Infrastruktura Železnice

Správa železnic zrušila velkou zakázku na přípravu tunelu do Berouna

Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha
Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha
Zrušením soutěže ztratila Správa železnic půl roku. Počítá se zahájením stavby v roce 2028.

Přípravy stavby nového železničního tunelu mezi Prahou a Berounem naberou další zpoždění. Správa železnic rozhodla o zrušení celé zakázky na geotechnický průzkum v hodnotě 160 milionů korun. Stalo se tak poté, co soutěž napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže společnost Sudop Praha a úřad zakázal uzavření smlouvy.

Rozhodnutí o zrušení soutěže již zaslala Správa železnic účastníkům, je patrné i z profilu zadavatele. Podle rozhodnutí, které má redakce k dispozici, jsou důvodem zrušení některé části zadávací dokumentace. Ty by podle Správy železnic nemusely být účastníky soutěže dobře pochopeny. Správa železnic soutěž vypsala v červenci, ztratila tak téměř půl roku. Aktuální plán Správy železnic počítá se zahájením stavby v roce 2028.

Proti zadávací dokumentaci podával námitky Sudop Praha, nakonec s nimi uspěl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Podle mluvčího Sudopu Jakuba Ptačinského návrh k antimonopolnímu úřadu poukazoval na nejasné zadání a vysvětlení zadávacích podmínek. „Kromě jiného jsme poukazovali na nevyváženost obchodních podmínek nebo rozpor zadávací dokumentace se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ uvedl Ptačinský. Sudop se i přes námitky proti dokumentaci a podmínkám do soutěže přihlásil. Na konci listopadu ÚOHS předběžným opatřením zakázal  uzavření smlouvy s vítězem tendru, konsorciem vedeným společností AFRY-CZ.

„Podle rozhodnutí Úřadu zadavatel odmítl námitky navrhovatele nezákonně s tím, že nebyly podány ve lhůtě, přestože byly podány včas,“ řekl v listopadu mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová  uvedla, že si možnost zrušení soutěže vyhradil zadavatel v dokumentaci k soutěži. „Z obdržených námitek vyplývá, že obsah a rozsah vyhrazených změn závazku nemusí být dodavateli chápán v souladu s příslušnými ustanoveními zadávací dokumentace, z čehož pramení obava, že by předložené nabídky dostatečným způsobem nereflektovaly existenci a rozsah vyhrazených změn závazku, a proto nejsou objektivně porovnatelné,“ uvedla Pistoriusová. Protože již byly nabídky podané, soutěž Správa železnic zrušila.

První velká soutěž na nejdelší tunel

Jde o první velkou soutěž na přípravu nového tunelu mezi Prahou a Berounem. Správa železnic v zakázce hledala firmu, která aktualizuje dokumentaci pro územní řízení včetně materiálu pro posouzení vlivu na životní prostředí. Součástí zakázky bude i zpracování aktualizace projektu podrobného geotechnického průzkumu, autorský dozor podrobného geotechnického průzkumu a vyhodnocení podrobného geotechnického průzkumu.

O tunelu mezi Prahou a Berounem se mluví desítky let, loni Správa železnic rozhodla o variantě C1. Ta počítá s 24,7 km dlouhým Tachlovickým tunelem, který je navržen jako dvojice jednokolejných tunelů ražených metodou TBM. Z tunelu je navržena odbočka na Branický most ve směru Praha-Krč a na druhé straně sjezd do stanice Beroun, neboť na přímou trasu tunelu má dále navázat nová vysokorychlostní trať ve směru do Plzně.

Stavbu tunelu schválila loni centrální komise ministerstva dopravy, plán je začít v roce 2028. Nová trať je plně přizpůsobena smíšenému provozu osobní a nákladní dopravy, což ovlivnilo nejen sklonové parametry trasy, ale i maximální traťovou rychlost, která zde činí 200 km/h.

