Středočeské obce budou přispívat i na vlaky, schválilo zastupitelstvo kraje
Autobus PID do Tuchoměřic. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala
Nové smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti by chtěl kraj s obcemi uzavřít do konce letošního roku.
Nenašel jsem nikde, jak je to u přeshraničních linek, kolik tedy doplácí třeba obec Praha na tyto linky.
Nevíte někdo, proč když podle těch údajů (app.powerbi.com…) počítám autobusy, vychází mi 40-50 Kč/km, ale když počítám vlaky – vychází mi buď 16 nebo 9,-Kč/km?
Má to jeden háček, kde na to ty obce mají vzít? Ty příjmy mají minimální – tedy pokud nejde o nějaká větší města. Takto u nás nikdy systém financování veřejné dopravy nebyl a to povede jen k tomu, že bude klesat rozsah dopravy, klesne síťovost a tak se stane ještě méně využívanou, až se zase zruší a bude to k ničemu.
Úplně nesmyslně strašíte. tenhle systém je běžný i v jiných krajích a obce holt musí těch pár jednotek procent v rozpočtu najít. Obce nedostávají z rozpočtu zas tak málo.
Jako občanovi, který řádně platí nemalé daně a poplatky, je mi úplně jedno, kdo za dopravu komu platí. Jediné co potřebuji je to, aby to jezdilo pravidelně, včas, směrem kam potřebuji a pokud možno bez zbytečných přestupů a závleků do Tramtárie. A Jestli zaplatí Pepa a Jarda Frantovi, který to pak dá Tomášovi, kterému ten bus patří je mi úplně šumák. Všechno jsou to peníze z daní, tak moc nechápu tuhle polemiku. A už vidím, jak starostové obcí ví přesně, kam který člověk potřebuje dojíždět. Občas si připadám, že nežijeme v Kocourkově nebo Absurdistánu, ale v Úřednistánu. Od roku 1990… Číst vice »
Však tento článek není o občanstvu, ale o úřednictvu a to na těch nižších úrovních, tedy krajských a obecních.
Máte nějakou představu, jak by si takové věci, jakými je třeba VHD řídili občané bez zastoupení jimi zvolenými politiky?
Já mám svůj názor jasný -> linka 489 musí jezdit ve třicetiminutovém taktu minimálně od zastávky Mnichovice U křížku po Strančice a musí v ní platit tarifní nabídka ČD IN Bussines.
🙂 🙂 🙂
Zrušit kraje a ušetřené peníze + jejich peníze rozdělit obcím. Pak nebude třeba ani nic redukovat…
A krajské povinosti přidělíte komu???
To je zas debata. Jak je vidět, tak půlka mudrlantů tady vůbec netuší, jak funguje státní správa a budou vymýšlet nesmysly. Ale máte s nimi teda trpělivost :-).
Jsem pro, ale měl by se změnit i systém daní. Víc obcím, měně vládě.
Nějak jste vynechal RUD podhodnocené kraje…
Ty by bylo nejlepší zrušit!
Proč? Chcete zrovna v ČR jen stát a pak až obce? Vysvětlete…
Byl jste někdy v hospodě po 10. večer? A chtěl debatovat? 🙂
To nemá smysl, tak tam tak pozdě nelezu. Ale dobrá připomínka, díky 🙂
Prakticky to znamená vyšší zdanění občana. Obec nebude mít peníze a zvedne ceny služeb.
Vy opravdu můžete za úspěch SPD, Přísahy a spol..
Děkujeme, odejděte.
Nikoliv. Znamená to hlavně objednávání objednávané dopravy s rozmyslem. Obcím se dobře píše, co chtějí, když to neplatí (já taky dával na obec připomínku, že bych rád S9 v půlhodině plně i v pracovní dny). Minimálně u vlakové dopravy na páteřích ty krajské limity nejsou vůbec malé (má obec má 28 párů vlaků). Problém vidím spíše u dopravy autobusové, například v případech, kdy není vhodná nejbližší stanice či zastávka jako přestupový bod, takže z jiné vhodné stanice jedou například tři linky busů, které se pak v mé obci (přestože má zastávku vlaku) rozdělují do tří potřebných směrů… A tak nastává… Číst vice »
A obce tu dopravu skutečně objednávají, nebo je to zase jenom nástroj, jak lidem zavřít hubu?
Borecký se chce evidentně vyvléknout z povinností uložených mu zákonem a vyčůraně ji přenést na někoho jiného.
To je jednání nejen vysoce neprofesionální, ale přímo špinavé. Dobře se chlapec uvedl.
Melete fakt kraviny. SČ kraj dává poměrově na dopravu nejvíce v republice, tj. třetinu rozpočtu. Je logické a správné, aby si obce za část výkonů zaplatily. Je to tak férové. Pokud obec leží u hranic s Prahou a je pro ni nadstandardní oblužnost prioritou, tak si za další spoje připlatí, pokud se daná obec z jakýchkoliv důvodů spokojí s menším rozsahem, tak tam bude jezdit standard. Tenhle systém funguje i v ostatních krajích, tak nechápu, proč zde budí takové vášně.
Dává, ale z jaké částky. Vysočina asi má diametrálně jiný příjem a dopravní potřeby.
A taky koho tím dotuje. Praha a kraj jsou jedno. A jeden bez druhého nemůžou fungovat.
Ale, to je mi jedno. Platit daně chci jen jednou. Vy nahoře si to přeberte.
Ze zhruba 10 mld. platí třetinu na dopravu, což je opravdu hodně. Je zde velká poptávka po VHD, tak to logicky něco stojí. V rámci zvyšování kvality VHD po obcích chce, aby se na této vysoké částky z logiky podílely. Daně se tímto nikomu nezmění, platí je pořád stejně.
Zajímavé je, že když byla třeba v Turecku v devadesátých letech (jak je to tam dnes, nevím) vysoká poptávka po VHD, tak to „logicky“ nestálo nic. Byl zájem cestujících, tak příjem od nich pokryl náklady. Stačilo to na nejmodernější klimatizované autobusy. Ovšem v pokrouceném dotačním post-socialismu jsme už tak deformovaní, že nám přijde „logické“, že čím větší zájem, tím větší dosyp?
Ano, nazýváte to zcela přesně. Stát vybírá naprostou většinu a milostivě tomu, kdo se mu líbí občas pohodí kostičku… (čti: dotaci).
Borecký se ničemu nevyhýbá. StčK zajistí pro obce zdarma všechny spoje a v počtu, které jsou v dopravní strategii kraje. Obce mají platit poměrově pouze za to, co je navíc. Seznamte se s materiálem, je i zde, na tomto webu.
Jako, že doteď na kraji dopravu objednávali tupci. A potřebují poradit z malých vesniček. S tím, že za tu svoji radu ještě zaplatí. Protože lidi platí daně a kraji už zaplatili. Skoro jako z pohádky: Uhlíři už máš zaplacené daně? Mám! A na příští rok?
Tak potom stačí naučit úředníky objednávat dopravu.
Nebo tu dopravu rovnou omezte a příští volby získáte hodnocení svého rozhodnutí.
Poznámka: Zavedení kapitační platby z hlavy bude nezrušitelné. A kraj natáhne ruku i jindy a na cokoliv. Nový a tedy druhý daňový systém. Kraj si hraje na stát.
Zkuste si laskavě přečíst zákon o rozpočtovém určení daní. Kraj ani obec daně nevybírá, daně vybírá stát a obcím a krajům přeposílá podle nějakého klíče podíl z vybraných daní. Na dopravu dává SČ kraj třetinu rozpočtu, takže se z ničeho nevyvlíkává. jenom chce po obcích, aby si za nadstandardní spojení se světem něco připlatily.
Co to je nadstandartní? Pokud doprava není častá, aby ji lidé mohli využívat dle svých potřeb, je k ničemu a jezdit s ní nikdo nebude a budeme míst zase všechny v autech.. Čili nejsou třeba v sedle přijatelné intervaly nad 2 hodiny a ve špičce hodina. A to je pak minimálně 12 – 14 spojů denně. Spíš jde o to, aby se ty spoje nedublovaly aby autobusy vozily lidi k vlakům a od nich, aby byla provázanost a síťové zabezpečení dopravy. A to takové návrhy neřeší. tady schází rozumná koncepce.
Standard je k dohledání na stránkách kraje a liší se podle velikosti obce. ROPID návaznosti řeší. Někdy se to daří lépe, někdy hůe. Tohle opatření řeší financování, zejména aby některá velká města do systému spravedlivě přispívala.
Ne, doteď na Kraji dopravu neobjednávali tupci. Ale objednávají jí pro Kraj zbytečně draho a začasto vidíme úplně prázdné spoje. A tak je snaha do této hry zapojit obce, protože obce velmi dobře ví, jak mají co využité a za co vyplatí zaplatit a za co ne.
Platba na hlavu trvale hlášeného občana by to nevyřešila i s ohledem na to, že zrovna StčK významně trpí na přemíru občanů bez trvalého bydliště v Kraji, má to samozřejmě významný vliv na RUD v obcích a Kraji.
Obec možná trochu ví, jak to má využité právě jen na odjezdu z obce nebo příjezdu do obce. A to ještě pochybuju. K nějakému efektivnímu a úspornému návrhu linkového pokrytí si nemyslím, že by takový krok mohl přispět. Spíš může vše totálně rozvrátit.
To fakt z obcí děláte takové „debily“? Samozřejmě, že naprosto přesně ví, za co mají zaplatit (ono těch peněz zrovna moc není) a čím menší obec, tím méně peněz a více přehledu…
Nebo z těch tranzitních busů započítat jen část. (Kolik lidí za den nastoupí/vystoupí ve vaší obci, ne kolik je to spojů).
To by mě docela zajímalo, jak to chcete spravedlivě udělat. I u elektřiny platíte za jistič, nikoliv jen za průměr vaší spotřeby…
Obec ,,C,, chce spojení s obcí ,,A,, a uprostřed leží obec ,,B,, která o VHD moc zájem nemá. Řešit se to bude jak?
Obec B se bude projíždět.
Obce N, E, S, W chtějí mezi sebou spojení, ROPIDu/IDSK vyjde že by to splňovaly linky N-C-S a E-C-W. Jenže obec C nechce platit.
Bude se místo přestupu v C vymýšlet 3! přímých linek?
Tedy samozřejmě V(2,4)
Umístí se přestup jinam. Tak káže politické zadání.
Ano, přesně tak…
Zas to nemusíte hnát takhle do extrému. Ty příspěvky obcí jsou relativně malé a v praxi se nestane, že by jeden starosta takhle extrémně blokoval provoz ostatním. Kraj se se starosty musí domluvit na rozumném rozsahu dopravy v dané oblasti a obce si část obslužnosti prostě zaplatí.
To teda nevím. Většímu městu vede bus do menší obce, kde se přesedá na vlak. Platit ten vlak bude kdo? Menší obec celý, nebo přispěje i větší město?
Aby to bylo spravedlivé, muselo by se udělat dost rozsáhlé šetření dopravních proudů, a to opravdu neproběhlo.
Zas si to politik představuje jako Hurvínek válku. Výsledkem bude opět pouze pád dostupnosti veřejné dopravy a další zácpy na silnicích.
Díky pane Borecký, že zase rozhodujete o něčem, čemu evidentně nerozumíte!
Já si zase myslím, že kraj má s ROPIDem dopravní proudy poměrně dobře zmapované.
To by soudruzi nenastavili takový systém, jak byl prezentován.
Pokud to vědí a přesto nerespektují, už to není neschopnost, ale úmysl. To je ještě horší!
Nicméně většině lidí evidentně nevadí, že busy jim budou jezdit v polovičním až třetinovém intervalu (ano, překvapivě, i obce budou mít v rozpočtech sekyru, takže na dosyp nebude), raději budou dál nechávat kraj vyhazovat peníze za neregistrované důchodcovské jízdy.
Ideologie vítězí, můžete si s Klausem podat ruku! Pak si nestěžujte, až budou zácpy dvojnásobné.
Jo, tak o tom jsem se přesvědčil po novém jízdním řádě od prosince. Všechny busy do Berouna přestupní a to ještě v tak debilní časy, že autobus využívá jednotky lidí denně. Jako bonus jsou všechny linky strašné vymetáky. Já jsem si koupil elektrokoloběžku a buď jedu do sousední vesnice na osobák, nebo do sousedního města na vlak. S přestupem, 40 minut 16 km autobusem fakt nepojedu.
A tím zajistíte, že to budou jen opravdu zoufalé vymetáky přesně podle zákona…
Já už třeba na koloběžku nemám, tak pojedu autem v celé trase a tím zajistím problém ve VHD třeba na třech linkách, protože z důvodu parkování nemohu cestu rozdělit. Doma i v práci parkovat mohu bez problémů.
Kam parkujete koloběžku???
Skládací, s sebou do vlaku a do práce.
To víte, vždycky se objeví někdo, kdo z pouhé potřeby se vymezit, pohanit a postěžovat si začne tahat nesmyslné argumenty. Někdy je to jak debata s dítětem.
Tak proč, když jsem dítě, to velmistr Borecký nezohledňuje, vy chytráčku?
Snad se vám dostane odborné pomoci dřív než tomu magorovi ze včerejška. Tohle už není žádná sranda.
Na rozdíl od Vás má pan Borecký docela dost rozumu 🙁
Díky za hluboké zhodnocení mé inteligence.
Já bych zase řekl, že jste jen pejsek, který bez jakékoli hlubší úvahy jde za pánečkem, když už se teda titulujeme.
Tak já si to myslím taky, spíš by mi zajímalo kdo rozsekne ten extrém když jedna obec nařkne druhou že kvůli nim nejede autobus pětkrát za den ale jen třikrát a ti druzí zas budou řvát že to platit nebudou když od nich to pomalu nikdo nepoužívá.
Ono se to za chvíli vyvrbí. Vychcánci po pár týdnech projíždění zaplatí.
Zdůrazňuji: LINKY MAJÍ URČEN POČET PÁRŮ SPOJŮ A TENTO POČET KRAJ TAKY PLNĚ ZAPLATÍ!!!
Obce budou doplácet pouze nadpočet spojů.
Opravdu si myslíte, že to projíždění skutečně nastane?
Opravdu vám tato praktika sedí do 21. století?
Opravdu vám to přijde normální?
Uvidíme v praxi, jak to bude fungovat a jaké to bude mít dopady. V tuto chvíli je to asi nevyhnutelný scénář.
Opravdu si myslím, že někde to projíždění nastane. A to hlavně u zatvrzelých malých obcí. A pokud by Kraj ustoupil, tak by systém rozložil.
Takže podle Tebe je bezva dělat z cestujících z obcí, kde představitelstvo jsou vychcánci nebo veřejnou dopravu sabotují, rukojmí? Jako by ti cestující mohli jako voliči něco v obci změnit. Možná tak někde v 10% obcí, kde je to na hraně, a to ještě až po příštích komunálních volbách.
Takže radši nechat obyvatele ostatních obcí platit nadstandard i pro ty, kdo si volej představitele, kterým nevadí parazitovat na okolí?
Tu část, na kterou kraj má, aby ji objednal pro všechny, tu samozřejmě dostanou, tak jakýpak rukojmí?
a) Nevím, že bych si s někým Zv. tykal. b) V malých obcích je zcela přímý vztah obyvatelstvo versus starosta/starostka. c) Nemusí jít o úplně pidiobce, i v našem městě je to podobné. Bez problémů napíši starostce, že bych s ní rád promluvil, mohu bez jakéhokoliv omezení přijít na zastupitelstvoměsta, je veřejné a bez problémů se dostanu ke slovu, na výzvu obce po volbách 2017 (to jsem po přistěhování byl občanem 2 měsíce) jsem se po „kandidaturním“ řízení stal členem stavební a dopravní komise obce (je sloučená) stejně jako má dcera kandidovala do komise školské a uspěla. A oba předpokládáme,… Číst vice »
Pozor dost obcí doteď neplatila nic.
Krajské busy zajistí linku A,B,C v počtu, který je bezplatně určen. Nebude – li to obcím A a C stačit, obcí B projedou a poplatek za nadspoje se rozpočte pouze obcím A a C…
A kdo to určí?
Systém, seznamte se s ním. Byl zveřejněn i zde.
A ten váš „systém“ je dar od Boha, že je bezchybný a vrcholně spravedlivý, nebo si ho zas jenom nějakej „účetní“ vycucal z prstu a vy se na něj jenom jako správnej technokrat odvoláváte bez toho, abyste chápal jeho podstatu a dopady, hm?
Takovejch systémů vám za den z fleku vymyslím tucet. Ten systém NĚKDO vymyslel, a já se ptám, jaký k tomu má mandát a znalostní kompetenci.
Obec je KDO ? Pokud obecní radové rozhodnou, že nezaplatí, měli by to mít odsouhlasené obecním referendem …
Starosta, rada obce, zastupitelstvo obce. Ti jsou zvoleni občany a za občany také rozhodnou. Pokud někdo k tomu vypíše referendum, tak je to jeho svaté právo.
Obec je zastupitelstvo vzniklé z voleb. Zasedání zastupitelstva je veřejné, občanstvo může sledovat rozhodování svých zastupitelů.
Zpravidla obce potřebné věci projednávají i v komisích. Já nejsem členem zastupitelstva (přistěhoval jsem se měsíc před volbami), jsem ale hrdým členem stavební a dopravní komise mé obce.
Jen aby obce nezjistili, že je pro ně vlastně výhodnějši řešit si obslužnost vlastními silami, např svoz občanů k vetšimu dopravnímu uzlu v čas, kdy lidé skutečně potřebují.
Pak by to bylo celkem RIP pro integrovanou dopravu, protože co obec, to svůj tarif. Navíc výbava vozidel pro PID je drahá, takže nějaký pendlující bus v objednavce obce, nebo sdružení obcí by se určitě uživil…
Podle mě je to očekávátelný scénář.
