Styk soustav se posune od Prunéřova k Chomutovu. Rekonstrukce trati má začít příští rok
Správa železnic pro letošek předpokládá vypsání architektonické soutěže na přesun chomutovského nádraží blíže centru.
Správa železnic (SŽ) posunula přípravu rekonstrukce dalšího úseku Podkrušnohorské magistrály; k posouzení vlivů na okolí (EIA) poslala projekt Chomutov (mimo) – Kadaň-Prunéřov (včetně). Hlavním přínosem má být změna trakční soustavy ze stejnosměrné (3 kV) na střídavou (25 kV, 50 Hz).
Styk soustav je dnes u Prunéřova, nově se posune k Chomutovu, k odbočce na Žatec. „Vzhledem k nedokončené modernizaci infrastruktury ve stanici Chomutov bude zřízeno neutrální pole, tedy změna stejnosměrné a střídavé trakce mezi odbočkou Dubina a zastávkou Málkov,“ stojí v dokumentaci EIA. Troleje ale budou připraveny na změnu soustavu až ke stanici Chomutov.
Rekonstrukce trati má mimo jiné zajistit v některých místech zvýšení rychlosti až na 160 km/h. Modernizací projdou stanice Prunéřov a zastávka Málkov. Ta se posune blíže k obci a dostane nová nástupiště.
Stavba by měla začít v prosinci 2025 a skončit v říjnu 2027. Schválené náklady (z roku 2020) činí 3,5 miliardy korun.
V roce 2028 by měla navázat velká rekonstrukce železniční stanice Chomutov, jejíž nejviditelnější částí bude přesun osobního nádraží blíže centru. Rekonstruovat se bude i seřaďovací nádraží, trať do Vejprt bude zahloubena a nebude už křížit frekventovanou silnici I/13.
„V Chomutově se v minulém roce připravovala smlouva o spolupráci s městem, a to z důvodu společného zadání architektonické soutěže na podobu nádraží a přednádražního prostoru. V letošním roce předpokládáme vypsání architektonické soutěže,“ sdělila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
V roce 2029 by měly být už hotové rekonstrukce úseků Chomutov město – Kyjice a Kyjice – Most, a to včetně přípravy na přepnutí soustav. Po dokončení stanice Chomutov se tak styk soustav posune do Mostu.
Železniční stanice Chomutov