Středočeské obce budou přispívat i na vlaky, schválilo zastupitelstvo kraje

Autobus PID do Tuchoměřic. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaAutobus PID do Tuchoměřic. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Nové smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti by chtěl kraj s obcemi uzavřít do konce letošního roku.

Vedení Středočeského kraje dál sleduje svůj záměr více zapojit obce do financování veřejné dopravy. Zastupitelstvo kraje tento týden schválilo materiál, který vnese do financování středočeské dopravy řadu změn. Prosazoval jej mimo radní pro dopravu Petr Borecký (STAN).

Podle nových standardů dopravní obslužnosti by měla skončit doba, kdy přes 500 obcí a měst vůbec na krajskou veřejnou dopravu nepřispívá. Platby se budou odvíjet nejen podle počtu obyvatel, ale i počtu linek a spojů, které obcí projíždějí.

„Obce v oblastech přilehlých k hlavnímu městu Praze financují její (dopravy) významnou část, naopak obce v oblastech blíže k vnějším hranicím kraje participují na financování málo či vůbec. Proto je naším cílem nastavit a sjednotit podmínky objednávky i financování autobusové a železniční dopravní obslužnosti tak, aby výše finančního příspěvku odrážela její kvalitu,“ uvedl Borecký.

Nově bude nastaven také poměr spolufinancování rozšířené (nadstandardní) dopravní obslužnosti ze strany kraje. Obce se budou nově podílet i na financování železniční dopravy, na kterou doposud nepřispívaly vůbec.

Nové smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti by chtěl kraj s obcemi uzavřít do konce letošního roku. Smluvní stranou za kraj bude organizace IDSK.

Podle Boreckého kraj zvažuje, že pokud by se obec odmítla do systému zapojit, může ji kraj omezit zastavování linek v místě nebo přestat vyplácet všechny nenárokové dotace.

„Nově navržené standardy nastaví spravedlivý a transparentní poměr spolufinancování dopravní obslužnosti ve středních Čechách pro obce, města i kraj. Do této doby nebyla výše příspěvků ze strany obcí a měst sjednocená. Některé přispívaly více, jiné méně, několik set obcí dokonce vůbec,“ doplnil Borecký.

Tagy financování veřejné dopravy Středočeský kraj
267 komentářů