Bude to podobné jako s vytápěním. Mnoho domů řeší/řešílo jak se odpojit od centrálního vytápění CZT a chce si pořídit vlastní kotelnu. Bytové domy přecházejí na vlastní kotelny. Z důvodu vysoké ceny za teplo. A tak začaly centrální kotelny CZT lépe hospodařit a hospodárněji vyrábět teplo (pro přežití na trhu) a teplo mnohde zlevnilo.
Tak třeba zlevní i režijní náklady kraje 😀
Pokud to PID standardy tak prodražujou (je to skutečně tak výrazné?) bylo by možná lepší, aby ty obce iniciovaly jednání o jejich změně, než totálně rezignovat na integraci dopravy…
Opravdu si myslíte, ze se změní celý systém kvůli nekolika obcím? Pid pozaduje autobusy do určitého stáří, s urcitou vybavou, technikou atd. Když si sdruzeni obcí objedná nejaky starší autobus, kde bude cestujici platit treba za ujetý km a bez zbytečné techniky, vyjde to prostě levněji, dopravci pro takové vozy nemají vyuziti a určitě je rádi nabídnou. Vozidla jsou jiz davno zaplacená a v ceně nejsou žádné zbytecnosti navic a ani desátky pro politiky.
Máte úplně naivní představy, kolik co stojí. Nafta stojí stejně, řidič stojí +- stejně, servis je u staršího busu dražší, odpisy zase levnější. Ve výsledku bude rozdíl v nějakých korunách na km. Obce platí jenom malé procento z celkové ceny, taková objednávka by nikdy levnější nebyla.
Takže je to dohromady „prašť jak uhoď“…
Asi tak nějak. Já nevím, kde ti lidí chodí na představy, že všechno staré je automaticky levnější jenom proto, že to má levnější odpisy. I ten starý autobus musí někdo koupit. Ale čím levnější bude, tím víc bude stát jeho servis. Nafta, řidič, úklid a další položky jsou podobné.
Plus se do většího balíku objednaného najednou daleko líp rozpustí potřebné zálohy (busy i řidiči). Pochybuju, že by se ty obce, byť se staršími busy, dostaly na cenu nižší, než těch 70%, za kterou jim kraj nabízí spoje navíc v PID standardu.
Přesně tak, jedna věc je objednat bus na školní výlet jednou do roka, druhá věc je zajistit provoz po celý rok včetně záloh. Tohle by bylo pro menší dopravce těžké zajistit a určitě by to nebylo o třetinu levnější.
I nějaké „koruny na kilometr“ znamenají nějaké procento z ceny.
Podaří se bus navázat na taktový vlak po 15 minutách, nebo bude bus nenavazovat po 20 minutách? Co takhle nepožadovat v buse klimatizaci?
Rozhodně se vám vesnické busy nebudou taktovat v patnácti minutách.
Kdyby to byla třicetiminuta, byl by to zázrak.
Nebudou se vůbec taktovat. Pojedou podle potřeby, jak se místní domluví.
Jako přespolní do místa VHD nedojedete.
Prostě se zachová jen jedna část obslužnosti. Přesně jak vy si přejete.
Obce nic takového nezjistí. I tak si budou platit jenom část z celkové ceny. Kdyby si měli zařizovat spoje s nějakým pochybným dopravcem, tak je to nikdy levněji nevyjde. Starostové navíc mají úplně jiné věci na práci, než si dělat starosti ještě s autobusy. Maximálně jsou ochotni udělat nějaké senior taxi, což se ale s ničím nebije.
Ano, odpovídáte si sám. Prostě se to zruší, a někde budou leda tak jezdit maršrůtky, jak na východě. Ty se oproti autobusu opravdu spíše „vyplatí“.
Ale tohle je prostě ono – dali jsme vám do soukromé kapsy víc z daní, tak si prostě některé veřejné služby budete muset z té soukromé kapsy platit, protože stát na ně nemá.
A že nižší třída dostala míň, než teď bude muset vydat? Ale vždyť to byl cíl!
Co na tom, že přicházíme o úspory z rozsahu. Ideologie zvítězila, koblížky pro ANO, ODS a SPD byly rozdány, tak se teď nedivte. Hurá na východ!
Podívejte se, v mém kraji jezdi krajské autobusy nové a obce na ně běžně přispívají. Rozpočítává se to podle nějakého klíče a žádné závratné částky to nejsou. prostě starostové nemohou jenom chtít po kraji hromadu spojů a nijak se na tom nepodílet. Hledáte problém tam, kde není. Tohle naopak umožní zvýšit balík financí na dopravu. Pokud kraj dává na dopravu třetinu rozpočtu a některé obce nic, tak to asi v pořádku není.
To z něj mluví hamižnost. Někteří lidé si naivně myslí, že když budou proti nějakému veřejnému výdaji protestovat, nedejbože mu zabrání, tak že ty „ušetřené“ peníze nějak doputují k nim do obýváku.
Jj, pán ze sebe dělá geniálního psychologa schopného diagnostikovat motiv diskutujícího pouze z příspěvků v diskusi. A ano, ten motiv je podle výše zmíněného génia samozřejmě vždy jen nenávist, závist a obecně prostě zlo. Protože hodní a chytří jsou vždy jen ti, na jejichž straně pan geniální diagnostik stojí. Protože kdyby tomu bylo náhodou jinak, pak by k žádnému pocitu morální převahy a zadostiučinění nemohlo v jeho primitivním mozečku dojít. Kdyby pan geniální psycholog měl jiný mozeček než primitivní, tak by totiž věděl, že motivace k podpoře veřejné dopravy opravdu těžko bude závist, protože by věděl, že k tomu dost… Číst vice »
Kolik je to běžně? 700 korun na obyvatele? To těžko.
Kraj, který je hospodářsky zcela závislý na dojížďce do Prahy, prostě musí dávat na dopravu víc, než nějaký „váš kraj“.
Dobře, ale pak je tu otázka, co obce, které by třeba i připlatit chtěli, ale prostě jejich rozpočet není na to dostačující?
Občané promiňte, že poslední bus k nám jede v 7 večer, ale nemáme rozpočet na to, abychom zaplatili ještě alespoň jeden spoj.
Na jednu stranu kraj chápu, na druhou stranu mi to přijde ze strany kraje jako prasárna, takto se podporuje VHD? Jeden z důvodu vylidňování vesnic je i špatná VHD, a tento krok k obratu moc nepomůže, spíš naopak.
Dnes je normální za služby platit, nežijeme v komunismu. Kdo nemá na zaplacení nemůže službu čerpat a musí se zařídit sám. Nehledě na fakt, že na venkově má mobilitu každý už dávno zajištěnou po svém.
Protože jim nic jiného nezbylo, když je špatná VHD, ale stále se čím dál tím víc lidí stěhuje do měst, i kvůli VHD, chci se jet v pátek večer pobavit (kino, restaurace, apod…), musím autem, chci jet o víkendu na výlet – musím autem, atd… O VHD musíme přemýšlet jako o službě lidem. A přihlédnout i k finanční situaci obce/města, a udělat třeba kompromis, ne říct, všechny obce budou platit stejně, a ty si občane pořiď auto, když tvoje obec si může dovolit připlatit jen čtvrtinu spojů, které my považujeme za nadstandard, z toho co k Vám v současnosti jezdí.… Číst vice »
Každá služba něco stojí a někdo ji musí zaplatit. Rozumně uvažující taky chápe, že v obci nemůže očekávat stejné služby jako ve městě.
To jo…vesnici s tramvajemi neznám žádnou…
Z Ostravy – Poruby do nějakých vesnic tramvaj vede.
Tak přestaňte s „medical examination“ a dejte se na „examination of the Czech Republic“ 😉
To víte, já byl v Brně jen jednou před 13 lety a v Ostravě sice jen před 4 lety, ale jen v centru…
Vy jste neskutečný dobroser. Jak si v praxi představujete, že bude úřad přihlížet k finanční situaci každé jednotlivé obce? Úplně každý starosta vám řekne „nemám“. Budete to posuzovat podle toho, čím na úřad přijede? Podle velikosti obecních lesú? Počtu hospod na obyvatele? Páchat dobro by chtěl každý, nejlépe za cizí.
Dobroser jste tady vy. Veřejné služby mají za cíl zvýšit životní úroveň ČR nad úroveň v Senegalu.
Proč je nezbytné zvyšovat obecnou životní úroveň ví každý, kdo absolvoval aspoň jeden semestr sociologie.
Vaše trapná ideologie se hodí tak leda do Ruska, všechny západní státy mají dost odlišný přístup a mají k tomu důvody. Nebo jste zase chytřejší než všichni ostatní?
Můžete mi prosím vysvětlit, proč by stav, kdy si obce přispívají na dopravní obslužnost, snížit na úroveň Senegalu? V jiných krajích je to naprosto běžná věc a funguje to. Bohužel ve SČ kraji některé obce přispívaly, ale jiné ne. Tohle ten stav narovnává a mělo by to zaručit i větší sumu peněz pro celek. Ti starostové nejsou blázni, aby svým lidem kvůli příspěvkům na dopravu zrušili dopravní obslužnost. Některé obce prostě zůstanou na základu, jiné si připatí za spoje navíc podle toho, jak uznají za vhodné.
