Svět autobusů obrazem: Dominance elektřiny a vodíku, nástup Asie a (ne)skrývané obavy
Klíčový veletrh Busworld ukázal trendy autobusové dopravy ve světě. Podívejte se, na co výrobci sází.
Po několikaleté přestávce se na bruselské výstaviště opět sjeli všichni hlavní výrobci a dodavatelé autobusového byznysu. Právě zahájený největší světový veletrh autobusů Busworld je pro ně výkladní skříní, kde ukazují novinky a prezentují trendy. Zároveň tam však mezi bombastickými prezentacemi probleskuje i nervozita a problémy, jimž trh čelí.
Busworld letos obsadil devět hal, v nichž se prezentovalo 75 výrobců autobusů a celkem 526 vystavovatelů z 38 zemí. Změny na trhu signalizuje i to, že mezi nimi je 182 nováčků, z nichž někteří vznikli teprve nedávno a rychle rostou.
Při pohledu na přehled vystavovatelů je patrný ambiciózní nástup Asie. Stánkům dominuje s 96 zástupci Turecko, jehož výrobci Otokar, Karsan, Temsa či Isuzu Anadolu se katapultovali mezi „velké značky“ a obsadili hlavní halu výstaviště.
Dekáda autobusů
Na druhém místě je s 79 stánky Německo, které se opírá o velkou tradici a silné výrobce. Právě na prezentaci Daimler Mercedesu, pod který patří i značka Setra, však nejsilněji rezonovala obava z náročných klimatických cílů, které jsou na dopravu kladeny.
„Přichází dekáda autobusů,“ řekl odvážně Till Oberwörder, šéf značky, která chce do roku 2030 snížit emise u městských autobusů o 100 procent, u zájezdových o pětinu. „My jsme připraveni. Připraveni však nejsou politici, kteří nám musejí infrastrukturou a dotacemi zajistit, aby se bezemisní doprava skutečně stala realitou.“
Obavy se kromě tlaku na bezemisnost týkají také udržení tempa evropských výrobců s asijskou konkurencí. Hned na třetím místě se totiž co do počtu vystavovatelů se objevila s 61 firmami Čína.
Asiati jako vystavovatelé i fotografové konkurence
Ta byla stejně jako na každém autosalonu vidět zejména mezi exponáty, kde desítky Asiatů pečlivě prohlížely a fotily všechny detaily konkurenční techniky. Zároveň však čínští výrobci ukázali už i řadu vlastních působivých autobusů, jenž konkurují jak atraktivní designem, tak na první pohled kvalitním zpracováním a výkonem.
Z další výrobců je jasně patrný silný nástup polsko-španělského Solarisu ze skupiny CAF. S tržním podílem 16,4 se ujal vedení segmentu elektrických autobusů, následuje ho MAN s 10,1 % a čínští výrobci BYD a Yutong. Volvo drží mezi elektrobusy podíl 5,6 %, Iveco má 5,1, Mercedes 4,1.
Solaris má uzavřeny dodávky na 850 vodíkových a elektrických autobusů do Itálie, přes stovku vodíkových modelů Urbino obdrží německá města, téměř padesátku pak Barcelona. Solaris chce v „elektrice“ dále růst a expandovat s ní i na meziměstský trh. Další velké cíle vidí i v severoamerických městech.
V Polsku staví halu pouze na výrobu vodíkových modelů, zaměřuje se i na elektrické nabíjecí stanice. V autobusech přidává i počet míst, standardem má být 145 cestujících při 52 sedačkách.
Obrazem: Iveco ukázalo novou verzi nejúspěšnějšího českého autobusu Crossway
České cestující určitě zaujme představená nová podoba nejúspěšnějšího tuzemského autobusu Iveco Crossway. Na novou masku, která ve Vysokém Mýtě pomalu přechází do výroby, se čtenáři Zdopravy.cz mohli podívat na představené elektrobusu zde. Takto vypadá naftová verze:
Crossway však pro Iveco není tím hlavní tahákem, prezentace původem francouzského výrobce se točila zejména kolem světové premiéry vodíkového autobusu E-way H2. Iveco na něm spolupracovalo s korejským Hyundai.
Iveco přestavilo na veletrhu i nové logo a pochlubilo se, že v Evropě vyrábí v sedmi závodech, přičemž české Vysoké Mýto patří k největším. S 13 tisíci dodanými autobusy drží Iveco v Evropě 23 procentní podíl.
Scania sází na bioplyn
Mezi hlavními vystavovateli prezentovala své novinky také původem švédská Scania. Ta oproti silně rezonujícímu vodíku a elektřině jako jedna z mála sází na plynový pohon, respektive jeho nízkouhlíkovou renesanci prostřednictvím zkapalněného bioplynu LBG.
O tento pohon projevil už zájem stále expandující Flixbus, který s firmou už uzavřel spolupráci a objednal desítky kusů. Vedení firmy v rozhovoru pro Zdopravy.cz vysvětlilo také své nečekané rozhodnutí ukončit výrobu kompletních autobusů a soustředit se jen na výrobu platforem. Rozhovor nabídneme zítra.
Na stánku Scania prezentovala svou novou přístrojovou desku Smart Dash, které umožňuje mimo jiné dálkovou kontrolu flotily. Integruje všechny autonomní a bezpečnostní systémy, které budou od příštího roku u nových autobusů vyžadovány. Představila též nový podvozek pro meziměstské low entry autobusy. Jsou vybaveny novými „udržitelnými“ bateriemi s vysokým podílem recyklovaných materiálů, které vyvíjí se společností Northvolt.
Škoda představila elektrobus s karosérií SOR
Svou prezentaci má na veletrhu také plzeňská Škoda Group, přestože sama autobusy nevyrábí. Na stánku ukázala nový elektrobus v karosérii SOR. Ostatní výrobcům nabízí hlavně své elektromotory a měnič. Na vývoji dalších systémů spolupracuje také se svou sesterskou tureckou Temsou. Ta se také na tiskové konferenci kooperací se Škodou pochlubila.
Do nostalgie zabalený stánek přestavil maďarský Ikarus, který se pokouší pod vedením svého majitele Gábora Szélese už o několikáté znovuzrození. Představil elektrický midibus, který už prodává hlavně maďarském, německém a polském trhu.
V Česku dosud marně shání distributora, na příští rok však chystá představou dvou dalších větších elektromodelů, se kterými chce v tomto už evidentně dominantním segmentu jakožto tradiční výrobce uspět.
Diesel se už neukazuje
Z veletrhu je totiž zřejmé, že právě elektromobilita je už v autobusovém dopravě naprostým základem a standardem. Výrobci se nyní poměřují hlavně zvyšováním dojezdu a zjednodušování nabíjecích řešení.
Stánkům vedle elektromodelů dominují také vodíkové autobusy, které se po jistém váhání dovolí opominout ve svých modelových řadách už jen málokdo. Na rozdíl od kolejové dopravy je tak u autobusů už vodík pravděpodobně „odsouzen k úspěchu“ i přes stále nevyřešenou zelenou výrobu a ekonomiku jeho výroby v dostatečném množství.
Přestože klasické naftové pohony většina firem stále produkuje a tvoří významnou část jejich prodejů, na veletrhu se s nimi již nechlubí.
Na klíčové taháky výstavy a další informace od jednotlivých výrobců se můžete podívat ve fotogalerii: