Infrastruktura Železnice

Další zpoždění pro tunel za 50 miliard. ÚOHS zakázal podepsat smlouvu na geologický průzkum

Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha
Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha
Správa železnic se musí znovu vypořádat s námitkami Sudopu Praha, soutěž běží od července.

Správě železnic se komplikují plány pokročit s přípravou nového tunelu mezi Prahou a Berounem. Zpoždění nabrala hned první větší zakázka na geologický průzkum v hodnotě 160 milionů korun. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS)  zrušil původní rozhodnutí Správy železnic, ve kterém odmítla námitky Sudopu Praha v samotné soutěži a musí je vypořádat znovu. Zakázal také podpis smlouvy s vítězem soutěže.

Úřad v rozhodnutí zrušil rozhodnutí zadavatele Správa železnic o námitkách navrhovatele Sudop Praha. Podle rozhodnutí Úřadu zadavatel odmítl námitky navrhovatele nezákonně s tím, že nebyly podány ve lhůtě, přestože byly podány včas,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Rozhodnutí není pravomocné a je možno proti němu podat rozklad.

Nejprve se seznámíme stanoviskem ÚOHS, které si podrobně zanalyzujeme a následně se rozhodneme o dalším postupu. V tuto chvíli je tedy předčasné sdělovat jakákoliv stanoviska k dalšímu postupu,“ řekl mluvčí Správy železnic Tomáš Polák.

Jde o první velkou soutěž na přípravu nového tunelu mezi Prahou a Berounem, Správa železnic v ní hledala firmu na geologický průzkum. Podle mluvčího Sudopu Jakuba Ptačinského návrh k antimonopolnímu úřadu poukazoval na nejasné zadání a vysvětlení zadávacích podmínek. „Kromě jiného jsme poukazovali na nevyváženost obchodních podmínek nebo rozpor zadávací dokumentace se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ uvedl Ptačinský.

Sudop se i přes námitky proti dokumentaci a podmínkám do soutěže přihlásil. Podle informací deníku Zdopravy.cz přišly do soutěže jen dvě nabídky: kromě Sudopu Praha ještě od sdružení vedené společností AFRY CZ. To bylo levnější.

Nejdelší tunel v Česku

Správa železnic v zakázce hledá firmu, která aktualizuje dokumentaci pro územní řízení včetně materiálu pro posouzení vlivu na životní prostředí. Součástí zakázky bude i zpracování aktualizace projektu podrobného geotechnického průzkumu, autorský dozor podrobného geotechnického průzkumu a vyhodnocení podrobného geotechnického průzkumu.

O tunelu mezi Prahou a Berounem se mluví desítky let, loni Správa železnic rozhodla o variantě C1. Ta počítá s 24,7 km dlouhým Tachlovickým tunelem, který je navržen jako dvojice jednokolejných tunelů ražených metodou TBM. Z tunelu je navržena odbočka na Branický most ve směru Praha-Krč a na druhé straně sjezd do stanice Beroun, neboť na přímou trasu tunelu má dále navázat nová vysokorychlostní trať ve směru do Plzně.

Stavbu tunelu schválila loni centrální komise ministerstva dopravy, plán je začít v roce 2028. Nová trať je plně přizpůsobena smíšenému provozu osobní a nákladní dopravy, což ovlivnilo nejen sklonové parametry trasy, ale i maximální traťovou rychlost, která zde činí 200 km/h.

Nový tunel má zkrátit dobu jízdy z Prahy-Smíchova do Plzně na 44 minut, do samotného Berouna má trvat jízda 12 minut. Z Berouna se tak lidé do širšího centra Prahy dostanou rychleji než z řady jiných částí hlavního města. Ve stávající trase v údolí Berounky pak může být při zvýšené spolehlivosti plně posílena osobní regionální doprava, například ve špičkovém desetiminutovém intervalu až po Řevnice.

Železniční spojení Prahy a Berouna prochází postupně částečnou modernizací, obce v údolí Berounky ale odmítají vyšší provoz, a proto se nakonec jako jediná možná jeví stavba tunelu. Předběžné odhady mluví o nákladech 50 miliard korun.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luděk S.

Tak to si dovolili hodně! Ale to se ošéfuje.

