egoe-plus
Infrastruktura Železnice Zprávy

SŽDC chce odstranit zatékání do haly hlavního nádraží, parkoviště nad ní možná zmizí

Do haly pražského hlavního nádraží dlouhodobě zatéká. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Do haly pražského hlavního nádraží dlouhodobě zatéká. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Odbavovací hala hlavního nádraží v Praze vykazuje přes nedávnou kompletní rekonstrukci zásadní vadu. Na několika místech do haly zatéká, což Správa železniční dopravní cesty řeší provizorním ohrazením a kbelíky. Nyní se rozhodla ostudu odstranit.

Nepůjde ale o snadný ani rychlý zásah. Průzkumy ukázaly, že do haly zatéká z vozovky a parkoviště nad ní. „Takže prostá oprava problém zatékání neodstraní, je nutné provést celkovou rekonstrukci, která by měla být realizována ve spolupráci s Technickou správou komunikací,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

TSK se bude muset do rekonstrukce zapojit, neboť figuruje jako vlastník parkovacích ploch a povrchu komunikací. Na dotazy do uzávěrky vydání neodpověděla. Železničáři nicméně už zařadili stavbu na seznam připravovaných staveb a s TSK chtějí jednat o jiném využití plochy nad halou. Parkoviště by tak mohlo zmizet. Uvažuje se například o jeho přeměně ve vyhlídkovou plochu s občerstvením či kavárnami.

SŽDC nechce zatím odhadovat náklady ani termíny rekonstrukce, hotovo by mělo být nejpozději do pěti let. „Práce budou zahrnovat komplexní rekonstrukci železobetonové konstrukce stropní desky v oblastech průsaků, včetně rekonstrukce mostního svršku,“ doplnila Pistoriusová.

Odbavovací hala vznikla v 70. letech, čemuž odpovídá i špatný stav konstrukcí. Ten podle SŽDC nijak nesouvisí s rekonstrukcí, kterou v minulých letech prováděla italská firma Grandi Stazioni. Ta prováděla práce na základě smlouvy s Českými drahami, které do roku 2016 nádraží vlastnily. Po převzetí převodu nádraží do majetku SŽDC museli Italové nádraží opustit, neboť nedokončili v termínu opravu historické Fantovy budovy.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ApolloXI.

„Odbavovací hala vznikla v 70. letech, čemuž odpovídá i špatný stav konstrukcí. “

A to si mám vykládat jak? Jakože už je konstrukci půlstoletí a má nárok na opravy nebo dnešní moderní „soudruzi to udělali zas blbě“? První beru, druhé ne, protože je to nebetyčná hloupost.

Standa

Tak řekl bych že částečně bude správně i to druhé. Problémy se zatékáním plochými střechami má hodně budov ze 70.tých let.
Tehdejsi technologie hydroizolace plochých střech nebyly ideální , obyvatelé vrchních pater paneláků by mohli vyprávět.
Ale neřekl bych, že to soudruzi udělali blbě, prostě to byla relativně nová technologie a nekvalitní materiály

V. liska

Kde to nádraží leží???

Lukáš F.

Vyhlídková plocha a občerstvení hned vedle magistrály, no to bude chuťovka.

ApolloXI.

Nejvíc by nádraží pomohlo, kdyby zmizela ta magistrála, ale bohužel. V tomhle byl ZÁKOS nemilosrdný.

Michal

Ano, tím by mohla zmizet i ta hala. 🙂

ApolloXI.

😀 máte bod, ale v reálu už tam žádná hala ani není, spíš supermarket s Billou v tom nejdebi.nějším umístění a prostoru, jaký se dal kdy vůbec vymyslet.

železničář v důchodu

Nesmysl: ta Billa je právě to jediné, co v celé „dolní“ hale funguje aspoň trochu užitečně – jen je v příliš malém prostoru!

Gremli

Právě proto by ta Billa měla být někde uprostřed jako je to knihkupectví…aby byla víc cestou a o mohla být větší 🙂

železničář v důchodu

Pro prodejnu potravin jakožto vysokoobrátkového zboží s nutností častého doplňování a s velkou frekvencí zákazníků se ten prostor uprostřed haly nehodí – ale v tom, že tamní „Billa“ je malá a na nepříliš vhodném místě máte určitě pravdu: určitě by bylo lepší, kdyby zabrala třeba celou jednu boční stranu haly. A uprostřed haly by určitě mohlo být něco užitečnějšího, než jsou ty „hadrárny“ …

MartinS.

A on tu halu někdo k něčemu potřebuje? Aby tam postával a na něco čekal? Většina lidí přijede na hl.n. metrem nebo přijde od tramvaje, tzn. jdou z boku. Jen těm, kdo přijdou od Jeruzalémské může ta prostřední část s obchody překážet. Jinak nikomu. Aspoň je ta budova využitá. Zajeďte si někdy do Lipska, podívat se, jak se dá nádražní budova využít:-) V Praze je to jen slabý odvar… Kdyby nebyla Fantova budova památkově chráněná, myslím, že by se ta obchodní zóna mohla ještě hodně rozšířit…

Standa

Tak podle veskrze negativních reakci na bourani a uzavírání nádražních budov jinde bych soudil, že někdo ty nádražní budovy k něčemu občas potřebuje ….

železničář v důchodu

Možná byste se divil, kolik lidí v Praze přestupuje jinak, než jen rychlým během z perónu na perón nebo mezi vlaky a MHD – a slušných pohodlných čekárenských prostor je tam minimum …

Sch

Mě by se tam líbilo přesunutí odjezdovych stání autobusu z Florence. Jen nevím jestli to má únosnost na dnešní velké autobusy a kolik by se jich tam vešlo.

PetrB

To mi pripomina ten „senzacni“ napad v Budejcich, kam nam presunuli autobusak na strechu obchodniho centra a jsou s tim neustale problemy a kazdou chvili jsou tam delnici a opravuji a opravuji…

Radek

Co vím, tak původně tam autobusák měl být. Takže by to možná šlo

ApolloXI.

Něco by se hlavně mělo dělat s těmi externími schodišti před halou. Za „dobytek“, pohybující se vůkol, ty věže sice nemohou, ale právě proto by se měly udržovat v nějakém „kulturním“ stavu a být pod dohledem vševidoucích očí.

Vaclav

Tak vlastně tam autobusák je, zejména pro linky Flixbusu. Tak by to chtělo upravit jako terminál bus (řidiči delších autobusů musí mít ten vjezd hodně v oku, aby to tam vykroužili), taxi, P+R, K+R. Park je dole, a víme, kdo se tam vše schází. No celkově by to prostranství nahoře i dole chtělo revitalizovat.

ApolloXI.

Revitalizovat, revitalizovat … tj.sice krásné, ale když se pak dlabe na údržbu, to se můžeme pak urevitalizovat. Však o nic nejde, vždyť to jen zaplatíme my všichni. Když jeden vidí to skleněné průčelí odbavovací haly, tak umyté bylo nejspíš naposledy po revitalizaci, ne?

železničář v důchodu

Ctít tam zřídit parkoviště „P+R“ je nesmysl – tolik prostoru tam není = maximálně na „K+R“, taxi a nějaké autobusy, ovšem i ty jen s krátkým pobytem pro výstup či nástup, ale s odstavem někde jinde.
A úvahy „o jiném využití plochy nad halou …… například o jeho přeměně ve vyhlídkovou plochu s občerstvením či kavárnami.“? Dokud tudy povede hlučná velmi frekventovaná „II. SJM“, tak to může napadat jen nějakého skutečně hodně „ujetého“ jedince – vždyť nic podobného nejsou schopni zřídit ani dole v mnohem klidnějším parku, aby to odtud pomohlo vytěsnit ty nechutné povaleče …

Gremli

Možná by se bezďáci přesunuli z parku na tu vyhlídkovou plošinu 😀

M B

Nebo by se dal na střeše zařídit azylový dům. 😀