Silniční nákladní doprava

Česmad Bohemia: Kamion v koloně na hranicích tratí 2000 korun za hodinu

Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia ve středu znovu zkritizovalo neschopnost státu vypořádat se s kolonami nákladních aut na hranicích. Podle Česmadu vznikají mezinárodním dopravcům kvůli kolonám milionové ztráty. Sdružení to uvedlo v tiskové zprávě.

„Česká republika svými nepromyšlenými kroky opět organizuje hraniční blokády. Zdá se, že vláda se neponaučila z povelikonočního období, kdy kvůli nepromyšleným administrativním procedurám na hranicích vznikly v kolonách dopravcům škody ve výši zhruba 600 milionů korun, z toho přes půlku zaplatily české firmy,“ uvedl Česmad.

Jako příklad dal desetikilometrovou kolonu v Petrovicích, kde stojí zhruba 500 kamionů. Ztráta každého z nich při čekání je podle dopravců 2 000 korun za hodinu. „Jen v Petrovicích tedy nyní narůstají již tak těžce zkoušeným dopravcům ztráty rychlostí milion korun za hodinu. K těm je třeba ještě připočítat následné ztráty způsobené zpožděním, nestíháním časových oken pro nakládku a vykládku, rozhozením dopravních rytmů a koleček, narušením pracovních režimů řidičů, případně pokutami ze strany zákazníků za pozdní dodání, narušením jejich výrobních postupů, a podobně,“ tvrdí Česmad Bohemia.

Poukazuje na to, že Evropská unie doporučila pro nákladní dopravu zřizovat „zelené pruhy“ umožňující co nejsnazší přechod hranic. „ČR není schopna tomuto doporučení vyhovět,“ uzavřel Česmad.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

A přitom to stačilo přeložit na vlaky a fronty a ztráty by nebyly. Snad se konečně dočkáme a samozřejmě, žádné jakoby ztráty těmto dopravcům neplatit.

Přemek

No a? Jinde kolony nejsou a ta hraniční je jediná podstatná? ČESMAD je pouze lobystickou nátlakovou skupinou, racionalita sídlí jinde.

M H

Naopak…ČESMAD a ŽESNAD by se mohli domluvit a tam, kde to jde udělat převoz přes hranice vlakem. Osobní vlaková doprava přes hranice je skoro na nule, tak teď na to mají z hlediska kapacity tratí ideální podmínky 🙂 Ale on bude asi problém s naložením a vyložením, protože rampy pro najetí kamionu na vůz nikdo při rekostrukcích v poslední době jaksi nikde nepožadoval. No tak potom ať klidně kamiony stojí v kolonách…aspoň budou moci přemýšlet, jaké alternativy by měli podporovat do budoucna. A pokud zdraží díky této situaci dlouhodobě zboží dovážené ze zahraničí, bude to jen dobře. Aspoň se u… Číst vice »

Lukáš David

No a to je kámen úrazu, majitel se zlatým řetězem okolo krku se o zsky s dráhou dělit nechce… 🙂

Honza D.

Jdi za roh a tam si nafackuj. Potom se jdi učit třeba o ekonomii a dopravě.

pozorovatel

M H: Souhlas – bude jen dobře, když nebudeme zbytečně příliš závislí na rádoby „levnějších“ dovozech, do jejichž ceny ani vůbec není započítáváno mnoho nepřímých nákladů a škod! A mě by navíc docela zajímalo, zda vůbec existuje nějaká skutečně věrohodná statistika toho, kolik zboží dopravovaného po silnici do ČR se skutečně SPOTŘEBUJE v ČR, tedy kromě přímého tranzitu není v ČR jen složeno někam do obřích plechových krabic bez oken, aby bylo posléze znovu naloženo do (jiných) kamionů a vyvezeno po silnicích z ČR někam jinam. Kdo a jaký má skutečný užitek z toho, že na naší kvalitní orné půdě… Číst vice »

medvěd

Souhlas, dnes pánové je to dáno tak : dovez mi zboží za tolik z fabriky do fabriky X v městě Y do času Z. Tak je cena pevná a pokud tam přijedou o hodinu později, tak už je ztráta na hrb přepravce ! A přeprava po železnici? Kde to naložíte, kde vyložíte, kdy Vám přistaví vagon, kdy to vyložíte a za kolik ? Stihnete to za den? PS: před 25 lety jsem se vezl do Holandska. Na dálnici nás předjel kamion rychlostí 110 km/hod. Vzadu měl cedulku 80 km. Řidič autobusu mi to vysvětlil: chvátá na loď, přijede pozdě, loď… Číst vice »

Jan Sova

Popsal jste to reálně. Na druhé straně je to smluvní vztah objednavatele a přepravce. Kdo je nutil zakázku přijmout za tak drastických podmínek (s nožem už prakticky napůl zařízlým v krku) ??

Travegoist

Nepiště tu terminologické bludy – objednatel přepravy = přepravce. Zřejmě máte na mysli zasílatele, respektive dopravce.

