umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Infrastruktura Silnice Železnice

Středočeský kraj a doprava: dva náměstci, více parkovišť i aplikace na děravé silnice

Elektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhy
Elektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhy
Dopravu v největším kraji si rozdělí dva náměstci, jeden se bude věnovat infrastruktuře, druhý veřejné dopravě.

Deník Zdopravy.cz pokračuje v novém seriálu, ve kterém představuje programové priority v dopravě u nových krajských vlád.

Středočeský kraj patří k regionům, kde dojde k výrazné změně ve vedení, přichází kompletně nová koalice STAN, ODS a Pirátů. Kraj bude zřejmě i jediným, kde oblast dopravy bude spadat pod dva náměstky. Statutární zástupce hejtmana Martin Kupka z ODS bude mít na starost silniční dopravu, zejména pak hojně kritizovanou Krajskou správu a údržbu silnic. Veřejnou dopravu povede Petr Borecký (STAN), který je dosud starostou Úval.

V programovém prohlášení počítá nová koalice se zatraktivněním veřejné dopravy: stavbou nových P+R parkovišť u nádraží či možností kdekoliv v dopravním prostředku platit kartou. V seznamu jsou ale i akce, které příliš ovlivnit nemohou, například modernizaci železnice do Kladna.

U silnic slibuje nové vedení kraje například vytvoření aplikace, kterou budou moci lidé hlásit závady na infrastruktuře. Do pěti let chce kraj propojit D7 a D8 a postavit obchvat Kralup nad Vltavou a nový most přes Vltavu.

Programové prohlášení přinášíme v kompletním znění.

Programové prohlášení nové koalice Středočeského kraje v oblasti dopravy

Fungující a moderní řešení dopravy je jedním ze základních předpokladů pro to, aby byl Středočeský kraj prosperujícím a příjemným místem pro život. Od bezpečných a opravených silnic, přes moderní, čisté a stále více ekologické autobusy či vlaky, síť záchytných parkovišť u významných dopravních a turistických uzlů až po cyklostezky, které vás dopraví do práce i za rekreací. To vše doprovázené moderním informačním systémem. Chceme, aby taková doprava posouvala Středočeský kraj dopředu.

Veřejná doprava

• Vyvedeme veřejnou dopravu z propadu způsobeného pandemií. Zajistíme ve vlacích i autobusech bezpečné hygienické podmínky, cestující se budou moci spolehnout na maximální čistotu těchto dopravních prostředků.
• Zajistíme odpovídající kapacitu spojů tam, kde je kraj v minulosti nemístně omezil, nebo v regionech, kde je to z důvodu poptávky potřeba. Zlepšíme návaznosti spojů.
• Zavedeme standardy dopravní obslužnosti kraje, které vnesou pořádek a pravidla do financování veřejné dopravy mezi obcemi a krajem.
• Vybudujeme cenově zvýhodněná záchytná parkoviště u velkých nádraží i malých zastávek na hlavních tratích ve směru na Prahu – nejméně 10 nových P+R a B+R parkovišť do 4 let. U přetížených stávajících parkovišť u nádraží budeme usilovat o zvýšení jejich kapacity.
• Budeme usilovat o posílení konkurenčního prostředí v regionální silniční dopravě.
• Ve spolupráci s místními samosprávami dokončíme integraci veřejné dopravy do jednoho společného integrovaného systému celého kraje a Prahy.
• Ve všech autobusech i vlacích bude možné jízdné uhradit platební kartou. S jednou integrovanou a elektronicky dostupnou jízdenkou bude možné cestovat s různými dopravci na železnici i po silnici. Budeme jednat i s dalšími sousedními kraji o možném územním rozšíření integrované elektronické jízdenky pro všechny druhy hromadné dopravy.
• Zajistíme mobilní aplikaci, která cestujícím zlepší a usnadní cestování, nabídne aktuální informace o návaznosti spojů a výlukách. Přesné informace o spojích nabídnou i elektronické označníky na zastávkách. Informační tabule budou rovněž ve všech spojích.
• Zasadíme se o dostupný internet v regionálních vlacích i autobusech operujících na území kraje.
• Budeme usilovat o další postupný přechod hromadné dopravy z fosilních paliv na paliva ekologická při striktním zachování principu technologické neutrality. Podpoříme výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily a vodíkových čerpacích stanic.
• Budeme usilovat o to, aby ve spolupráci Středočeského kraje a Prahy vznikl jeden společný dopravní operátor.
• Ve spolupráci s Prahou urychlíme přípravu a výstavbu nových tramvajových nebo trolejbusových tratí.
• Urychlíme realizaci klíčových železničních staveb: rychlodráhy Praha-Letiště Václava Havla-Kladno, železničních spojek a zkapacitnění příměstské železnice.
• Podpoříme další výstavbu páteřních cyklostezek a jejich propojení v kraji tak, aby tvořily jeden funkční celek. Aktualizujeme Koncepci rozvoje cyklistiky ve Středočeském kraji. I v tomto případě budeme dbát na minimalizaci dopadů na životní prostředí. Obcím pomůžeme s přípravou regionálních cyklostezek.

