Styk soustav se posune od Prunéřova k Chomutovu. Rekonstrukce trati má začít příští rok

Železniční stanice Kadaň-Prunéřov. Autor: Phil Richards from London, UK – 25.06.15 Kadaň-Prunéřov 163.249, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=69621583Železniční stanice Kadaň-Prunéřov. Autor: Phil Richards from London, UK – 25.06.15 Kadaň-Prunéřov 163.249, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=69621583

Správa železnic pro letošek předpokládá vypsání architektonické soutěže na přesun chomutovského nádraží blíže centru.

84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Elb

Bude tady v budoucnu, po skončení uhelných vlaků, vůbec nutné ty dráty mít?

Škrpál

Trať do Vejprt by měla být zrušena.

Škrpál

Tento způsob „argumentace” je typický pro všechny fanatiky, kteří nemají žádný věcný argument.

Zbyněk

A Vy máte? Že byste se rovnou podělil.

Škrpál

Ano. Dobrý hospodář neplýtvá prostředky na něco, co nemá žádný rozumný přínos. Víkendový sezónní turistický provoz není dodatečný ani na šestimístné investice za rok. Česko mnohem více potřebuje investice do zrychlení a zkapacitnění tratí využívaných celoročně. Potom investice do trati, kde je potenciál celoročního využití. Trať Chomutov – Vejprty na žádné z těchto kritérií zcela jistě nedosáhne. Bus v této relaci jede 56 minut, vlak 107 – 108 minut. Svět se mění a boj s těmito změnami společnost vysiluje a vysává a nic nepřináší Víkendové atrakce by si kraje měly hradit zcela ze svých rozpočtů.

Luboš Beneš

A až se dokončí elektrifikace na Žatec tak ta už bude střídavá a styk za tunelem v Březně?

Honza St.

Za nápad přesunout nádraží blíž centru chválím. Proč ale potom ta samá banda (SŽDC/ČD) v Brně naopak brojí za přesun nádraží z centra pomalu do Komárova?

Apollo17

Jak v Brně,tak v Chomutově o poloze nádraží rozhoduje městské zastupitelstvo.

JirkaM

Bohužel ti co ho používají nejsou totožní s těma co o tom rozhodovali.

Honza St.

Takže místo aby napravili chybu z roku 2005 a posunuli styk soustav za Klášterec nad Ohří směrem na Karlovy Vary, tak to naopak ještě zhorší. Opravdu řečeno slušně nekompetentní.

bvovka

Vyhrál to RJ včetně spěšňáků a koupí elfy, takže teď už je úplně šumák. Například elefanty by se mohly vrátit na linku R20, protože bastardi stejně letos skončí.

JirkaM

Napravit chybu, aby slabší soustava byla dál? Vše jasně už od 80tých let hovoří pro střídavou soustavu, ale hold stále na to nebyly prostředky.

Michal M

Mně se zdá, že vše jasně hovoří pro střídavou soustavu od roku 1963, kdy se začala používat i u nás…

Honza St.

Jedna z největších chyb – zavést u nás zbytečně druhou soustavu.

Granja

Naopak je to velmi dobře. Můžeme porovnávat přímo u nás a tak zjistit, což se už dávno zjistilo, že střídavá je daleko výhodnější.

Honza St.

Byla to největší pitomost tehdejších odpovědných na dopravě.

JirkaM

V tom případě by to byla zbytečně 4. soustava. 1. Plán bylo 1500V DC, pak to bylo 15kV 16⅔Hz pak teprv bylo rozhodnuto o 3kV DC a nyní se sjednocuje na 25kV. Italové i Francouzi už ji taky používají.

Honza St.

Francouzi se sjednocujou asi od 50. let, a konec v nedohlednu. Japonci zrovna tak (tam je taky dobrej bordel – Šinkansen 25 kV AC, nešinkansen novější 20 kV AC, nešinkansen starší a příměstské likny 1,5 kV ss, o 50 Hz v Kantu a 60 Hz v Kansai ani nemluvě). Italové možná dělají VRT na 25 kV, ale že 3 kV se nehodlají vzdají ani za zlatý prase. Poláci koketujou s 25 kV jen u CMK a jejích eventuálních pokračování, jinak viz. Itálie. Holanďani koketujou akorát s přechodem od 1,5 kV na 3 kV (a nějak jim stačí dokonce i těch… Číst vice »

JirkaM

Ohmův zákon asi není kámoš. To by rovnou mohli mít troleje průřez kolejnice.

V. F.

Sice vážně netuším, co je to styk soustav 😀 ale každá větší rekonstrukce v ústeckém kraji je určitě pozitivní zpráva :))

Apollo 17

Soustavy napájení trolejí . V Klášterci je 25 000 V střídavých, v Prunéřově 3 000 V stejnosměrných. Styk je mezi těmito stanicemi. Nově bude mezi Málkovem a Chomutovem, později mezi Třebušicemi a Mostem a v budoucnu(vzdálenějším) nebud e v ČR žáden.

troglj

Neměla tato rekonstrukce běžet už od letoška (nebo dokonce od loňska)?

Majklsan

Nádraží se posune nejen podélně, ale odsune se i od stávající komunikace, aby se tam v budoucnu mohl přidat průběžný pruh. Zahloubení trati na Vejprty je v takovém silničním provozu nutné. Dále se zruší propoj na ranžír. V místě uhelného nádraží se udělá velké parkoviště.

král j

Je tam také nákladní doprava. V Černovicích je silo a tam jsou vagony (asi na obilí) vidět.

Josef Pešek

Je to zahloubení tratě na Vejprty nutné, když tam nic nejezdí?

Bobek

Tak nutné… nemusí se dělat nic. Pokud považujeme za vyhovující třeba ten přejezd na (skoro) čtyřpruhu.

bvovka

Je super, že zanikne několik dalších přejezdů, ale co se týče té silnice, tak by Chomutov taky potřeboval obchvat. Předpokládám, že kvůli tomu jak je roztahaný a navazuje na něj Jirkov, tak nejspíš by tam byl tunel a lá Bílina.

troglj

Když jsem byl malý, tak současná silnice I/13 byla v podstatě obchvat. Ve směru od města nebylo skoro nic.

Petr

Úplně by stačilo nahradit světelnou křižovatku na Černovické nadjezdem, zahloubit 1/13 pod kruhákem u globusu a zrušit kruhák v Otvicích

Twix

Kraj tam chce objednávat sezónní dopravu i nadále a úrovňový přejezd „dálnice“, byť se slabým drážním provozem, je šílenost. Není to náhodou i tak, že bez zahloubení tratě by se to do přesunutého nádraží nedalo ani rozumně zapojit? Hodila by se mapka.

vendelín

Před rokem 1989 existoval projekt přeložky vejprtské trati opačným směrem, ted ypřes kadašké zhlav.

Pohádkár

A GSM – R bude? Protože už mělo být hotovo v 10/23.

oce

A povolená rekuperace na 25 KV mezi Kadaní-Prunéřovem a K. Vary?

Leinad

Ne, to musí mít dopravci.

Apollo 17

Dopravci už to mají na všech lokomotivách. Ale mezi Chebem a Ústím je jim k ničemu, protože SŽDC nemá v provozu síť GSM-R.

Železničář

A úsek Chomutov – Březno u Chomutova se elektrifikovat nebude? To už prej mělo být dávno. Prej se dřív mluvilo o tom, že tenhle úsek měl být elektrifikován zároveň s konverzí Prunéřova. Zatím stejnosměrnou soustavou s přípravou na střídavinu.

Josef Pešek

On je nějaký důvod to elektrizovat, když tam jezdí jen motorová trakce a zůstala by tam i po elektrizaci?

Kuba2

Samo o sobě asi ne, ale mluvilo se o elektrizaci trati Plzeň – Žatec, čímž by to dohromady smysl dávalo. Možná by tudy občas projela i nějaká ta vyrovnávka uhlí, byť tam už to moc budoucnost nemá.

Twix

Nevyjedou jednoho dne BEMU na linky R25 a U24 (pokud ještě bude existovat), k čemuž by stačilo zadrátovat třeba úsek z Plzně do Plas pro příměstské EMU? Samozřejmě tohle zrovna by elektrizaci úseku do Března nevyžadovalo.

platamond

O osobku nikomu v tomto úseku nejde. Ale veškerá nákladka směr koridor musí po jednokolejkách okolo do Zlatníků, místo toho, aby si po jednokolejce jela jen pár km a pak svištěla po relativně volné dvojkolejce. Navíc je to celkem do kopce, takže při odklonech (okolo Žatce se kope celkem dost) to je dva kotle nebo dělení vlaků.

troglj

Elektrické vlaky tam nejezdí proto, že jezdí přes Žatec, což může být v některých relacích oklika.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Podle mapy SŽ 2029-2030

bvovka

Nevím jakou soustavou to nakonec elektrizují. Taky jsem to četl na mapě, ale prý Uničovka byla poslední elektrizovaná stejnosměrem. Nicméně mimo tratě Prunéřov – Most a Dolní Žleb – Mělník se o konverzi v ÚK moc nemluví a datum přepnutí tratí kolem Žatce, Postoloprt nebo Úpořinky je neznámé.

Tomáš Záruba

Pokud se nepletu, poslední stejnosměr má vzniknout do Lanškrouna (což je na rozdíl třeba od Uničovky i logické).

Jiří Kocurek

Na ten frcek radši BEMU se sběračem.

Twix

Pravděpodobně tam budou protaženy osobáky z Kolína, takže tady má právě smysl ten frcek zadrátovat a neřešit BEMU. Podobně jako Milovice a Hustopeče. Ohledně vozidel, vyjedou tam dvousystémové partnery, takže 25 kV by tam šlo rovnou, ale předpokládám že tam budou nejdřív 3 kV protože nebude potřeba žádná napájecí stanice /měnírna.

Granja

Zbytečné kupovat pár vozidel, když mohu mít jednotný park.

Tomáš Záruba

Pán je poněkud mimo, ale přemoudřelý jako vždy, že.

mgr.pavel

Nešlo by ty dvě investiční akce spojit? Nejdřív se rozkope trať od Prunéřova k Chomutovu, a jakmile se to dokončí, začne cestující omezovat rekonstrukce žel.st. Chomutov.

To je zase nějaká rafinovaná snaha SŽ co nejdéle znepříjemňovat cestujícím život..?

libor

tak to dlouhodobě, to není žádná novinka, a hlavně proč to dělat jinak, že?

Jan

Jenže ministr sliboval nápravu a změnu v systému odměňování manažerů SŽ.

Pezos

Politici toho nakecají…

Apollo 17

Rekonstruovat Prunéřov a Chomutov současně by vyžadovalo úplné zastavení provozu, jako na traťi Brno- Blansko. Protože jet staveništěm Klášterec- Třebušice by nešlo.

mgr.pavel

OK díky. Pokud by to vedlo k zastavení provozu a POKUD by SŽ dokázala tyto dvě akce provést s rozumně malým omezením pro cestující (a náklad), pak to smysl má.

Je otázkou, jestli SŽ dokáže takovou podmínku splnit..

David

Výluka nemusí znamenat znepříjemnění života. To je jen specifikum SŽ, že jízdní řády s výlukami nepočítají. Ve Švýcarsku byste si výluky v mezistaničním úseku ani nevšiml.

F. K.

Tak to vám mohu slíbit, že současného průběhu staveb a výluk od prunéřovského vjezdu až po Chobotov město, byste si zatraceně rychle všiml.
Jak správně píše Apollo – bylo by to nevyjezditelné.

Pavel Nocar

Jako že by bylo možné křižování vlaků v Prunéřově a pak až v Třebušicích?

Fandík

Já teda nevím. Já bych chomutovské nádraží nechal tam kde je, vybudoval bych nástupiště včetně podchodů, který by mohl být propojený i s Globusem …..

Železničář

Ale o téhle verzi se snad opravdu uvažovalo, než se přišlo s verzí výstavby nového nádraží.

Apollo 17

Nástupiště by ubraly počet kolejí a výstavba podchodů do současné budovy by byla problematická.

Bespi

Snizeni poctu koleji by tam problem nebyl. Zas takovy osobni provoz tam neni a naklady maji vlastni nadrazi.

Apollo 17

Nákladní nádraží nebude na opačné straně, ale na současném osobním(kde nebudou nastupovat do vlaků cestující). Při současné manipulaci nákladní dopravy (manessmanka, železárny, nákladka Jirkov, atd.). se snížila na zlomek objemu z minulosti.

troglj

Osobní provoz tam není, protože tam skoro nic není v okolí. Vystupuje se hodně v zastávce Chomutov město.

