SŽ získala územní rozhodnutí k elektrizaci 55 kilometrů mezi Veselím a Velenicemi

Trať 226 Veselí nad Lužnicí - České Velenice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať 226 Veselí nad Lužnicí - České Velenice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Z trati by měla zmizet desítka přejezdů, což představuje téměř třetinu nynějšího stavu.

Správa železnic (SŽ) zdolala důležitý milník v přípravě vylepšení a elektrizace 55 kilometrů trati 226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice. Jihočeský krajský úřad aktuálně vydal ke stavbě územní rozhodnutí; stalo se tak po deseti měsících od podání žádosti. Proti rozhodnutí se lze do 15 dnů odvolat k ministerstvu dopravy.

SŽ požádala o územní rozhodnutí loni začátkem října, vydání původně očekávala před koncem letošního dubna. Zahájení stavby směřuje Správa železnic na konec roku 2025, hotovo by mělo být o tři roky později. Předpokládané celkové investiční náklady stavby činí 10 miliard korun.

Dokumentaci pro územní řízení zpracovalo za 51 milionů korun sdružení Sudop Praha a Sudop EU a stejné firmy aktuálně pracují i na projektové dokumentaci pro stavební povolení a provedení stavby. Smluvní cena činí 239 milionů korun.

Stavba zahrne vedle elektrizace i vylepšení všech stanic na trati (Nová Ves nad Lužnicí, Suchdol nad Lužnicí, Majdalena, Třeboň, Lomnice nad Lužnicí), kde budou zřízena nová vnější nebo poloostrovní nástupiště. Rekonstruovány budou také všechny zastávky. Trať bude upravena pro rychlost 120 km/h.

Z trati by měla zmizet desítka přejezdů, což představuje téměř třetinu nynějšího stavu. Mimo jiné dojde k náhradě stávajícího přejezdu se silnicí I/24 u Suchdolu nad Lužnicí novým nadjezdem. Jeden nadjezd odmítli ochránci přírody. Součástí stavby bude i osazení trati systémem ETCS.

Elektrifikaci trati číslo 226 dala zelenou studie proveditelnosti z roku 2017. Ta mimo jiné zmiňuje význam trati jako možné odklonové trasy pro nákladní dopravu v případě potíží na I. či IV. koridoru. Jako konkrétní příklad uvádí přestavbu brněnského železničního uzlu, která výrazně zkomplikuje průjezd moravskou metropolí. Nákladní doprava by tak mohla mířit do Rakouska přes Velenice. Elektrizace by měla být hotová před tím, než se v Brně poprvé kopne.

Tagy Správa železnic trať Veselí nad Lužnicí - České Velenice
6 komentářů