Infrastruktura Železnice

SŽDC chce zrychlit vlaky v Královéhradeckém kraji, zkoumá opět Vysokovskou spojku

Výpravní budova nádraží v Náchodě prošla v roce 2017 velkou modernizací. Foto: ministerstvo dopravy
Výpravní budova nádraží v Náchodě prošla v roce 2017 velkou modernizací. Foto: ministerstvo dopravy

Vlaky mezi Hradcem Králové a Trutnovem by měly zvládnout cestu v budoucnu za jednu hodinu, podstatně rychleji by pak měly jezdit z krajského města do Náchoda. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) po nedávné velké opravě trati Jaroměř – Trutnov zkoumá, jak zrychlit vlaky na severovýchodě Čech. Do hry opět vrací takzvanou Vysokovskou spojku, která má zrychlit spojení hlavně do Náchoda.

Vhodnou trasu má najít vítěz soutěže na zhotovení studie proveditelnosti, kterou SŽDC vypsala v květnu. Vítězná firma má přijít s variantami železničního spojení tak, aby cesta z Hradce Králové do Náchoda trvala 30 minut, do Trutnova pak 60 minut. Do Svobody nad Úpou by pak vlaky měly jezdit 75 minut z krajského města, stejně tak do Broumova. Vítěz soutěže bude mít rok a půl na to studii zhotovit. Studie má přinést různé varianty řešení cílové doby jízdy mezi vybranými městy, prověřit má i elektrizaci tratí.

Požadované jízdní doby ve studii proveditelnosti SŽDC pro cesty mezi městy v Královéhradeckém kraji. Foto: SŽDC
Požadované jízdní doby ve studii proveditelnosti SŽDC pro cesty mezi městy v Královéhradeckém kraji. Foto: SŽDC

S plány na zrychlení přichází SŽDC jen rok poté, co dokončila „revitalizaci“ tratě do Trutnova. Ta byla ale v podstatě jen větší opravou, která s dobou jízdy příliš nepohnula. Dosud trvá hodinu a šestnáct minut. V případě trasy Hradec Králové – Náchod dosud nejkratší přímé spojení trvá 54 minut.

Hlavní zlepšení pro železniční dopravu v kraji má přinést Vysokovská spojka. Projekt narovnání tratě mezi Českou Skalicí a Náchodem by znamenal úsporu doby jízdy přes dvacet minut. Jenže o spojce s tunelem se mluví desítky let a nijak zásadně se příprava neposunula. Zatím posledním materiálem na toto téma je územně-technická studie z roku 2004.

Trasa Vysokovské spojky: Foto: SŽDC - zadávací dokumentace ke studii proveditelnosti
Trasa Vysokovské spojky: Foto: SŽDC – zadávací dokumentace ke studii proveditelnosti

Dosud vlaky jezdí do Náchoda přes Starkoč a Václavice, v obou stanicích ale musí změnit směr, což prodlužuje dobu jízdy. Spojka by spojení „narovnala“.

O Vysokovské spojce v poslední době začali výrazně mluvit i místní politici a poslanci. „Většina tratí je jednokolejných a dokonce nejsou ani elektrifikovány a některé tratě nám tam dokonce i chybí, jako třeba Vysokovská spojka,“ postěžoval si například letos v dubnu poslanec Ivan Adamec (ODS) při interpelaci ministra dopravy Dana Ťoka.

Spojení Prahy a Královéhradeckého kraje má výrazně zrychlit, SŽDC už dříve oznámila plány na zlepšení tratě z Prahy do Hradce Králové tak, aby se doba jízdy zkrátila pod hodinu. Současně probíhá už optimalizace tratě z Týniště nad Orlicí do Broumova. To vše by mohlo cesty do kraje zrychlit. Vysokovská spojka by navíc mohla zkrátit společně s dalšími investicemi na trati výrazně spojení z Prahy do Vratislavi.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
    • Když je třeba zůstat směrově na drážním tělese, aby nebylo nutné zpracovávat dokumentaci EIA a vykupovat pozemky, tak zkrátka ani investovaná miliarda (která je navíc k dispozici jen po omezenou dobu, kdy ji je možno využít) cestovní doby příliš zkrátit nemůže – ale aspoň byla zvýšena bezpečnost provozu a trať snad zase chvíli vydrží.

  • Já jsem rád, že alespoň existuje nějaká vize cílového stavu, kterou by si tenhle region zasloužil. Podobně by se mělo postupovat i jinde, taková mapka s jízdní dobou mezi uzly pro celou ČR, k tomu odkazy na stavby, které bude potřeba realizovat. Diskutovat o optimálním řešení a doufat, že od plánů k realizaci to budou desítky měsíců a ne let…

  • Bádat můžou, třeba tisíckrát, a s těmi studiemi si vytapetovat kanceláře v Dlážděný. Především by ale měli dělat to, co chtějí lidi, protože jsou to úředníci placení z našich daní. To s.o. v názvu není soukromej oddíl, ale státní organizace a na to tam dost zapomínaj.

      • O krajskejch platí nemlich to samý, co o těch v středu všehomíra. Co chtějí lidi mě zajímá daleko víc – stojí o nějakou spojku? A pokud jim na veřejných jednáních neumí vysvětlit klady a zápory, pak je problém někde jinde.

  • Tak jsem si dal do mapy HK . Náchod – 40km vzduš. čarou. Prej hodinu. To je výsměch. To je typický pro naší kotlinu. Ale ještě, že tam nebydlím a je mi to putna.

  • Vysokovská spojka moc zrychlení nevyřeší, pořád bude druhá proti silnici. Jakmile se vybuduje dálnice do Jaroměře a v návaznosti na to přivaděč do Náchoda bude dříve hotov, než zmíněná spojka. Doporučoval bych volit pro železnici jinou trasu například spojení Opočno p. Orl. horami – Hradec Králové Slezské předměstí. Finančně to bude srovnatelné proti budování sklonově náročného tunelu.
    Vytvořilo by se nové spojení, které by obsáhlo novou oblast a nebylo souběžné se silnicí. Vzdálenost Náchod – Hradec králové by byla stejná jako vysokovská spojka, navíc vedená sklonově nenáročným terénem.

    • Neblázněte – postavit novou trať, příp.jinudy, tady v Česku?? 😀 Je třeba prosazovat zastaralé, i několik desítek let staré nápady našich otců a dědů.

      • Nepřipadáte si pitomě, když tu hýkáte nad hloupostí jen abyste hýkal?

        • Hloupost je prosazovat na truc něco, o co tam moc nikdo nestojí. Ale je fakt, že jsem stejně jako oni průzkum nedělal 🙂
          Nebudete Vy taky z Prahe?

      • Myslím že by to šlo, jenom je otázka zda důvod proč to nejde leží v odporu místních, pitomosti návrhu, nebo omezeností myšlení, respektive neochotou myslet.
        Pokud je to v prvním tak se snad bude dát najít nějaké řešení, možná nějaká stěna, nebo se tam udělá stanice, co já vím. Pokud je to v tom druhém, tak se to snad dá přepracovat, pokud je to v tom třetím, tak se dá jedině vyměnit někdo.

        Myslím že jsem to už několikrát tady psal, naše síť neodpovídá moc dobře potřebám samostatné republiky. Podívejte se na mapu pořád tam jsou vidět radiální tratě s centrem ve Vídni a případně dle starých správních center, někdy i jen dřívějších potřeb průmyslu, ať už to bylo dřevo, uhlí, nebo jiný materiál, to dnes není vyhovující a bylo by to třeba předělat stejně jako se předělávaly tratě za první republiky, kdy bylo třeba napojit Slovensko. Eventuálně při tom ještě zohlednit to aby takto propojené tratě mohly sloužit i mezinárodní dopravě.

    • To jste to rozsekl! Takže tu místo pár kilometrové spojky (tunelu) navazující na relativně rychlou, z poloviny zadrátovanou a rozumně vytíženou trať mezi Hradcem a Trutnovem navrhujete postavit 17 km novostavby přes pole, kde nic není a trefit Opočno, kde taky nic není a tím „ušetřit“.

      Nechybí vám v tom „Bc.“, které jste tu tak hrdě vystavil, třeba tři písmenka uprostřed?

    • Návrh na novou trať je sice zajímavý, ale trasa by asi musela být trochu jiná a především by příliš nepomohla Náchodu – maximálně tak ještě Novému Městu nad Metují

  • Jak to může Vysokovská spojka zrychlit cestu do Vratislavi nechápu, protože a) spojení Náchod-Kudowa zroj už dávno neexistuje b) vlaky do Vratislavi jezdi přes Lichkov

      • Ano: současné polské vlaky do / z Meziměstí (a Adršpachu), které nemají přípoje nejen až do / z Jaroměře a Hradce Králové, ale ani do toho Náchoda, to je skutečné „terno“. Ale třeba se jednou aspoň Vy toho idealizovaného rychlého spojení Prahy s Vratislaví ještě dožijete – já už ovšem rozhodně ne.

        • A smyslem těch polských vlaků je poskytovat spojení do Jaroměře a Hradce Králové, nebo jenom musíte bejt za každou cenu chytrej jako rádio?

          • Adršpach samozřejmě dobrým cílem pro Poláky je, ale co budou dělat v Halbstadtu, a k čemu tedy budou ty ostatní „krátké“ vlaky, to mi, prosím, vysvětlete – Meziměstí není Trutnov, a ani tamní přeshraniční vlaky přes den velkou frekvenci nikdy neměly.

            • Tak současné vlaky byly zavedeny jen kvůli Adršpachu a jejich primární (a v tomto případě jediný) cíl je vozit Poláky tam.

              Návaznosti dál by byly asi hezké, ale pokud nejsou, nevidím to jako kritické selhání.

  • Kdy se začne stavět libická spojka, pro odstranění jízdy mezi Poděbrany a Chlumcem přes Velký Osek, kde vlak stejně ani nezastavuje?

    • To souvisí se zdvoukolejněním celého úseku Poděbrady – Hradec Králové. Což by se mělo realizovat v období 2020-2030.
      Jinak zastavování ve Velkém Oseku pamatuji, stejně tak i v Čelákovicích. To byl vlastně takový spěšný vlak už 🙂

    • A asi to i dost záleží na tom, jak to dopadne s eurofondy.

      Zvážení Vysokov nebo Libice je těžké – na jedné straně jsou ušetřené „člověkominuty“, na druhé stavební náklady, které u Libic budou zlomkem Vysokova…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora