SŽ zprovoznila nový dispečerský sál, řídí se odsud IV. koridor
Dispečerský sál pro IV. koridor na Balabence. Pramen: Správa železnic
Čtvrtý koridor prošel v posledních letech velkou modernizací, letos byly otevřeny dva úseky v nové stopě.
Mě by spíš zajímalo, jestli takováto práce může bavit? Čistě ze zvědavosti.
spousta lidí si doma prohání vláčky v gordikonu a multikonu … a vydrzi u toho desítky hodin.
tak proč ne v reálu? pro někoho to můe být docela zajímavé – celkem klidná práce v teple, šance, že způsobíš nehodu spíš minimální (cestu na obsazenou kolej te to vetsinou postavit nenecháú … takze jediným rušivým elementem můžou bít nervozní fírové
tohle je stejná otázka, jako ptát se koho může dělat řídícího provozu .. která je mnohem víc stresující a vyčerpávající.
Každého baví něco jiného, nejsme stejní, horší to bude s vlivem na zdraví. Odhadl bych to na několik let a dost.
Srovnat tuto práci s prací výpravčího, který chodí mezi lidi a komunikuje s nimi, je pro mne jasná záležitost.
Jirka Hejkal Svoboda ge. reditel to určitě všechno zvládne ..
Tady se pořád mluví jen o technice (která mmch má taky JEN určitou životnost, která je mnohonásobně kratší než např. reléovka nebo třeba elektromechanika), ale co personál? Víte jak dlouho takovou činnost může člověk vykonávat? Zeptejte se psychologů… Zatímco výpravčí na normální stanici dokázal pracovat až do důchodu, tak na CDP v žádném případě! Jsem zvědav, kde za cca 5 – 6 let bude brát lidi. A co bude s lidmi, kteří to už psychicky nezvládnou? Už slyším odpovědi: a proto je lepší jich zaměstnávat méně. Ale to je irelevantní! Stačí se trochu zamyslet nad tím, co jsem napsal v… Číst vice »
A kde se furt berou lidi v ŘLP?
Že by platový rozdíl, pracovní podmínky, atraktivita a prestiž, nenapadlo?
A tohle je rozhodující pro to jestli to psychický někdo zvládne?
Za 6 až 7 v ŘLP si vydělate na luxusní byt v Praze, za 6 až 7 let na CDP si vydělate tak na h….. Na místo na ŘLP je přetlak, mohou si tedy vybírat. CDP bere všechno co udrží myš. Pořád nechápete?
Až nebudou na CDP lidi, tak taky budou muset přitlačit s platem. Ale to neznamená, že je lepší živit celou armádu výpravčích po republice.
Jestli umíte číst tak mi ukažte kde to píšu. Odpovídal jsem na to proč na ŘLP lidí dost a na CDP nikoliv. Jen tak pro Vaši informaci : Ono to s tou úsporou těch výpravčích není tak slavné, zejména na frekventovaných tratích s velkými stanicemi. Dohledejte si sám (nechce se mi) např trať Břeclav – Ostrava a uvidíte úsporu nula. Srovnávejte počet výpravčích předtím a nyní a vynechte signalisty před tím, kteří by stejně skončili. Třeba přepojit Břeclav do CDP stálo 48mega(!) a je tam systemizová ještě o půl člověka více (lidí na CDP + PPV atd.) .
V tom pripade takivy clovek bere nadprumernou mzdu? Asi jako ridici letoveho provozu?
Na první otázku ano, na druhou ne.
Na denních směnách se dá s dispečerem mluvit dibře pouze prvních 4-6 hodin směny, pak je na nich slyšet vyčerpání.
Upřímně by mě zajimalo, co by následovalo, kdyby SŽ přišla o režijní vyhody ČD. Jak by byli ochotni zamestnanci na CDP dojíždět.
Proplatili by jim to. Stejně tak jak to proplácí těm, kteří musí dojíždět R8 do Přerova.
To jsem netušil. Díky za info.
Lidi z jiných firem dojíždí normálně, tak myslím, že by to zvládli i zaměstnanci SŽ.
Myslet a vědět jsou ale dvě různé věci.
🤦♂️
Dotaz na redakci: Budete zjišťovat konkrétno od ministra dopravy na jeho dnešní vyjádření k úloze Správy železnic při řízení provozu:
„(…)Musíme najít takové řešení, aby počet spojů odpovídal reálným možnostem infrastruktury a nepřetěžoval ji.
A aby se posílila kapacita vlaků.“
https://archiv.hn.cz/c1-67126140-s-fungovanim-zeleznice-nejsem-spokojeny-manazeri-musi-byt-odmenovani-take-podle-zpozdeni-vlaku-rika-kupka
😀pak stačí malá bouřka a nehne se ani kolo. Jak by želenice chtěla fungovat za mimořádné situace? Stačí aby nějaký blb překopal kabel a transporty se nehnou. Bral někdo vůbec ohled na strategickou roli železnice při možném konfliktu nebo zde vítězí ehm…….a malá domů nad logikou.
