Správa železnic opět zkouší najít firmu na projektování nejdelšího tunelu v Česku

Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop PrahaVizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha

Tunel bude navržený na rychlost 200 km/h, náklady mají dosáhnout až 50 miliard korun.

Správa železnic více než čtyři měsíce po zrušení první soutěže vypsala nový tendr na projektanty budoucího nejdelšího tunelu v Česku. Ten má spojit Prahu s Berounem. O vypsání soutěže informovala Správa železnic v tiskové zprávě, na profilu zadavatele dosud není.

Původní tendr Správa železnic zrušila poté, co zakázka skončila na návrh společnosti Sudop Praha u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Správa železnic ve zprávě o zrušení zakázky uvedla, že některé části zadávací dokumentace nemusely být správně pochopeny. První, již zrušený tendr vyhrálo sdružení firem vedené společností AFRY-CZ. Příprava tunelu nabrala zrušením více než půl roku skluz.

Jde o první velkou soutěž na přípravu nového tunelu mezi Prahou a Berounem. Správa železnic v zakázce hledala firmu, která aktualizuje dokumentaci pro územní řízení včetně materiálu pro posouzení vlivu na životní prostředí. Součástí zakázky bude i zpracování aktualizace projektu podrobného geotechnického průzkumu, autorský dozor podrobného geotechnického průzkumu a vyhodnocení podrobného geotechnického průzkumu.

O tunelu mezi Prahou a Berounem se mluví desítky let, loni Správa železnic rozhodla o variantě C1. Ta počítá s 24,7 km dlouhým Tachlovickým tunelem, který je navržen jako dvojice jednokolejných tunelů ražených metodou TBM v hloubce zhruba 150 metrů pod povrchem. Délkou půjde o nejdelší tunel v Česku.

Začátek stavby 2028

Dvojkolejná koridorová trať začne úpravou výjezdu ze stanice Praha-Smíchov, kde ke dvěma stávajícím kolejím přibudou další dvě. Trasa nové tratě povede převážně v tunelu o délce 24,7 kilometru, který začne pod Barrandovem a vyústí u Berouna. Dále bude nový koridor pokračovat estakádou přes údolí Berounky. Na pražské straně tunelu bude vybudována odbočka na Branický most ve směru Praha-Krč a na berounské straně pak bude připravena odbočka pro navazující novou vysokorychlostní trať ve směru Hořovice/Plzeň. Nový tunel bude navržený na maximální rychlost 200 km/h.

Stavbu tunelu schválila předloni centrální komise ministerstva dopravy, plán je začít v roce 2028. Nová trať je plně přizpůsobena smíšenému provozu osobní a nákladní dopravy, což ovlivnilo nejen sklonové parametry trasy, ale i maximální traťovou rychlost.

Nový tunel má zkrátit dobu jízdy z Prahy-Smíchova do Plzně na 44 minut, do samotného Berouna má trvat jízda 12 minut. Z Berouna se tak lidé do širšího centra Prahy dostanou rychleji než z řady jiných částí hlavního města. Ve stávající trase v údolí Berounky pak může být při zvýšené spolehlivosti plně posílena osobní regionální doprava, například ve špičkovém desetiminutovém intervalu až po Řevnice.

Železniční spojení Prahy a Berouna prochází postupně částečnou modernizací, obce v údolí Berounky ale odmítají vyšší provoz, a proto se nakonec jako jediná možná jeví stavba tunelu. Předběžné odhady mluví o nákladech 50 miliard korun.

Možné trasy pro tunel Praha - Beroun. Foto: Sudop Praha

Možné trasy pro tunel Praha – Beroun. Vybrána byla varianta C1. Foto: Sudop Praha

Tagy Praha - Beroun Správa železnic tunel Praha - Beroun
83 komentářů