- Železnice •
- Dopravci •
- Cestovní ruch •
- Zprávy
Švýcarské dráhy se vracejí k nočním vlakům, vozy si pronajmou od americké firmy
Renesance nočních vlaků, Švýcarské spolkové dráhy se k nim od prosince 2021 po letech vrátí.
Švýcarské spolkové dráhy (SBB) oprašují myšlenku nočních mezinárodních vlaků. Za tím účelem uzavřely smlouvu o pronájmu spacích vagonů se společností RDC Asset, která je dcerou americké Railroad Development Corporation. Informuje o tom list Luzerner Zeitung (LZ).
Smlouva, která byla podepsána 15. srpna, je uzavřena na období od prosince 2021 do prosince 2024 a zahrnuje i údržbu vozů. Jde o starší vagony doplněné o wifi, zásuvky a klimatizaci. SBB mohou smlouvu o rok prodloužit. Podle zdrojů LZ budou pronajaté vozy jezdit mezi Curychem a Amsterdamem, což nicméně samotné dráhy nepotvrdily.
Noční spojení Curychu s Amsterdamem by nebylo úplnou novinkou. Do konce roku 2016 jej provozovala švýcarská dcera Deutsche Bahn CityNightLine. Samotné SBB ukončily provoz svých nočních vlaků podle Luzerner Zeitung už v roce 2009.
Železničnímu podnikání v noci dominují Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které spací vlaky provozují pod značkou Nightjet. Jezdí přitom i z Curychu, a to například do Vídně, Berlína či Hamburku a ve spolupráci s Českými drahami i do Prahy. Vlaky do Německa zastavují také v Basileji. Podle šéfa ÖBB Andrease Matthä nicméně nejde o velký byznys, firma je ráda za takzvanou černou nulu. Počet pasažérů ale stále roste, na švýcarských linkách loni o 25 procent.
Podle LZ návratu nočních vlaků v režii SBB přeje i politické klima v zemi. Na spadnutí je prý zavedení dotací nočních vlaků z výnosů daní z CO2. Na podzim se má v parlamentu projednávat novela zákona o CO2, která má tuto podporu cestování vlakem zavést. Vlaky mají být alternativou k letecké dopravě.
Pronájem vozů má být přechodným řešením, neboť dodací lhůty nových vozů jsou dlouhé. Jako o dalších možných destinacích budoucích nočních vlaků SBB se hovoří o Římu, Barceloně a Kodani.