SŽ vybrala projektanty na pokračování trati z Výstaviště. Zahrne i podzemní nádraží Dejvice
Na technickém řešení je závislá i poloha chystaných výtahů ze stanice metra Hradčanská.
Správa železnic (SŽ) uzavřela smlouvu se společnostmi Metroprojekt Praha a Moravia Consult Olomouc. Společně dodají projektovou dokumentaci pro povolení na modernizovaný úsek železniční trati vedoucí od nyní již dokončované zastávky Výstaviště po novou podzemní stanici Praha-Dejvice nedaleko metra Hradčanská.
Úsek je součástí přes 30 let plánované „rychlodráhy“ do Kladna a na Letiště Václava Havla.
Zakázku obě společnosti vysoutěžily za 157,5 milionu korun bez DPH, součástí je i digitální model stavby BIM. Do 14 měsíců od uzavření smlouvy by měli projektanti odevzdat návrh změn aktuálního technického řešení oproti dokumentaci EIA, do 20 měsíců (únor 2026) by mělo následovat stavební povolení. Dalšího půl roku by podle harmonogramu měla trvat majetkoprávní příprava.
Samotná stavba s odhadovanými náklady 7,66 miliardy korun má proběhnout v letech 2026 až 2029. Jde o téměř tříkilometrový úsek navazující na nyní budovanou částí Bubny – Výstaviště, po kterém se první vlaky projedou již příští rok v srpnu.
Na střeše nádraží Bubny. Prošli jsme estakády i budovy největšího železničního staveniště
Na druhé straně na úsek naváže část Dejvice – Veleslavín, kde však příprava zatím výrazněji nepokročila kvůli sporům o vedení rozsáhlého tunelu pod Střešovicemi. Původně měly přitom být oba úseky řešeny jako jeden projekt z Výstaviště až do Veleslavína. V roce 2020 ale SŽ přistoupila k rozdělení projektu na dvě části právě kvůli mnohem složitější přípravě tunelu.
Čekání na výtah
Na nyní vysoutěžený projekt bude netrpělivě čekat také pražský dopravní podnik. Je na něm totiž závislá přestavba stanice metra Hradčanská na bezbariérovou. Projektanti rozhodnou, kde přesně bude výtahový vestibul stanice metra a jejich výstupy směrem k Dejvické ulici.
Stanice metra Hradčanská se uzavře kvůli rekonstrukci. Chceme rovnou i výtahy, protestuje radní
Nedávno se kvůli průtahům se stavbou výtahů rozhořel spor mezi Prahou 6 a DPP.
Výsledkem modernizace dnešní jednokolejné trati bude dvoukolejná elektrifikovaná trať, která povede z velké části v tunelu. Na povrchu trať povede pouze v lokalitě Stromovky. V podzemí se bude nacházet i přesunutá stanice Praha-Dejvice, ze které bude zmíněný přímý přestup na metro. Stávající výpravní budovu v Dejvicích nebude železnice nadále potřebovat.
Kromě úseku z Bubnů se nyní buduje i část Kladno – Kladno-Ostrovec. Další části trati jsou v různém stadiu přípravy, na nejdelší patnáctikilometrový úsek od Ruzyně ke Kladnu vypsala SŽ tendr koncem minulého roku, avšak vyhlášení se pozdrželo kvůli dodatečné implementaci ETCS.
Podrobně jsme se jednotlivým fázím projektu tratě věnovali zde.
Další úpravy trasy a doplňování ETCS. Jak je na tom po 30 letech příprav „rychlodráha“ na letiště