Dopravní infrastruktura

• Uděláme pořádek v Krajské správě a údržbě silnic Středočeského kraje – provedeme zásadní změny v řízení a kontrole KSÚS. Vypíšeme výběrové řízení na ředitele KSÚS.
• Budeme dbát na kvalitní veřejnosprávní kontrolu KSÚS. Provedeme kontrolu stávajících smluv a nevýhodné kontrakty vypovíme.
• Dokončíme mapování stavu celé sítě silnic II. a III. třídy. Výstup mapování, Mapa silnic Středočeského kraje, bude trvale přístupný na internetu a bude se průběžně aktualizovat.
• Na základě Mapy silnic Středočeského kraje vytvoříme střednědobý plán oprav a rekonstrukcí včetně jasně určených kritérií (stav, zatížení, strategický význam atd.) a zveřejníme jej.
• Každý rok aktualizujeme přehled chystaných investic tak, aby jej mohli využívat správci sítí pro plánování svých investic, čímž přispějeme k maximální koordinaci staveb a oprav na všech sítích a k minimalizaci obtíží pro obyvatele kraje. Zajistíme lepší koordinaci výstavby a oprav silnic s městy a obcemi i se státem. Přehled chystaných investic bude stále aktualizovanou součástí Mapy silnic Středočeského kraje. Mapa silnic Středočeského kraje bude zahrnovat také vyhodnocení právě dokončených staveb, včetně „Pozitivního listu zhotovitele“ (hodnocení kvality práce, postupu a rychlosti prací, komunikace s krajem a obcemi atd.).
• Prostřednictvím mobilní aplikace bude moci každý občan ohlásit nedostatky v dopravní infrastruktuře (výmoly, poškození infrastruktury, nebezpečná místa) či doporučit změny a vylepšení (přechody, semafory atd.).
• Zvýšíme tempo přípravy dopravních staveb. Každý rok připravíme k realizaci nejméně 10 důležitých projektů. Budeme prosazovat prodloužení záručních lhůt tak, aby se zvýšila kvalita stavebních prací a snížily náklady hrazené z veřejných rozpočtů.
• Začneme s výstavbou obchvatů obcí a měst na krajských silnicích, budeme usilovat o svedení tranzitní kamionové dopravy na hlavní tahy.
• Do pěti let propojíme D7 a D8 a zrealizujeme obchvat Kralup nad Vltavou a nový most přes Vltavu.
• Zajistíme souvislé opravy krajských silnic ve výrazně větším rozsahu.
• Urychlíme nutné opravy krajských mostů.
• Zvýšíme tlak na přípravu a výstavbu klíčových dopravních staveb na státních silnicích, především realizaci zbývající části Pražského okruhu a dálnic v trasách ukotvených v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje.
• Zajistíme revizi bezpečnosti krajských silnic, upravíme místa častých dopravních nehod a obstaráme další dynamické váhy pro vážení kamionů.
• Při výstavbě a rekonstrukcích krajských silnic zohledníme specifické potřeby, požadavky na bezpečnost a priority řidičů motocyklů a cyklistů. Budeme postupovat s respektem k zásadám kvalitního urbanismu a dobré péče o krajinu, mj. v otázkách péče o aleje, pohybu zvěře nebo zacházení s dešťovou vodou.
• Budeme podporovat rozvoj rekreační plavby.
• V souběhu s rekonstrukcemi silnic umožníme a podpoříme rychlé rozšiřování optických datových sítí.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Obyvatel zlínského pralesa

Středočeský kraj je bohužel jeden z mála krajů, kde se nemusíme bát o nedodržení těchto slibů.

john334

Současný stav parkovišť u železničních koridorů mě nepřestává fascinovat: https://mapy.cz/s/nufusatusu
Zrovna tady jsou zastávky v polích blízko státní silnice, ale zaparkovat se tam rozumně nikde nedá.