Nový tunel má zkrátit dobu jízdy z Prahy-Smíchova do Plzně na 44 minut, do samotného Berouna má trvat jízda 12 minut. Z Berouna se tak lidé do širšího centra Prahy dostanou rychleji než z řady jiných částí hlavního města. Ve stávající trase v údolí Berounky pak může být při zvýšené spolehlivosti plně posílena osobní regionální doprava, například ve špičkovém desetiminutovém intervalu až po Řevnice.

Železniční spojení Prahy a Berouna prochází postupně částečnou modernizací, obce v údolí Berounky ale odmítají vyšší provoz, a proto se nakonec jako jediná možná jeví stavba tunelu. Předběžné odhady mluví o nákladech 50 miliard korun.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

Podle mě je to velmi drahý a náročný projekt. Jistě ano. Potřebný.
Ale dokud není nějaké napojení na Německo. Za mnohem levnější peníze mohl být Beroun Plzeň nově na 200-250.

Martin

Ten tunel je ale klicovy na trati, provoz v udoli berounky je dost za hranou…
No, bylo by fajn, aby dal trat pokracovala alespon na 250km/h mezi Plzni a Prahou by to vyrazne zlepsilo dojezdove casy, zvlaste pak pro navaznost trati na Norimberk/Mnichov…

K.S.

To sice je, ale mám neblahé tušení že až Andrejko nasedne do helikoptéry na řepkový olej a opustí nás, budeme rádi pokud budou peníze na zlepšení a zakapacitnění tratě v údolí, nebo na nějakou lowcost 2+2. Opravdu si neumím představit tažení čtyřkolejky přes Černošice. Stejně si taky neumím představit že s tím co se teď děje, nevstoupí-li do toho nějaká vyšší moc, bude kdy realizován tunel kolem Orlice, nebo trať z Chocně do Hradce. Klidně můžeme skončit trojkolejkou, jako se to plánovalo, po povrchu s přeložkami a pokud má být mezi Pardubicemi a Hradcem plně dvojkolejná trať tak se možná… Číst vice »

Ing. Tomáš Kolibříček

Letos slušná sezóna SprŽeláků – v únoru zrušena první DÚRka na VRT, teď na tunel do Berouna. Tak snad to i u tunelu dopadne na podruhé stejně jako u VRTky a vyhrajou to kluci a holky z Olšanské, aby to nebylo jak perpetum mobile. Někdo by měl zbytku konkurence vysvětlit, že na velké projekty je tu už projektant určen. Monopol je přesně to, co Svobodovic parta chce a pomáhá budovat. Tak vzhůru k lepším zítřkům.

Mgr.pavel

Kdo za to zdržení ponese osobní zodpovědnost? Kdo přijde o prémie?

Já vím, naivní dotazy.

Hans

Za všechno může Rumcajjs.

medical_examiner

Zaběhl se mu Cipísek? Nebo je mu Manka nevěrná s nějakým hodnostářem u SprŽel?

Spravedlnost

Někdo vás dneska naštval nebo se vám nějaká slecna/chlapec nedali, tak si potřebujete vylít vztek na druhých? Tyhle internetové výzvy anonymnich hrdinu k ukamenovani lidí co ani neznají, jsou vrchol primitivismu. Ale k diskusím neodmyslitelně musí patřit. Někdo sám umí udělat něco smysluplného, jiný čeká na chyby druhých,aby si vylil vztek. Zítra byste mohl upálit ženskou co si na vás dovolila zatroubit když jste přecházel na červenou a pozítří byste mohl zajít na nějakou veřejnou popravu oběšením, ne? Tak si mindraky léčili lidi ve středověku. O adventní neděli pak vřele lidem vašeho typu doporučuji otevřít maily a staré sms a… Číst vice »

Milan

Vy asi nebudete úplně normální.

richmond

to bude zase tunel…

K.S.

^2 😀

Jojo

Právě že nebude🤣

Kom

Umí shouba železnic něco jiného než vypisovat a pak rušit soutěže na studie tratí?

Mgr.pavel

Ale jo, ještě umí modrá zábradlí.