Josef Trögl

Česmad je lobistická organizace, výjimečně s nimi ale souhlasím. Hlavním impulzem pro zrušení hraničních kontrol a vznik Schoengenského systému byly věčné kolony kamiónů na hranicích. Průjezd kamiónů měl zůstat volný i teď při pandemii (nechat maximálně namátkové kontroly), riziko přenosu nákazy těmito řidiči je nízké.
Ale hlavně už je na čase hranice otevírat normálně. Epidemiologická situace se zlepšuje a minimálně sousední státy už riziko nepředstavují.

Jan Sova

To myslíte i Německo ?? Myslím že potenciál rozjet druhou vlnu dříme právě tam….

On.

Přitom Němci se mají bát a ne mi jich,počet aktuálně nakažených přepočtený na 100 000 obyvatel je u nás o třetinu vyšší než v Německu.

Přemek

Počet nakažených je z 80 % pouhá statistika, pro ostatní při dodržování elementární opatrnosti nebezpečí nepředstavují. Už bychom si to měli všichni uvedomit. Zatím alespoň zmizeli chrchlalové z MHD, kéž by to tak zůstalo nafurt.

Josef Trögl

Epidemiologicky jsou na tom průměrně srovnatelně nebo dokonce lépe. Sasko lépe, Bavorsko hůře. Když se nebojíme do Prahy (kde je nakažených cca dvojnásobek průměru ČR), tak není důvod se bát do Německa.

Jouda

Bože!!! Co je Česmad Česmadem a Hromíř Hromířem, tak furt jen pláčou, brečí a naříkají. Kde není problém? Všude je něco, ale tahle skupinka plaček, to je něco. Zrušit jim na vždy mýto, osvobodit od daní, povolit překládání hmotností, nekontrolovat odpočinek, naftu osvobodit od spotřební daně a přidat jeden pruh na dálnicích jen pro ně. Pane Hromíři, bude to stačit?

Přemek

Podepisuji.

jozka

Ne. Ty pruhy potrebuji dva minimalne (kvuli predjizdeni).

Radovan Komínek

30 let od revoluce se staví nové silnice (dálnice a obchvaty) zatímco nová železniční trať není ani jedna. Postavme tedy nové železniční tratě nebo přidejme třetí koleje, železniční nákladní doprava nebude jezdit průměrnou rychlostí 35 km v hodině na hlavních tazích, dálková silniční doprava se přesune na železnici a problémy, o kterých mluví ČESMAD zmizí. Na současné infrastruktuře mají železniční nákladní dopravci takové prostoje a ztráty, že některé obchodní případy se nedají vůbec uskutečňovat. Doufám, že se ve stavební sezóně ozve ŽESNAD a vyčíslí hodinovou ztrátu na jeden vagon při výlukách, ať máme srovnání. Na trase Ostrava – Praha i… Číst vice »

pavel2

jak dlouho trvá otočení kouzelným prstenem aby na trase Ova – Pha byla třetí kolej? a kolik to bude stát mld?;-)
a co návoz zboží z fabrik do vagónů? jak dlouho pak potrvá vlaku zmiňovaná trasa? zajede to aspoň za 6 hodin? samý otázky…

Jiný Petr

Pro nákladní vlak není problém zajet Praha – Ostrava za 4 hodiny, pokud mu nebude překážet osobka.

ušatá

Na takových tratích jako Praha – Ostrava už měli Němci v počátku 20. století 4 koleje nebo dvě tratě. A u nás po sto letech? Tlak na výstavbu dálnic, silnic, obchvatů, parkovišť atd A výsledek? Naprosto nefunkční dopravní systém a neskutečně drahý a pro všechny škodlivý. Už jen ty opatrné výpočty o zdravotních dopadech ze silniční dopravy na obyvatelstvo ve výši cca 70 mld. ročně mluví za vše. Co by se za to postavilo a opravilo tratí ročně!

Rossec

Ať předloží z jakých čísel ty 2000/hod Česmad sestavil. Česmadova 2000/hod = Schillerová + Babiš.

Džamel

Pán z Česmadu asi nepamatujete Náchod v devadesátých… Vždyť to bylo dvě hodiny nebo taky den.

Jirka

Nyní kolony na hranicích nejsou. Pravda byly, ale to bylo způsobeno především Maďary, Slováky a Poláky. Naopak dopravci mohou využít toho, že na ostatních komunikacích v ČR kolony prakticky nejsou, protože jezdí méně aut.

Petr

Tak třeba na Hoře sv. Šebestiána se tvoří kolony denně…

ušatá

Tam také nemají co dělat a je tam trať – jedna provozní, jedna zrušená. Takže řešení okamžité.

Milan alias Skeptik

Jestli kolony jsou nebo ne se dá snadno ověřit třeba na mapách Googlu, kde je vrstva s aktuální dopravní situací. Nemyslím, že za ně nemůžou řidiči jiných národnosti, spíš naprosto zbytečné kontroly na hranicích. Dopravcům se nedivím, ztráta tím prokazatelně vzniká, nepříjemné to je hlavně pro samotné řidiče.

Jirka

Také nemyslím řidiče, ale konkrétní země. Polsko pouštělo kamiony pomalu, takže se štošovali až u Hradce. Maďarsko pouštělo pomalu, takže dominovým efektem nepouštělo ani Slovensko. Naproti tomu kolony ČR/Rakousko byly minimální.

coolio

Na Strážném na vjezdu do ČR 1:10h v pátek 8.5. Kvůli osobákům zamíchaným mezi kamiony.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO