Strojvůdce obžalovaný za střet vlaků u Němčic nad Hanou přiznal vinu
Strojvedoucí se podle svých slov ocitl v mikrospánku.
Nehoda se stala loni 31. července. V osobním vlaku jedoucímu z Olomouce do Nezamyslic, do kterého nákladní lokomotiva narazila, bylo v osudnou dobu devět lidí – sedm cestujících, strojvedoucí a vlakvedoucí. „Po střetu došlo k destrukci obou strojů,“ uvedla žalobkyně. Při nehodě dva vozy osobního vlaku vykolejily. Škodu s odkazem na závěrečnou zprávu Drážní inspekce vyčíslila na 24,3 milionu korun. Při kolizi byl lehce zraněn vlakvedoucí, který utrpěl zhmožděniny hlavy a hrudníku, a dva cestující, kteří utrpěli pohmožděniny. „Myslím že tu nehodu způsobil mikrospánek,“ uvedl u soudu strojvedoucí.
Soud dnes rozhodl, že nebude provádět dokazování, které obě strany považují za nesporné. „O tom, že lokomotivu řídil, sporu není, stejně jako to, že došlo k té nehodě. Ze šetření Drážní inspekce je také doložen vznik škody. Za této situace je možno upustit od dokazování,“ uvedla soudkyně Ivona Otrubová. Dokazování se tak podle ní zaměří na osobnost obžalovaného a také na doložení výše způsobené škody. Soudkyně si kvůli tomu buď vyžádá znalecký posudek nebo likvidační zprávu od pojišťoven.
Překročení povolené rychlosti u obou vlaků
Obžalovaný, který pracoval jako strojvedoucí několik let, uvedl, že si z nehody příliš nepamatuje, po střetu vlaků narazil hlavou do ovládacího pultu a utrpěl otřes mozku. Trať podle svých slov znal. Podle něj je vyčíslená škoda vysoká, dosud jej nikdo s náhradou škody nekontaktoval, uvedl. Drážní inspekce původně uvedla, že je škoda 10,3 milionu korun, letos v dubnu pak inspekce škodu vyčíslila na více než 24 milionů korun.
Drážní inspekce v závěrečné zprávě upozornila také na překročení rychlosti obou vlaků – lokomotiva překročila při jízdě na trati mezi železniční stanicí Nezamyslice a Němčice nad Hanou nejvyšší dovolenou rychlost 30 kilometrů za hodinu až o 21 kilometrů za hodinu, osobní vlak při vjezdu do železniční stanice Němčice nad Hanou překročil nejvyšší dovolenou rychlost 40 kilometrů za hodinu až o 26 kilometrů za hodinu.
Ze zprávy inspekce vyplývají i další pochybení. Přes zákaz provozovatele dráhy strojvedoucí lokomotivy používal na elektrifikované trati při brzdění rekuperaci, kdy je brzdná energie odváděna zpět do sítě. Jeho dopravce také nezajistil, aby jeho výkon práce nepřesáhl 12 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích, stojí ve zprávě.