SŽ představila diagnostická vozidla za více než půl miliardy, chce investovat celkem 9 miliard
Správa železnic chce do konce dekády investovat do speciálních vozidel 8,7 miliardy.
Správa železnic dnes v Praze na hlavním nádraží ukázala dvě nová vozidla pro diagnostiku železniční sítě v celkové hodnotě 570 milionů korun. Konkrétně jde o měřicí vůz MVŽSv 2 (měřicí vůz železničního svršku) za 303 milionů korun a drezínu EM100 za 267 milionů korun. První jmenovaný je zřejmě nejdražší vůz na tuzemských kolejích.
MVŽSv 2 umožní diagnostiku železničního svršku až do rychlosti 200 km/h. Součástí vybavení jsou například laserová čidla. Váží 55 tun a provádí například měření geometrických parametrů koleje, měření příčného profilu kolejnic (ojetí kolejnic), měření mikrogeometrie kolejnic (vlnkovitost), měření laterálního a vertikálního zrychlení ložiskových domků, měření profilů štěrkového lože, kontrolu průjezdného průřezu či zajišťuje čelní snímkování trati. Jeho součástí je i zázemí pro zaměstnance v podobě lůžkových oddílů, sprchy nebo kuchyně.
Drezína EM100 o hmotnosti 58 tun provádí měření geometrických parametrů koleje, snímkování či kontrolu příčného profilu kolejnic. Její maximální rychlost je 100 km/h, je určena pro regionální tratě.
„Touto akvizicí se posouváme na úroveň západoevropských železnic, stěžejním prvkem je pro nás bezpečnost,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Správa železnic chce podle něj do konce dekády investovat do speciálních vozidel 8,7 miliardy (včetně dnes představené akvizice). „Není to jen o nás, ale i o železničním průmyslu,“ doplnil Svoboda. Jedním z hlavních cílů (do r. 2026) je pořízení nové diagnostické jednotky trakční napájecí soustavy.
Stroj MVŽSv 2 i drezínu EM100 dodala Správě železnic společnost NDCon Logic, subdodavateli byli například Plasser&Theurer či CZ LOKO.
Správa železnic má aktuálně k dispozici 1335 speciálních vozidel pro údržbu tratí. Velkou část flotily tvoří motorové univerzální vozíky MUV (346 kusů), dále SŽ vlastní například vozidla pro kontrolu a údržbu trakčního vedení MVTV (85 ks), sněhové frézy (49 ks) či stroje na výměnu pražců (47 ks). Pracovních vozíků je 732. Speciálních vozidel pro diagnostiku má Správa železnic momentálně 12, do roku 2030 jich hodlá mít 16.