Protože různé obce mají různé možnosti? Někde sídlí velká firma a jinde jsou jen zatáčka na frekventované silnici. Pokud neumíte sdílet zdroje, tak se nedohodnete a optimální řešení s úsporami z rozsahu je to tam. Nejde o existenci příspěvků, jde o jejich výši. Stejně jako jde o rozbíjení systému, který má nějaké funkce.
Bez ohledu na to, že kraj neplní zákonnou povinnost.
Taky by třeba ty obce měly začít vybírat mýto za průjezd, když teda „spravedlnost“, ne?
Jo tak třeba Kladno a Příbram jsou přesně ti chudáci, co na to nemají, že? Ty rozpočty jednotlivých obcí se zas tak šíleně neliší. Ty rozdíly bývaly dříve, dneska už je to více méně úměrné počtu obyvatel. Daleko více záleží na schopnostech vedení obce. Pokud nějaká obec prošustruje rozpočet za kraviny, tak pak zbývá méně na dopravu. Každopádně občané mají každé 4 roky možnost dát hlas schopnějším lidem.
Pozor. RUD řeší velice významně i počet registrovaných zaměstnaných. Takže pidivesnice s maxifabrikou (která nemá výjimečně sídlo v Praze) je úplně vysmátá… Třeba Mladá Boleslav…
Jasně, ale ty extrémy bývaly dříve vyšší. Stačilo mít sídlo firmy napsané v nějaké vesnici a obci pak z toho plynuly celkem velké peníze. Dneska už to je nastavené plošněji, takže ta závislost není tak velká. Samozřejmě ale pořád budou chudší a bohatší obce. Každopádně poplatky ve stovkách na občana a rok nejsou pro obec zas tak zásadní výdaj.
Ani Kladno ani Příbram žádnými ultimaty k placení za PID nedonutíte. Stejně tam spádová doprava musí zastavovat – tak leda že byste zrušil VHD z desítek obcí okolo. Opravdu geniální úvaha.
Zase jen budete bít malé obce s malými rozpočty. Na ty budete dělat ramena, protože ty nemají jak se bránit. Hloupý, trapný a ještě nespravedlivější systém, než je dosud.
Pokud je ČOV, mateřská škola nebo vodovod podle vás kravina, tak jste *.
Vy jste moc v životě necestoval, že?
To spíš vy, ne?
Milej pane, mám procestovanej západ i východ a na tom západě jsem kromě několika výzkumných stáží taky nějakej ten rok pracoval. Co vy?
Jednoznačné poznávací znamení všech dobroserú, „je nezbytné'“, nebo „musí se“ v kombinaci se „zdroje jsou“ nebo „musí být“. Možná jste si k tomu semestru sociologie měl přibrat i něco málo počtů.
Samozřejmě, nemusí se vůbec nic, když nemáte žádný cíl.
To dovede každej línej debil. Nepotřebujeme tady žádnou úroveň ničeho. Smrad, špína, nemoci, slumy, loupežná přepadení za bílého dne, mizerná životní úroveň, to je fakt super výsledek vašeho antidobroserovství.
Jestli opravdu nemáte na víc, jestli nemáte žádný cíl, pro který se MUSÍ něco udělat, laskavě se odstěhujte třeba do toho Dagestánu a nek*věte nám to tady ještě víc, díky.
A tím cílem má být autobus nebo vlak co 15 minut ke každé lípě, a tím, co se proto musí udělat, je utrácet peníze, které kraj ani obce nemají? Nevím jak je na tom Dagestan, ale možná lepší příklad, kam vedou vaše představy, je Venezuela nebo v Evropě Řecko. Za každou hostinu se totiž nakonec platí.
Samozřejmě, když už nevíte kudy kam, zase si vyrobíte slaměného panáka a sarkasticky všechno přeženete. Vy nechcete diskutovat, vy chcete mít pravdu za každou cenu, včetně faulů.
Úroveň vaší argumentace je dno.
Takže vy začnete s debilama, slumama a Dagestánem, ale můžu za to já. Je s vámi legrace 😉
Kdo má auto pojede autem už i jen kvůli tomu, že autem si zajede až k fabrice a nemusím tam jít 10 minut pěšky z náměstí nebo tam čekat na přestup. A když naberu 2 sousedy a podelime se o náklady tak je to i levnější. Takže Doprava Středočeského kraje je jen pro školáky a ty co už přišli o řidičák nemají auto nebo se jim rozsypalo.
Ano, přesně tak. A přesně pro ty, které jste jmenoval (a pro pár ostatních) tu dopravu musí Kraj podle zákona zajistit. A pokud musí, tak já osobně považuji, aby to mělo alespoň někdy i trochu smyslu…
Dnes je normální za služby platit, nežijeme v komunismu. Kdo nemá na zaplacení nemůže službu čerpat a musí se zařídit sám.
Tento argument lze použít třeba i pro, otázku bezpečnosti. Proč máme platit policii na venkově?
Stačí policie ve městě. Ale pak by se nám zločinci z venkova jezdili vyřádit do města a na venkov by se vraceli do bezpečí nabírat síly na další nájezdy na města.
Nechci město plné aut. Není pak kde zaparkovat, vytvářejí se pomalé nebo stojící kolony aut.
Nechci satelitní městečka (se všemi neduhy), raději mám rovnoměrné rozložení obyvatelstva v krajině.
A proto je třeba řešit i VHD na venkově. Zlepšíme si tím podmínky pro život ve městě.
Řešit samozřejmě. Slušná VHD je potřeba i na venkově. Ale že tam nebude nikdy jezdit všude tak často jako ve městě je prostě fakt, se kterým nikdo nic nenadělá. A ten navrhovanej systém počítá s nějakou základní obslužností placenou krajem i pro obce s minimem obyvatel…
Já taky nepožaduju, aby bus jezdil, co 15 minut, jako MHD ve městě
A to je ono, menší obce s minimem obyvatel mají logicky i menší rozpočty, no a pristup, jo bohužel pojedou k Vám 2 spoje ráno, jeden v poledne, a 2 navečer, není zrovna dobrým směrem, protože pokud někdo nebude zrovna samotář, co jede jen do práce a zpátky, tak při výběru bydlení si neřekne super, tam je jen základní spojení, tam jdu bydlet.
Navíc by to teoreticky mohlo pomoci srazit ceny bytů a nájmů ve městech, když by najednou byl venkov dostupnější.
Zákon 194/2010 v aktuálním znění ponechává definici „standardu a nadstandardu“ na kraji.
Pokud se kraj rozhodne, že jeden pár spojů je standard zaplacený krajem a ostatní nadstandard, který si musí obce dofinancovat, je to podle zákona OK.
Ale je to OK z hlediska zájmů obyvatel.
Tu koncepci stupňů „základní úroveň“ a „nadstandard“ si Borecký vycucal z prstu a vy to tu po něm nadšeně opakujete, jako by to snad byl klíč ke světové spravedlnosti.
Příjmová nerovnost mezi obcemi existuje naprosto stejně, jako příjmová nerovnost mezi lidmi. Zajištění dopravní obslužnosti patří mezi vitální potřeby každé obce a jejích obyvatel, jde o něco, co si nemůže jen tak od stolu určit nějaký soudruh.
Uvědomte si, že na něco takového nemá Borecký vůbec zmocnění, v zákoně to není, protože státním institucím je zakázáno vše, co jim není dovoleno. Nemohou si svévolně zavádět nějaké principy. Ani politici.
zákon 194/2020 Sb.
§ 3
(1) Kraje a obce ve své samostatné působnosti stanoví rozsah dopravní obslužnosti a zajišťují dopravní obslužnost veřejnými službami v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou a veřejnou linkovou dopravou a jejich propojením.
Ale ne libovolně.
A on snad někdo chce VHD na venkově rušit? Ta i na venkově smysl má, ale obce na ni musí něco přispívat. Je to běžné i v jiných krajích, kdy kraj dopravu organizuje a objednává a obce pak na spoje přispívají. A je to tak podle mě správně, protože tak i starostové vidí cenu dopravy. Zamezí se tak tomu, kdy si jeden starosta vyřve spoje navíc a druhý ne. Pokud si nyní bude chtít někdo objednat více spojů, tak si za ně připlatí a je to. Příjmy obcí nejsou zas tak nízké, aby si nějaký příspěvek nemohly dovolit. I starostové… Číst vice »
Mám pocit že to někteří chápou tak, že když nepřispíváš vůbec, tak ti v obci nic zastavovat nebude. Nemluví se o připlácení za nadstandard (není snad ani definovaný ten standard počtu spojů).
Ale tak daleko to nikde asi nedojde. Ty obce si to prostě zaplatí stejně jako to dělají obce v jiných krajích. Spousta lidí se tady rozčiluje nad naprosto běžnou věcí, která takhle roky funguje. Cena se rozděluje podle nějakého klíče a obce z toho část zaplatí.
