Středočeský kraj mění plány na zastavení provozu na lokálkách. Konec chce na 9 tratích, u 4 omezí dopravu
Kraj má podle usnesení dopravního výboru prozkoumat, zda se skutečně škrty vlaků ušetří tolik.
Středočeský kraj mírně přepracoval své plány na omezení provozu na některých železničních tratích v kraji, kde je nedostatek cestujících. Úplné zastavení se týká devíti tratí, na dalších čtyřech dojde k výrazné redukci provozu. Plán vzal v úterý na vědomí středočeský výbor pro dopravu.
Kraj škrty vysvětluje nedostatkem financí a neperspektivností daných tratí. Zastavení či omezení provozu má podle analýzy kraje ušetřit 86 milionů korun ročně, aniž by došlo ke zhoršení dopravní obslužnosti. Definitivní rozhodnutí musí padnout do září, kdy je termín pro finální objednání kapacity pro nový jízdní řád.
Klíčem k výběru byla vytíženost tratí: na seznamu se ocitly ty, kde jezdí pod 2 500 cestujících za týden. Šlo o data před pandemií. „Jsem přesvědčen, že u takových tratí nemá smysl vlak příliš provozovat, pokud existuje varianta autobusového spojení,“ řekl v květnu v rozhovoru pro Zdopravy.cz radní pro mobilitu Petr Borecký (STAN).
Oproti původnímu seznamu došlo k některým změnám: ze seznamu tratí pro ukončení provozu zmizelo spojení Lužná u Rakovníka do Žatce, naopak nově je na seznamu ke zrušení úsek trati z Prahy do Dobříše, konkrétně jeho poslední část z Čisovic. Jako první půjde ještě v tomto jízdním řádu na řadu trať z Čelákovic do Mochova, jeden ze symbolů vyhazování krajských peněz.
Obce si mohou vlaky platit samy
Kraj začal objíždět obce, kterých se redukce týká. Podle Boreckého jim nabídne možnost provoz zachovat, pokud si jej zaplatí. Poprvé zveřejnil i data o vytíženosti jednotlivých tratí, které se mají rušit.
Borecký už dříve uvedl, že si za rušením provozu stojí. „Nešel jsem do politiky, abych dělal jen populární věci. Nedostatek peněz ve veřejné dopravě je velký a nemůžeme si dovolit platit vlaky, které vozí pár lidí za den,“ dodal.
Podle předsedy výboru pro dopravu Ondřeje Lochmana (STAN) vzali jeho členové materiál na vědomí a uložili radnímu odpovědi na několik dalších otázek. Týkají se například analýzy variabilních a fixních nákladů na jednotlivé tratě. „Jinými slovy, někde může být úspora zrušením vlaků velmi malá, protože z tratě zmizí vozidlo, které je nyní nasazováno ještě na jiné výkony a ušetří se jen nafta a mzda strojvedoucího. Současně čekáme na projednání se starosty na jednotlivých tratí. Materiál čelil kritice například ze strany Romana Štěrby, vedoucí oddělení koncepce a strategie Správy železnic nominovaného hnutím ANO 2011. Je jasné, že jde o politicky nepopulární opatření. Ministr dopravy se sice fotí rád na lokálkách, ale na provoz vlaků na nich nám odmítá doplatit. Kraj tak nemá na výběr a je tlačen ke zrušení tratí,“ řekl Lochman.
Plánované tratě k omezení a zastavení provozu
(Třetí sloupec Nejvyšší průměrný počet cestujících v obou směrech 2019 – PD/víkend [os/den])
012 | Plaňany zast. – Kouřim | 169/130 | zastavení osobní dopravy |
062 | Křinec – Městec Králové | 170/84 | zastavení osobní dopravy |
063 | Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov | 21/- | zastavení osobní dopravy |
064 | Mšeno – Mladá Boleslav | 212/222* | sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ |
076 | Mělník – Mšeno | 265/149* | sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ |
094 | (Kralupy nad Vltavou) – Vraňany – Lužec nad Vltavou | 166/- | zastavení osobní dopravy |
095 | Straškov – Zlonice – (Slaný) | 15/- | zastavení osobní dopravy |
162 | Rakovník – Kralovice | 235/171* | omezený sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ |
204 | Březnice – Rožmitál pod Třemšínem | 71/52 | zastavení osobní dopravy |
210 | Čisovice – Mníšek – Dobříš | 390/658 | zastavení osobní dopravy |
222 | Vlašim – Trhový Štěpánov | 182/244 | zastavení osobní dopravy |
233 | Čelákovice – Mochov | 37/- | zastavení osobní dopravy |