Petr

A jestlipak bude realizováno P+R v Dubenci, prý už zbývá jen domyslet, jak tam dostat koleje. 😀

Jan Svoboda

Amen! ODS a TOP 09 už jsme tam měli a všichni víme, že to vůbec nezvládli.
Krajská silnice v Odoleně Vodě se opravuje až po 20 letech za hejtmanky Jermanové z hnutí ANO. Obávám se, že teď půjde zase vše do starých kolejích. ODS a TOP 09 jsme tu již měli a za jejich vládnutí šlo vše do háje a zlepšilo se to až za Jermanové (ANO). Škoda.

Pampeliška

Velmi kvalitní růžové brýle.

Zbyněk

Tyhle dva body nevypadají špatně, jsem zvědavý, jak se s tím poperou. Dosud pole neorané.

• Zajistíme revizi bezpečnosti krajských silnic, upravíme místa častých dopravních nehod…
• Při výstavbě a rekonstrukcích krajských silnic zohledníme specifické potřeby, požadavky na bezpečnost a priority řidičů motocyklů a cyklistů.

Petr

Papír toho snese…

Jiří Kocurek

„Zajistíme revizi bezpečnosti krajských silnic“
To se dělá už přinejmenším 20 roků. Někdy úspěšně, někdy méně. Často to skončí osazením cedule a šlus.

Zbyněk

Pár pozitivních příkladů by se našlo, ale skutečná priorita pro žádnou politickou garnituru to nebyla. Přitom bezpečnost provozu se týká každého voliče.
https://www.google.com/maps/@50.6224972,15.5052309,3a,75y,104.54h,82.24t/data=!3m6!1e1!3m4!1sY808V1Jp0PNCk7orZSxjzA!2e0!7i16384!8i8192

Bob

Budeme dělat nejet to, co stejně musíme, ale i to, co slíbíme? A kdyby to neslíbili, tak by to nedělali?

Dusanh

A co dostavba D3??

_Pavel_

Dálnice nestaví kraj

Dusanh

To je jasné. Ale leccos může podpořit, předjednat, usnadnit…

Petr

To samé je to s železnicí, kraj by měl aktivně přistupovat jak k objednávkám MD, tak k opravám a stavbám Správy železnic.

David

Ve SČK se nejedná o dostavbu, ale o zahájení výstavby. V současnosti je na území kraje 1 km dálnice D3, a sice od km 63 po exit 62.

Havel

Slibem nezarmoutíš, politiku 🙂

Petr

No to si teda kladou velké cíle 🙂
Zvlášť když už za jejich vedení, PID odkloní většinu autobusových spojů z nového autobusového nádraží v Berouně. Co kdyby chtěl někdo přestoupit z vlaku na autobus, nebo z autobusu na vlak. No tak se projde skoro 1,5km . No a o integrované dopravě mezi okresními městy Příbram a Beroun, radši nemluvě. Ve všední den v ranní špičce, nejede žádný spoj do Zdic, ani do Berouna pouhých 140min, ještě že to není regionální trať, tam by jel jeden vlak ráno a druhý zpátky večer. 🙁

Jakub P

Uź za jejich vedení? Není na taková prohlášení trochu brzo? Jak dlouho dopředu je ta změna připravovaná a vyhlašovaná? To to měli zničehonic stopnout z hodiny na hodinu hned, jak po volbách nastoupili a vůbec dohodli koalici?

Petr

To je ten problém s dopravou. Myslíte si, že cestující bude nadávat na předchozí vedení, když to doteď jezdilo a jen nastoupí nové vedení, tak se to změní.
Je pořád víc jak měsíc na změnu.

