůvodněné (i když naprostým nesmyslem), proč v ČR něco nejde 🙂

Vojta

No tak si splet Španělsko s Polskem, no a co?

Panda

Přesně, někteří si zas pletou Argentinu s Polskem:)

Odpadlik

Chudáčku, koblihy si jezte sam, neumíte-li diskutovat bez urážek

David

Myslím, že to rovinaté Španělsko dobře vystihuje úvodní fotka daného článku zde na serveru, tedy přes 3km dlouhý viadukt. Nebo také dalších 3,3km tunelů, které na dané trase jsou.

Jiří Kocurek

Rovinaté Španělsko je ŠOTOPRAVDA. Že jsou mezi Barcelonou a Valencií téměř velehory (Cordillera Ibérica) s vrcholy 2300 metrů nad mořem prosím ignorujte.
DalšÍ šotopravda říká, že VRT nepotřebuje vůbec žádné tunely. V Santiagu vykolejich rychlovlak. Prosím ignorujte fakt, že do oblouku na 80 km/h vyjel z tunelu. A fíra nevěděl ve kterém je, protože jich je tam snad 27 za sebou, jeden jako druhý.

Tomáš Záruba

Checht.

VRT

Přidám to k desateru.

Marian Kechlibar

Španělsko je naopak dost hornaté.
Ale je pravda, že vnitrozemí je jen řídce osídlené a NIMBY problémy jsou v zásadě jen u výjezdů z velkých měst.

dopravak

Do toho bych opravdu politiku nemíchal. Toto je spíše důkaz toho, že VRT je ve výsledku levnější, než klasický koridor.

U koridoru pro smíšenou dopravu cenu zvyšuje cenu především nutnost budování nádraží a zastávek. Dále pak malé podélné sklony nutné pro nákladní vlaky, které znamenají delší tunely a mosty. Toto jasně dokazuje, že např. pro spojení Prahy a Brna je VRT přes Vysočinu je mnohem levnější řešení, než stavění klasické trati okolo koridoru, nebo nějaké přidávání kolejí.

Kubrt

A já bych do toho politiku klidně tahal. Politika není sprosté slovo, ale správa veřejných věcí prostřednictvím (v našem případě) svobodně volených zástupců nás všech. Doprava, veřejná i individuální, je velmi důležité politické téma. Za to, jak u nás doprava (ne)funguje, máme odpovědnost i my, voliči – tím jak volíme, tím že se (ne)necháme volit a (ne)ukážeme, jak bychom to dělali lépe. Problém (a to není vymluva, ale konstatování faktu) je, že v ČR nikdo (politici ani voliči) v novodobé historii uplynulých 30 let, veřejnou dopravu jako politické téma nevnímal. Často, i tady v diskuzích, se zaklínáme jakýmisi „nepolitickými odborníky“,… Číst vice »

dopravak

To máte samozřejmě pravdu. V tohle konkrétním případě je ale vyšší cena smíšeného koridoru opodstatněná. Pokud už někde stojí koridor pro náklady, příměsto, pomalejší rychlíky, tak je pro zvýšení kapacity a rychlosti nejlevnější postavit paralelně novou trať čistě pro rychlou osobku a starou trať něchat pro zbytek. Typicky Praha – Brno, Ostrava – Přerov.

V případě 4. koridoru je ale potřeba postavit trať pro smíšený provoz a ta je opravdu z výše uvedených důvodu dražší, než novostavba pro osobku.

Lektor

Kubrt, naprostá pravda. O takovéto velké dopravní stavby není mezi veřejností příliš velký zájem. Pomalá výstavba čehokoliv (dálnic, obchvatů, železnic, VRT) je jen důsledek tohoto nezájmu. Nepamatuju se že by nějaká strana měla výstabu infrastruktury jako podstatný bod v programu (krom frází typu zrychlíme výstavb) a to hlavně protože na to volič neslyší. A tomu taky odpovídá, že těmto stavbám rozhodně legislativa není nakloněná. Vemte si že mapa dálnic vznikla prakticky už za první republiky a byla pozměnena z a komunistů a co týče železnic tak tam není vůbec žádný plán do budoucnosti, jen v poslední době vznikl návrh VRT… Číst vice »

Jarek

Dopravní infrastrukturu má ve volebním programu každá strana, na dálnice slyší všichni a ne že ne…

Trochu si protiřečíte – tak „není plán do budoucnosti“, nebo vznikl plán VRT? Plzeň-Domažlice není v plánu? Úpatní tunel v Krušných horách taky ne? Jak si přesně takový plán představujete?

