SŽ narazila s opatřením proti dopravcům. Úřad zarazil zákaz odstavu vozů

Nákladní vlak s lokomotivou společnosti Cityrail. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNákladní vlak s lokomotivou společnosti Cityrail. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železnic opatření s dopravci neprojednala, oznámila jim ho necelý měsíc dopředu.

Odebírat
Upozornit na
guest
138 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
rušnovodič Peter

To ale, že sa dopravcovia ozvali má z dlhodobého hľadiska aspoň efekt pri projektovaní železničných staníc a prípadne aj tratí. Aj keď pre množstvo z nich už je žiaľ neskoro (napríklad Ejpovice). Pretože neraz pojem modernizácia (optimalizácia) zahŕňa v sebe redukciu xy (počtu a dĺžky dopravných a manipulačnýh koľají, zaústenia vlečiek, likvidáciu nákladíšť).

Jiří Kokrhel

Ejpovice podle vás někdo zredukoval? Vzdy to byla jenom zastávka s prvni a druhou tratovou koleji a pri modernizaci se z toho udělala stanice

Jiří Kokrhel

To je krásný jak je nejvíc slyšet nejmenší dopravce :-)))) Nicméně i pan zdejší spisovatel píše slovo zákazník. A i on jako zákazník za služby platí. Bohužel na síti SŽ se za odstavovani vozů nic neplatí a dopravci v čele s Hruskou budou řvát, když se jim začnou určovat pravidla kam můžou vozy odstavit.

Cargo10

Existují tři druhy odstavení. Pokud potřebuji, nakládat, vykládat, nebo se treba jen na určitou dobu odstavit ,využívám zpravidla koleje v systému Kazas. To ale z 90%generuje potřebu lokomotivy nezávislé trakce a dalšího zaměstnance pro posun a zajištění soupravy (lze i jen se strojvedoucím,ale nebude to žádná sláva). Pohodlnější a operativnejší je odstavení soupravy na dopravní koleji-zvládne i jen strojvedoucí a souprava může kdykoliv pokračovat. Toto je předmětem článku, dle mého soudu a řešila to směrnice D7 s rozdílným postupem do a přes 7 dnů. A jako třetí bych viděl technologické odstavení vlaku-jedu přes zemi,někde mám např. úvrať a střídám strojvedoucího.… Číst vice »

František Plášek

Bohužel….není to tak dlouho, kdy teorie D7 byla jedna věc a její používání v praxi věc druhá…

G....

Dopravci vadí, že pro odstavení vlaku musí žádat o souhlas? A nemůže to být z toho důvodu, aby vůbec bylo kam přijet, protože když všichni přivezou vlak bez domluvy, dřív nebo později volné koleje dojdou?

Sycek

Zákazník obvykle za službu platí. Tady jsem pochopil, že vlak tam může být odstavený klidně měsíc, aniž by dopravce zaplatil byť korunu navíc.

František Plášek

V Prohlášení o dráze ta možnost je…ovšem SŽ argumentuje, že dopravci jsou proti…..ovšem v jiných případech je názor dopravců nezajímá… dvojí pohled???

Lukáš

Nákladní auta jsou taky odstavená na každém rohu a za parkování neplatí. Každý širší odstavný pruh nebo sjezd z dálnice je v noci obsazen kamiony často nebezpečně a nic za to dopravci neplatí a ještě je všude okolo bordel, který po nich musí někdo další uklidit.

182-097

A zvláště třeba v některých stanicích a uzlech by i koleje byly, ale jak říkají někteří zaměstnanci SŽ – „to jsou koleje Carga“. Ostatní obyvkle „mají jet někam jinam, nebo si postavit vlastní“…

F. K.

K tomu máte KAZAS.

Petr Šimral

Tak ho zkuste použít… Zamítavých stanovisek je až příliš mnoho, u nás více jak 90%.

F. K.

A to má samozřejmě nějaký reálný důvod, ne že to někdo zamítá schválně.

Petr Šimral

V předchozím systému tomu tak nebylo…

František Plášek

Tak se do něj podívejte pořádně…většina kolejí ma poznámku TECHNOLOGIE, tedy musí se projednat s technologem stanice. A zkuste sehnat technologa v noci, o vikendu nebo po 15.hodině. Když už zvedne mobil, tak řekne se už není v práci a že se na to někdy podívá. Na písemný požadavek v pracovní době reakce nic moc…
Když to řeknu kulantně, pak tiskový mluvčí nedává tak úplně přesné informace… A o větě „zeptejte se Carga“ tu už bylo psáno…

F. K.

Carga se nemá nikdo na nic co ptát.

František Plášek

Píšu o technologovi SŽ. A jestli jste toho názoru, že Carga (ČDC) se nemá nikdo na nic ptát (a v tom se shodneme), tak si to vyzkoušejte v praxi.

Cargo10

Některé koleje jsou technologicky určené na zpracování zátěže v rámci pravidelných a opakujících se úkonů na celý grafikon. Dopravce si o ně požádá (dohodnutou formou) a technolog Spravy železnic rozhodne. Je špatné využívat koleje na které lze spouštět vozy bez doprovodu (kolejové brzdy,non stop obsazené stanovištěm signalisty a brzdaře) k odstavení vozů,leda v menší míře. Myslím, že jiní dopravci na rozdíl od ČD Carga a asi i ČD nemají zamestnce, kteří by plánovali práci z pohledu obsazení kolejí dlouhodobě. Samozřejmě, všichni mají stejná práva, jen ti menší prostě nemají lidi na zařizování těchto věcí, nebo to neumí.

Cargo10

V článku se píše o kapacitě dopravních kolejí, ne o kolejích v systému Kazas.

Zoffrey

Jo ale jsou to koleje SŽ, jenze výpravčí kteří tam dělají ještě od socana vás tam nepustí protože tam přece vždy jezdí Cargo

Lukáš

Nechci to obhajovat, ale taky si musíte uvědomit, že Cargo obsluhuje některé velké zákazníky, kteří jsou důležití pro ekonomiku tohoto státu například Škoda Auto. Patrové vozy musí tak být odstavené všude možně.

cargo10

Chodil jsem na projektové porady. Víte: 1) jak dneska projektant typicky řeší projekt ostrovního nástupiště na menším, či středně velkém nádraží? 2)co se v 90 % případů stane s manipulační kolejí zaústěnou z obou stran do kolejiště po optimalizaci projektantem?

Zrzek

Jedna odpověď na obě otázky zrušíme kolej. A potom se můžeme divit, že když je potřeba není kde nakládat a vykládat.

cargo10

1) často se prostě zruší jedna dopravní, či manipulační kolej a uprostřed kolejiště vznikne ostrov a 2)v lepším případě se udělá kusá kolej a ušetří výhybka. Oni se trochu snaží, ale ne dost.

Hřebíček

Můžete mi prosím napsat, jak byste řešil zřízení poměrně širokého (polo)ostrovního nástupiště bez toho, abychom přišli o jednu kolej, když je rozsah území/pozemků dán? A k problemu rušení manipulačních kolejí – nákladní dopravci jsou dotazováni na požadavky k řešení kolejí VNVK (délky, rampy apod.). Na poradách se řeší, zda nákladním dopravcům nevadí třeba jednostranné zaústění manipulační koleje. Pokud je prokázána dopravně-technologická potřeba oboustranného zaústění – ať projektantem, Správou železnic nebo dopravci, zůstává zachováno. Jako problém vidím mnohdy to, že právě zástupci PJ ČDC na poradách jen sedí, hledí, nijak se nevyjádří, na další poradu přijde od nich zase někdo jiný,… Číst vice »

Cargo10

V podstatě s vámi souhlasím, protože nové, širší nástupiště generuje potrebu výkupu pozemku a tak se jde cestou menšího odporu-jedna z kolejí se zruší ve prospěch budoucího ostrovu. A s těmi poradami je to o lidech. Ale řekněte, není zvláštní že budoucí kapacity manipulačních míst musi bránit a vysvětlovat dopravci a Žesnad? Neměl by to být i stát? Vždyť stát deklaruje rozvoj dopravy a budoucí trendy. Má moc a prostředky toto prosadit. Správně jste popsal současný stav. Když dopravci mlčí, tak se to „nějak udělá „.

Hřebíček

Ano, potvrzuji, že ŽESNAD mnohdy odborně supluje funkci investora, jeho odborných složek a někdy i ministerstva dopravy.

František Plášek

Přesně tak. Problém je v dnešním trhu a také v omílané podpoře žel.dopravy….je těžko předkládat argumenty pro SŽ,

Jirak

Dříve bylo i dostatek koleji a volného místa, nikdo tohle neřešil… Zdědili jsme rozsahlou infrastru, ze které SZ neustále ukrajuje 😒

Air Traveller

a ted si predstavte, ze by se postavilo obri letiste, velikosti treba frankfurtu, a litaly tam dve linky.

taky byste tu infrastrukturu chtel platit ze sveho?

Mynic

Jenomže ty odstavné koleje nic nežerou.

