Konec matení turistů. Příští zastávku budou autobusy v Praze hlásit nově až při rozjezdu

Kampaň na používání tlačítek pro zastavení autobusů MHD v zastávkách na znamení. Foto: Zdopravy.czKampaň na používání tlačítek pro zastavení autobusů MHD v zastávkách na znamení. Foto: Zdopravy.cz

Změna souvisí s přechodem na systém zastávek na znamení. Hlášení má cestující přinutit zmáčkout tlačítko co nejdříve.

Královský letohrádek, příští zastávka Pražský hrad. Pro místní obyvatele běžné hlášení zastávky v tramvaji či autobuse, pro cizince mířící na hrad jasná výzva, aby hned vystoupili. A ocitli se zcela jinde, než zamýšleli.

Společné hlášení aktuální a příští zastávky v Praze funguje mnoho let, v ostatních systémech MHD přitom není příliš obvyklé. Důvodem jeho zavedení byla pravděpodobně snaha pomoci cestujícím s informováním o reálné trase v době častých výluk, kdy nemuselo být všem jasné, kudy vůz vlastně pojede.

To se nyní změní. A paradoxně je to jen důsledek mnohem výraznější změny v pražské integrované dopravě. Od začátku letních prázdnin totiž budou všechny zastávky nově jen v režimu na znamení. Deník Zdopravy.cz o tom již informoval před časem, nyní představitelé dopravního podniku a Ropidu ukázali, jak bude systém prakticky vypadat, včetně nových hlášení.

Stiskněte tlačítko, rychle. Všechny zastávky v Praze a okolí budou už brzy na znamení

Je to dotažení procesu, který trvat 13 let. Od roku 2011 se nemusí na autobusy mávat. Když stojíte na zastávce, tak autobus vždy zastaví. Při výstupu se však bude muset mačkat tlačítko, a to jedno jaké – všechny mají stejnou funkci,“ vysvětlil náměstek ředitele ROPID Martin Šubrt.

V rámci Středočeského kraje bylo na znamení už nyní přes 50 procent zastávek (přesněji 3 000 z 5 500) a hlášení o nich ve vozech začaly převažovat nad všemi ostatními hlášeními. Proto je sjednocení vlastně logickým krokem.

Systém všech zastávek na znamění se již testoval v pilotní fázi v okrese Benešov, ve Velvarech či v Milovicích. Podle Šubrta žádné stížnosti ani komplikace nenastaly.

Mačkejte včas – hned po hlášení

Podle vedoucího jednotky Provoz Autobusy DPP Jana Barchánka bude nyní nejdůležitější vysvětlit cestujícím, aby tlačítko mačkali včas a ne až těsně před zastávkou.

A právě proto se systém hlášení zastávek mění. „Příští zastávka se bude ohlašovat až po rozjezdu, protože to je přesně ten okamžik, kdy by cestující měl zmáčknout tlačítko a upozornit řidiče,“ uvedl pro Zdopravy.cz Barchánek.

Dodal, že o systému hlášení se v uplynulých letech vedly v rámci dopravního podniku velké diskuse. „Bude to mít výhodu i pro cizince, protože se objevovaly určité problémy s tím, že cizinci slyšeli svou zastávku a vystoupili dřív,“ připouští Barchánek.

DPP mění od pondělí hlášení v autobusech, ve všech bude znít Jan Vondráček

Potvrdil, že důvodem dosavadního hlášení příští zastávky při zastavení je výluková činnost, která je v Praze poměrně velká. 

Vzhledem k přechodu na zastávky na znamení jsme si však vyhodnotili, že systém hlášení po odjezdu je pro nás lepší. Ale o výlukách samozřejmě budeme muset o to lépe informovat,“ podotýká šéf autobusů DPP.

Kampaň ve vozech

O nové nutnosti mačkat tlačítka k zastavení ve všech zastávkách budou nově informovat letáky a samolepky na dveřích. Vznikne také speciální hlášení v češtině i angličtině, které bude moci řidič spouštět dle potřeby.

Změna se netýká tramvajových zastávek, tam by byly zatím komplikace podle DPP příliš velké. Systém bude mít pouze dvě výjimky – školní linky, kdy bude autobus zastavovat vždy a pak společné zastávky autobusů a tramvají, aby byl systém jednotný právě s kolejovou dopravou.

Kampaň na používání tlačítek pro zastavení autobusů MHD v zastávkách na znamení. Foto: Zdopravy.czKampaň na používání tlačítek pro zastavení autobusů MHD v zastávkách na znamení. Foto: Zdopravy.czKampaň na zavedení zastávek na znamení v PID. Foto: ROPIDKampaň na zavedení zastávek na znamení v PID. Foto: ROPIDKampaň na zavedení zastávek na znamení v PID. Foto: ROPID

Podle Barchánka může změna na dlouhých linkách uspořit i 10 minut času. Teoreticky se dají uspořit i náklady, jelikož se v minulosti udávalo, že každý rozjezd autobusu vychází na jednu korunu. „Úspory jsme už zrealizovali hlavně v předchozích etapách, kdy se zastávky pro režim na znamení vybíraly podle nízkého obratu,“ vysvětlil Barchánek.

Už v minulosti se v Praze testoval systém zastávek na znamení od 20 hodin či jen o víkendu. Podle Barchánka to však vyvolávalo u cestujících i řidičů komplikace a museli sledovat čas, informační systém to nehlásil. Proto se nakonec rozhodlo, že sjednocení na 100% systém na znamení bude nejjednodušší.

Vycházeli jsme z toho, že cestující tlačítka stejně mačkají – kvůli tepelnému komfortu. Jediný rozdíl tak bude v tom, že prostě musí zmáčknout tlačítko včas,“ uzavřel Barchánek.

Tagy autobusy dpp IDSK Jan Barchánek ropid
264 komentářů