Sudop uhájil přípravu tunelu Praha – Beroun. Práce nabraly rok zpoždění, ale zlevnily
Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha
Správa železnic slibuje zahájení stavby v roce 2028. Jízda z Prahy do Berouna potrvá 12 minut.
oni zlevnily, podle jakých cen. Radši kdyby opravily pořádně puvodní trat
Pokud se to někdy začně stavět a provrtaj se náhodou pak do nějaký krasový jeskyně tak bude po tunelu a budou moct začít projektovat znovu 🙂
Postavi se tam most…
Tunel by měl vést tak hluboko, že zastižení krasových jevů je nepravděpodobné. Mohlo by k tomu dojít snad jen v blízkosti portálů.
První bych si počkal na modernizaci původní tratě, zda to bude nebo nebude stačit. Klidně pak přešel na L3. A prodloužil pražské vlaky. Místo zahušťování.
Ono to tak dopadne, jen my už u toho nebudeme. „671“ se protáhnou na střídačku do Kařezu a Březnice.
Tunel Praha – Beroun už straší v hlavách úředníků skoro 20 let, ale jaký smysl má v dnešních představách o VRT v Praze stavět takový luxus, když u Barrandova vjedete do tratí rakousko-uherského původu se spoustou rušících vlaků? Podívejte se jenom na místní nebo vnesená zpoždění dnes na pražském hlavním nádraží. Izolovaně vzato je to hezký projekt, ale ty peníze budou potřeba jinde – pro podzemní spolehlivý průjezd vysokorychlostních vlaků Prahou.
SUDOPu projekt přeji, ale doufejme, že to bude jeden z mnoha neuskutečněných.
Než se tohle postaví, tak bude mít most pod Vyšehradem 3 koleje. Navíc se dá jet i po mostě Inteligence přes Vršovice a připravovat se bude Nové Spojení II.
To nestačí, všude bude spousta příměstských a nákladních vlaků, které mezitím logicky narostou. A povrchové hlavní nádraží nebude stačit. Kromě toho se tzv. Nové spojení II nepřipravuje a má spoustu problémů. Očekávejte pěkný binec 😀
A proto rozdáváme a rozprodáváme v Praze drážní pozemky.. že. Aby je někdo jiný mohl se ziskem zastavět a prodat ovečkám 2+kk za 6- 8 mega?
Trochu nechápu logiku spojení „nepřipravuje a má spoustu problémů“. Znamená to, že se nepřipravuje, protože tomu někdo „dělá“ problémy?
Skutečně se nepřipravuje, a přitom by mělo být hotové před příjezdem prvního vysokorychlostního vlaku do Prahy, pokud by tedy mělo něčemu vůbec pomoci. A problémy tomu nikdo nedělá. Dělá si je samo svým předpokládaným drastickým zásahem do Pražské památkové rezervace. Jsou rovněž problémy i s trasováním, konkrétně s podélnými profily na úrovni téměř ozubnicové dráhy. Na druhé straně, pokud nebude okupovat prostor u hlavního nádraží, fakticky nám v našem konceptu nevadí.
To bude déle, když jsem nastoupil k ČSD v roce 1987, tak už ve Zdicích pobíhali projektanti a tvrdili, že elektrifikace tratě na Plzeň je pěkná, ale že rychlá trať má vést ve Zdicích tunelem od Berouna a Prahy. Přičemž portál má být nad Chodouní a údolí Lítavky to překoná estakádou.
A jak byste prosím řešil nedostatečně kapacitní trať PHA – PLZ?
Tam dříve či později patří VRT. Je to naše spojení směr Mnichov, Norimberk, Švýcarsko atd. Pokud jde o nákladní dopravu, stačil by tunel hradlo Kosoř – Karlštejn, který vůbec nemusí čekat na VRTky.
Když bude „tvrdě“ upřednostněna Praha, nebude nikdy nic. Přínosem Tachlovického tunelu je hlavně zrychlení současné nabídky (+ vlivy na S-Bahn). Zrovna tady by mě nijak neuráželo, zůstal-li by i po tunelu do Plzně stávající rozsah dálkové dopravy (směr PB by samozřejmě bylo dobré to zahustit, přinejmenším hodinovku tímto směrem by ŽUP snad ještě snesl).
To je prča. Ústav prohraje, napadne a pak vyhraje. Tak nějak tradiční scénář, když se velkým klukům s*re do byznysu někdo jiný. Dobrá správa téhle šarádě ráda sekunduje, protože to vždy může alibisticky hodit na antimonopolní úřad a sama se tvářit superpokrokově a otevřeně. Pro příště doporučuji přidělovat zakázky přímo firmám z mafiagroupu, ať se neztrácí čas.
A oni mají nějaké zkušenosti s tak dlouhými tunely?
Kdo z nás se roku 2035 dožíje? Pokud to má být datum otevření. A i kdyby tak v 75 letech toho vlakem asi již moc nenajezdím…..
Vy nemáte děti?
Víte, on se stát nebuduje jen pro dnešek či zítřek či současné volební období.
já bych řekl že asi dost lidí co žije letos bude žít i v roce 2035
jasne, vše za života prozrat. po mne potopa.
Roku 2035 se dožije cca 8,5 milionu lidí z dnešní populace ČR. To mi přijde dost. A je mi Vás líto, pokud si říkáte, že v 75 letech už budete jen „sedět doma a čekat konec“.
Potreba resit kapacitu a rychlost trati na Plzen je bez debat. Proc se tady ale stale tlaci na drahy spas v podobe tunelu za 50mld, na ktery, paklize neda EU muzeme zapomenout. Pokud me pamet neklame tak, unie jiz nedavno variantu s dlouhym tunelem odmitla financovat. Proc se SZ umanute drzi toho, ze musi VRT pres Beroun, kdyz by mohla vest v navrzene variante, ktera vede jizneji s napojenim pobliz u Horovic? To nejednodussi co se nyni muze udelat, je alespon zkapacitnit Hrbatou, ale dlouhodebe reseni to neni.
Tunel EU odmítla financovat proto, že ekonomicky nevyšel a k tomu došlo kvůli tomu, že tam SŽ „zapomněla“ započítat nákladní dopravu. Když ji to ŽESNAD donutil udělat, tunel vyšel a EU na to peníze dá.
Původně měl asi náklad zůstat kolem Berounky.
Pokud je tomu tak, jak tvrdite, pak je to jina a tato informace mi unikla. To, ze do tunelu SZ nezapocitala ND je neuveritelne diletanstvi.
Do tunelu na 250-300 km/h ten náklad pouštět (pravděpodobně) nechtěli.
Co by ne…mezi 16 párů R a 8 párů Ex denně se nákladů vejde fůra…
To přidejte. Pokud by došlo k podstatnému zkrácení jízdní doby, určitě nezůstane u dnešního stavu, ta trať by pak přitáhla mnohem víc cestujících. Za hodinu počítejte tak 1-2 páry Ex a 1 pár R do Plzně, 1 pár R do Příbrami a několik párů osobních vlaků pro Beroun a okolí. I když i tak tam nějaké místo pro náklad předpokládám zbyde.
Celkem je uvažováno 6 párů vlaků os. dopravy/hodina.
Proč tak, taky neustále všichni tvrdili, jak je náklad neslučitelný s rychlými tratěmi. Ani mě to nepřekvapuje.. No a ono to pak samozřejmě nevyje.
On je a neni neslucitelny s rychlymi tratemi, proto bude tunel mit max. 200km/h misto puvodnich planovanych 300km/h, resp. vzdy zalezi na konkretnim pripadu.
Nakladni doprava proste nemuze dosahovat takovych rychlosti, aby umoznovala delsi soubeh s vlaky VRT.
Proto tunel bude také jen sjezd do pražského uzlu z VRT začínající berounským rozpletem.
Je to blbé, ale nic lepšího než tento tunel na západ (a na sever, a na jih, a na Kladno 🙂 ) už nevymyslíte. „Nějak“ se to udělat musí, navíc na železniční investice lze čekat nové dotační tituly…
Vymyslíte, tunel z Radotína do Berouna. Fungovalo by to stejně dobře, bylo by to levnější. Dokonce se o tom už i před lety rozhodlo a nultá etapa se začala stavět, jako čtyřkolejka do Radotína. Jen pak někdo shledal kus pole u Černošic jako vysoce hodnotnou krajinu, kterou není možné pohledově znehodnotit nějakým viaduktem (dvojité vedení VVN je asi OK), tak to dodatečně zas zamítli.
Zrovna varianta tunelu z Radotína do Berouna je snad ta nejhorší. Sice oproti tunelu ze Smíchova by byl o něco levnější, ale problém pak bude úsek nadměrně vytížený úsek (Smíchov –) odbočka Závodiště – Radotín plus křížení v Radotíně. K tomu si přidejte delší jízdní dobu dálkovky a značnou zranitelnost při kolapsu například jednoho zhlaví v Radotíně.
A jeste pridejte oblast s krasovymi jevy, na te variante je mnohem vetsi pravdepodobnost, ze se na ne narazi…
Těm se nevyhneme ani v pokračování trasy v etapě C2
Jen mluvim o pravdepodobnosti, cecko je trasovano ve vetsine pripadu mimo, ale mozne to je,…
No aby se to ucpalo v Popovicích .-D
To byla hodně debilní varianta.
Aby to nevyužily ani rychlíky, na které mohou být v Berouně další přípoje od severu i jihu? To by se staré trati moc neulevilo a nová naopak zela prázdnotou.
Když může být terminál v Nehvizdech a u Roudnice, proč by nemohl být u Neumětel. Ostatně Beroun a Králův Dvůr, neodsouhlasí stavbu, bez druhé tunelové části Beroun-Zdice. Pokud se zrychlí S7, tak nepotřebuje, ještě hluk z Expresů a rychlíků. Natož z nákladní dopravy.
Ale no tak…ty Nehvizdy jsou jen takové řečičky do éteru…
Nevím, ale realitní trh to tam rozhýbalo.
No takto se to ale děla a pak utrpí nos.
Tak Ti co nakupují si to většinou umí zařídit.
pokud beroun a králův neodsouhlasi, pak si akorát zvyšují pravdepodobnost toho, že do Prahy budou jezdit akorát autobusem na zličín. kdo chce kam…
Však ano, vlakem už jezdí jen skalní. Ostatně teď staví jižní obchvat, který je pro ně daleko důležitější.
Jenze ten vlak jim cestu vyrazne urychli… naopak aut. uz pak bude znacne nevyhodny…
Zatím jim to jen třicet let slibujeme a na nádraží jim skoro nic nejezdí a museli by šlapat pěšky. Takže ono je to fifty fity, Šlapat ze sídliště 2,5 km pěšky a pak jet 12 minut je stejné jako jet autobusem.
Zrovna Beroun je typická stanice, kterou velká část vlaků může míjet nebo projíždět bez zastavení. Tam bude i v budoucnu stačit rychlík od Plzně jednou za hodinu, pár vlaků od Příbrami (ale je otázka, jestli i Příbram – Praha musí přes Beroun) a především příměstská doprava do Prahy.
Naopak, pokud k tomu budou podmínky (kratší doba jízdy, volná kapacita), na trati Praha – Plzeň může v budoucnu jezdit podstatně víc přímých expresů, než dnes.
příbram musí přes beroun. protože vést koleje jinudy je velmi drahý špás s velmi diskutabilním prinosem
V tomto desetiletí jo, ale spojnici Dobříš-Příbram bych úplně nezavrhoval.
Nad ni jsem uvazoval, ale je to pro mistni dopravu, a urcite nebude rychlejsi nez pres Beroun…
Pokud by se nepokračovalo z Dobříše jinou trasou, než je stávající. Ale i to by znamenalo použití podzemní trasy.
FRekl bych, ze je to nerealne, do Pribrami uz vlakove spojeni je a pomuze mu i hodne tunel na Beroun…
Pomohl, kdyby byl, ale do roku 2050, jsou na pořadu dne jiné stavby.
Pane! Pokaždé,když jedu přes Beroun tak v rychlíku lidi stojej v uličkách! Takže tuhle stanici opravdu nemůže velká část vlaků míjet nebo projíždět bez zastavení!
Protože v případě Hořovic je zcela vyloučen jakýkoliv železniční rozvoj.
V těch bude stačit zastávka se 4 kolejemi – prostředními pro průjezd Ex, R, a nákladů – a krajními s nástupišti pro Os…
můžete nám vysvětlit kudy byste chtěl tu slavnou VRT vést, kdyz mimo Beroun? a jak to čemu pomůže?
Ale VRT povede ve všech variantách mimo žst. Beroun. Jediná varianta byla dále přes zámek v Králově dvoře a na to již byla žaloba.
https://www.kurzy.cz/tema/detail/beroun-zaluje-krajsky-urad-zeleznicni-trat-chce-pod-zemi-1291766.html
Tak jedina oblast, ktera by v Beroune byla trati ovlivnena je Zavadilka, jinak je mezi zastavbou prumyslova zona a dalnice…
Ale jinak ano, plan je VRT mimo Beroun v tunelu se sjezdem do Berouna….
No hlavne ze jim pres zamek vede dalnice…
https://en.mapy.cz/s/bufegudoja
Naštěstí jen přes park, trasa VRT je pořád v územní rezervě přes něj.
Já už se stavby tunelu naštěstí nedožiji, ale když se v Berouně stavěl dálniční most a přilehlá dálnice, bylo v celém městě několik let bahna po kolena, co tam opadalo z Tatrovek. Z tunelu tam budou tisíce aut hlušiny. Kampak se asi bude vozit?
A odbočka na most Inteligence je skvělá myšlenka( bez ironie), jen aby do té doby sám nespadl.( to už s ironií).
Třeba by mohli postavit v předstihu most s kolejí a zeminu odvážet vlakem – ovšem, muselo by „se“ chtít.
A musela by být na druhém konci vlečka. Ale řekl bych, že v lomu Česrtovy schody by to dokázali přetřídit a použít.
U Plzně to šlo pásovým dopravníkem do staré těžební jámy. Taky možnsot, ikdyž to enní vláčekm po kolejích.
Uplne presne to u Ejpovic pasem slo jenom z tunelu ven a prevazeli to nakladaky, ale aspon mimo silnice.
Zatím se už zcela zavezl Modrý lom na Tetíně bordelem z obnovy berounské stanice. Samozřejmě nákladními auty.
A to ještě Beroun bude převážet skládku na Lištici, to bude teprve zábava 🙁
Beroun má požadavek na hloubení a odvoz odjinud, než z Berounského portálu.
https://www.mesto-beroun.cz/aktualne/aktuality/stavba-zeleznicniho-tunelu-mezi-prahou-a-berounem-ma-zacit-za-sedm-let-6182cs.html
Nejlépe vytezeny vapenec odvézt rovnou do cementárny. Jak prosté.
Ono jde o to zda to bude vápenec, trasa jde až za krasem.
Dráha na letiště se nebude stavět nikdy, protože nyní nebudou prostředky – a pak nebude důvod…
Ale tunelem do Berouna se bude jezdit nejpozději v roce 2050.
Přesně tak, pořád čekám, že vyjde článek s tím, že správa železnic písemně potvrdila termín dokončení PRAKu, aby mohl kraj objednat vozidla. A s tou dokumentací na Tachlovický tunel, není potřeba spěchat, zase se zjistí, že na vzdušné zámky nejsou finance. 🙁
Co na to říct. Dokončeno – snad – v roce 2035? To snad není pravda. Co tady v té době vůbec bude? Kdo to ví. Ty termíny jsou víc než absurdní a na člověka z toho padá beznaděj.
Opět se jen přepsali. Chtěli napsat 2053…tomu by se věřit dalo…
To je virtuální termín. Když vezmu, že se prodlužoval i tunel u plzně a to je srandička proti tomu.
vyhrabete to lopatickou dřív?
ano, mělo se už kutat. to souhlas.
ale pokud se nezačalo…tak už nezacneme, protože už se mělo začít?
lepší pozdě než vůbec.
jo, a podívejte se, jak dlouho se podobně dlouhé kousky staví i v kapitalistické cizině.
Všichni víme, že tunel měl ideálně stát v roce 2010, to ano. Nicméně rychlost výstavby v toto chvíli záporně neovlivníme. 🙂
A Přitom by stačilo v první řadě zadrátovat hrbatou. Tam by se ale neprostavělo dost miliard, tak to neni priorita.
Tady všude schází určení priorit a ochota skutečně řešit problematiku celostátní dopravy. Tedy konečně pochopit, že železnice musí dostat prioritu a tedy se celá zmodernizovat, dostavět, zkapacitnit atd. Ať už si o EU myslí kdokoliv cokoliv, tak tam přeci jen už pochopili, že neustálý rozvoj a rozmach silniční dopravy je cesta do pekel a snaží se (i když poněkud krkolomně) o nápravu. Tady opět mnoho let pozadu a asi jen proto, že to nezapadá do něčích kšeftů a názorů. Jak z toho ven??? Ta Hrbatá by se skutečně měla řešit operativně a rychle. Za málo peněz se zde rychle dá… Číst vice »
Na Hrbatou a její drátifikaci a zdoukolejnění je pozdě. Myslíte, že místní obyvatelstvo by dnes strávilo koridor vedle baráku místo lokálky?
O zdvojkolejnění nikdo nemluví. Jenom by to řešilo problém, kterej je hned teď, troleje tam můžou bejt za dva, za tři měsíce, a ne v roce 2035, kdy už to bude úplně jedno.
Za zpomalení na 50 v každé stanici (kvůli rekonstrukci cílené pouze na Os) by Vám strojvůdce nepoděkovali. Krátký lehký švejk si to může dovolit, ostatní dálkovka a náklady těžko.
No byla to blbost, ale je lepší trčet hodinu dvě v Berouně anebo zpomalovat?
On to ale myslel jako finální řešení, ne jako odklon během koridorizace.
dráty za 3 měsíce? jen projekt a papíry k němu jsou tak na 5 let.
Elektrická jednokolejka by nic nevyřešila. Rychlíky nevyjezdily. jen by jezdilo ekologicky čistčí to, co jezdí už dnes. Regiošuk by nahradil asi Panter nebo Elefant.
To maj smůlu.
Ale po racionalizaci rozpočtu StřK a tím i zrušení 380 jim tak nějak nic jiného nezbyde.
Zvlášť když bude zároveň železnice započtena do klíčové infrastruktury, čímž nebude možné její rozvoj blokovat žádným způsobem (natož soudně).
Zcela podepisuju
Budeme rádi, když se začne kolem roku 2028.
Kolik Ti bude až se to zrealizuje?
Nezačne.
Máte to nějak rozvrhnuté?
Já ano – schválně můžeme porovnat…
Problém je trochu jinde. Státu a MD chybí koncepce rozvoje. Místo toho aby se urychleně dostavěla kapacitní dálniční síť, tak se řeší nesmyslné projekty jako tunel do Berouna. Až konečně EU a pochopí, že individuální dopravu nelze nahradit zastaralou a krkolomnou železniční dopravou, možná se někam posuneme.
Rekonstrukce Hrbaté je určitě škoda (že se částečně nezdvoukolejnila a elektrifikovala), ale i kdyby k tomu došlo, tak dlouhodobě to potřebu nové trati směrem na Beroun neřeší.
To ne, ale mohlo by to řešit zase jiné věci, třeba i v samotném okolí tratě.
Po zavedení cílového intervalu 15 min linky S6 zde kapacita na odklony nezbývá.
Myslim ze nez se tunel dostavi, tak bude hrbata zadratovana tak jako tak
Přesně tak. Celá oblast kolem trati se urbanizuje a na obsazenosti vlaku je to znát. Navíc dopravní sitiauce na D5 a okruhu tomu rovněž nahrávají. Vedle elektrifikace jsem slyšel o dvoukolejných úsecích typu Řeporyje-Rudná a Beroun-Vráž.
Tak ještě obnovit trať Hořelice – Kladno (s přeložkou k Unhošti), a máte i záložní spojení tímto směrem. 🙂 Akorát některým vesnicím by se možná už nelíbilo, že trať není někde dál v poli, nýbrž je může obsloužit přímo.
V současné době se projednává SP SRuB. V rámci toho se řeší kromě elektrifikace AC 25kV/50 Hz i zvýšení propustnosti. Ale dvoukolejka Beroun – Vráž to určitě nebude, není to potřeba.
Takže v úseku Řeporyje-Rudná je šance?
No a bylo by to k něčemu? Vychází tam křižování?
A že je tam už dnes vyčerpaná kapacita jste si všimnout neráčil? Nebo jste to zkusil někde nakreslit, jaký vlakodrom byste na jednokolejnou lokálku dostal?
ETCS L3 neexistuje.
Dokud se nepodaří vyřešit, jako to nainstalovat na klasiku, tak pro tento účel neexistuje.
ETCS L3 už zkouší Němci na druhé straně Krušných hor.
Tuším nějaká lokálka kolem Aue.
Viděl jsem nějaké obrázky ICE TD Advance Lab od DB system technik, motorového Traxxe Pressnitztal Bahn a snad i Thales tam měl nějaké jízdy.
Njn, ale to jsou vlakové jednotky s pevně spojenými vozy. Tam se neporušenost vlaku hlídá snadno, prostě si to výrobce udělá „nějak“ na míru.
Ale jak to udělat v klasice, jakožto lokomotiva + libovolná kombinace vagonů. To by chtělo do každého vozu instalovat nějaký odpovídač, aby mobilní ETCS mohlo neustále kontrolovat, jestli nějaký vagon nechybí. A mít ten odpovídač celoevropsky standardizovaný, aby šlo spojit všechno se vším. A vymyslet dostatečně blbovzdorné procedury na registraci a odregistraci vozů z vlaku při spojování a rozpojování. Pracuje na tom někdo?
Ano. Pracuje se na tom. Jak výrobci tak provozovatelé.
Nejdál z dopravců jsou na tom asi DB a SBB Cargo. Digi Automatische Kuplung. Hlídá celistvost soupravy, provozní data, zkoušku brzdy dělá fíra z mašiny apod.
Ještě je k tomu dlouhá cesta a chce to nějaký čas. Určitě to nikdo nebude dávat na současná Béčka.
A umíte to teda nakreslit? Kolik tras v každém směru vám ETCS L3 vyrobí proti současným hradlům?
Zásadní omezení je tady nevhodnost pro náklady plus jednokolejnost, s tím drát ani ETCS moc nezmůžou…
To máte těžké, když jedním dechem píšete, že druhá kolej (byť jen v části) by byla k ničemu.
Ona se hlavně v několika místech nevleze, aniž by se bouraly domy.
hrbata by měla být dráty. ale…zdvojkolejnit cca rudna-smichov není reálné, dal to netuším. tedy…vyřešíte Jen část, propustnost bude furt problém.
Doufam, ze se taky zacne seriozneji uvazovat i o dalsich „prelozkach“, zjm. Zdice-Cerhovice, evt i neco na zpusob Karez-Ejpovice…
Nema nekdo o tomhle informace?
Ono to vypadá, že VRT na Plzeň není zrovna vůbec téma. Takže tunel do Berouna, pak se pojede 140 km/h, následně zrychlení v Ejpovicích a Plzeň…
Prave, prave. Ale pritom na druhou stranu Plzne se v novostavbe na Domazlice pocita, jestli se nemylim, se 200 km/h. Plzen-Beroun by tak bylo hluchy misto.
Ona vubec ta koncepce ceskejch VRTek je nejaka drobet zvrtana. Predstava hnat vse do zapadni Evropy zajizdkou pres Krusny hory je podle meho zcela licha. Potrebovali bychom i VRT Praha – Plzen – Norimberk (a odtamad dal smer Mnichov / Würzberg – Frankfurt).
Ale samozrejme budu rad, kdyz se doziju i tech Krusek…
Kdyz nad tim tak premejslim, tak ale mozna bude pes zakopanej na nemecky strane. Tahnouci se modernizace brodsky drahy budiz prikladem…
V tom Německu se z hlediska železnice dost mění, ale nás se to zrovna nemusí moc dotknout, tedy alespoň v nějakém krátkém časovém horizontu. Jejich priority jdou zatím jiným směrem.
Jojo, myslite Nordost Bayern, ci jak se to jmenuje?
Problem Nemecka je bohuzel stale nedokoncena sit VDE.
A samozrejme podobny problemy s planovanim a projektovou pripravou jako tady.
Aspon ten Fehmarn se zacal stavet. Jo, ICEcko Prag – Berlin – Hamburg – Kobenhavn, to by byla parada 😁
To by rozhodně dávalo smysl.
Další hlavní trať směrem na západ je určitě potřeba, ale nejlepší řešení by bylo VRT až do Plzně a dál ta rekonstruovaná trať přes Domažlice na 200 km/h. Dál přes hranice už se nedá očekávat tak silná poptávka po dálkové osobní dopravě, aby se vyplatilo kvůli tomu stavět samostatnou trať, dává tak smysl jen trať společná pro osobní dálkovou, regionální a nákladní dopravu. On i ten tunel pod Krušnými horami má být jen na 200 km/h a společný i pro nákladní dopravu, jinak by se vůbec nevyplatilo ho stavět. Mezi Prahou a Plzní se dá očekávat podstatně větší poptávka po… Číst vice »
No doufám, že dojde aspoň k elektrifikaci jak na Mnichov, tak i na Norimberk. Bylo by dobré, když by z Plzně byl důstojný přímý spoj do obou měst.
No…žádných „Krušek“ se nedožijete. Leda že by jste byl příbuzný Nicholase Flamela a žil taky x00 let.
Ale Praha – Plzeň za 0:48 se dočkáte nejpozději s TJŘ 2050.
Klasické české rychlostní cimbuří. Ale v mapě na stránkách SŽ bude pro celou trať uvedena max. rychlost 200 km/h a Havlíček se vyfotí před rychlostníkem.