Leinad

Aby někdo nespadl z nástupiště na trávník ve stejné výšce.

Nekdo

no neke, u nás na Moravě letos zvládli i jedno oranžové… 😀

Jiří Kocurek

„rozpor zadávací dokumentace se zákonem“

To si SprŽel dělá srandu z koho, konkrétně?

X 1

Spr.žel by měl zadat Sudopu aby vypracoval dokumentaci k zadávacímu řízení.
Pro jistotu i s podmínkami na kvalifikaci účastníků/a výběrového řízení.

Co ty na to Luďku?

Luděk S.

Souhlas!!!

Tonda Sehnal

Prosím někoho znalého o vysvětlení. Jedna z největších organizací v zemi, která vypisuje stovky velkých zakázek ročně, opravdu nemá právní oddělení tak erudované k tomu, aby dokázali napsat jedinou zakázku tak, aby nešla napadnout právě kvůli rozporu se zákonem? Nerozumím…

X 1

Samozřejmě ze právníci na Sprželi jsou.
Otázka je, kdo je platí.
V tomto případě to vypadá že Sudop.

Zlý jazykové v temných chodbách Spržele tvrdí, že jsou to ti samí, co dělali smlouvy pro ČD na lokomotivy ř.380 a ještě před tím na Míni Dop zasmluvnily výstavbu D1 na Ostravsku.
Taky prej mají divnou víru. Modlí se ke třem králům. Bémovi, Janouškovi a Rittigovi.
🙂

Brzdič zániku

Ne. Odpověď je CCS.

medical_examiner

?

Karel

Advokátní kancelář Císař Češka Smutný. Vyžádejte jte si jako uvědomlý občan dle 106, kolik a za co jim platí. 😀

X 1

Zákon 106 se na Sudop nevztahuje.

Lukáš

Ale Toníčku, přece za ty roky na dráze moc dobře víš, jak to funguje. Kdyby to bylo hned na první pokus, tak je to podezřelé.
A víš moc dobře, že z ČD a i SŽ jsou trafiky pro určité skupiny, tak proč se divíš.

Petr

Jde o to, aby to nebylo zrušené dočasně.

Leon

SŽDC sama uznala chybu. Snad se z toho poučí.

Jenda-71

Už jsem se obával, že na tu stavbu Sudop zapomněl.

Luděk S.

Já bych ještě pro jistotu udělal pár studií.

BND 30

Co studie na předpoklady toho správného projektanta…
Mám vytipované některé podmínky…

Třeba ve firmě název kteréhokoliv hlavního města státu světa, pokud to bude Praha.

Abecedně seřazená písmena názvu firmy složená z písmen D, O, P, S, U, přičemž abeceda pro tento případ začíná písmenem Ř…

To půjde.

Luděk S.

Sídlo musí být Olšanská 1a.

BND 30

Brzdi, Rafaj už to nepodrží…

Luděk S.

Klid, Mlha zařídil. JUDr. PhDr. Petr Mlsna Ph.D je náš člověk.

BND 30

Luďo, ty válíš…
Ale máš recht, je třeba mít klid na práci…

henry

Pokud ÚOHS shledal zákonnné dúvody OK. Horší je, proč to SŽ nedokáže udělat tak, aby to bylo ,,neprůstřelné,,

Kalanis

A umožňuje to ten chlív jménem český právní řád?

Leinad

Soutěží už bylo hodně.

blue

Umožňuje, ale musíte mít lidi, kteří to dovedou. A ti za třicet tisíc hrubého pracovat nepůjdou.
To je, podle mě (a při zkušenostech s několika desítkami veřejných zakázek) základní problém všeho v ČR. Ti skuteční odborníci totiž sedí na špatné straně, a stát nemá zájem si je zaplatit.

Plzeňský kraj

Nemožné, úplná kravina, peníze tímhle způsobem nebudou

libor

spěchej pomalu… aneb co vleče, neuteče…

Kodl

A neni zahajeni stavby v roce 2028 moc brzo? 🙂

BND 30

Není. Vzdálenější termíny se marketingově blbě posouvají, to nikoho nezajímá…

Peter

Co pišete Antone Pavloviči? Dvě sestry. A není to trocha málo???