Lektor

Vždyť píšu krom frází urychlíme výstavbu. Tam veškerá snaha končí. A když zminujete Plzeň-Domažlice tak to přesně vystihuje naše aktuální plánování, k čemu je trať když ani z jedné strany nebude mít adekvátní napojení z jedné strany sníme o těžko realizovatelnem tunelu do Berouna a z druhé strany na absolutním nezájmu německé strany, která v následujících 30 letech žádné pokračování neplánuje.

Jarek

Tak pak nerozumím, co tedy navrhujete – nedělat vůbec nic, dokud všechno nebude stoprocentně jasné? To bychom daleko nedošli, žeano…
A kde jste vzal „absolutní nezájem“? Ve východním Bavorsku aktuálně probíhá debata o možnostech elektrifikace více tratí a Schwandorf-FiW je jedna z nich. Záleží ale na spolkovém ministerstvu, jestli jim na to pošle prachy.
https://www.bahnausbau-nordostbayern.de/meldung/items/von-nuernberg-nach-schwandorf-und-furth-im-wald-streckenausbau-angekuendigt.html

rory2k

Není to spíše z toho důvodu, že příprava plus realizace jakékoliv liniové dopravní stavby je podstatně delší, než jedno volební období? Politici se neradi zavazují k něčemu, co může být zrealizováno v nejlepším případě za dvojnásobek délky jednoho funkčního období – tedy 8 let, mnohdy však i více. V lepším případě se politik dožije situace, kdy pásku něčeho, co on započal, přestřihne jeho politický rival – a připíše si politické body za něco, k čemu přišel jako slepý k houslím. V horším případě se situace nevyřeší ani za více volebních období (VRT, Praha – letiště – Kladno, D3) a téma… Číst vice »

liberal shark

Nadávat domnělým příznivcům politických soupeřů do koblih není politika, ale fašismus.

Jiří Kocurek

… je to hulvátství. Fašismus je něco úplně jiného. Fašismus by to byl, kdyby propagoval zbourání obce, protože se tam nevyplatí zavádět veřejnou dopravu.

Ulafme

Sorry jako, ale to, kam a do čeho se z rozpočtu lijou peníze, JE POUZE POLITICKÉ ROZHODNUTÍ. Kdo tohle nechápe, neměl by mít volební právo :-).
Babiš je u moci více než 5,5 roku – což je např déle, než tady v devadesátých letech vládnul Klaus, jen tak mimochodem!
Takže pokud by byl ten slovenský STBák takový vizionář, jak se sám prezentuje, už se to VRT mohlo klidně stavět. Času na to měl dost…

a8n

Průměrná doba přípravy stavby je 13 let. To by musel sedět už v Topolově vládě.

liberal shark

Jděte s těmi nenávistnými kydy laskavě do pihele, soudruhu.

IGCT

Achjo, další učeň, co by rád poučoval…. Škoda slov. Myslím, že byste se měl jít léčit.

Jiří Kocurek

Dvě věci:
1. O rychlostech na 4. Koridoru se rozhodovalo za vlády ČSSD. To si představujte, že si stavba měla postavit hlavu a nedodržet podmínky Územního rozhodnutí?
2. VRT Praha – České Budějovice by měla max. 2 stanice cestou: Někde u Benešova a někde u Tábora. Nic víc. A nemohl by na ni nákladní vlak, je moc těžký. Takže všecko na kamion.
PS: A koho volíte vy?

Vladimir

Ještě by mohli naprojektovat poradny koridor do Liberce, ten bych se nebál protáhnout az do Ústí nad Labem a základní síť by byla hotova. Tedy když pominu propady rychlosti v oblasti Chocen – Ústí nad Orlicí.

Johny

Nezapomeňme na úsek z ČT do Brna to je taky labužo.