Vždy, když tu mapu vidím, říkám si to stejné, co vy. Nicméně když se na ni dívám, přijde mi, že aby to celé dávalo smysl, museli bychom na evropské půdě tlačit koridor Paříž – Strasbourg – Praha -Vroclav + návaznost na rail Baltica. Ale když máme pověst partnera, který nedokáže doručit svou část projektu (viz dálnice do Rakouska, Polska, a posledně železnice Praha- Ústí-Drážďany) tak si dovedu představit, že naše vyjednávací pozice je dost slabá. Navíc Němci mají tendenci stavět rychlodráhy hlavně ze severu na jih, protože si chtějí přiblížit vzdálené konce země. Naopak široká jejich země moc není (zvláš’t… Číst vice »
A devadesátkou před Rokycany.
Tam to zrychlit nejde, jedině že by šla trať úplně mimo město a co pak se zastavujícím rychlíkem…
https://mapy.cz/s/botorafena Bourat tři ulice pro vlaky ve městě nezastavující je neprojednatelné.
Naopak – v Rokycanech budou R stavět.
Ale pak až ve Zdicích/Plzni…
Doufat můžete, ale to je asi tak jediné, co vám zbývá. Já jsem myslel, že se to udělá hned při stavbě koridoru. Snahy byly, ale co naplat, když se nechce a když někteří tvrdí, že je to škoda peněz a že tam je dálnice a že železnice je relikt 19. století. Co očekáváte od takových lidí.
No já bych to viděl spíš na úplně novou trať než přeložky na stávající trati, vzhledem k tomu že tam jezdí osobáky a náklad. Samozřejmě by to byla ta daleko dražší a složitější varianta, ale narovnávat současnou relativně nedávno rekonstruovanou trať je taková typická salámová metoda, která ve výsledku žádné zásadnější zlepšení nepřinese.
Tak ona už je blbost jen dělat „z jedničky dálnici“. Něco jiného potřebuje dálkový vlak (co nejpřímější vedení, zastavení jen v uzlech) a něco jiného krajská obsluha (blízkost zastávek sídlům, rychlost přiměřená zastavování). Zazdít jedno pro druhé nedává celkový smysl.
To by bylo záhodno, snad se dočkáme koncepčního řešení. Tunel do Berouna pozitivně ovlivní i tratě v okolí a výrazně přiblíží řadu měst ku Praze. Nejvíce se to nabízí v případě Příbrami, celá trať až do Zdic by si zasloužila minimálně dráty.
Určitě ano.
Mně by se třeba hrozně líbily regionální expresy Příbram – Beroun – Praha – Lysá – Ml. Boleslav, což jsou oboje tahy s velmi silnou silniční VHD. Tady by byl ten slavnej potenciál, a ani by tam nejezdil šukafonek 😅
Ano. To koncepční řešení bude spočívat v tom, že se rozvrhne splnitelný jízdní řád na trati Praha – Beroun – Plzeň – Č.Kubice st. hr., pak na trati Praha – Benešov – Č. Budějovice – H. Dvořiště…a trať Zdice – Protivín se ryze hierarchicky rozvrhne tak, aby měla na obou stranách přípoje.
A zase podle trati Zdice – Protivín se odpovídajícím způsobem rozvrhne jízdní řád na navazujících tratích.
Otázkou je, jestli je možné tu trať z Příbrami do Zdic také nějak výrazně zrychlit. Je to zhruba 30 km úzkým klikatým údolím, aktuálně doba jízdy kolem půl hodiny. Obávám se, že tam bude možné dosáhnout zrychlení maximálně v řádu několika minut. I tak by ale mohla být doba jízdy do Prahy pod hodinu, takže konkurenceschopná, samozřejmě za předpokladu zadrátování.
Lepší by to mohlo být, pokud by se VRT vedlo ve směru Hostomice – Hořovice, pak by bylo možné postavit odbočku od Hostomic se zhruba 3 km dlouhým tunelem k Jincům a celu trať tak ještě výrazněji zrychlit a zkrátit.
Asi před pěti lety proběhla nějakým médiem jakási studentská práce na těma zrychlení tratě ze Zdic do Příbrami. Zaujalo mě to. Bylo to vcelku zajímavé a snad i reálné. Ale nechce se mi to hledat.
Stačí se podívat do dopravního plánu Středočeského kraje pro následující roky, tam je to zrychlení popsané.
Chcete seriózní VRT anebo flikování stávající tratě s nacpáním i místních vlaků do dálkových tunelů?
Tachlovický tunel není čistokrevná VRT, ale sjezd do pražského uzlu.
Kolik silnic se zničí zbytečně, spotřebovaná elektřina, miliony litrů nafty a kdo tím megatunelem bude jezdit
Zničené životní prostředí, zbytečné šachty po trase
A kam se uloží miliony tun hlušiny hrůza pro pár minut urychlení
Pro pár minut? Děláte si srandu? A bude tím jezdit Ex6 po 30 minutách, R16 nejmíň po 60 minutách, k tomu nějaké ty Sp a minimálně 30 párů ŽESNADu, spíš více, denně. 🤡
K těm 30 párům ŽESNADu jsem hodně skeptický.
Nejste ze Správy železnic? Viděl jste v poslední době D5?
Přesně – tam je takových možností uplatnění…
R Praha – Plzeň – Klatovy* 16 párů denně po hodině, Ex možná až 3-8x denně…a to bude celý osobní provoz v tunelu.
A pak bude ŽESNAD mít neomezené možnosti…
A naopak se potom nezničí tolik silnic a nepropálí tolik nafty, čímž se prostředí naopak ušetří… Pokud tedy ta zátěž nebude navíc k té stávající, to je zase jiná věc.
1) Pár minut? 😀 Vážně? 😀 Mě to teda vychází při jízdě Plzeň – Praha na 45 minut, což teda není málo. Krom toho nebude pořád dokola trať podél Berounky. 2) Ano, může dojít k poškození pár méně významných silnic, ale význam oné stavby je daleko větší, takže… 3) Miliony litrů nafty – to jste vzal proboha kde? 4) Tím megatunelem budou jezdit tisíce lidí denně, třeba z Berouna, Hořovic, Plzně, Klatov nebo třeba Chebu či Mnichova 5) Jak stavba, která vede pod zemí a pomůže výrazně přelivů lidí z osobní dopravy do vlaků, může uškodit, ba značně zničit, životní… Číst vice »
Mě to vyšlo 48 minut R, 36 minut Ex.
Takže to je „pár minut“ – ale jízdy, nikoliv úspor…
To kritizujete nějaký silniční tunel, žejo?
Tunel povede celou cestu územím Českého krasu tak se počítá že vytežený materiál se přepalí na cement nebo vápno podle toho jaký vápenec zrovna bude.
No a to jsou ty názory, kvůli kterým se vše táhne a nic se nedělá.
Jediné, co by se dalo uvažovat, zda se to musí řešit jediným dlouhým tunelem. Ty varianty zde byly a byly podstatně levnější a i únosné z hlediska přírody apod. I z časového hlediska by se to urychlilo. Nevím ale, jak to nakonec dopadlo a v čem byly ty hlavní problémy.
Jedno kratší vyjetí na povrch by bylo fajn, ale výhled na vlak se nelíbil ve Sv. Janu. Také bych to o něco radši, než jeden nekonečný souvislý tunel, ale co už. 🙂
Zasype se Velká Amerika 😀
On se ten tunel buduje právě proto, aby se neničilo životní prostředí…
Proč prosím nejsou povolené komentáře u článku o ukončení uzavírek na D5? Není to chyba?
To také neví – například proto, že by tam mohl někdo napsat, že v daných omezeních na 80 Km/h to téměř nikdo nedodržoval, protože se to policie ČR neobtěžovala kontrolovat- a že když jsem tam tudy jezdil a opakovaně rychlost dodržoval a jel těch předepsaných 80 Km/h – tvořila se za mnou dlouhá kolona, řidiči na mě agresivně najížděli, troubili a zuřivě problikávali…
Včera bylo pozdě, stavět se mělo jiz někdy v roce 2008 jak byla obdobná trasa již ve fázi projektu. Nyni by se na ni již jezdilo a stalo by to polovinu co dnes.
jo poděkujte pánům Bártovi a Johnovi
Tím se už poděkovalo o volbách 2013, co dál?
Za těch nejméně 8 let se to už mohlo postavit, kdyby se chtělo.
Jenže příklad řešení dopravy v jiném měřítku, ale ve stejném principu je vidět na současném vedení SČk, kde hlavně železnice je něčím nepřijatelným, drahým, zbytečným, neřešitelným. Neexistuje přece jiná koncepce, úprava tratí, novostavby tratí apod. Hlavní je stavět další silnice, pruhy a vše převádět na kamiony, autobusy atd. Takže je to stále stejné a jen je nutné se ptát proč a komu to vše slouží. A hlavně stále lhát o skutečných nákladech dopravních systémů.
No, ono když na těch tratích, jezdí za den tolik co odveze jeden spoj Elefantu, tak to je fakt neekonomické a ta Šířka vyjde lépe.
Kdyby okolo nejezdilo vše auty, která pak tvoří ty kolony někde dále, pak snad. Jenže už nikdo neuvažuje možnosti zlepšení těch tratí, stavět se „smějí“ jen další silnice.
Vraha železniční a dálniční výstavby je třeba připomínat, stejně jako udavače STB.
Jojo…aby se pak na něj nezapomnělo a jeho zásluhy byly náležitě odměněny mnoholetým pobytem v některém ozdravném zařízení – např. Mírov, Valdice, Bory…
Rád bych zmínil oficiální web projektu. Byl tu s námi dlouho předlouho, až loni ho vypnuli. Ještě že máme archiv.
https://web.archive.org/web/20200201072305/http://www.praha-beroun.cz/
Jééé, to je hezké ! Už loni na Vánoce jsem se mohl svézt …
A nic.
Ale opět hledíme s optimismem do budoucnosti, ach jo.
Líbí se mi, že počítají i s vlastní remízkou pro Pendolina, oceňuju.
Kdyby se toho čistě nějaké dožilo…
Zda zlevnily je otázka. Pokud bude stavba realizována o rok později dojde k nějakým časový ztrátám lidí kteří stavbu po dobu jednoho roku nebudou moci využít. Je obtížné je vyčíslit, ale je možné že souhrnné náklady budou nakopak vyšší.
Zatímco u ŘSD toto chování už skoro zmizelo, u železnice se to drží. Těch soutěží, kde nevyhrál dvorní dodavatel a tak byly zrušeny a dvorní dodavatel je vyhrál až napodruhy je tolik, že by vám prsty na ruce nestačili. Odebrání akreditace zahraničním projekčním společnostem byl teda figl, který hodně pomohl tomu, aby měli dvorní dodavatele trh pod kontrolou a takové excesy se jim již nestávaly ale jak vidno ještě se to děje.