Nějaký blb překopal kabel…. slůvko redundance vám nic neříká?
Na kabel redundance existuje. Ale počítám, že na vše asi bohužel ne. Třeba by mě zajímalo, jak je řešena redundance přímo na Balabence – napájení, komunikační prvky, vstup optického kabelu od kolejí do budovy (jestli jsou dvě cesty nebo jedna) apod. Dispečerské řízení je správná věc, mají ho třeba i Švýcaři. Ale je tu jedna velmi diskutabilní věc. Jestli se má řídit ze dvou obrovských center. Podle mě je to špatně. A považuji z správné, aby řízení probíhalo spíše z několika regionálních center. jen pro zajímavost se zkuste podívat na kamery, co jich přibývá. A to vše tahat do jednoho… Číst vice »
Datové nároky kamer a řízení jsou víceméně zanedbatelné, dnes se na optických vláknech dá dosáhnout vysokých rychlostí, za minimální cenu. Co se týče optické sítě, tu stejně telematika posiluje i pro ostatní provoz internetu z měst a že ho je více, než drážního provozu. Jinak optické okruhy jsou většinou zakruhované jak to má řídící centrum nevím, ale předpokládám, že má zálohu i napájení. Jinak centralizace je určitě třeba. V případě potřeby se podle mne dájí data převést na záložní pracoviště. Je to jen sw záležitost. Co se týče velkých stanic, tak většina kamer by měla být dohledovaná ostrahou a jen… Číst vice »
Data asi ano, ale lidi? Když nastane problém na Balabence, kde se vezmou ty lidé v Přerově a na čem to budou řídit? Nebo si myslíte, že jednoduše stávajícím lidem na stávající infrastruktuře (počítače, monitory) jednoduše přihodíte další tratě? Několik menších center má větší šanci převzít problémové menší centrum, než když má jedno velké centrum převzít ještě to druhé.
Kapacitu datové sítě využívá železnice jen z části. Dost velkou kapacitu využívají i jiné subjekty. Rezervu mají velkou. Údajně datové sítě , kterou provozuje CD Telematika, využívá i TV Prima.
Jen drobnost. Je třeba rozlišovat datovou síť Č-Telematika, která je určena pro vnější zákazníky a datovou síť SŽ.
Redundance, je to otázka co předepíše projektant a co požadují normy. Kupř. napájení, dvě nezávislý lajny plus UPS. Kruciální prvky redundantní kabely od nich pokaždý jinou trasou
Zásah blesku při bouřce se projeví úplně stejně, ať je to řízeno z CDP nebo z jednotlivých stanic.
Elektromechanika?
Keď ten blesk odpáli telegraf, či inú hypermodernú metódu dorozumievania medzi stanicami, tak sa aj tak bude dať jazdiť iba „na žezlo“.
Žezlo zrušili
Později nahradili povolenkou.
Ok, řekněme že se zde bavíme o stanicích se zabezpečovacím zařízením, které odpovídá 21. století..
To určil kdo?
Zásah do čeho? Kromě bězných cílů (trakční vedení, kolejový obvod) se dá trefit taky dopravní kancelář(se zabezčkovačkou nebo PC) A pokud by CDP mělo třeba chybu v bleskosvodu 😀
Všechno na počítač a lidem to bere obživu. A když vypadne počítač, tak se nejezdí. Když byli osazené stanice lidmi, tak šlo zabezpečit všechno
Hádanka pro Vás: proč má jezdit pražské metro (linka C) řízené automatem, když dnes metro C řídí řidiči?
https://zdopravy.cz/dpp-zacina-s-vyberem-metra-bez-strojvedoucich-oslovil-osm-vyrobcu-automaticky-provoz-ma-byt-i-na-trase-c-49388/
A lokomotivy berou práci vozkům a koňům. Pryč s takovými novotami!
A ucelené jednotky berou práci lokomotivám, pryč s takovými novotami!
Když teda počítač bere lidem obživu, proč je takový problém najít napříč obory lidi?
Ale zase musi nekdo ty stroje vyrobit udrzovat servisovat modernizovat
Chotýčany už jsou od 21.9.2022 bez výpravčího. Dálkově se řídí z DOZ, které je umístěno, prý dočasně, ze stanice Hluboká nad Vltavou – Zámostí. Od února 2023 by měly ještě na toto DOZ přibýt stanice Ševětín a Dynín. Až provoz převezme CDP (jsem ale zvědavej, kdy to bude, když lidem na CDP nedávají potřebné zácviky…), tak se z DOZ v Hluboké nad Vltavou – Zámostí má stát PPV. Ale jsou tlaky na to, aby se (už vybudované a s určitýma mouchama, které se stále AŽD snaží vyřešit) PPV přesunulo do budovy nádraží v Českých Budějovicích. Proč nevyhazovat prachy oknem, vždyť… Číst vice »
Když mají to nové a krásné pracoviště, doufám též, že pracovních SŽ začnou pořádně řídit železniční provoz. Dnes není problém aby vlak mezi stanicí Jižní Město a Hl. Nádraží nabral, podotýkám na novém úseku železnice, klidně zpoždění 5 až 10 minut.
A také operátoři by měli pořádně pracovat… na koridorech neustále nesmyslně hlášená zpoždění, jejich postupné salámové navyšování, na poslední chvíli hlášené koleje a jejich změny… člověk by si říkal, že profík z CDP to bude dělat lépe, ale ono je opak pravdou 🙁
Jo, a pak někdo překouše kabel (jako nedávno v Německu) a je po ptákách. Sorry jako.
Jak často se to děje, prosím?
A jak často byly poruchy ZabZař předtím, plus kolik více lidí bylo nutné mít v jednotlivých stanicích?
Brejdovanej kabel se jen tak nepřekousne
V Německu to byla záměrná sabotáž, asi první toho druhu. Jinak pokud někdo pouze „překouše kabel“ mezi stanicemi na trati, tak to dopadne stejně – nebude se jezdit, protože nebudou fungovat detektory volnosti, návěstidla, přestavníky výhybek,… I výpravčí se budou muset domlouvat náhradním způsobem.
A krom toho spoje z CDP jsou zálohované.
Trať České Budějovice – Horní Dvořiště je ovládaná dispečery z Českých Budějovic. Tam si myslím, že dojde pouze k přesunu pracovišť do Prahy.
Prosím, kolik bude ve směně dispečerů a operátorek. A ještě, nevíte, kdy se plánuje převést dispečerské řízení do Prahy na trati Cheb – Kadaň? Děkuji
A to se vyplatí. V Praze jsou vyšší platy a pokud vyhoří barák na Balabence, tak na pár měsícú stojí celý Čechy. Přitom jsou na spoustě nádraží nevyužité prostory, kde by se jeden sál CDP vlezl.
Dobrý den, osobně by se mi asi líbila větší decentralizace, ale finančně je buď možná až násobně dražší, nebo méně bezpečná než centralizovanější řešení. Máte pravdu, že vyhoří-li budova (a neexistuje-li alternativní jinde, anglicky tzv. DR site), jste v háji. Na druhou stranu ve dvou CDP v zemi snadněji zařídíte lepší fyzickou ochranu, nepřetržitou dodávku proudu včetně výkonných generátorů s nádržemi nafty na několik dní, při vhodném umístění ve středu můžete mít síť směřovánu paprskovitě a současně po obvodu spojenou (vytvoříte jakoby kolo s loukotěmi) a tak mít do každého místa minimálně tři spoje (je-li počet „loukotí“ alespoň tři) a… Číst vice »
Omlouvám se za dodatek: Příklad veřejně publikované redundantní topologie, kterou povětšinou všichni zde přítomni denně využíváme:
https://www.nix.cz/cs/technical#topology
Přeji hezký den.
Malá selská terminologická poznámka: loukoť je segment ráfku, kdežto to, co vede ze středu na obvod, se jmenuje paprsek (alias špice).
Dobrý den,
děkuji za poučení a omlouvám se za mystifikaci. Opravdu jsem si myslel, že loukoť je paprsek. Mea culpa.
Přeji hezký den.
K Vašemu dotazu; Že by mohla vůči sobě CDP jako DR si nemyslím. Nedávno zde byl článek, že CDP Přerov nemá dost sálů pro svůj „rozvoj“ a bude se přistavovat. Navíc by to znamenalo mít dvojnásobek prostor. Co ale funguje je PPV, tedy Pohotovostní Pracoviště Výpravčího, což jsou určené stanice na řízené trati, které jsou obsaženy záložním výpravčím, jež v případě potřeby převezme řízený úsek dispečera (cca 2-5 stanic). Dokonce se PPV využívá pravidelně, např. během jídla dispečer CDP předá řízení na PPV. Výhodné je, že výpravčí PPV jsou tedy stále „cvičeni“ a dispečer CDP si vyřídí své potřeby. V… Číst vice »
Jaká je tedy úspora?
Že místo dvou výpravčích ve stanici je jeden (+desetina toho z cpd)
Děkuji.
Z hlediska požární ochrany by měl být každý sál samostatný požární úsek, takže pravděpodobnost spoření celé budovy je nižší.