Kalanis

… Prostřednictvím … aplikace bude moci každý občan ohlásit nedostatky v dopravní infrastruktuře (výmoly, … -> to existuje pro celou republiku. Jmenuje se (jak jinak) vymoly.cz

Luke

Ale výmoly.cz nejsou úplně projekt jednotlivých správců silnic, zdají se mi takové prapodivné. V Brně na to máme apku Brňáci pro Brno, věřím, že Středočeský kraj chce něco podobného

Bob

Systémy evidence závad, které jsou na správcích nezávislé, mají své výhody, že správce těch zařízení (silnic) nemůže nevyřešené závady stornovat, zametat pod stůl, označovat je jako vyřešené, i když vyřešené nejsou, jako to s oblibou dělají některé obce. Největší ostuda je bohužel Praha – magistrát i TSK – kde jakákoliv hlášení padají do černé díry a neexistuje žádná on-line mapa ani přehled stavu řešení. Když jsem jim před pár týdny nahlásil, že na Malostranské není odstraněno vodorovn značení zrušených autobusových zastávek, tak mi odepsali, že teď v zimě prý odstraňovat vodorovné značení nejde a proto to odložili na jaro. Chápu,… Číst vice »

Bob

Středočeský kraj už má aplikaci tři roky. Sice jen webová, ale pro mobil optimalizovaná. Jde o modifikaci „hlášení závad“ od firmy T-Mapy, kterou používá spousta obcí a měst.
https://hlaseni.tmapy.cz/#1000010

666

Myslím, že by bylo snažší a jednodušší hlásit, které úseky jsou ok:-)

PetrS

Chybí mi aplikace na hlášení chybného/nesmyslného/zmatečného dopravního značení…

medical_examiner

a nadbytečného dopravního značení…

Peeetr

Prosazování vodíku v dopravě je známkou idiocie, nebo snahou průměrně inteligentních loutek co nejrychleji předlužit stát či kraj.

MLB

Hlavně pořádně hrábnout a dokončit integraci kraje do PID. Po těch srpnových integracích to vypadá, že si zase dáváme půl roku pauzu, takové Kolínsko už je odsunuté na první pololetí 2021. Stále chybějící velké regiony typu Mladoboleslavska pro jistotu ještě vůbec nejsou naplánované…

Pampeliška

Všechno plánované je, ale současná koalice to sunula před sebou, protože nechtěla dělat rozhodnutí, když by šla stejně od válu. To srpnový mecheche byl jen předvolební tahák. Potřebuje se jen bouchnout do stolu a říct termín a Mladoboleslavsko bude raz dva.

náhodný kolemjdoucí

„…při striktním zachování principu technologické neutrality. Podpoříme výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily a vodíkových čerpacích stanic.“

A tomu se, milí žáci, říká oxymoron.

Kubrt

A co je to ta technologická neutralita?

náhodný kolemjdoucí

Vyznívá to tak, že by neměli politicky/filosoficky upřednostňovat konkrétní technologie. Což okamžitě popírají.

Kalanis

A nešlo spíš o dodavatele vybrané technologie?

náhodný kolemjdoucí

Zkusil jsem vygooglit, používá se to v obou kontextech.
Pokud to neupřesnili, jedná se asi spíš o frázi než o prioritní bod programu.

Jakub P

A nebo to znamená, že na těch nabíječkách budou standardní konektory, který můžou používat výrobci všech druhů elektromobilů a ne nějaké proprietární, na kterých by se daly dobíjet jen určité značky. Podobně pro vodíkovou čerpačku – pokud možno standardní rozhraní, ne systém navázanej na jednoho výrobce… Ony jak jsou to technologie, který se teprve rozšiřujou, má to holt tyto problémy.

Radim Cenek

Možná by stačilo nevynechat první půlku textu, ono by to pak dávalo smysl. Technologická neutralita se má týkat přechodu hromadné dopravy z fosilních paliv na paliva ekologická (= nebudou ve výběrovém řízení dopravci předepisovat, jakou technologii má používat).

medical_examiner

Bude se vám to hodit u didaktického testu z českého jazyka…

Koro

Ukladam prispevek. Sejdeme se za 4 roky zde a tesim se na ten obchvat Kralup

David

„Zajistíme mobilní aplikaci, která cestujícím zlepší a usnadní cestování, nabídne aktuální informace o návaznosti spojů a výlukách“
Mám pocit, že tato aplikace už existuje a jmenuje se PID Lítačka. Co tedy chtějí zajišťovat? Vylepšit na druhou stranu určitě lze.