Air Traveller

udrzba koleji, vyhybek, navestidel …. nic nezerou?

hsnm

Žerou,proto se taky pro „nadbytečnost“ vytrhávají o 106.

fpul

Žerou fixní náklady (převážně platy zaměstnanců a jejich šéfů co tam dělají revize) rozpočítané na jednotlivé prvky. To pak likvidace vypadá jako super byznys.

Ale když se na nějakém nádraží udělá z pěti kolejí tři. Úspora o krásných 40 procent. Propustí se tomu odpovídající počet lidí?

Lukáš Chytil

Návěstidla ještě budiž, ale kdy jste naposledy viděl udržovat koleje a výhybky na manipulační koleji? Ve většině případů jsou to stejně výzisky z koridorů nebo rekonstrukce hlavních tratí.

Lukáš

A on to někdo udržuje? Viděl.jste někdy v jakém je to stavu?

Jirak

Tady jde celkově o přístup, řeší se emise, ekologická doprava a místo budovani lepší dopravy si tu ničíme nádraží… Proč je posílání kusových zásilek tak drahé? Protože se ruší vlečky a napojení na podniky, tudíž pak jede vlak s pár vagóny, personál si pujcuje a pak i není kde odstavovat, skládat… Stejný příběh jako Česká pošta – skvělá síť, ale systematicky se ničí a nejde s dobou😒

N.N.

Tak už i v oficiálním vyjádření Správy je odvádění pozornosti od problému jinam. Jakoby snad Správu zřizoval jiný stát a jim nic.

Pedro

To, nad čím se tady dopravci pozastavují, je v Německu naprosto normální. Dopravní koleje musí být vždy dopředu objednány a odstavení povoleno. Odstavné koleje pro lokomotivy se musí dopředu objednat a zaplatit.

Výpravčí

Nejen v Německu… U nás je tak trochu dopravní socialismus na silnici i železnici.

F. K.

A odstavovat v Milíkově je taky nápad že zadele…

Timotej

Odstavovat se mělo ve Svojšíně, dojelo to jen do Milíkova.

N.N.

V článku se píše mimo jiné o odstavení na 2 hodiny pro výměnu strojvedoucího.
Není uvedeno, zda ten vlak jel podle JŘ, či byl opožděný (a čí vinou), ale dovedu si představit, že fíra by na výměnu přijel včas, nebýt zpoždění vlaku po cestě.
Rovněž si doevdu představit, že fírovi „došly hodiny“ a dál jet nesměl – co pak s takovým vlakem?

F. K.

A taky o odstavení na celou noc v Milíkově.

Vašek

Německou drážní byrokracii sem prosím netahejte, tak se musí oznamovat každý prd…

J.Š.Hájek

Podle Správy železnic měla v roce 2021 přibližně 17 232 zaměstnanců, tito zaměstnanci pracují v 16 organizačních složkách.

Tato věta naznačuje, že zpráva železnic je už takový moloch, že se na ní začíná hodit Parkinsonův zákon o tom, že každá firma jednou doroste do takové velikosti, že veškerou činnost kterou produkuje věnuje udržení vlastní firmy v chodu a na to k čemu byla původně zřízená už nezbývá čas a prostředky…

Jak blízko nebo daleko je to k pravdě ???

Radek

Tohle je trochu nespravedlivé – je tam spousta výpravčích, signalistů, dispečerů, slouží se 24/7 – jaksi pořád nemáme automatizovanou železnici.

Alibaba

Veškerou nee… 🙂

Frantisek

Lokální a dálniční správy v ČR asi nemaji ani tolik zaměstnanců dohromady…

trapper

Za bobtnání SŽ však může samotný stát a jeho bobtnající zákony. Také díky směrnicích EU. Zákon č.266/1994 Sb. (o dráhách) se už nedá číst v jednom zátahu, protože dočtete jeho konec a nevíte, co bylo v úvodu. Totéž zákon č.458/2000 Sb. (energetický). Nemluvě o prováděcích vyhláškách k nim. Navíc máme v české povaze každé slovíčko rozpitvávat a podle toho vypadají výsledky. Už se v nich nevyznají ani „experti“, kterých se vyrojilo či urodilo nadmíru napříč úřady. To, co fungovalo ke spokojenosti všech v případě vydávávání „rychlého“ stavebního povolení pro stavby na dráhách a na dráze, tedy jeho složka na Drážním… Číst vice »

Mynic

Nebojte, od 1.1.2026 začnou rozkazy lítat do tabletů elektronicky a tím pádem SŽ zeštíhlí.

hsnm

No,to právě bojím,toho zeštíhlení…
Kdepak se zeštíhlí? V provozu? V nadřízenýcha kontrolních kancelářích? O vyšších patrech už ani neuvažuju.