Tak to chápou úplně blbě. V těch navrhovaných standardech, jejichž shrnutí se dá dohledat i tady v nedávném článku, je jasně dáno, kolik spojů v pracovních dnech a kolik o víkendu kraj považuje pro daný počet obyvatel na lince (nikoli v obci) za standard a kolik budou obce připlácet, když budou chtít spoje navíc nad tento základ.
Jak „na lince“? Skutečné přepravní proudy, přepravní poptávka a základní dopravní obslužnost se kryje s arbitrárním linkovým vedením?
Co je to ten „nadstandard“? Kdo na základě jakých kritérií ho určuje?
Pouze počet obyvatel je podle vás jediným relevantním kritériem počtu spojů a přepravní kapacity VHD v daném směru? Vážně?
zákon 194 / 2010 Sb.
§ 3
(1) Kraje a obce ve své samostatné působnosti stanoví rozsah dopravní obslužnosti a zajišťují dopravní obslužnost veřejnými službami v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou a veřejnou linkovou dopravou a jejich propojením.
Standard je definován a je veřejně přístupný ( i zde ho najdete). Není to rozhodně o tom, že by někam přestala jezdit VHD, ale může být pro neplacení omezena pouze na zákonný standard…
Jistě, ale jde o výši toho příspěvku, která teoreticky může být taková, že rozpočet obce může stačit jen na část spojů, co by byla ideální. A nevypadá to, že by kraj peníze neměl, spíš jim vadí, že jedni platí a druzí ne. Nejsou, ale ani nejsou nejvyšší, u nás v souvislosti s Koronakrizí omezili spoje (dobře kraj s obcí místo klasických busů objednává MHD, protože jsme na okraji krajského města), když jsem po skončení omezení, žádal obec, zda by se mohl vrátit o víkendu ještě jeden večerní spoj, poslední spoj v 18:30 je opravdu brzo, tak mi bylo odpovězeno, že… Číst vice »
Tak kraj zde dává na dopravu třetinu rozpočtu, což je opravdu hodně. Pak chybí peníze jinde. Druhá věc jsou černí pasažéři v systému. Pokud velká města jako Kladno, nebo Příbram do systému nechtějí přispívat, přitom kvalitní spojení mají, tak s tím kraj logicky musí něco udělat.
No a jsme u toho, jak tato města budou obsluhována. Určitě je zbytečné zde mít souběhy autobusů s vlakem, přitom současně malé obce okolo mají obsluhu minimální a autobusy na vlaky nenavazují. Takže stačí vytvořit ten logický systém a to, co by bylo navíc tak s příspěvkem nebo za tržní jízdné. I tak se to dá řešit.
Pokud si myslíte, že zrovna Kladno nebo Příbram něco podepíšou, a zvlášť takhke pod nátlakem, tak to jste opravdu hodně naivní.
Jenže ono jde o to, že tu dopravu třeba nevyužívají jen ty obce, ale i lidé, kteří zde nebydlí, jedou tam za známými, za rekreací, na chatu atd. A to se pak řeší jak? Auty?A jsme pak zase tam, kde jsme být nechtěli. Důležitá je prostě nějaká koncepce dopravy, která zajistí plošnou obsluhu území ČR a to každý den a v dobách od rána až do večera. Čili poslední spoje aspoň kolem 22.00. Jinak pak ta doprava nemá smysl.
Nechtít to můžete, ale je to prostě realita a jinde to není jinak. Co by dali lidé v běžné italské vesnici za to, aby tam autobus vůbec zajel.
Zajistěte změnu RUD a založte stranu, která s tímto programem získá v Parlamentu většinu…
Pro druhé volební období se rád stanu vaším členem a určitě vás budu volit.
Samozřejmě. Bohatým vrátíme víc daní, chudým málo, a tak si budou muset za zrušené služby ještě připlatit.
Tomu se říká moderní pravicový stát! Já bohatý na to mám a ty chudší mlč, ty mne nezajímáš. Gratuluji, ODS!
Jste komunista?
Každej, kdo aspoň trochu rozumí sociální ekonomii a makroekonomii je komunista?
Evidentně tomu, co sám vzíváte nerozumíte 🙁
Evidentně tomu nerozumíte vy.
A že si myslíte, že tomu rozumíte, opravdu neznamená, že tomu rozumíte. Jaké k tomu máte znalostní kompetence? Není to zase jen hospodská úvaha, hm?
Obec na to nemá a kraj na to automaticky musí mít? Vítejte ve skutečném světě, kdy vzdycky a všem chybí peníze na něco, za co by si rádi připlatili.
Sorry, ale kraj na to dostává značné dotace. Obec ne.
Jestli chcete nadále prohlubovat vnitřní periferie státu se svou zavilou touhou po „spravedlnosti“ do posledního smítka, tak jen do toho!
Cenu prostorové diverzifikace osídlení, výroby a služeb si povíme třeba už při příštím tornádu. Na Vyšehradě už jedno v 11. století bylo, takže neočekávejte, že se v Praze nemůže objevit.
Nastudujte si zákon o rozpočtovém určení daní. každá úroveň státní správy dostává určitou část z rozpočtu a pak s ním hospodaří. Kraje dopravu organizují a je naprosto v pořádku, když kraji obce něco přispějí. Nikdo po obcích nechce, aby to platili všechno. Jde o část celkové částky a v případě objednávky nad určitý standard si zaplatí 70% ceny. Mi na tom fakt nepřijde nic divného. V ostatních krajích to takhle normálně funguje.
Nastudujte si zákon o rozpočtovém určení daní a zjistíte, že kraje dostávají účelové finance na zajištění veřejné dopravy. Běžné obce ne.
Nastudujte si zákon o krajích a zjistíte povinnosti kraje ve veřejné dopravě.
Ne? Vám nepřijde nic divného na tom, že kraj si nechává utéct desítky až stovky milionů korun za důchodce zdarma, aby omezil síť veřejné dopravy? To je KOMUNISMUS, pane!
Však tu VHD kraj také zajístí. Jenom dá možnost obcím přikoupit spoje navíc. SČ už tak dává na dopravu více, než ostatní kraje. Pokud v obcích existuje poptávka po VHD, tak si za ni připlatí, na tom není nic špatného. Se slevami pro důchodce a studenty v téhle výši taky nesouhlasím a měly by se nastavit jinak. Stejně mi pořád nejde do hlavy, co vám na tom tak vadí. Některé obce neplatí nic, jiné platí už teď. Kraj teď nastavuje systém, aby žádná obec na systému neparazitovala a do VHD celkově přiteklo více peněz. Vždyť o to vám jde, ne?… Číst vice »
Co mi vadí? Naprosto nefunkční a amatérský systém určování oněch „standardů“ a především zjevná snaha zbavit se části závazků uložených zákonem na úkor někoho jiného.
Bohatství středočeského kraje je v zásadní míře založeno na blízkosti k Praze, doprava z a do Prahy je tak základním prostředkem vitality a rozvoje regionu. Z logiky věci tedy musí na dopravu vydávat zcela jiné prostředky, než jiné kraje, kde je mobilita za ekonomickými aktivitami ŘÁDOVĚ nižši.
Vnitřní periferie státu existují zejména proto, že se v nich ve velkém myslí zastaralými způsoby, které již dekády nejsou aktuální a rezistence vůči zmenám je tam hlavním posláním.
Opravdu? Geografické a dopravní podmínky na to nemají vūbec žádný vliv?!
Na katedře regionálního rozvoje VŠE byste přednášet nechtěl? Určitě si vaše novátorské myšlenky rádi poslechnou.
Nebo že by to byly překonané teorie z 19. století, co?
Upozornění –> obce dovedou z dotací vycucat o dost více, než kraj.
A mimo jiné. Kdyby kraje a obce nemusely u státu „žebrat“ o dotace podle toho „jaký, který nebo čí žádá“, ale dostali to v rámci RUD, tak by bylo o dost lépe. Čím nižší úroveň, tím lépe se ví o potřebných penězích…………………………………………………………………………………………………………………………(neupadl mi únavou prst, to je záměr k zamyšlení)
Ne, nebylo by „lépe“. Nebylo by na projekty celostátního významu.
Jenže zde nejde o nějaké rozšíření dopravy, na které by kraj neměl, ale o rozdělení financování, tudíž ty finance kraj má. Jemu vadí, že jedni platí hodně, druzí méně a třetí nic. Já v principu nepopírám to, že by obce měli přispívat, jde mi o tu výši, která může být pro některé obce tak vysoká, že se ve finále budou muset rozhodnout, zda připlatí občanům jeden spoj dopoledne, nebo večer (tak aby poslední spoj nejel do obce v 7 večer). Navíc, na základě čeho Středočeský kraj určil co je standardní počet spojů a co už nadstandard?
Asi vám uteklo, že prvotním impulsem bylo právě to, že kraj na to taky nemá, respektive má jen na úkor spousty jiných věcí. A jestli vám přijde fér, že některé obce neplatí nic a můžou tím pádem třeba opravovat chodníky, a některé platí a díky tomu na ty chodníky nemají, tak to samozřejmě respektuji, ale nesouhlasím.
