Cestovní ruch Dopravci Železnice Zprávy

Švýcarské dráhy se vracejí k nočním vlakům, vozy si pronajmou od americké firmy

Dálkový vlak SBB. Autor: SBB CFF FFS
Dálkový vlak SBB. Autor: SBB CFF FFS
Renesance nočních vlaků, Švýcarské spolkové dráhy se k nim od prosince 2021 po letech vrátí.

Švýcarské spolkové dráhy (SBB) oprašují myšlenku nočních mezinárodních vlaků. Za tím účelem uzavřely smlouvu o pronájmu spacích vagonů se společností RDC Asset, která je dcerou americké Railroad Development Corporation. Informuje o tom list Luzerner Zeitung (LZ).

Smlouva, která byla podepsána 15. srpna, je uzavřena na období od prosince 2021 do prosince 2024 a zahrnuje i údržbu vozů. Jde o starší vagony doplněné o wifi, zásuvky a klimatizaci. SBB mohou smlouvu o rok prodloužit. Podle zdrojů LZ budou pronajaté vozy jezdit mezi Curychem a Amsterdamem, což nicméně samotné dráhy nepotvrdily.

Noční spojení Curychu s Amsterdamem by nebylo úplnou novinkou. Do konce roku 2016 jej provozovala švýcarská dcera Deutsche Bahn CityNightLine. Samotné SBB ukončily provoz svých nočních vlaků podle Luzerner Zeitung už v roce 2009.

Železničnímu podnikání v noci dominují Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které spací vlaky provozují pod značkou Nightjet. Jezdí přitom i z Curychu, a to například do Vídně, Berlína či Hamburku a ve spolupráci s Českými drahami i do Prahy. Vlaky do Německa zastavují také v Basileji. Podle šéfa ÖBB Andrease Matthä nicméně nejde o velký byznys, firma je ráda za takzvanou černou nulu. Počet pasažérů ale stále roste, na švýcarských linkách loni o 25 procent.

Podle LZ návratu nočních vlaků v režii SBB přeje i politické klima v zemi. Na spadnutí je prý zavedení dotací nočních vlaků z výnosů daní z CO2. Na podzim se má v parlamentu projednávat novela zákona o CO2, která má tuto podporu cestování vlakem zavést. Vlaky mají být alternativou k letecké dopravě.

Pronájem vozů má být přechodným řešením, neboť dodací lhůty nových vozů jsou dlouhé. Jako o dalších možných destinacích budoucích nočních vlaků SBB se hovoří o Římu, Barceloně a Kodani.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bazo

Tak noční spoje v Evropě zažívají renesanci. A co ČD. Dočkáme se konečně nějakého kvalitního nočního spojení na západ (když NightJet na Berlín to bere raději přes Vratislav a tak nám zůstává jen ten přímý noční vůz do Švýcar)? Ono ve spolupráci s OBB by se určitě dalo něco vymyslet, ale to by se muselo chtít (minimálně třeba přímé vozy do Itálie, kam už OBB ostatně přes noc jezdí).

Jakub

Zajímavá je ta wi-fi, protože ta na švýcarských železnicích opravdu není standardem.

ABC

to Nightjetu taky ne

Tomáš

Máte naprostou pravdu.
Já se připojoval jen ve větších městech a celkem složitě.
TGV taky nic, signál dobrý ale nejelo to.

Jiří Kocurek

Síla signálu WiFi vagoně neříká nic spojení WiFi routeru se zbytkem sítě. A pokud tohle spojení není, tak je to stejné jako odstřihnutá firemní ústředna. V rámci baráku se dá telefonovat, ale ven nikoliv.

Radek Janata

Stejné to není, je to horší.

Veřejná WiFi bývá obvykle nastavena tak, že klienti přímo mezi sebou ani komunikovat nemohou (navíc typický uživatel to ani neumí, i s počítačí ve stejné síti komunikuje přes internetové služby).

Fanda

Božinku, to jsou zase moudra…. 🙄

PetrD

Napsal to krkolomne. Ale pointa je ze WiFi != internet

Jiří Kocurek

A co je tam špatně?

Ketchup1970

Taky mi v TGV nesla Wi-Fi .

Marek

švýcarskej Flirt sbb- žádné stolečky, žádné odpadkové koše, uspořádání 2+3; to je mi fakt vzor

Jiří Kocurek

Stojí vedle sebe 3 vozy téže série. Jeden je modrý, druhý je červený a třetí je žlutý. Který z nich nepatří na koleje a proč pouze regionova v původním nátěru.

Fanda

Pane Kocourku, opravdu přestaňte sem psát takové bludy jaké dokážete vytvořit opravdu jen Vy….

Lech Malý

Mně to přišlo vtipné.

Jiří Kocurek

Jsem si dovolil narážku. Chce to trochu abstrakce.
Jistě jste si všiml toho, že žlutě natřený vagon je v diskuzích diagnostikován jakožto šrot a autorům takový příspěvku k tomu stačí pohled z opačného břehu Vltavy. Zatímco vozy té samé série od toho samého předchozího majitele jsou vpořádku. Mají totiž modrobílou barvu.
No a pak je tady neurčitý stav. Vagon v barvách původního majitele. Únavové lomy rámu (ne)budou diagnostikovány až po přelakování, opět k tomu bude stačit pohled z druhého břehu Vltavy.
A Regionova původního nátěru je záměrné přetržení kontextu, aby to dostalo správný kontrast.