Martin

😀

Laik

Ještěže tady máme zdravé konkurenční prostředí.

leviathan

Je rozpočet projektu Sudopu dotován EU? U AFRI vysoce pravděpodobně. Dokumentaci jsem ale neviděl.

Vrták

Hmm…50mld…a neni to malo Antone Pavlovici? Pokud vim, tak EU projekt tak draheho tunelu neschvalila.Nevim proc se pro VRT nevybrala rychlesi trasa na 350 jinudy, tedy mimo Beroun? A dalsi otazkou je, jestli tudy musi ND, aby se delal tunel de facto pro ni.

Haha

Schválený je.

Haha

A ano, nevyšla jiná varianta než s nákladní dopravou.

yxc

Na Plzeň se žádná VRT neplánuje. Je to prostě jen tunel pro zrychlení a zkapacitnění dopravy. Jiné varianty beztak nebyly projednatelné.
Ale je fakt, že za ty peníze by se postavila VRT z Přerova do Ostravy nebo VRT z Prahy do Hradubic hned 2,5x.
Jenže ten tunel je potřeba, tak se prostě postaví.

leviathan

Otázkou je, cui bono VRT u nás.

Jakub P

Rychlá a pohodlná doprava mezi velkými městy? Uvolnění stávajících přeplněných koridorů pro náklady? Napojení na sousední země a jejich železniční síť? Nestačí?

Lemmy

Tenhle tunel není VRT, řeší (víceméně konvenčně) kapacitní hrdlio na západ a jihozápad.

Kosmik

Ano léta se hovoří o Cimrmanovu tunelu v rovině…a doufejme že ještě 100 let to tak zůstane

Jakub P

JJ, tam je to fakt naprostá rovina. Třeba už ta placka z Hlubočep na Barrandov je tak placatá, že je na ní vidět zakřivení zeměkoule. A „pražskej Semmering“ tam postavili jen tak z plezíru, jako turistickou atrakci, aby v tý nudný rovině bylo vůbec něco zajímavýho…

Xaver

Taky nechápu, proč se ten Český kras zrovna jako naschvál musel vytvořit v úplný rovině.

Jakub P

Jinak Cimrmanův tunel v rovině myslím staví ŘSD u Budějovic a maj tam s tím dost starostí, bohužel se toho génius nedožil, aby jim s tím pomohl prakticky.

Xaver

Pro ty, co by snad nepochopili nadsázku. Ten tunel povede v naprosté většině své trasy minimálně 150 metrů pod povrchem, místy až 230.
Viz:
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.2369434&y=49.9656552&z=12&rm=9gD1VxXKgK9gOzVmci9gaGVxXZOR9g5JViGa9gqqV5zJmq05CD

Vašek

Njn, výstavba tohoto tunelu zazdí zcela, či částečně návrh Hospodářské komory na řešení vedení VRT v Praze. Neb jejich návrh počítá s tunelem na Beroun umístěný jinde, kratším a zřejmě i levnějším…

Pavel Q

Místo 19 km tunelu Beroun Barrandov chtějí 25? km tunel pod celou Prahou, jeho odbočka do Berouna také bude muset mít nějaké tunely.

Pavel Q

Omlouvám se, čísla mi nesedí, je to 24 km…

Vašek

Jenže, jak tu píše již diskutující nížeji, jde o tunel, který vede i v Praze a k letišti… Celkově mi prostě návrh HK na vedení rychlé vrstvy – VRT v Praze v podzemí, přijde lepší…

Pietro

V čem je Emanův sen lepší? Že zdrží cestující do Prahy ze severu čekáním na zastávce na letišti? K čemu VRT na letiště, když musíte být na letišti několik hodin před odletem kvůli odbavení? Eman do toho vnesl akorát chaos. Jedna věc je namalovat čáru na mapě, druhá věc je ji projednat s dotčenými obcemi. Imho, pak nemá ani smysl stavět VRTku na 350 km/h, protože něž by se z letiště rozjel, musel by před Litoměřicemi brzdit na 200. Zlí jazykové tvrdí, že HK nejde o VRT, ale o pozemky.

sladlu

A tunel povede i pres letiste 😉 HK navrh je lepsi

Pavel Q

Přes letiště, kam z regionů zas tolik lidí nejezdí. Zato nebude využitelný pro nákladní dopravu.