Vladimir

Jenže s tímto úsekem se nic delat nebude, to už je snad jasne každému. Rovnou se postaví VRT a snad to bude do 30let, stejne jako koridory.

Lech Malý

Zde bych rád připomněl, že dálnice D1 se začala stavět v roce 1939 a poslední úsek mezi Prahou a Brnem byl dokončen v roce 1980. Takže se těmi 30 lety, no nevím nevím.

Vladimir

To se pletete stále není dokončena, úsek Prerov – Lipnik bude snad letos hotov, v úseku Mostenice – Prerov se ještě ani nekouplo.

Martin

Puvodne D1 ale nemirila na Ostravu,…

Jiří Kocurek

Tož co? Nedopustit nácky ani komunisty. Náckům prachy došly sotva kopli do zěmě a soudruzi 20 let dělali, že dálnice je buržoazní přežitek. Pak přišla ropná krize a začalo být jasné, že budoucnost přepravy ovcí, brambor a pod. není ve vrtulníku. Přičemž Praha sice může prohánět kombajny po Václaváku, ale sklidí tam leda tak obdiv, nebo posměch. Z toho se chleba neupeče.

Johny

Nic dělat nebude? Omyl. Než se postaví kompletně vrt z Prahy na Brno (otázka 20let) tak z toho bude něco na úrovni právě jako Soběslav doubí a projde to rozsáhlou modernizací ve stylu když už tak už.
tomu pevně věřím. A asi nejsem sám.

Johny

Vlastně tomu nemusím ani věřit, k tomu bude sždc donucena jak by řekl Trump

Jarek

SŽDC se k tomu nechá ráda donutit, když jí na to pošlete odpovídající financování…

johny

když mají na to aby teď začali z modernizací Velim – Poříčany BC tak což je mladší úsek, tak jistě budou mít za 10 let finance na úseky mezi brnem a ČT kde je to katastrofální . a začít mohou hned u Zádolek.

a8n

Však už se vesele projektuje. Ve stávající stopě s peronizací a novými odbočkami.

Jarek

You may say I’m a dreamer
But I’m not the only one 🙂

a8n

Příprava takové modernizace by zabrala taky skoro zmíněných 20 let.

rory2k

Co třeba ČB – Plzeň? V současné době částečně dvoukolejná, částečně jednokolejná s velkými propady v rychlostech hlavně v úsecích od Strakonic na jih. A přitom spojení dvou krajských měst by si zasloužilo být lepší.

Jiří Kocurek

Ještě si tam přihoďte Zlín a taky Hradubice – Pardec je kus cesty jednokolejka. Brno – Jihlava se jezdí v naftě a bohužel i vcelku silné příměsto u Brna, které často zastavuje.

Haha

Na Plzeň – Budějovice je hotová SP + schváleno CK MD, ale mimo úsek Plzeň – Nepomuk (včetně) snad bude hozena do koše…

Jiří Kocurek

Česká Třebová má s Brnem přímo luxusní spojení. Podle velikosti je to až 87. město a dokonce není ani okresním městem, tím je Ústí nad Orlicí.
Narozdíl třeba od Olomouce (6. největí město v ČR), Zlína (11.), Přerova (26.), Znojma (31.) a Kroměříže (38.). Příčemž Kroměříž má 2x více obyvatel než ČT.

Poudy

Co to melete?

Jiří Kocurek

Fakta. Brno – Olomouc je jednokolejka, přímý vlak jezdí co 2 hodiny. Olomouc má 100.000 obyvatel, Česká Třebová 15.000 obyvatel. Takže proti Olomouci je spojení z Třebové do Brna opravdu luxusní.

dopravak

U 4. koridoru by mě opravdu zajímalo, proč se rovnou nová trať nedělá na 230km/h. Když je všechno tak jako tak bez přejezdů, jedná se o relativně dlouhé úseky a vytížení bude asi o něco menší, než u 1. koridoru, tak se to rovnou nabízí.

Nenajde se nějaký stavař, který by to mohl objasnit?

Skinheads & Punks united

Protože tam rychlík staví co pár minut a ta dálková doprava tady bude vždycky jen hodně slabá. Linec je daleko po lokálce a Budějovice prostě nejsou zase tak velké město. Mnohem větší smysl by mělo, když se vlaky od tohoto směru mohli napojovat na VRT v Benešově a starou trať nechat jen silnému příměstu.

dopravak

Tak dejme tomu, že tam bude jezdit expres stavějící jenom v Táboře v hodinovém taktu. Na úseku z Benešova už udělá 200 a 230 km určitý rozdíl. Minimálně na dohánění zpoždění se 230 hodí. Technicky by neměl být v případě novostavby jako je tato v podstatě žádný rozdíl (tak jako ta se jede v nové stopě bez přejezdů). Proto nechápu, když už 200, proč ne rovnou 230?

Lech Malý

Na sto kilometrech vzdálenosti dělá rozdíl mezi 200 a 230 čtyři minuty, opravdu je to tak zásadní?

Paja

No to může být. Dokud jezdily busy z Brna do Prahy o 4 minuty rycheji než vlaky, tak vlakem nejezdil skoro nikdo.

Vladimir

Taky si myslím, ze nejlepší s bylo, kdyby VRT vedlo pres Benesov. Člověk by se dostal z Ostravy do Budějovic za nějaké 3h, kdyby se udělal koridor do Mnichova a timpadem tunel za Prahou, tak by člověk byl v Plzni za podobný cas. Koridor c.1 z Pardubic by se rozšířil o další 2koleje, případně by se narychlo udělal koridor chocen – hradec – praha, a tak by se podle me mohla konvecni trať zrychlit na 200 – 230 km/h.

Martin

Na Hradec ma vest take VRT, takze +2 soubezne koleje tim smerem…

Poudy

V územních zásadách středočeského kraje se s VRT na Brno přes Benešov nepočítá, ale trať z Kolovrat do Benešova tam v té stopě zanesená je, trošku zagooglete a můžete se na to podívat. Je fajn že se s tímto úsekem počítá a v případě, že VRT povede severní trasou.

Alibaba

Protože nad 200 už nesmí být (podle našich norem) nástupiště u hlavních kolejí, takže by tam nemohly být žádné normální zastávky, ale jen zastávky s předjízdnýma kolejema – cenově a projekčně mimo). Dál to má být trať se smíšenou dopravou, tam se taky obecné počítá s rychlostí do 200.
A u téhle trati bude problém s plánovačema, že maj příliš nízké ambice a rozhled. 🙂

dopravak

Aha, tak to pak dává smysl. nevíte, jak je to v zahraničí?

Jiří Kocurek

TSI normy platí v celé EU.

dopravak

Aha, tak pokud je to v TSI, tak to dává smysl. Tam by to za těch pár minut opravdu nestálo. Díky.

Alibaba

Jestli jsem TSI pochopil, tak tam je hranice pro VRT stanovena na 250. Pak jsou tam ustanovení rro rychlosti „řádově 200“ a to se už nechává částečně na národní legislativě.

Lektor

A proč na 230 a ne na 250?

Jiří Kocurek

A proč ne na 270 km/h jako St. Florentin – Lyon?

dopravak

Protože 230 je maximální rychlost pro soupravy s lokomotivou. Výš už musí být vysokorychlostní vozidla. Pokud to ale znamená budování výrazně složitějších zastávek, tak to samozřejmě smysl nedává.

a8n

Sice to jde, ale už to není ono. Těžká mašina už má v těch rychlostech velké dynamické účinky na trať.

VRT

Ona minuta sem, minuta tam… To zásadní ovšem je, aby byly 4 koleje do Benešová. Ale toho se jen tak nedočkáme.

bkp

Hezké.
Existuje někde celá ta virtualizace?

Dušan

Samozřejmě existuje, ale je to vizualizace fy. METROPROJEKT PRAHA, nikoliv SŽDC s.o.

ApolloXI.

Zřejmě velká očekávání v podobě nějaké architektonické perly 😀

Dušan

Vizualizace možná nakonec ještě bude, SŽDC s.o. má sice jen 3 snímky z ní na svém FB, ale METROPROJEKT Praha ji pravděpodobně zpřístupní celou jako to cca. 7 minutové video – psal jsem jim a jejich reakce byla vstřícná….