Ano, krásně zanedbáme, že některé obce tu ekonomickou sílu mají a jiné ne. Jak typické. Když se to hodí, jsou všichni v rovnici stejní, že?
Doporučil bych si nastudovat, které obce jsou největšími černými pasažéry v celém systému dosud. Kladno, Příbram, typická města, která na to nemají, že?
A ty tímhle platit opravdu nepřinutíte. Tuhle hloupou snahu odnesou jiní – zvětsiny ti, kteří už musí platit teď.
Z hlediska placení za dopravu ano. Jestli je nějaký důvod podporovat úpadkové obce, tak ať jim stát přidá. Asi podobně, jako když chce stát zajistit bydlení pro sociálně slabé, tak jim dává příspěvek na bydlení a ne že je musí ubytovat zdarma ten, kdo má volný byt, což věřím, že by se vám ovšem líbilo mnohem víc.
Aha, takže veřejná doprava je něco jako majetek kraje? To už je diagnóza…
A jak bude řešeno spádování?
Když u nádraží je P+R, budou náklady jen na bedrech obce, jejíž jméno nádraží nese, nebo se bude skládat i spádující okolí? Protože v prvním případě nevidím pro města racionální motivaci, aby nové projekty systému P+R vznikaly.
Jak je to konkrétně se spádováním nevím, ale počítaj se obyvatelé na celé lince, takže pro vlak to bude součet obyvatel z řady relativně velkých obcí. Zejména na těch hlavních tratích, kde se nejčastěji P+R staví. A taky se vychází víc z počtu spojů, než z toho, jak kapacitní ty spoje budou, takže vliv těch P+R může být ve výsledku minimální.
No dobře, ale ten počet spojů odpovídá poptávce, která v tomhle případě nebude tažená počtem obyvatel města (obce), ale celé spádující oblasti..
Takže náklady za nadstandardní počet spojů bude nést město (obec) s nádražím.
Jenže to město (obec) není na tý trati samo. Jsou na ní i další města/obce, který svým počtem obyvatel přispějou na ty vlaky. Navíc pokud jde o ty hlavní trati, kde je spojů hodně, je to většinou tak, že města (obce) na trati bývají o poznání větší, než ty ve spádový oblasti.
Jsme v ČR, takže to určitě nebude řešeno…
Vcelku vykořisťovatelský plán Kraje, že bude omezovat dotace svým městům a obcím, pokud na to nepřistoupí.
No „úžasná“ strategie vládnoucí koalice. To fakt vymýšlejí inteligentní lidé. To dopadne tak, že se omezí výrazně spoje, aby bylo na politickou propagaci a platy úředníků. A obce přijdou o jiné dotace z krajského rozpočtu, pokud nebudou přispívat na dopravu. A finanční efekt bude nulový, jen se omezí více veřejná doprava pro občany.
Dyť občané platí daně a příspěvek jde do státní pokladny, tak proč by měly ještě výrazně víc na to přispívat obce a města.
Státní a krajská pokladna jsou dvě odlišný věci. Stát vybere daně, většinu utratí sám a menší část pošle krajům a obcím na to, co maj kraje a obce zajišťovat. Mimo jiné je to i ta doprava. Tady kraj říká, kolik je schopen zaplatit z toho, co dostává on. A říká obcím, že jestli chtěj víc, budou na to muset přispět. Co je na tom divnýho?
Kraj neříká, kolik je schopen zaplatit, ale kolik za co a za jakých podmínek je celkem svévolně ochoten zaplatit
No je to nejvic ze vsech kraju v CR, zadnej jinej pry nedava na dopravu tretinu sveho rozpoctu. Tedy to rozhodnuti je pro dopravu dost velkoryse…
Omezovat dotace na základě těchto „kritérií“ nemůžou, toje protiústavní a zřejmě i trestné. Zas si někdo myslí, že se může chovat jak ve své firmě.
A doteď to platil kdo? Kraj je složen z obcí. Obce jsou plné občanů. Občané platí daně. Daně jdou kraji.
Twl, co to tam máme za odborníky? Tohle chce vládnout státu?
Prostě se musí nějak platit víc no 🙂
Z daní se zaplatí úředníci a obce zaplatí to co jim tam bude jezdit
Daně nejdou jen kraji. Zjistěte si, jak na tom kraje jsou s příjmy. Možná budete překvapeni.
Tak kraj zrušíme. Úspora bude velká. Kolik stojí provoz za rok?
A ještě máme úřad v Praze! Spojíme se s Prahou. Stejně se tu bez Prahy nic nehne.
Tak se podívejte na Slovensko, jak tam stát skvěle obejdnává dopravu na trati Bratislava – Dunajská Středa.
Budete nemile překvapen a budete chtít zrušit úřad v hlavním městě.
Kdo říká něco o tom, že se ta doprava bude „objednávat“?
Prostě se bude jezdit a hotovo…
Kdepak lepší je rozděl a panuj. kraj Praha -západ a Praha – východ. 😀
Nastudujte si Rozpočtové určení daní. Asi budete dost překvapen.
Jojo…tam bude taky práce jako na kostele…
Hlavně s tím, že spotřební daně nejsou rozpočtově spojeny s výdaji v téže oblasti (tedy spotřební daň z tabáku není určena na léčbu nemocí z kouření atd.)
Ale je to řešitelné, takže klid… 😀
Jsou kraje kde příspěvek na dopravu funguje už několik let a dopřává funguje
Jenže záleží, v jaké výši ten příspěvek má být. Pokud to jsou desítky Kč na obyvatele, tak OK, ale pokud vyšší stovky, pro některé obce to může být těžko ufinancovatelné.
Vyšší stovky na obyvatele nejsou pro dobře hospodařící obce žádný problém. I starosta musí umět hospodařit a nějaké jednotky procent na dopravní obslužnost přece nejsou takový problém.
U nás v Litni jen existence kina, knihovny, SDH stojí několik milionů…
Tak za dopravu si ještě doplatíte 458 843,43 Kč .:-)
Kam na to chodíte na ta čísla?!
Ano, takže nějaký váš předchůdce á la Babiš před 10 lety podvodně totálně zruinoval obecní rozpočet a od té doby máte prostě všichni smůlu, jo?
Neexistuje způsob, jak dát aspoň trochu obec dohromady?
Viz obec Prameny a mafiánský ruský podnikatel, kterému šlo vedení obce na ruku. A neprokážete nic.
Já myslím, že by se teda stejně mělo financovat i školství, zdravotnictví, policie a soudy.
Do obce maximální počet výjezdů záchranky jenom dle výše poplatků, to je evidentně podle novátorů dopravaka, pražáka a dalších jediné spravedlivé řešení.
Umějí ten paskvil aspoň pěkně presentovat. Ale kdyby místo zarážení nepovinných dotací obcím, se kterými se nedohodnou, rovnou místo nepovinných dotací obcím zajistili dopravní obslužnost systémově a dostatečně v celém kraji , bylo by to mnohem jednodušší a lepší … nevím, zda i levnější, protože zatímco v některých částech kraje je (a podle současných plánů bude) nedostatečná, jinde je (a podle současných plánů zřejmě i bude) nadstandardní, naddimenzovaná a nehospodárná … myslím samozřejmě fakticky, ne podle standardů dle právě zřejmě schváleného paskvilu, a výsledek při vytvoření promyšleného plně funkčního hospodárného systému těžko odhadovat, když jsou místa, kde stačí jakýkoli spoj… Číst vice »
Nenazýval bych tento systém paskvilem. Jsou tam sice určité nejasnosti, ale jinak je systém v základu velmi dobrý.
Obce samozřejmě bleskurychle zareagují a předpokládám, že je přestane zajímat nadstandardní obsluha (minimálně u vlaků).
Materiál jsem před pár dny četl, a skutečně je tam zdravý jen ten základ – úmysl dát tomu nějaký systém. Ale jinak nic rozumného nebo logického …. pokud někdo tedy nepovažuje za logické a rozumné myšlenky typu „lidem z větších obcí ještě nějak dopravu zajistíme, ze středních míň, a z nejmenších nejméně, ti ať si trhnou nohou, množství hlasů z nich už je zanedbatelné“. Jedna z klíčových myšlenek – rozpočítávání podle linek – ani vůbec není funkční vzhledem k nejasnosti, jaké obce počítat z jaké míry do jakých linek.
Aha, tak prostě tohle je cíl. Omezit veřejnou dopravu. Samozřejmě, proč ne, že? Hurá na Balkán!
Možná byste nám tiu moh nastínit, jak by to fungovalo, kdybyste to vymýšlel nějaký veleduch vašeho formátu.
Něco je v poslední větě mého příspěvku, milý veleduchu.
Co jak…
Ministerstvo železnic, sekce pro provoz zveřejní přesné seznamy všech linek ZDO, tedy těch kam bude přispíváno z veřejných peněz (pouze státních, žádné krajské samosprávy nebudou). Tedy (s malými výjimkami) všechny vlaky. Stejně tak bude hrazeno cca. 500-600 autobusových linek tak, že jedou na obou stranách mezi vlakovými přestupními uzly kolmo k nim.