Vašek

A proto ho bude možné projektovat jinak – VRT snesou větší sklony a byl by i pro větší rychlost – až 320, či 350 km.

X 1

A nákladní doprava na Plzeň, Domažlice a Cheb, pojede kudy?

Martin 11

Přes Budějovice 😀

2084

Přes Rakovník, Kralovice a Mladotice 🙂

leviathan

Čím pomaleji, tím lépe, že?

Lemmy

Jooo! Konečně se našel důvod k obnově!
Ani pražec nazmar!

sladlu

za Radotínem navrhuje HK kratší tunel pro nákladní dopravu cca 7-10km. Od Berouna dál není už takový provoz. Kor v okamžiku kdy tudy přestanou jezdit dálkové spoje 😉

Martin

Nezazdi, jen proste je tunel jizneji, podivejte kudy vede, technicky je mozne z nej mit odbocku ve smeru letiste,…

Nicmene tunel je nutny i pro nakladni dopravu mezi Chuchli a Berounem…

Jaaa

Jj, SJKD v Brně je drahej nesmysl, ale jak jde o Prahu, tak 30 km tunelů je naprosto v pohodě.

leviathan

Kapacitní rozdíly?

Jakub P

Brněnskej SJKD není vůbec nesmysl, ale bylo by potřeba vědět, pro jakej typ kolejový dopravy má být. Když jsem o něm slyšel naposled, furt tohle nebylo jasný.

G.H. Bondy

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Kdyby tento úřad pochopil a správně uplatňoval činnost, která mu byla zákony vymezena, Sudop Praha by musel řešit nejen opakované zneužívání dominantního postavení, ale i opakované zneužití jednacího řádu při postupu v odvolacích proceses u zakázek, kde nebyli vítězi.

MLB

Vyloučit SUDOP z příštích soutěží kvůli zdržování výstavby kritické infrastruktury! Dokud se bude každá volovina řešit X let po všech možných soudech a úřadech, dostaneme se na úroveň 21. století někdy kolem roku 2160 :/

leviathan

Není to problém Sudopu a jiných odvolávajících se, ale soudního (sub)systému.

G.H. Bondy

Zákon je jen minimem morálky. Na této diskuzi je krásně vidět, jaké si zde „vybudoval“ jméno.

MLB

Je to především problém všech, kterým tahle republika není lhostejná. A je zatraceně akutní!

Martin

Hlavne at to dostane AFRY…

Martin

Nu coz, umi to, je to gigant se zkusenostma a byl levnejsi…

Novotny

Kdyby se radsi tech 50 miliard investovalo na potrebnejsi stavby. Napriklad elektrizace vytizenych trati, opravy klicovych nadrazi nebo na zabezpeceni zeleznicnich prejezdu nez stavet megalomansky a predrazeny tunel na jedne trati.

Y.K.

A kolik si představujete, že by stála úprava klikaté trati kolem Berounky do parametrů mezinárodního koridoru? Sice to není v tunelu, ale zase je to mnohem delší trasa.

Haha

Tohle je nutná stavba na nákladním koridoru RFC 20 ke splnění závazků ČR.

Kubrt

Copak závazky, ale ten tunel potřebuje pro svůj rozvoj dalková, nákladní a příměstska doprava. Což se o všech akcích SŽ, byť menších, říci nedá.

leviathan

Přesně tak, věcné důvody jsou zásadní. Bez nich by šlo o bezpráví a neefektivnost.

leviathan

Tunel do berouna je jednak v geologicky starých a stabilních podmínkách, za druhé je jeho stavba a údržba v realistické projekci levnější než by byla rekonstrukce a údržba současné trati podél Berounky.

Jarda Š.

Trať kolem Berounky se stejně bude muset udržovat kvůli příměstské dopravě, ale její přestavba na dostatečně kapacitní koridor by si vyžádala rozsáhlé demolice objektů pro bydlení a rekreaci, což je neprojednatelné, a i kdyby se to snad podařilo prosadit do územněplánovací dokumentace, bylo by to mimořádně obtížné a nákladné z hlediska výkupů.