Ketchup1970

Taky mohl být ZSSK , blonski nátěr a třeba IC 1trida plus 😀

Tomi

Děkujeme za hloupý výkřik do tmy, který tuto diskuzi pouze zaplevelil. A nyní se už běžte, prosím, věnovat něčemu užitečnějšímu.

Bpee

Jde o Bvcmz248.5 ex DB, dnes s nimi dopravce jezdí svůj šotovlak Salzburg – Westerland/Sylt. Nachtexpress.de 🙂

Zlámalík

No a jak teď budou odpůrci spílat ČD či RJ, že používají ojetiny? To jste nám neměli dělat, milí Švýcaři… 😛

noerf

Ale pouze na tři až čtyři roky než budou nové vagóny.

Jiří 24

Řekl RJ, že si nekoupí taky nové od Siemesu 😛

Avlaky

Jančura má koupit od Siemensu?

XXXD

To, že si je nekoupí, je vcelku jasné, protože by se mu z komerčních vlaků platily daleko hůře než ojetiny. Něco jiného by bylo kdyby se žluťák dostal k nějaké dotované lince, kde by objednavatel nové vozy požadoval a taky by je zaplatil, ale že by se žluťák k takové zakázce v blízké době dostal, to dost pochybuji.

Jiří 24

Třeba by se mohl dostat do německa, tam přeci taky budou muset soutěžit 😏

Tomi

Tak jasně, na co by kupoval nové, když ty současné jezdí byť i s tou smutnou údržbou. Co je doma, to se přece počítá…

aldik

To říkal Jančura v začátcích taky že ty rakouské ojetiny budou za pár let jen jako záloha a bude mít zbrusunové vagony s obrazovkou v každém sedadle (což už sice Astry jezdí, ale se zpožděním a jen pár stále).

Lech Malý

A já jsem třeba rád, že je u Jančury volba kupé/velkoprostor. Mmch jeden dopravce říkal, že pořídí nové vlaky na linku Pha-ČB přes Písek, jak to dopadlo?

Tomi

Kdysi v prvních palubních průvodcích byly i plánky těch budoucích nových vozů. Ovšem byl to jen marketingový tah a skutek jako vždy utek. 🙂

Radek Janata

Ve Švýcarsku jezdí překvapivě hodně starších vozů. Kvalita švýcarských železnic není v nových vozech, ale hlavně v hustém a promyšleném jízdním řádu s minimem zpoždění.

Jiří Kocurek

Hmm, nejstarší pravidelně provozované jednotky 560.2 SBB pocházejí z roku 1984 a prošly přestavbou na nízkopodlažní. Je jich 116. Jednotek s rokem výroby 2000 a pozdější je 342 a to počítám jen ty s Vmax do 160 km/h.
Zdroj: http://www.railfaneurope.net/list/switzerland/switzerland_sbb-p.html

A minima zpoždění dosahují i přesto, že jezdí elektricky a klima je tam drsnější než v ČR.

Radek Janata

Nejčastější příčina zpoždění v ČR je čekání na jiný vlak. Oni ovšem mají infrastrukturu lépe vyladěnou a také intervaly kratší, takže si mohou dovolit tolik nečekat a zpoždění se tak nepřenáší do celé sítě.

Jiří Kocurek

Asi by to chtělo upravit přestupní doby. Obzvlášť v místech, kde je rozkopáno, zpoždění 10-15 minut je pravidlem a vlak tu dobu prostojí ve stanici před výlukou. A ta výluka už trvá přes půl roku.
Druhá možnost je nečekat na přípoje, ikdyž rychlík již zastavil ve stanici. Také se mi stalo. Zpoždění bylo 2 hodiny pro cestující (nebyl jsem ten den jediný přestupující), ale ve statistice se neobjevilo.

Kubrt

Copak jednotky, ale v provozu jsou i zjevem docela archaické osobní vozy ze 60. let.

Tomáš

Musím jen souhlasit. Na 3denni Swiss pass jsme v červenci dali asi 30-40 vlaků. Jen jeden měl zpoždění asi 8min.
Co mně dostalo byla tištěná cedule s číslem koleje všech vlaků, a fakt to přijelo tak kam mělo.
Vagóny nové i starší, v podvečerní špičce zajímavý mix.
Nejvíc mně dostal přestup loď-vlak, Brienz. Loď 10 min zpoždění, vlak jsme viděli přijíždět a říkám, ten nepočká. Ale počkal, a do Luzernu přijel přesně na minutu .
Zajímavý byl výlet z Churu směr Albula tunel, staví nový. Úchvatný zážitek, jak se vlastně staví tunely.

ModráGuma

Musíme být švýcarsku vzorem navrhuju vykoupit celé SBB a OBB a jezdit s tím na Ukrajinu a do Polska