MHD by byla upravena jiným způsobem (a legislativou).
Pokud by to někomu nestačilo, tak by si to mohl odjezdit na svoje útraty (pouze autobusy, nikdy vlaky)
Zajímavé bude až větší obce kolem Prahy odmítnou platit dvojnásobek až trojnásobek současných plateb a kraj ořeže počty spojů o polovinu. Výrazně přibude aut na silnicích čímž dojde k jejich zablokování které postihne i těch pár autobusů což vyžene další cestující do aut a tak dokola až v pár spojích zůstanou školáci a lidé bez auta. Kraj nakonec bude daleko větším tlakem více opravovat silnice a potažmo stavět obchvaty, takže nakonec to vyjde ještě dráž než podpora HD.
Co dvojnásobek. Dost jich neplatilo vůbec nic. V našem městě to bude v nejhorším případě nová patba na obyvatele ve výšce 320Kč na obyvatele.
Dle článku a jiných informací, neplatí zejména obce na okraji kraje, obce a města z okresů Praha Východ a Praha Západ platí a ne málo.
A kde jsou k dispozici údaje o těch platbách?
Tady máte odkazy na ty údaje i kolik budou platit https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-zapoji-vice-do-financovani-verejne-dopravy-radnice-odstrani-cerne-pasazery-z-rad-obci-a-mest-84095/
Spoluúčast ano,ale dle kraje městům kolem deseti tisíc lidí stačí 20 spojů v pracovní den, vše ostatní je nadstandart. Nárok na přepravu má cca 12% obyvatel, zbytek má použít přetížené,, neopravené tankodromy, pardón silnice.
Děkuji krajským radním za mínusy a poprosím je o komentář co mám špatně. Počet spojů je z krajské prezentace obcím. Jeden autobusový spoj opravdu nemá neomezenou kapacitu a většina silnic kolem Prahy se opravdu nedá silnicí nazvat a že jsou přetížené to vidí každý kromě krajea jeho cestmistrovsví. Vrcholná oprava je nasypání kamínků do zatáčky a kydnutí černé vody, za dva týdny nepoznáte kde byl pokus o opravu, jen ty kamínky serou cyklisty a motorkáře.
Zrovna města kolem deseti tisíc nepotřebují ani těch 20 spojů, protože v nich je v ideálním případě vše potřebné a vše v docházkové vzdálenosti … horší je to podle standardů nejen Středočeského kraje v menších a nejmenších, myslím nejméně lidnatých ale ještě osídlených místech.
Ano opravdu? Roztoky, Hostivice, Černošice mají vše potřebné v docházkové vzdálenosti? Co třeba taková banalita výměna OP,ŘP? No nejbližší úřad je v Praze. Pomíjím kapacitu škol, obchody, zaměstnání a všechny další úřady, zdravotnictví…. prakticky všechno je v Praze.
No pokud by tam byla ta vaše kapacita 12 %, stihnete se v tý Praze protočit za týden (někdo bude tak jako tak chtít jet autem. To ten OP a ŘP platí o dost dýl. Všechna města, co zmiňujete, jsou na vlaku, kde je kapacita na spoj o dost větší , než u autobusových. A i kdyby šlo o takto velkou obec napojenou jen autobusem, tak se počítaj obyvatelé na celé lince, ne v daném městě. A na 7000 lidí to bylo podle toho materiálu 28 párů spojů v pracovní dny, ne 20. I kdybychom tedy měli město s 10… Číst vice »
Trošku chyba, do 20 spojů se počítají i spoje přijíždějící nikoliv jen výchozí/končící a vlak se taky počítá jako spoj.Ve všech jmenovaných obcích je nádraží v docházkové vzdálenosti. Jestli je tedy docházková vzdálenost 3 kilometry. Doporučuji se podívat na mapu a ještě lépe na výškový profil cesty.
Přesně – jsou na vlaku, nemají právo na jakékoliv autobusy…
Ti lidi v té Praze obvykle pracují a studují. Asi taky zbytečnost.
Zrovna Hostivice mají díky „optimalizaci fondů“ panem Rathem nadstandardní občanskou vybavenost, tak je tento příklad mimo mísu…ale úplně.
Neznám situaci jinde,ale zrovna v Roztokách není spousta ani základních služeb které by město s 9 tis obyvately mělo mít. Zubař, lékař, kapacita základní školy a spousta dalších služeb je v nedostatečném množství a proto velká většina lidí „musí“ dojíždět do Prahy. Reálně denně jede minimálně 5 tisíc lidí. Ve špičkách není kapacita v žádném způsobu dopravy, vlak (na který to má většina lidí dost daleko) je plný, autobusy ráno občas nepoberou ani frekvenci na zastávce, autem skončíte v zácpě na kraji Prahy.
Přelévání peněz od státu – krajům a obcím a přelévání peněz od obcí směrem ke státním a krajským firmám. Spousta peněz se „někde“ ztratí – je to dobře vymyšleno. Nažrat se musí každý. Politik a úředník.
Myslím, že spoluúčast obcí je základem fungování IDS.
Pro obce je to minoritní výdaj (v IDSJMK je to něco okolo 70kč/občan), ale dá to solidní základ do „rozpočtu“ daného IDS
U nás ve vsi to podle návrhu Stč. kraje vychází na občana přes 700…
Ano, protože se přihlíží k tomu, jak kvalitní ta obslužnost je. Někde to tedy může vycházet na 70 Kč za občana, jinde klidně i na těch 700 Kč.
Tam je holt otázka, jestli trať 171 považovat za natolik spolehlivou, aby se linky po ní jezdící daly jako dopravní obslužnost počítat…
V principu ano – doveze vás tam.
Akorát později…
No nepovídejte, fakt?
Každopádně u nás se za ty prachy jedná o 12 -13 párů busů v kladiva, o víkendu pak 0 – 5 párů dle sezóny
U nás (Řež, StČk) je to teď (bus) 380 Kč/rok/obyv, neboli 2,6 % z daňového příjmu obce. Faktem je, že to busové spojení je teď velmi luxusní a použitelné.
Pokud mají dle zákona základní dopravní obslužnost zajišťovat kraje, musí být základ od kraje
Však to je a bude.
OK. Víte, že vlakovou dopravu v našem kraji nejvíc používají občané Prahy? Komu myslíte, že patří chatové osady? Lidem ze zapadlých obcí Středočeského kraje?
Nevadí, oni z těch obcí to rádi zaplatí!
Nevíte, z čeho se to platilo doteď?
Já myslel, že když tam nevládne ANO, tak už se nebude krást.
Ale asi se to zhoršilo.
Možná o víkendech, v pracovních dnech to rozhodně platiti nebude. A i kdyby to byla pravda, dost možná by to kompenzovalo využívání MHD v Praze lidmi ze středočeskýho kraje, který taky není nijak slabý. Ten kraj je zkrátka s Prahou dost propojenej a dopravní systém tomu musí odpovídat. A Praha do něj opravdu nedává málo peněz…
U nás to má být nějakých 320Kč/obyvatel, ale jedná se o snížení.
A kde se to dá najít/vypočítat?
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiMzM3MjIyZTgtOWU2Ny00ZTBlLWI1N2UtMTQ1OWZhZTEwODZhIiwidCI6ImJlMjhmNzFiLTM5MGUtNGQ3ZC1hOTQ4LTk0ZGM3ZGIwMmFlMyIsImMiOjh9&pageName=ReportSection015251b6a026e098079e
Díky.
Těch 70 Kč je měsíčně nebo ročně?
Ročně, všechny příspěvky obcí na krajskou dopravu (JMK, VYS, jiné kraje…) jsou na roční bázi a obvykle nepřevyšují nějakých 100 Kč/obyvatele.
No ani bych neřekl, 70 Kč na občana je takový symbolický příspěvek, aby se neřeklo, že obce nejsou zapojeny, ale nezaplatí se z toho reálně nic. Podobný příspěvek (kolem 100 Kč/obyvatele) měli na Vysočině, snad ve východních čechách i jinde. A obce to odmítali platit i tak, protože měli pocit, že za tuto almužnu by se jim mělo vyhovět ve všech jejich požadavkům. Na příkladu JMK – kdyby se za všechny obyvatele (1,2 mil.) kraje vybralo 84 mil., tak to činí cca 4 % výdajů na regionální dopravní obslužnost kraje (odhadem cca 2 mld. ročně! – a to nepočítám náklady… Číst vice »
Záměr i odůvodnění jsou správné, ale chybí tomu drobnost – na základě jakého zákona je KRAJ (rada, zastupitelstvo) oprávněn vyžadovat po obcích uzavření smlouvy ? Smlouva je shodný projev vůle smluvních stran (dvou nebo více). Podmiňovat nějakou dotaci „uzavřením jiné smlouvy“ je jednání v rozporu s dobrými mravy a tudíž dle „občanského práva“ neplatný právní úkon. Tohle může narazit u správního nebo ústavního soudu … Čili zákon obecně stanovící povinnou finanční spoluúčast obcí na ZDO a zmocňující ustanovení umožňující pro vydání „krajského opatření“ …. Ústava stanoví, že povinnosti mohou být ukládány na základě zákona nebo v jeho mezích … což… Číst vice »
Asi to nechápete. Obce, které nebudou chtít s krajem uzavřít smlouvu, o dopravní obslužnost nepřijdou, ale bude zredukována na definované minimum. Tím se vyhoví liteře zákona č. 194/2010 Sb., který přesně neukládá, jak má kraj dopravní obslužnost zajistit.
