SŽ má první stavební povolení pro koridor na severu Budějovic, týká se i vlečky do Budvaru

Nemanická spojka. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNemanická spojka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vláda loni schválila přípravu NemaŠe v režimu PPP, stavbu by měl tedy zafinancovat a zajistit soukromý koncesionář.

Správa železnic (SŽ) se po dlouhých letech příprav dobrala k prvním stavebním povolením k úseku IV. koridoru od českobudějovické části Nemanice k Ševětínu (NemaŠe). Povolení aktuálně vydal Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) a týká se menší části koridoru na území krajského města.

Správa železnic podala žádost o stavební povolení v polovině loňského prosince a nyní se částečně dočkala. DESÚ zatím povolil stavbu „Nemanice I – Ševětín, část A“, což je úsek od českobudějovické severní zastávky po nemanický triangl (cca 1,2 kilometru).

Povolení se týká železničního svršku a spodku výhybny Nemanice I a vlečky do Budvaru, nového zabezpečovacího zařízení, nového vystrojení trati mířící na Plzeň i modernizace spojky mezi pražskou a plzeňskou tratí, která na severu Budějovic tvoří železniční triangl.

Modernizace a výstavba trati Nemanice – Ševětín je podle SŽ rozdělena na dvě části „z historických důvodů“. Na zmíněnou část A, která už má stavební povolení (zatím nepravomocné), naváže část B od nemanického trianglu do Ševětína (včetně). Část B bude novostavbou v nové stopě a zahrne i dva tunely (Chotýčanský – 4 775 m a Hosínský – 3 120 m). Žádost o stavební povolení byla vydána rovněž loni před Vánoci.

Nemanice - Ševětín, červeně budoucí trať, zeleně dálnice. Pramen: SŽ

Nemanice – Ševětín, červeně budoucí trať, zeleně dálnice. Pramen: SŽ

SŽ počítá se zahájením prací v roce 2026. Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku severně od Českých Budějovic se má završit budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi. Napřímení trati a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h.

Vláda loni schválila přípravu NemaŠe v režimu PPP, stavbu by měl tedy zafinancovat a zajistit soukromý koncesionář (podobně, jako se to děje na dálnici D4). Půjde o vůbec první projekt PPP v režii Správy železnic při budování trati.

Hotovo by mělo být v roce 2031. Následující rok stát začne dílo splácet. Koncesionář se pak bude o svůj úsek starat až do roku 2048, kdy dostane poslední splátku.

Rozhodnutí ve prospěch PPP celý projekt o několik let odsunulo. Při klasickém financování ze Státního fondu dopravní infrastruktury se počítalo se zahájením stavby v roce 2024.

DESÚ dnes také na své úřední desce zveřejnil i druhé povolení k záměru. To se týká snesení a demolice staré trati přes Hlubokou nad Vltavou, které přijdou na řadu až na konci celého projektu. V zářezu bude uložen materiál z tunelů. Trať bude snesena i v úseku Nemanice I – Hluboká nad Vltavou-Zámostí, kde se původně počítalo s jejím zachováním jako vlečky. V tomto úseku nicméně zůstane alespoň těleso dráhy. O jeho využití se nyní jedná.

 

Tagy DESÚ Nemanice - Ševětín NemaŠe Správa železnic
54 komentářů