Světelné závory jsou oříšek. Radnice po nich touží, TSK zkoumá, kam se doprava přelije

Semafor, ilustrační foto. Autor: Unisouth – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3934535Semafor, ilustrační foto. Autor: Unisouth – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3934535

Řidiči osobních aut na tom budou biti, ale prostor ve městě není nafukovací, uvedl náměstek.

Pražské městské části si u Technické správy komunikací (TSK) zadaly analýzu vlivu instalace takzvaných světelných závor na vytipovaných místech metropole. Jde v podstatě o nové semafory, které prostřednictvím dlouhé červené regulují vjezd do oblastí, kde si radnice intenzivní dopravu nepřejí.

Jejich povolování je i přes snahu městských částí nesnadné. Obvykle totiž žádost ztroskotá na nesouhlasu policie či dopravně správních úřadů.

Nyní máme zadání na větší analýzu s vytipovanými místy, budeme modelovat, zda se problém světelnou závorou vyřeší či přesune,“ řekl pro deník Zdopravy.cz náměstek ředitele TSK pro telematiku Martin Pípa.

Klíčovým parametrem pro ověřování důsledků světelných závor je podle něj riziko zdržení spojů MHD. „Pokud zpoždění někde odstraníme a jinde nevznikne, je to pro nás úspěšné řešení,“ popisuje Pípa.

Řidiči osobních aut na tom budou biti, ale prostor ve městě není nafukovací,“ vysvětlil náměstek, proč má prioritu MHD.

Vytláčení

Analýza má popsat, kam se problém přetížené dopravy po instalaci závor vytlačí. Obvykle se omezování dopravy týká rezidenčních čtvrtí. „Odtud se však kolony aut můžou přesunout třeba na Pražský okruh nebo do Středočeského kraje, proti čemuž bude zase protestovat Ředitelství silnic a dálnic či hejtmanství,“ říká Pípa.

Externality (nezamýšlené vlivy) jsou tak u závor značné. „Snažíme se rozmyslet detekční oblasti. Kde kolony nevznikají, tam pustíme více aut,“ popsal.

Konkrétně se v poslední době řeší omezení dopravy hlavně v Trojské ulici v oblasti pražské zoo, kde projíždějící auta paralyzují celou čtvrť téměř každý den. Speciální semafor sloužící k regulaci dopravy na rozhraní Prahy 8 a Troji schválili v říjnu pražští zastupitelé v reakci na petici místních obyvatel. Praha 8 však v zápětí schválila „zásadní nesouhlas“ se semaforem, podle radnice by opatření vedlo k dopravnímu zahlcení Bohnic.

„Doprava se naprosto zhroutí“. Praha 8 odmítla zklidnění provozu v Troji světelnou závorou

TSK tak pouze umístila detektory dopravy na vstupu a výstupu z oblasti a modeluje, co se bude po zavedení závor dít.

O instalaci závor dlouhodobě mluví také městská část Praha 6. „Potřebujeme vyřešit přetíženou dopravu v ulici Jugoslávských partyzánů a odklonit auta, která míří na Vítězné náměstí,“ potvrdil radní pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš.

Na křižovatkách se tam tvoří dlouhé kolony, které zatěžují životní prostředí. Radnice by je chtěla přesunout mimo městskou část právě pomocí světelných závor v Podbabské ulici, aby auta čekala mimo rezidenční oblast.

Tagy kolony Praha 6 světelná závora Technická správa komunikací hl. m. Prahy Trojská
49 komentářů