Lech Malý

To se počítá od Sputniku.

Luděk S.

SUDOP Praha, to je snad naprosto jasný, ne?

Iva D.

Nadává se veřejně na státní podniky jako ČD, Pošta aspol, že mají drahé a hrozné služby. A jinde máme soukromé firmy jako AŽD, Sudop a výsledek je stejný.

Michal

SUDOP znamená Státní ústav dopravního projektování. Takže původně firma státní. Firmu po revoluci proste přebrali lidé, kteří mají kontakty a pak to dopadá takto, že bez SUDOPu nic nenaprojektujete. Přitom chápu, že projektovat trať nemuže každý. Je třeba lidí se zkušenostmi. ALE, aby to byl skoro monopol to je špatně.

yxc

SUDOPů je víc, je to něco jako ČSAD. Ty se taky privatizovali regionálně nikoli jako jeden velký celostátní podnik.

jkjk

Kromě SUDOP Brno je to jedna parta, do které patří i Dopravoprojekt Brno a PUDIS.

kakov

jestlipak víte, proč se používá jen ta zkratka, protože SUDOP je v soukromém vlastnictví, státní již není téměř 30 let

Kubrt

Ta firma to má v genech..

kakov
Michal

Tohle je prostě neuvěřitelné. Přes 10 let tu slyšíme od politiků jak přípravu staveb zjednoduší a zrychlí a je to jen horší. Přitom tato stavba je kruciální

Frantisek

Politici rádi používají hesla namísto popisu věcných kroků. Oni nepotřebují zjednodušit stavby. Potřebují ukázat, že něco dělají (ať je to co chce), a zajistit, že nebudou ani věcné připomínky.

Jan

To by tak hrálo, aby si projektoval někdo jiný! Nakopat manažery a šéfy Sudopu někam…

Petr V.

Není chyba ale téměř pořád stejná? Nadává se vždy na firmy, co se odvolávají. Ale pokud je soutěž dobře připravena, tak se můžou všichni odvolávat jak chtějí. Neměly by mít šanci. Bohužel jak něco zařizuje stát a jeho státní úředník, tak to málokdy dopadne dobře. Výjimky samozřejmě jsou. Ale podle mě je to další příklad zpackané soutěže od státu.

kakov

chyba je v tom, že u nás je příliš jednoduché a příliš moc možností se odvolávat, to ani super soutěž nevyřeší úplně,

Qěcy

Proti každé chybě zadání soutěže, nebo proti nezákonnosti v přípravě stavby, musí být v právním státě možnost odvolání. Přiměřená. Přiměřená lhůta a přiměřený počet možností.

Jakub P

U spojení SUDOP a SPrŽel by mě bohužel nepřekvapilo, kdyby tam ty chyby byly schválně, jako pojistka pro případ, že by výběrko vyhrál někdo jiný. Pokud se přihlásí jen SUDOP nebo bude podle pravidel výběrka první, prostě se přehlídnou. Ale pokud se přihlásí někdo lepší a měl by vyhrát, pojistka se aktivuje.

Jiří Kocurek

To je potom zločinné spolčení.

medical_examiner

Jistě. Akorát že zmíněný paragraf 361 má asi tak stejnou logiku jako paragraf 224 tamtéž.

Kubrt

Stejný podíl viny mají i lidé od SŽ, co to neumějí (nechtějí umět?) vypsat a korektně zprocesovat (zmínka o lhůtě).

blue

Můžete to vzít za ně, za tabulkový plat úředníka v jedenácté nebo dvanácté třídě…

medical_examiner

Po skladnických botách s kovovou špičkou bych tentokrát navrhoval šídlo.

Bespi

Tragikomedie pokracuje.

medical_examiner

Kolikáté je teď jednání?

bkp

No jo, klasika

Radiátor

Bez SUDOPu ani ránu..

Partneři

Škoda transportation