V. K.

Stejně tak nové spojení D7 a D8 již existuje a to u Velvar.

dopravák

To je sice pravda, ale v citovaném případě jim jde asi spíše o nějakou modernější podobu „stojedničky““ v úseku mezi D7 a D8 a zklidnění současné šílené (tranzitní) dopravy v Kralupech nad Vltavou.

Jiří

Ano je smutné když nové krajské zastupitelstvo vydá program v nemž je několik bodů které chce vyvýjet, a ono to vlastně už dávno funguje.
To je videt že dotyční vůbec nemají přehled.
Viz aplikace Lítačka už funguje a po integraci zbytku kraje bude fungovat všude.
To samé platba kartou v prostředcích veřejné dopravy je v PID už dávno stadartem a po rozšíření integrace tedy bude fungovat automaticky všude..

-TR-

Nové vedení kraje bude chtít především dokázat, že je lepší než to staré v čele s Jermanovou. Podotýkám, že se Jermanové nechci zastávat, její přešlapy se omluvit nedají. Ale přijde mi, že ta snaha být lepší než ona je až komická a křečovitá.

Jiří

Já novému vedení Středočeského kraje zatím fandím.
Nicméně toto programové prohlášení je pro mě celkem zklamání.
Snad si dotyční radní pro dopravu rychle dostudují, co v kraji jenž mají řídit už mají a co ještě ne.

Kubrt

Vidím to podobně. Zdá se, že tu veřejnou dopravu nikdo cíleně neměl jako téma a na pana Boreckého tak nějak zbyla. Podle volebních výsledků a toho, jak to v Úvalech vypadá, se zdá být dobrý starosta, jako téma si dal školství. Tak snad se chytne, profesně je to právník, což nemusí být na škodu. Každopádně je fajn, že to portfolio doprava rozdělili na dvě, to by mohlo ostatní kraje inspirovat.

Bpee

Je to k smíchu, aplikace existuje, platba kartou i WiFi ve vlacích je v procesu… jsem fanoušek nového vedení, ale tohle na mne působí mírně populisticky. Teda potřeba to samozřejmě je, ale jak už zde padlo, čekal bych trochu víc a ne jen opakovat to, co už běží nebo bylo v minulosti několikrát řečeno. 🙂

Jakub P

A ta integrace celýho kraje do PID je prakticky hotová samozřejmost a zbejvaj poslední drobky, kde už je navíc třeba většina práce odvedená a čeká se jen na datum přehození, nebo chybí významný části a bude na tom ještě dost práce?

Marek

Z velkých celků chybí ještě většina okresu Mladá Boleslav.
Potom snad už jen závěrečná část jižního Příbramska a Vlašimsko.
Vše ostatní je snad už ve finální fázy připrav ke spuštění.

Marek

Ještě tedy vlastně taky není veřeně rozpracována východní část Kutnohorska směrem k hranici s Vysočinou.

Vít Jůza

Jestli dobře koukám, tak (co se týká autobusů) značné části 4 okresů ze 12 (Benešov, Kutná Hora, Mladá Boleslav a Příbram, tedy těch větších) … odhadem podle mapy se mi to zdá ještě přes třetinu území.

Jiří

To ano, ale určitě už dávno není jiná cesta, než zaitegrovat celý kraj do PID.
A tím pádem tam bude ta aplikace i placení kartou.
Aby Středočeský kraj vyvýjel další svou aplikaci je absolutní nesmysl.
Lítačka je podle mě nejlepší dopravní aplikace spolecně mujvlak co znám. Samozřejmě se může dále zdokonalovat.
Naproti tomu Jihomoravský Poseidon je nepovedený paskvil.

Lemmy

Aplikace Lítačka je super a dokonce v ní jsou i u (většiny) autobusů reálné informace o zpoždění. Tohle se povedlo.

Honza

Lítačka je opravdu super. Ale je pořád dost věcí, co neumí. Třeba snadné listování mezi předchozími a následujícími spoji. Nebo inteligentní volbu mezi vlakem a autobusem na obdobné trase. A hodila by se v ní i nějaká virtuální peněženka, aby byly platby jízdenek rychlejší (a spolehlivější – tak 30 % nákupů mi skončilo neúspěšně).
Kéž by se Stč.k. zapojil do vývoje a pomohl Lítačku doladit.

Petr

Přesně tak Lítačce chybí virtuální peněženka, což umožňovala i dosud funkční karta pro SID a MHD Příbram.