Do vztahu AFRY x SUDOP nevidím, ale s tím zahraničím mám důvod mít jiný názor. To podstatné podle mě je, že stavba prováděná v ČR musí splňovat nároky kolaudace podle českých zákonů a norem. A ty jsou o dost jiné než evropské, zdaleka ne všechno bylo harmonizováno s Eurokódem. I taková maličkost, jako vedení stavebního deníku a svolávání mimořádných kontrolních dnů je pro některé zahraniční stavební firmy naprosto nepochopitelná procedura a nezvládají to, takže jsou s tím pak problémy, když se zahraniční stavitelé domáhají na konci stavby uznat zpětně něco, co nemají potvrzené, co není podle projektu a co nebylo… Číst vice »
OK, o koho se jedná není třeba ventilovat …
Je ovšem třeba, aby tyhle „formality“ byly detailně popsány ve výběrovém řízení na dodavatele – včetně citelné smluvní pokuty za nerespektování tuzemských pravidel … např. nedostavení se mimořádné kontrolní dny – nebo nedostavením se „zříká možností nesouhlasu“ – něco jako vynesení rozsudku „pro zmeškání“, když se žalovaný nedostaví bez omluvy k jednání ….
A přesná definice těchto záludností může být důvodem, proč se zahraniční firma nebude ani hlásit ….
Sice chápu tyto důvody, ale jen podotknu, že ŘSD se s tím narozdíl od SŽ docela vypořádalo a ceny stavebních a projekčních prací jsou teď úplně někde jinde. Možná by stálo za pročistit některé české železniční normy a zajistit stabilní financování aby stálo za to zahraničním firmám u nás vůbec otevřít pobočku. (Alespoň by odpadla ta nesmyslná zábradlí, přesvětlená nástupiště oslňující polovinu sídliště, či podchody a schodiště té nejmenší možné velikosti).
Promiňte ale to, co jste napsal je čirý alibismus. SUDOP v minulosti využil svého vlivu ve stavovské organizaci aby tato pozastavila členství, které bylo přiřknuto francouzské straně na základě platných mezinárodních dohod. Kdybych byl čelnem daného stavu, žádal bych po jeho představitelích důkladné prošetření dané události, která výrazně podrývá důvěru v tuto organizaci u jejich zahraničních partnerů. Ano, jsou dílčí věci, v nichž se naše normativy od eurokódů odlišují. A jistě, železnice má svá národní specifika. Nicméně dané konsorcium se podpisem smlouvy zaručuje k jejich naplnění a je povino vlastním nákladem se s nimi vypořádat – a’t už najmutím lokálních… Číst vice »
Zase SUDOP. To zase bude vypadat 🤮
Těch 200 km/h je pro běžné soupravy či tradičně jen pro naklápěcí skříně?
Pro běžné soupravy. Ono to z pohledu poloměru oblouků mohlo být klidně i víc, ale to by se musel vyprojektovat i větší profil tubusů, nicméně tam bude stejně jezdit z velké části náklad, takže by větší rychlost stejně neměla moc smysl.
A předpokládám že profil tunelu bude stejnej jako ejpovice, protože to bude dle projektu razit stejný TBM štít.
Ono by to šlo i 280 km/h pro klasické soupravy a 350 km/h pro klopidla…kdyby se chtělo…
Pro naklápěcí vozidla se už modernizace a novostavby pár let neprojektují. Tedy ne primárně pro ně. Rychlostí profil pro naklápěčky Vk se sice stanovuje, ale jen jako doplňkový. Nyní se projektuje na základní rychlostní profil V130 (tedy s využitím nedostatku převýšení 130 mm). V blízké budoucnosti se plánuje, v souvislosti se zaváděním ETCS, projektovat na na základní rychlostní profil V150 (tedy s využitím nedostatku převýšení 150 mm). A pro úplnost: vždy se také stanovuje rychlostní profil V100 (s využitím nedostatku převýšení 100 mm a u konvenčních tratí s omezením Vmax = 160 km/h).
50 miliard, zahájeni 2028 😀 To je hodně vtipný článek. 😀
Stejně jako doba výstavby 7 let … spíše násobek dvou, s přípravnými pracemi a soudy kvůli broučkům a kytičkám i trojnásobek.
Také údaj o 50 mld. sedm let před zahájením stavby nebude přesný.
Jinak stavbě fandím, vřed na naší železniční síti, ale ještě dlouho poroste.
Barabové do toho !
Ale nebojte se. Pak bude tunel hotový za 5 let, a platit to budou autíčkáři z D5 (ve formě mýta).
Modré zábradlí je zachráněno! Třikrát huráááá!!!!!
Jaké modré zábradlí ? V tunelu je snad zábradlí ?
To je stará vizualizace (asi rok 2007)
A teď o Karkulce. 😀
Náhodou je to moc hezká pohádka na dobrou noc. Ale třeba opravdu přijde pan Myslivec a rozsvítí světýlko na konci tunelu 😄
A ze sluje vyleze drak. 😀
Jen aby si to ale nepopletl, a ze sluje pak nevyjel nějaký R nebo Ex…
Jen aby ti nebyl vlak proti srsti:-D
To se říkalo i o Ejpovických tunelech.
Kdyby všichni posměváčci raději šli a něco kloudného udělali, tak mohlo být hotových věcí…