SŽ narazila s opatřením proti dopravcům. Úřad zarazil zákaz odstavu vozů

Správa železnic opatření s dopravci neprojednala, oznámila jim ho necelý měsíc dopředu.
Správa železnic musí nadále zachovat možnost odstavit soupravy i jednotlivá vozidla na volných dopravních kolejích déle než týden. Od 1. července tuto možnost v době, kdy zejména nákladní dopravci čelí problému s nedostatečným využitím kapacit, zrušila. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ale předběžným opatřením takový zákaz zastavil.
Vyhověl tak návrhu několika nákladních dopravců CityRail, IDS Cargo a ČD Cargo a sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz, kteří se proti této změně postavili. Dopravce zastupuje v tomto sporu advokátní kancelář VKS Legal. Rozhodnutí je na úřední desce ÚOHS. Podle dopravců existuje důvodná obava ze závažné újmy, neboť vynucováním zákazu dlouhodobého odstavování hrozí přímé ohrožení provozuschopnosti.
Podle změny Prohlášení o dráze pro letošní rok je od 1. července maximální doba obsazení dopravní koleje 168 hodin, dosud žádná maximální doba stanovena nebyla.
Podle dopravců se z opatření stal extrém, který řeší nejen odstavy na delší dobu, ale i několik hodin. „Potřebovali jsme v Plzni odstavit loženou soupravu na dvě hodiny kvůli výměně lokomotivy a nástupu jiného strojvedoucího. Potřebovali jsme k tomu souhlas hlavního dispečera,“ popisuje Jan Hruška ze CityRail. Minulý týden musel například stejný dopravce jet zbytečně z Milíkov do Kozolup a zpět, protože dispečer neodsouhlasil odstavení pro nakládku přes noc. V Rakousku či na Slovensku je možné dopravní koleje obsadit tři dny bez poplatku.
Pokles nákladní železniční dopravy vede k výraznému nadbytku vozů, které nemají dopravci kde uskladnit. Odstavují se tak v síti Správy železnic všude možně, kde je místo. I to je zřejmě jeden z důvodů, proč Správa železnic s tímto opatřením přišla, protože do Česka díky výhodným podmínkám míří vozy z celé Evropy. „Kapacit na odstavení je obecně málo. Na silnici se pro kamiony staví nová odstavná místa pro kamiony, kteří za ně nic neplatí. Na železnici takového nic není,“ dodal Hruška.
Bez projednání
Správa železnic s dopravci opatření neprojednala. „Jen to zveřejnili, žádné jednání k tomu nebylo,“ dodal Hruška. Dopravcům Správa železnic změnu oznámila 5. června, tedy necelý měsíc před jeho platností.
Pro ÚOHS SŽ uvedla, že ohrožení provozuschopnosti dopravců je „pouze v rovině obav, bez jakéhokoliv opodstatnění, doložení nebo konkretizace.“ Ve vyjádření pak píše, že pravidlo v praxi platí už od října 2022. Nevysvětluje však, proč se dostalo ještě nyní do prohlášení o dráze. Správa železnic ve svém vyjádření uvedla, že problematiku odstavení na dopravních kolejích s dopravci řeší několik let. „Dlouhodobě nechávají soupravy na těchto kolejích i více jak půl roku. Nyní je změnou jen to, že požadavky pro dopravní koleje nad 168 hodin budeme rovnou zamítat a odkazovat na využití odstavných kolejí (od června mají dopravci v rezervačním systému také nabídku veškerých manipulačních kolejí, na které je možné dlouhodobé odstavení povolit a jsou k tomu účelu technicky vybaveny). Jinak se v tomto směru nic nezměnilo a pravidla jsou léta stejná,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Úřad se s argumentací Správy železnic nespokojil i kvůli nedostatku odstavných kolejí. „Hrozí tedy riziko, že dopravci v případě nutnosti svoji vlakovou soupravu dlouhodobě odstavit k tomu budou muset využít dopravních kolejích, neboť vhodné odstavné koleje nebudou k dispozici. V takovém případě se však vystavují riziku uložení sankce ze strany Správy železnic,“ uvádí se v rozhodnutí.
Dopravci jsou pro Správu železnic hlavním zákazníkem, z jejího chování to ale často není úplně patrné. ÚOHS musí řešit řadu sporů například kvůli plánování výluk, kde si dopravci stěžují na postup SŽ.