2101

V provozu ale částečně i v kancelářích

Pezos

Dopravních kancelářích?

Jan Petrus

Tak třeba současná modernizace tratě Přelouč – Prachovice. V Heřmanově Městci vytrhali manipulační kolej (do posledního dne využívanou pro odstavení Falls z cementárny Prachovice), bez náhrady. V Cholticích vytrhali kusou manipulační kolejk zaniklému nákladišti. V Prachovicích v „osobním“ zákaz odstavovat vozy, přestože osobní doprava tam už několik let nejezdí… Jenom příklady z jedné tratě. SŽ není prozákaznická, SŽ je zlo.

Azor

Co to je SŽ?To je jako když řeknete stát a myslíte tím co???Hory?Rybníky?Pole???

Slova mají svůj význam!Proto se ne jenom vy točíte v kruhu a nemůžete se dostat z něho.
Takže na místě by mělo být LIDI v SŽ. A ty tam dosadil kdo?? Kdo tu řídí už od 89 republiku??A hlavně,kdo takové lidi volí??
Tomuto se říká Sokratova logika.Nebo nastavené zrcadlo.
Vy jste volil koho?
A pak můžeme pokračovat dál.Jinak je to od vás pláč sice hezký,ale nad špatným hrobem,pane!

Zrzek

Kdo? Lidem nezvolení a politiky nevedení úředníci. Jinak já taky, když potřebuju něco na obci tak posílám máti. Předchozí starosta před ní utíkal, nynější se jí taky boji, protože uštěká. A to musí jít 2 až 3x pro úspěšné splnění mise. Všimni si jak se tady na MD měnili ministerské figurky. Tak co potom chcete řešit.

jan táborský

Dopravci se nemají kam odstavit, protože dobrá správa v rámci modernizace dráhy a postradatelnosti ruší jednu kolej za druhou a pak se jí nelíbí ,že jí dopravci chtějí nebo stojí na dopravních kolejích

Dojíždeč

A co vlastně dopravci chtějí? Pořád pláčou že nemůžou jezdit a teď zase že nemůžou stát… že díky odstavením na dopravních kolejích musejí stát daleko víc protože pak není kde předjíždět jim najednou nevadí.

Martin Šmikmátor

Snížení kolejové kapacity dráhy jde na vrub SŽ (SŽDC). To oba při opravách a rekonstrukcích svévolně rušila počty kolejí ve stanicích. Bez předchozího projednání. A když ano, tak s neznalými věcí. Jasně se to projevilo při kůrovcové kalamitě.

Chronosphere

Svévolně,jo? Vy jste dobrý vymaštěnec. Od kdy SŽ dělá něco bez vědomí Min.dopravy?

Petr Šimral

Abychom mohli jezdit, musíme někdy i stát.
A kolísání dopravy je zcela běžná věc a těžko můžeme vozy neustále nakupovat a následně šrotovat například kvůli období vánoc…

Miloslav

S takovou logikou na ně nechoďte. Velká šrotace vozů ale může být i účelová. Např. Pkp likviduje i vagony na tanky, tam to vypadá na cílenou sabotáž s cílem zlikvidovat polskou železnici dřív než vypukne válka.

Petr Šimral

A s jakou logikou mám na Vás chodit?
Jak silnice, tak železnice ve svých výkonech kolísá, to je fakt. A stačí k tomu víkendy, svátky, celozávodka ve Škodovce, Vánoce, vítr v Hamburku, zpožděná loď, ekonomický cyklus a mnoho a mnoho dalších vlivů…

Dojíždeč

Metrans a jezdit? Uhříněves už bere, nebo krabice stojí od Prahy až po Ústí a blokují koleje pro jiné dopravce?

Petr Šimral

Krabice stojí klidně od Děčína až do Uhři. Ale nestojí tam více jak 7 dní, pokud jsou ložené…

Juraj

Magická fráze „optimalizace zbytného kolejiště“ v každém druhém projektu…

A ať jsme fér, plně chápu, že každá jalová kolej a výhybka znamená extra náklady na údržbu a že fakt jsou místa, která částečně nebo zcela ztratila svůj dopravní význam. Jak se transformuje ekonomika a odvětví průmyslu, mění se i potřeby.

Přesto – ta redukce odstavných kapacit už se SŽ vymstila tolikrát, že je ta tvrdohlavost docela k podivení.

-sl-

Jaká je ekonomická návratnost kapacit pro odstavování, mají-li je dopravci zdarma?

Jaká je ekonomická návratnost zřízení odstavmých kapacit mimo celostátní dráhu, mají-li dopravci odstavení zdarma? Existuje motivace řešit odstav na svém nebo kvůli němu řešit např. obnovu vleček?

