cargo

SŽDC chce zrychlit vlaky v Královéhradeckém kraji, zkoumá opět Vysokovskou spojku

Výpravní budova nádraží v Náchodě prošla v roce 2017 velkou modernizací. Foto: ministerstvo dopravyVýpravní budova nádraží v Náchodě prošla v roce 2017 velkou modernizací. Foto: ministerstvo dopravy

Vlaky mezi Hradcem Králové a Trutnovem by měly zvládnout cestu v budoucnu za jednu hodinu, podstatně rychleji by pak měly

Vlaky mezi Hradcem Králové a Trutnovem by měly zvládnout cestu v budoucnu za jednu hodinu, podstatně rychleji by pak měly jezdit z krajského města do Náchoda. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) po nedávné velké opravě trati Jaroměř – Trutnov zkoumá, jak zrychlit vlaky na severovýchodě Čech. Do hry opět vrací takzvanou Vysokovskou spojku, která má zrychlit spojení hlavně do Náchoda.

Vhodnou trasu má najít vítěz soutěže na zhotovení studie proveditelnosti, kterou SŽDC vypsala v květnu. Vítězná firma má přijít s variantami železničního spojení tak, aby cesta z Hradce Králové do Náchoda trvala 30 minut, do Trutnova pak 60 minut. Do Svobody nad Úpou by pak vlaky měly jezdit 75 minut z krajského města, stejně tak do Broumova. Vítěz soutěže bude mít rok a půl na to studii zhotovit. Studie má přinést různé varianty řešení cílové doby jízdy mezi vybranými městy, prověřit má i elektrizaci tratí.

Požadované jízdní doby ve studii proveditelnosti SŽDC pro cesty mezi městy v Královéhradeckém kraji. Foto: SŽDC

Požadované jízdní doby ve studii proveditelnosti SŽDC pro cesty mezi městy v Královéhradeckém kraji. Foto: SŽDC

S plány na zrychlení přichází SŽDC jen rok poté, co dokončila „revitalizaci“ tratě do Trutnova. Ta byla ale v podstatě jen větší opravou, která s dobou jízdy příliš nepohnula. Dosud trvá hodinu a šestnáct minut. V případě trasy Hradec Králové – Náchod dosud nejkratší přímé spojení trvá 54 minut.

Hlavní zlepšení pro železniční dopravu v kraji má přinést Vysokovská spojka. Projekt narovnání tratě mezi Českou Skalicí a Náchodem by znamenal úsporu doby jízdy přes dvacet minut. Jenže o spojce s tunelem se mluví desítky let a nijak zásadně se příprava neposunula. Zatím posledním materiálem na toto téma je územně-technická studie z roku 2004.

Trasa Vysokovské spojky: Foto: SŽDC - zadávací dokumentace ke studii proveditelnosti

Trasa Vysokovské spojky: Foto: SŽDC – zadávací dokumentace ke studii proveditelnosti

Dosud vlaky jezdí do Náchoda přes Starkoč a Václavice, v obou stanicích ale musí změnit směr, což prodlužuje dobu jízdy. Spojka by spojení „narovnala“.

O Vysokovské spojce v poslední době začali výrazně mluvit i místní politici a poslanci. „Většina tratí je jednokolejných a dokonce nejsou ani elektrifikovány a některé tratě nám tam dokonce i chybí, jako třeba Vysokovská spojka,“ postěžoval si například letos v dubnu poslanec Ivan Adamec (ODS) při interpelaci ministra dopravy Dana Ťoka.

Spojení Prahy a Královéhradeckého kraje má výrazně zrychlit, SŽDC už dříve oznámila plány na zlepšení tratě z Prahy do Hradce Králové tak, aby se doba jízdy zkrátila pod hodinu. Současně probíhá už optimalizace tratě z Týniště nad Orlicí do Broumova. To vše by mohlo cesty do kraje zrychlit. Vysokovská spojka by navíc mohla zkrátit společně s dalšími investicemi na trati výrazně spojení z Prahy do Vratislavi.

Tagy Královéhradecký kraj Starkoč - Václavice SŽDC Trať 026 Týniště nad Orlicí - Broumov Trať 032 Jaroměř - Trutnov Vysokovská spojka
27 komentářů