Démon

Největší zločinecká organizace v ČR zase v akci 🙂

Tomáš

Hmm, dobrý výkřik. A nějaké argumenty byste k tomu také doplnil?

Jižan

Začít můžete třeba zde:
https://www.transparency.cz/kauzy/nefunkcni-uohs-v-siti-politicke-korupce/

Je tam plno odkazů dále, včetně 2M, které se záhadně objevily u pana ředitele.

leviathan

Transparency uvádí jen to, co se jí, tedy jejím sponzorům, hodí. To nic nemění na tom, že se korumpovalo, korumpuje a bez změny systému i korumpovat bude.

Jan

Právě přes důraz na maximální transparentsnost se korupce potírá a vytlačuje jen na malé zakázky bez soutěže, to je ta změna systému. Teď je ještě na lidech aby volili zastupitele, kteří tu transparentnost a veřejnou kontrolu státu aktivně prosazují. Bohužel někomu stačí postrašit pár hesly jako migranti a hned je mu milejší volit oligarchy i když to stojí stamiliardy ze státního rozpočtu.

Kuna

Jak tohle jenom svést na aktivisty a Děti Země…
Poradí Luděk S. ????

BND30

Co to bylo za průzkum ?
Geologický.
Co je Geos – země. A ty děti si tam přimysli 🙂

Jiří 3

Jaký byl kurz na zastavení soutěže na tento průzkum u ÚOHS?

G.H. Bondy

1:1,05 , ale po prvních vteřinách vyhlášení stažen ze sázek pro neůměrnou výši sázek ve prospěch odvolání.

Jenda-71

Někdo brání Sudopu udělat si z tunelu tunel.

leviathan

Kromě bonmotu nějaké důvěryhodné podklady tvrzení? Děkuji.

G.H. Bondy

Vy jste chodil do školy k tomu, co omylem našel v krabici od bot místo vína nějaké bankovky, že?

Gwann

Tak jestli neumí ani spočítat naše Dobrá Správa běh lhuty, tak by mel dotycny neznalek jit na doučování…

Jakub (easydrink)

Spočítat lhůtu není vždy úplně jednoduché, navíc často je problém v tom, že není přesně jasné, od kdy se lhůta počítá. Navíc, nevím kde berete jistotu, že rozhodnutí ÚOHS je správné.

G.H. Bondy

ÚOHS je zde primárně od ochrany hospodářské soutěže proti nekalému jednání. Ne proto, aby zdržoval stavby a jeho rozhodnutí museli napravovat a posuzovat soudy!

mgr.pavel

Vůbec nevím, kdy SUDOP podal námitku, jestli v temrínu nebo po něm. Jen bych rád upozornil na fakt, že ÚHOS je schopen vydat sebenesmyslnější rozhodnutí. Třeba že podmínka na nějaký certifikát z elektroinstalace je diskriminační u zakázky na Pisárecký špunt v Brně – přičemž tam se má mj. kopat tunel pro tramvaj..

Gwann

Tak UOHS je vypeceny úřad. Ale snad si tohle nevymyslel. Protože pokud ano, tak tohle je pro změnu na vyhazov na UOHS.

Počítání lhůt je občas sice opruz, ale je to poměrně jednoznačně. Jakkoliv se různé lhůty počítají logicky různé. Ale když někdo neumí toto, nemá tam vůbec sedět. Buď na SZ nebo UOHS

Gwann

PS: jakkoliv ten certifikát je síla, tak tam je ponecháno něco na posouzení. Počítání lhůty je exaktní.

K.S.

Exaktní je, ale nemusí být bezchybné, stačí si splést pracovní a obecné dny.

X 1

Cosa Nostra?
No !
Sudop Nostra!

Už si všichni mohli zvyknout.
Sudopům se do zelí neleze!!!

BND30

Sudop Nostra ? Už mají kromě Brna pobočku i v Itošce ? 🙂

Milan

Opakovaným lhaním skutečnost nezměníte. Sudop Brno je úplně jiná firma.
Ale proč nebýt za užitečného idiota. 😉

Jiří Kocurek

Když ta lež bude dostatečně velká…

leviathan

S tolika vykřičníky je pravdu třeba hledat zjevně jinde.