Problém je ve slovech zdarma a můžu. Řešení je potřeba koncepčně. Poplatek místo zákazu, přiměřený druhu stanice.

M152

Za odstavení se platí a SŽ určuje kam se vlak odstaví.

-sl-

Ještě jednou. Jaká je ekonomická návratnost zřízení odstavných kapacit mimo celostátní dráhu?

Co k tomu dopravce motivuje a kolik takových zařízení, např. kombinovaných s logistickým centrem, v poslední době vzniklo?

Může vůbec takové zařízení vzniknout nebo je byznys nákladních dopravců nastaven na případné odstavení na státním a na řev, pokud to není dostatečná nabídka ze strany státu?

Jakou roli tu má (má mít z pohledu daňového poplatníka) stát? Toho, kdo je povinnen držet kapacity pro odstavy v případě, že to dopravce bude potřebovat?

hbf

Ty odstavné koleje by nebylo třeba zřizovat, kdyby je SŽ/DC v jednom kuse nerušila.

Vaši otázku by šlo otočit: jaká byla ekonomická návratnost zrušení a vytrhání odstavných a manipulačních kolejí?

Chápete, že postavit novou kolej je po finanční stránce úplně jiná liga, než nechat již existující kolej?

Mimochodem, pokud jde o náklady na revize a údržbu stávajících kolejí, nedá se bohužel SŽ věřit ani slovo – vizte kontroly na trati do Lednice, které prováděl člověk vykázaný v jednom okamžiku na dvou různých tratích….

-sl-

Ekonomická návratnost demontáže je v nákladech na správu a údržbu a na případnou obnovu, pokud je nesjízdná a musí být udržena provozní, v nákladech na zabezpečení. Proti nákladům na demonotování mínus výzisku za šrot. Bude to situace od situace, ale ve většině to bude ekonomicky výhodné, a to i na pár let. Jiná liga to není. Existující kolej, využitelná pro odstavy, je ve většině případů v takovém stavu, že vyžaduje kompletní rekonstrukci. Jiná liga by to byla v případě, že byste stavěl kolej tam, kde nikdy nebyla. Věřte komu a čemu chcete. Lednici osobně beru jako případ, kdy politicky nebylo… Číst vice »

hbf

Pokud kolej zrušíte a odstraníte v jejím místě stavbu dráhy, pak obnovení takové koleje je novostavba se vším všudy. Jediné plus oproti místu, kde kolej nikdy nebyla, je vlastnictví pozemku. Ale stavební řízení, občas včetně územního, budete muset absolvovat, k tomu projekt, výběrko,…
S výměnou pár pražců, dotažením vrtulí a přenesením červených terčú jinak se to nedá srovnat.

-sl-

V kolika případech z těch, které jste uváděl, došlo ke snesení spodku a pláně?

Hele, při opětovném zřízení je problém jen v úpravě zabezpečovacího zařízení. Všechno ostatní byste tam narval v okamžiku, kdy byste kolej zachoval, a měl jí držet v provozuschopném stavu. Redukují se většinou koleje, které jsou na hadry…

Honza

Ale proč jsou ,,na hadry“ ? Protože SŽDC nemá zájem udržovat tratě, které se jí prostě nehodí…

-sl-

Představte si, že byste po někom zdědil rozsáhlý a rozpadající se soubor nemovitostí. Peníze na opravu všeho nemáte, nepoužívané části se rozpadají. Prodat to nejde, pronajmout také ne, vzdát se nemůžete.

Co uděláte?

Racionální mi přijde snažit se opravit to, co lze využít. Ostatní? Budete riskovat, že to na někoho spadne? Nebo to pošlete k zemi proto, že je to nepoužitelné?

Jaký je rozdíl? Má Správa železnic narozdíl od Vás neomezený zdroj příjmů? Jsou dopravci ochotni platit peníze, za které se to nevyužívané dá dát dohromady?

Nejprve racionální úvaha, pak pohádky o neschopných a zlých. 😉

Azor

“ Jediné plus oproti místu, kde kolej nikdy nebyla, je vlastnictví pozemku. Ale stavební řízení, občas včetně územního, budete muset absolvovat, k tomu projekt, výběrko,…“

Co se zlepšilo v tomto oproti tomu co bylo před r. 89??

Co je na prvním místě v kapitalismu? Kdo se vysmíval plánování na několik let dopředu??

Qěcy

Každá kolej jednou shnije.

