Strojvedoucí: Zmatené a nepřehledné rozkazy, aneb proč také může mít vlak hodinové zpoždění

Vlak EuroCity Praha - Berlín - Hamburk nasazují České dráhy jedny ze svých nejlepších vozů. Foto: České dráhyVlak EuroCity Praha - Berlín - Hamburk nasazují České dráhy jedny ze svých nejlepších vozů. Foto: České dráhy

Strojvedoucí vede svůj vlak i podle dokumentů, které mu předá výpravčí a které obsahují podstatné informace.

Po kritice poměrů na koridoru v Radotíně napsal strojvedoucí Antonín Sehnal pro deník Zdopravy.cz další text. Tentokrát pranýřuje podobu rozkazů, které strojvedoucí dostávají od výpravčích. Podle něj jsou mnohdy zmatečné a způsobují zbytečná zpoždění.

Po víkendu 23. a 24. října má česká železnice svým cestujícím zase co vysvětlovat. Po oba dva dny dostaly dva mezistátní expresy z Prahy hlavního nádraží do Berlína na svém odjezdu každý téměř hodinu zpoždění. Důvodem zpoždění obou mezistátních vlaků bylo dodání silně zmateného a nepřehledného rozkazu Správou železnic (SŽ). (Text byl psán 27. října, podobných zpoždění od té doby bylo více. Mezitím proběhlo setkání strojvedoucích s vedením Správy železnic, pozn. red.)

Strojvedoucí vede svůj vlak – mimo jiné – i podle dokumentů, které mu předá výpravčí a které obsahují pro práci strojvedoucího podstatné informace, nutné pro bezpečnou jízdu vlaku. Jinak tomu ovšem bylo o předmětném víkendu. Mnoho strojvedoucích dostává od výpravčích od tohoto času velmi zmatečné rozkazy, které zcela zbytečně odvádí pozornost strojvedoucího, a dokonce jej můžou uvést až v omyl! Kde je problém?

Pro ilustraci přikládám sken písemného rozkazu jednoho ze zbytečně zpožděného vlaku. V rozkaze je uvedeno, že „někde na trati se můžou nacházet hákovnice“. Hákovnice jsou zařízení, která se záměrně montují do trolejového vedení a v případě, že na ně najede sběrač lokomotivy, dochází vždy záměrně k vážné destrukci sběrače a trolejového vedení.

Strojvedoucí musí za jízdy vlaku zcela přesně vědět, kde se jaká anomálie a mimořádnost na trati nachází, aby na ni mohl bezprostředně a adekvátně reagovat. Avšak SŽ těmito rozkazy strojvedoucím říká, že „někde bude něco nějak umístěno“. Strojvedoucí se však již vůbec nedozví kde, kdy a co! O několik řádků dále se nachází (již správná) informace, že ve stanici Roztoky u Prahy se nachází místo, které strojvedoucí již nesmí projet se zdviženým sběračem. Na můj dotaz, zda se úvodní (zcela zavádějící) informace týká právě tohoto místa, nebo popisuje jiné místo na trati, mi žádný výpravčí nedokázal odpovědět.

Je zarážející, že SŽ nedokáže strojvedoucím (a dopravcům, jejich zákazníkům) oznámit, kterého místa na jejich vlastní trati se to které omezení přesně týká. Strojvedoucí se tak zcela zbytečně ocitají pod dalším tlakem. Po sérii velkých nehod bylo mnohostranně deklarováno, že se budou hledat právě takové cesty, které ze strojvedoucích sejmou zbytečné zátěže, aby se mohli daleko lépe soustředit na svoji práci, a tím se snížila chybovost. Je s podivem, že SŽ postupuje zcela průkazně přímo proti této filozofii a nadále zbytečně zatěžuje strojvedoucí!

Za nemalou pozornost stojí také fakt, že sama Správa železnic tyto své vlastní rozkazy vytváří v přímém rozporu se svým vlastním elementárním předpisem SŽDC D1, konkrétně článkem 3261, který zcela jasně hovoří o tom, že písemné rozkazy pro strojvedoucí „musí být jasné, stručné (…), aby byly vyloučeny omyly a pochybnosti“.

Tento názor se mnou sdílí drtivá většina mých kolegů, kteří stejně jako já vnímají popisované chování SŽ jako nebezpečí pro provoz. Až zase někde budeme číst o projetém návěstidle nebo něčem horším, vzpomeňme si prosím na sliby předních funkcionářů naší železnice a poté na kontrast s realitou. Myslím si, že zbytečných MU již bylo dost.

Antonín Sehnal

Reakce Správy železnic: Uvedenou záležitost jsme projednali se zástupci zaměstnanců (strojvedoucích) v rámci jednotlivých odborových organizací se shodou na výsledném řešení. Proto nebudeme provozní záležitosti mezi Správou železnic a zaměstnanci dopravců řešit přes média.

Tagy Správa železnic strojvedoucí zpoždění
210 komentářů