Apollo 17

Nádraží v Chomutově zůstane tam ,kde je(koleje ) a bude sloužit i nákladním vlakům. Tím bude možno zrušit tzv. Seřaďovací nádraží , které slouží jen nákladním vlakům. Nástupiště se posunou až k ulici Lipská do míst současné prodejmy uhlí a štěrků, které v centru města být nemusí. Současné koleje budou využívat i nákladní vlaky a ulice nádražní nebude kusá, ale bude napojená na ulici Spořická(přes zrušené seř. nádraží) v místech prodejny AUTO Škoda. V centru se tím uvolní plochy po tomto nádraží . Celý projekt se plánuje ve spolupráci s městem, které již schválilo územní plán . Po dokončení zanikne… Číst vice »

Jindra CV

Plný souhlas, jen malá oprava prodejny aut. Je zde BMW.

Vojtěch C

S nástupišti délky 300m se asi neuvažuje?
Úspěch bude aspoň 220m.
Aby to nedopadlo jako v Duchcově.

troglj

To nádraží se stěhuje hlavně proto, že je odlehlé. Kromě Globusu a pár ulic není v okolí nic. V nové pozici jste v docházkové vzdálenosti centra.

Tomáš Záruba

Město se pak zruší, popř. nechá jen Os?

Ondřej

Chomutov má už teď 2 dobře dostupná nádraží. Co by za to jiná města dala…

VTT

No nevím. To „hlavní“ je dost bokem od města. Přitom trať to centrum míjí docela blízko. Podle mě je stavba nového nádraží docela logická věc. Stejně je to dnes jen křižovatka několika průjezdných linek, krom vlaků na vejprtské trati tam nic moc nemusí končit.

MirekK1

To myslíte vážně? To „hlavní“ je fakt úplně mimo a zastávka Chomutov město je zase mizerně obsloužená MHD, za což, pravda, může město samotné…

Twix

A ono ani to hlavní nádraží nemá kdovíjakou obsluhu MHD, ne? Však když se nachází na konci skoro kilometrové slepé ulice procházející brownfieldem…

troglj

Hlavně příměstské linky směrem na Výslunní, Málkov atd. odsud vyjíždějí popř. sem zajíždějí.

Jindra CV

Obsluhu MHD již nemá dlouhá léta žádnou. Pouze vždy 24. a 31.12. několik nočních spojů linkou 311. Naprosto dokonalá ostuda.

Twix

Díky za upřesnění, když jsem tam byl naposledy tak tam snad ještě jedna linka MHD jezdila.

Jindra CV

Poslední pravidelná linka č.15 dojezdila 30.června 2007 a to pouze v trase AN – nádraží ČD, a noční linka č.11 v pravidelném provozu pak 30.června 2008

Kamui

Já měl za to, že tahle oblast se bude přepínat až později, kvůli navazujícím důlním vlečkám elektrizovaným 3 kV.

Mykola

Vlečka s 3kV je DNT ve stanici BřuCh a toho se to netýká a pak Washington a tam žádný problém není,šachta má 1,5 kV.

Kubrt

Washington je příčně rozdělený na 1500 a 3000 V se stran šachta/žst Třebušice. Ale výhledem k útlumu lomu ČSA a rychlosti SŽ se tento problém vyřeší sám časem.
Není elektrické propojení i mezi EPRU a žst Kadaň Prunéřov?

Tom

Ano, je tam napojení.

Apollo 17

To napojení je ale jen úvratí přes výtažnou kolej v elektrárně. Na střídavý systém se již SD připravují a pořídili si 3 dvousystémové lokomotivy(tzv. Belgičanky řady 365).

Belgičan

Zatím jsou dvě, třetí ještě u „výrobce“ a mluvilo se o tom, že by se nepřevzala, z důvodu nízké provozní spolehlivosti.

Mykola

A hlavně do nich ETCS jinak s tím moc nepojezdí.

Joe

Instalace ETCS pro SD a IDS byla nedávno potvrzena výrobcem lokomotiv, instalace má proběhnout letos od fy CAF Signalling. Spíš mě zajímá ten finální počet pro SD. Původně se hovořilo o všech 4 kusech od CZL, teď jde info o té spolehlivosti a nepřevzetí plného počtu. Budou teda jen 2 nebo 3? Přijde mi zvláštní, že by již přebarvenou a připravenou mašinu ještě odřekli.