Dave

Myslím si že víte, jen si nechcete odpovědět. Nebude-li mít dopravce možnost odstavit vozy, bude nucen jich provozovat méně, což znamená využívat méně kapacitu dráhy, což v důsledku znamená nižší příjem provozovatele dopravní cesty. Každá normální firma dělá pro své zákazníky něco málo navíc, protože ví, že se jí to bohatě vrátí. To však arogance SŽ nedovoluje.

-sl-

Každá normální firma rozhodně, ale tady nemluvíte o podnikatelském subjektu, ale o správci kapacity, kterou jsou ochotni spravovat daňoví poplatníci, zastoupení volenými zástupci, kteří na tu správu poslali peníze. Příměr toho, co požadujete, by vypadal v silniční dopravě tak, že mají být z eráru realizovány plochy pro případ, že by místní kamionový přepravce neměl kšefty a potřeboval odstavit vozidla. A bez ohledu na využití mají být udržovány v perfektním stavu. Ne, dráha není podnikající subjekt, motivující odstavnými kapacitami k poptávce po dopravní cestě. Je to subjekt, který má ke spravovanému majetku přistupovat s péčí řádného hospodáře. Tedy tak, aby za… Číst vice »

Qěcy

To nemusí být vůbec pravda.

Forman v době začátků parní dráhy taky mohl dělat cokoliv navíc pro zákazníky, ale dráha ho převálcovala. Dneska se to do určité míry děje nákladní dráze od dráhy osobní (tam kde je růst zájmu o tuto vhd) a od nákladní automobilové dopravy.

Hrozně moc bych chtěl vidět v Evropě nějaké soukromé zelezniční koridory, s soukromé zelezniční unitární koridory, ať ukážou, jak se to dělá s infrastrukturou nejlip.
Mně teda vychází soukromý železniční unitární koridor jako nejlepší možné řešení. Nejefektivnější.

rušnovodič Peter

Žeby bola podobne ako napríklad u VHD? Úspory trakčnej elektriny a nafty a z toho vyplývajúce nižšie emisie, presun čo najväčšieho podielu nákladnej dopravy na železnicu a z toho plynúce uvoľnenie ciest a zníženie nehodovosti na cestnej sieti a zníženie opotrebovania na nej ťažkou nákladnou dopravou?

G....

Podle Prohlášení právě že ne. A proto to tak vypadá.

martin

kolik se platí za odstavení? Nenašel jsem nikde ceník, existuje jen ceník za pozdní uvolnění koleje.

Ondřej Wagner

Jestliže se na parkovištích platí poplatky, tak by se měl také platit přiměřené poplatky za dlouhodobý odstav železničních vagonu.

Martin Šmikmátor

Kamiony za odstavení na dálničním odpočívadle neplatí a staví ho stát. ŘSD.

N.N.

Kamion tam obvykle stojí, protože řidič má zákonem nařízenou pauzu.
Nebo zajdem až tak daleko, že předvolaný svěděk u soudu bude platit vstupné?

Martin Verner

Řidiči kamionu nikdo nepřikazuje trávit přestávku právě na parkovišti. Tahle služba by samozřejmě měla být placená, vyřešilo by to nedostatek parkovacích míst a přeneslo náklady tam, kam patří.
Totéž samozřejmě platí u železnice.

Air Traveller

a kde jinde by ji mel travit?

Martin Verner

Vím já? Doma, na parkovišti firmy, v taxíku, v hotelu, ve vlaku, cestou k další zakázce, v nevěstinci… Rozhodně mu ale nikdo a nikde nenařizuje, že musí zaparkovat někde u dálnice a tvrdnout tam. (Nebo ano?)
Zatímco tomu svědkovi v příspěvku výše je výslovně nařízeno, kdy a kam se má dostavit.
Pokud nebudou u dálnice bezplatná parkovací místa pro kamiony, zmizí problém s jejich nedostatkem; jakmile se vyplatí je zřizovat a provozovat, soukromý kapitál se o to rychle postará.

Air Traveller

a s tim kamionem po dobu prestavky bude co? bude se nekde vznaset?

Martin Verner

Tak ještě jednou a pomaleji.
Proč to má zajímat stát a proč se to má platit z veřejných peněz?
Firma potřebuje kamion někde odstavit, aby jí mohl vydělávat, firma si to má zaplatit. On jí tu možnost někdo rád nabídne. Jednoduché, ne?

Air Traveller

tady jde o to, ze to pdstaveni kamionu naridil stat.

dujka.robert

Stát nenařídil odstavit kamion, stát nařídil řidiči přestávku. To jsou 2 rozdílné věci. Je věcí dopravce, jak si to vyřeší. Vyřeší to odstavením kamionu na státním zadara. To u těch kolejí předpokládám nejde.

Qěcy

Nenařídil. Může se střídat jako řidiči dálkového busu.