Takže když nechce autobusy, ale raději častější vlaky, tak platí stejně, jen do jiné kolonky?
Na dotaci není právní nárok. A pak je tu majetek kraje na území obce. Kraj třeba neopraví silnici III. třídy na průtahu obcí. Nebude se podílet na spolufinancování obecních/městských investic apod.
Jenže takhle to právě fungovat nesmí a první žaloba na takový chování by skončila úspěchem…
Když není právní nárok, tak není právní nárok. Borecký je právník, určitě si takové věci dokáže zařídit tak, aby nebyly napadnutelné.
Bohužel to Vám žádný právník nezaručí. Ostatně rozsudek soudu je jen právní názor.
Právní (ne)nárok neznamená diskriminaci, pane!
Tohle je řešitelné už i v trestní rovině, a Borecký si může být právníkem jakým chce!
Ve větší finanční spoluúčasti obcí nevidím obecně problém. V takovém případě by ale obce měly mít více práv na zasahování do dopravní obslužnosti. Tedy třeba by měly mít možnost ovlivnit i to, na jakých tratích zůstane provoz vlaků. Vsadím se, že ten seznam tratí ke zrušení provozu by se v takovém případě hodně zkrátil. Ale nějaké úseky by na seznamu asi zůstaly.
Pokud to bude stylem „plaťte a držte hubu“, je to samozřejmě špatně.
Nebo také nebudou mít dost peněz, jedna obec bude chtít vlak, druhá autobus… Pokud jich nakonec více odhlasuje autobus (aby se na hranicích katastrů nemuselo přestupovat :-)), tak do Prahy sice povedou koleje, ale její ulice budou přesto zatěžovat autobusy – a možná také další auta. Snad se ten systém tímto moc nerozdrobí a nepostaví na hlavu.
Od toho je koordinátor, prostě bude mít víc práce než měl teď.
Anebo to lze vyřešit jinak. Obce, které chtějí mít vlak a dají na něj peníze, budou mít vlak, a zastávky v obcích, které vlak mít nechtějí, budou zrušeny. Do těch obcí, které se na tom nechtějí podílet, může jezdit ten autobus.
To jako že pojede souběžně vlak i autobus a budou zastavovat podle toho, co si která obec zaplatí?
Proč ne? Pokud mají obce platit, měly by mít i právo rozhodovat.
Jasně, ale váha jejich hlasu bude úměrná velikosti příspěvku, nebude to 100% a veto.
Záměr se mi líbí, ale bude to velmi náročné pro koordinátory. Když občas vidím, kdo v těch obecních zastupitelstvech sedí…
Tak to prostě je. Jestli je politické zadání takové, že obce mají platit, tak realizace holt bude mít nějaké úskalí.
Aha, takže plýtvání souběžnou jízdou nekoordinovaných prostředků VHD považujete za standard?
No tak to už fakt není co na to říct.
Jasně, a tím se dosáhne těch kýžených úspor, kvůli kterým se to celé dělá…
To není důležité. Důležité je splnit politické zadání.
Plácáte pitomosti.
Nemusej jet souběžně, nikdo neříká, že trasa toho busu z obce, která odmítne platit za vlak, musí ten vlak kopírovat, natož v celé délce. To by byla samozřejmě kravina.
A upřímně, zrušení některých, kvůli naprosto nevhodné poloze daleko od obcí, prakticky nevyužívaných zastávek, může vlakům jen prospět.
A zastavení na znamení to neřeší? Co když tam jede někdo, kdo tam vůbec v okolí nebydlí? Tomu se to bude řešit jak? Mám pocit, že těch pitomostí v této zemi je už nějak moc.
Jaké přesedání zase na hranici katastru. Víte vůbec o čem píšete?
A kromě toho by obce měly mít možnost ovlivnit nejen jízdní řády atd., ale třeba i dopravce. Na mnoha lokálkách by mohl jiný dopravce zajistit provoz levněji než ČD. A to platí i u autobusů. Kdejaký místní přepravce může nabídnout nižší cenu.
To ale navrhované řešení umožňuje. Obce si objednají VHD mimo PID, nebo dokonce může jezdit i soukromník bez objednávky (bus Zbiroh-Praha ).
Je to řešení, které předpokládá, že obce budou hradit 100 % nákladů, tzn. nepočítá s tím, že by kraj hradil 30 % nákladů, jak se předpokládá u „nadstandardních“ spojů. V takovém případě by vlakové spoje nejspíš ani nebyly integrovány do PID.
Ano, však to tak píšu. Ale byla řeč, že si zajistí dopravu levněji, takže možná že se vejde do těch 70% a o zahrnutí do systému PID, může obec jednat.
To těžko. Kraj nedá licenci a nazdar.
Právo kraj má a povinnosti najednou ne?! Tohle musí skončit u správního soudu.
A INTEGRACE JÍZDNÉHO???
To je možné, bohužel předchozí vedení kraje to ČD nabagrovalo jako celek (s výjimkou drobků pro KŽC) na deset let a s tím to současné musí pracovat. Obce by do toho určitě měly mít možnost mluvit úměrně těm svým příspěvkům. Pokud jde o výběrka na dopravce pro jednotlivé soubory, tam je asi kravina, aby je vyhlašoval někdo jiný než kraj, který to bude platit furt z většiny a má na to lidi. Samozřejmě když obce na nějaké trase přijdou s tím, že by se jim líbilo nějak upravit rozložení těch souborů, po kterých se trasy soutěží, má je kraj vyslechnout… Číst vice »
To záleží na nastavení konkrétní smlouvy.
Hmm, jak se to dá vlastně udělat?
Že se nastaví takové podmínky, které splňuje jen ten či onen?
Však ten seznam tratí je především vyděračský nástroj.
Co jsou potom poznámky (99) od Jikordu
V trestním zákoníku nyní bohužel asi nic…
Přesně tak nenaplňuje to ani jedno.
Zdá se, že STAN chtějí v kraji mermomocí pohřbít veřejnou dopravu mimo páteřní trasy. To jsou paradoxy…
To je ta rozpočtová odpovědnost …
Rozpočtová odpovědnost je, že nebudou jezdit velké autobusy na linkách, kde je max. 12 lidí…
Tak zaprvý, v kraji nevládne jenom STAN, a zadruhý byste moh nastínit nějaké řešení situace, kdy máte prachy na gothaj s cibulí, ale chtěl byste želví polívku a čápy s mákem. Já osobně si dokážu představit to, že na ty čápy a želvy holt zapomenete a dáte si ten gothaj, nebo že se s někým dohodnete, že vám na ty čápy a želvy přidá. Ale třeba mám jen malou fantazii, takže budu rád, když mi tu vysvětlíte, jak si dát želvu a čápa a zaplatit gothaj…
Kdyby to uskromnění vedlo k vyrovnání rozpočtu, tak prosím, to dává smysl. Problém je ale v tom, že objednáním dopravního „gothaje“ místo „želvy“ se ve výsledku ušetří naprosto marginální částka. Která se ještě navíc poníží o to, že řada lidí na ten „gothaj“ prostě už nepřijde a klesnou příjmy. Ve výsledku zůstanou finanční problémy v takřka nezměněné výši a k tomu budeme mít ještě výrazně méně kvalitní služby.
Bingo, někdo tady chápe poptávkovou křivku vázanou na rozsah služby.
Tak ta popsaná situace by mě donutila k navýšení příjmů, abych na tu želvu měl. Bohužel stát udělal opak, snižuje příjmy na úroveň gothaje a tady máme důsledky.
OK, kraj tuto možnost nemá, jeho příjmy jsou do značné míry dané rozpočtovým určením daní…
Může to udělat řádově inteligentněji, než pan Hoffman zvládne.
No jasně, o navýšení příjmů hovořím. Nicméně, jak už zde bylo řečeno, kraje jsou financovány určitým procentem vybraných daní, a jejich výběr se loni ze známých příčin dosti propadl (tzn. proto máte jen na ten gothaj s cibulí, i když byly doby, kdy jste měl na čápy s mákem). Takže pokud chtěj kraje získat nějaký nový příjem, musej logicky hledat jinde (a samozřejmě paralelně lobbovat za změnu RUD). A to jinde jsou, opět logicky, také obce coby beneficienti sužeb, které kraj poskytuje (a je tedy i v jejich zájmu, aby měly nadále alespoň čápy, když už ne mák, namísto aletrnativy… Číst vice »
Ale takhle ten problém nestojí. K VHD existuje substitut, který poškozuje ostatní, ale pro většinu konzumentů bude ještě výhodnější – IAD.
Populistické snížení daní z ČR prostě ten Balkán udělalo.