Zrzek

Tak hlavně, že těch placených parkovišť na naší síti je. On je také problém je i vybudovat a to ne finanční, ale úřední. A proč si tedy stát nedá do podmínek skladových zón nějakou plochu parkovišť?

Leinad

Třeba stát na parkovišti firmy. Třeba se bzde jezdit ve dvou a kromě krátkodých zastavení nebude důvod někde cestou dlouhodobě stát.

Air Traveller

jasne. takze firma bude mit parkoviste po vele evrope kszdych 50 km?

Zrzek

Tak ve dvou se taky potřebují někde střídat a v průběhu 30 hodin musím udělat 9 hodin pauzy. A loni trvalo projetí trasy Rozvadov kamkoliv za Brno přes den přibližně 15h.

Qěcy

Na benzínce se vystřídají a pauzu na čůrání a kafe tím nijak neprodlouží.

Zrzek

Tak zaříd‘ ať se nemusí na vykládku čekat 8 h a vykládka potom trvá v lepším případě 30 min. A potom ho z firmy vyhodí. Tuhle jsme řešili, že řidič dopravce po akci, kdy cesta od nás k zákazníkovy i s nakladkou 3 h a u zákazníka strávil i přes upozorňování, že výkon mu končí v 21h 13 h a po x přesunech ho stejně nevyložili a v 22 h na něj zavolali policii, že nechce opustit areál. No ráno si počkal na ředitele a jen tak tak, že nedošlo k inzultace. Teď už je stanovené, že pokud v 15… Číst vice »

Miloslav

A kolikže stát vybral na odpočívkách za parkování kamionů? Odpovím si sàm. Čistou nulu a na odpočívadlech tak proděláváme miliardy. To samé na ostatních plochách, které by mohly generovat zisk jako pole, bydlení, výrobní firma, nebo plnit jinou funkci jako les, park či zahrada.

noerf

Na odpočívadlech jsou obvykle benzínové stanice, prodejny rychlého občerstvení, které ŘSD platí nájem. Tuším, že poslední soutěž na D3 bylo nájemné okolo 13 milionů ročně. Což během pěti let pokryje investiční náklady.

Ondřej Wagner

Nicméně kamiony musí platit mytne a nestojí na parkovišti ani 24 hodin.

Gwann

Znacna, kdyz nebude kde vagony odstavovat, nebude nic jezdit a muzete to zavrit – a strejce z Dlazdene vyhazet na dlazbu

-sl-

Když nebude ty vagóny kde odstavovat, nebudou jezdit pouze ti dopravci, kteří je tam odstavují. Poptávku v ekonomicky zajímavých případech vykryjí jiní.

Celé je to po nepřímých dotacích byznysů konkrétních lokálních firem, které jsou na tom postaveny.

Nejsem proti dotování nákladní dopravy, ale radši snížení poplatku za jízdu (podpora všech nákladních dopravců) než nevybírání zásadních částek za odstavení (mj. krom podpory místních, také podpora těch, co se živí tím, že sem přivezou odstavit něco odjinud, za co by vlastník jinde platil víc…).

Lukáš Chytil

A proto se loni v Sokolnici-Telnici vytrhala 7. manipulační kolej, kde se jen v roce 2023 naložilo pro Retrack 7 vlaků obilím.

Díky tomu už nelze nakládat, neb 5. kolej je pod trolejí a všechno se musí nakládat buď na vlečce v Chrlicích, nebo nikde.

Chleba Nakup

Zajímalo by mě, jak velké náklady taková jalová kolej vytváří.

Výpravčí

Manipulační odstavná kolej bez trakčního vedení, bez KÚ, s ručně stavěnou výhybkou a výkolejkou přes EMZ do dopravní koleje by zas tak hrozná být nemusela. Snad teda dopravci nepožadují, aby bylo možno z tratě rovnou vjet na odstavnou kolej a aby byla elektrizovaná. Bohužel to taky není jen o ceně, ale o prostoru. Ne jedno nádraží se po peronizaci musí zmenšit právě kvůli místu.

Miloslav

Sabotáž železnic
Dlážděná 1003/7
110 00 Praha
Náplň činnosti:
Narušování železniční přepravy nekoncepcními výlukami.
Likvidace nakládkových ploch a kolejí.
Likvidace objízdných kolejí ve stanicích.
Rušení vleček pomocí předražené byrokracie.
Konverze lokálek na cyklostezky.
Prodlužování a prodražování železnicních staveb.
A spousty dalších diverzantních činností.

Olin

Neco jako volna reminscence na hlasku:“Zrusime hospodu, protoze nam do ni chodej lidi…“. Jakakoliv rekonstrukce/prestavba stanic se v rezii manekyna a jeho nohsledu meni v hrube orezani poctu koleji, predevsim manipulacnich. Jenze holt ony jsou nekdy i potreba a vize, ze vse bude porad v pohybu je v realu utopie. Jiste vse neco stoji, ale nelze odnaucovat konovi obroka a nedat mu alespon neco do tlamy, znamena, ze nam chcipne.

Výpravčí

Nyní projektované akce jsou na tom mnohem lépe, než ty projektované před 10-15 lety. Až bych řekl, že jsou mnohdy i nečekaně velkorysé. SŽ si tohle bohužel nemůže ani sama rozhodovat a každý, kdo se alespoň někdy bavil s někým, kdo má přípravu staveb na starosti, ví, že je problém u MD prosadit i jednu výhybku navíc.

Martin Šmikmátor

A které osoby to mají na MD v kompetenci? Jmenovitě…

Qěcy

Najděte si seznam členů Centrální komise MD. Už to hledání jmen je poněkud náročné.

Výpravčí

Tak tedy jmenovitě (2022), pro šotouše, kteří věří, že SŽ rozhoduje o veškerém dění ve vesmíru.

Ing. Lenka Hlubučková
Ing. Luděk Sosna, Ph.D.
Ing. Petr Vůjtěch
Ing. Mgr. Pavel Pastucha
Ing. Martin Janeček
JUDr. Václav Kobera
Ing. Zbyněk Hořelica
Ing. Ladislav Němec
Ing. Jindřich Kušnír
Mgr. Pavol Baran
Ing. Bc. Evžen Vydra, Ph.D.

Tomáš Záruba

Cimrman k tomu měl takovou průpovídku… Vůbec si ale nemůžu vzpomenout. 🙂

Qěcy

Dobře ty.

A teď ještě jaké mají členové té CK MD vzdělání. To je také velice zajímavé.

Výpravčí

Co jsem koukal, je to různé od VŠE po VŠB, ale jsou tam i FD ČVUT nebo DFJP UPCE.

Oldřich Sládek

Čím to asi tak bude……🙂

-sl-

Sebechvála smrdí, ale nikdo jiný to líp neudělá. 🙂

Výpravčí

Co čím bude?

Petr Korbel

Zvlášť firmy s vlastníkem v cizině by si mohly odstavovat vozy tam, jenže tam se platí.

Happy

SŽ se vymkla kontrole..

Frantisek X

Možná právě naopak. Bylo natolik kontrolováno, zda není moc kolejí, moc výhybek, moc nákladišť a vůbec, že vše raději preventivně ořezali – v duchu státní politiky přesunu přeprav na silnice, po vzoru Západu. Tam už se to trochu mění, ale i my máme velkou setrvačnost.

Air Traveller

vy uz lzete tak soustavne, ze si ti, ze lzete, vlastne ani neuvedomujete, co?

Alibaba

A v čem lže? SŽ posledních cca 20 let redukovsala počty kolejí. Viz třeba navržená současná redukce kolejí v České Třebové.

Qěcy

Jakože CK MD a MD jako takové nedokáže kontrolovat činnost své správcovské organizace SŽ? A to je čí vina?

Dave

Postavili si trať, ale jezdili jim po ní dopravci.

Miloslav

SŽ nové tratě téměř nestaví. Likviduje provoz tratí, které zdědila po ČSD. Vlaky nesmí nikdo používat a brát přepravy silnici.

El Barto

„Vlaky nesmí nikdo používat a brát přepravy silnici.“

Konspirační teorie o antiželezničním spiknutí jako od Haláska. Nejste náhodou on?

cbtrk

Odstavují a nejlépe zadarmo.

Frantisek X

Kdyby bylo kde, možná by za to i rádi něco málo zaplatili – podobně, jako jsou u silnic zřizována i placená parkoviště.

Martin Šmikmátor

Kamiony odstavují na dálničním odpočívadle zdarma a staví je stát. ŘSD.

N.N.

Stát nařídil povinné přestávky.
Stát je povinnen umožnit splnění toho, co nařídil.

#mynic #to.řidiči

František Plášek

A kdo podle Vás omezil maximální výkon strojvedouciho?? Stát. A to si jako podle Vás železniční dopravce má sehnat tolik strojvedoucich, aby je plynule střídal? Aby vlak nebylo potřeba odstavit?

cbtrk

Silniční doprava je pro státní kasu doslova dojná kráva, drážní dopravci jsou přítěž, z poplatků od nich se nezaplatí ani náklady na vlastní provoz a údržbu dráhy.

Lukáš Chytil

Z mýtného taky ne.