Středočeši schválili strategii rozvoje železnice. Soutěže přijdou začátkem příštího roku
Nádraží Beroun, motorák 810. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letos v létě začnou tržní konzultace s výrobci elektrických jednotek.
Letos v létě začnou tržní konzultace s výrobci elektrických jednotek.
A co trať 074?
Zánovní, to je jak staré? Co už někde dojezdilo, tady bude dobré ještě hodně dlouho. To tu dál mohou jezdit vesele Regionovy.
Že jo…jako u aut. Některá jsou po 200 000 km a 20 letech stále provozuschopná, a některá už jsou dávno rozebraná a sešrotovaná…
záleží co kraj zadal do podmínek, jestli je tam klima, atd tak nebudou, pokud nejakyho magora nenapadne cpát to do regíny, už jsem v ní viděl narvané zásuvky…
Regiomouse z kopce klimatizuje.
A případně i na rovině nebo do kopce, pokud jede zrovna do oblouku na té straně, na které sedíte…
Nějak moc dlouho těch 15 let, to snad není ani u busů…
Jestli ono to nebude tím, že vlak má výrazně delší životnost, než-li autobus.
No…u vlaků se počítá se 40 lety, přičemž v praxi je toto hojně překračováno (810 s 41-50 lety, 151 staré 45 let…)
Arriva už se chystá, další 628 odjely do Prasu a ještě jich má více než 20 dorazit z říše.
To ale určitě nebude pro SČK.
jen aby .
No příliš nechápu ty konzultace na EMU 400. Měl jsem dojem, že už ty konzultace, co dělali ČD minulý rok, a na základě kterých se pak vypsalo výběrko, byly dělány v součinnosti s objednavatelem. Patrně to ale asi tak nebylo, jen tedy moc nechápu, jak tedy vůbec ČD věděli, jak zadat to výběrko, když ani kraj dodnes neví, co od těch vlaků přesně bude chtít. Navíc bych očekával, že se s EMU 400 bude počítat dříve než v roce 2029 s ohledem na muzeum, co jezdí na 171. Nemluvě o výhradním provozu ETCS a přepnutí, přičemž obojí by mělo nastat… Číst vice »
Jako ne že bych nechtěl na S7 nové jednotky, ale zas že by na 171 jezdilo muzeum bych to neoznačil.
Elefanty jsou pořád celkem v pohodě, ty co jsou po „malé modernizaci“ s novým čalouněním, zásuvkama, funkční Wi-Fi a otevíráním dveří na jedno tlačítko, mi přijdou rozhodně jako to lepší, co u ČD jezdí. Jedině ta kapacita někdy úplně nestačí.
Hrozné jsou akorát ty posilové syslografy do Řevnic, a nedej bože ta záložní souprava honeckerů, teď jsem naštěstí už dlouho nepotkal, ale když jeden čas bylo hodně Elefantů mimo, tak byla celkem častá.
Tak proti elefantům také nic nemám (byť tedy ty nejstarší by už potřebovali komplet rekonstrukci interiéru, ne jen nové potahy, ale chápu, že není vůle do nich už moc investovat, když mají před rokem 2030 úplně skončit), na druhou stranu podíl posilových spojů na které jsou nasazovány právě syslografy (ať už s patry nebo honeckry), není zrovna malý. Na ranních posilách do Radotína se objevují i regionovy. Takhle si cestování v 21. století zvlášť na takto vytížené trati opravdu nepředstavuji. Navíc u berounských vlaků není ve špičkách vůbec neobvyklé, aby místo 2 elefantů jel jen 1.
Zase na ten krátký kousek z Radotína do Prahy se i něco trochu horšího snese, podstatná je ta kapacita.
Vadi mi na nich skla, clovek je osvetlen jako ve vyloze, zato z vozu je to zrcadlo… nehlede na to, ze by rad clovek videl ven a to svetlo mohl alespon zhasnout… jako u tech prvnich kusu, kde byly vypinace…
To je hustý, že na Liteňce mají lišky najednou nahradit šukafon, který jezdí ve všední dny jenom jako jeden kus. Ale ty Desira si strčte někam.
Mimochodem jak se v dubnu změnit harmonogram přepínání změnil, tak se po roce 2030 elefanty nedostanou do Strančič ani Čelákovic. Na tratích, kde vydrží stejnosměr déle (Praha-Ústí, Kolín-ČT) zase budou nasazený pantery, když se tam můžou použít elefanty. Proč by například nemohly elefanty jezdit do Litvínova, kde se zatím nové vlaky neplánují.
Jediné, čemu na harmonogramu nevěřím je trať do Jaroměře, která půjde na střídavinu až s druhou kolejí.
„. Proč by například nemohly elefanty jezdit do Litvínova, kde se zatím nové vlaky neplánují.“
Na Litvínov nové vlaky(Pantery) již jezdí spolu se Sysly, od roku 2026 tam budou jen nové jednotky, na což Ustecký kraj již dávno vypsal výběrové řízení.
Snad je aspoň vrátí na rychlíky R20. Co se týče rychlíků, tak prý jezdí Hukvaldy.
Taky mě to jako celkem častého cestujícího zaujalo. Čekal bych spíš 814 ve špičkách pracovních dnů. Ale 847…to bude velmi luxusní lokálka…
Lišky rozhodně nebudou jezdit na Liteňce. Tam se uvažuje o regionovách a to ještě jen na víkend.
A o všední dny tam budou pořád šukafony nebo až se uvolní 843/842 tak budou jezdit tam.
843 na Liteňce?
To bude velice revoluční…
Jo vy myslíte tu mapku 😀 tak to je jen vlhký sen autora…
No…na K-reportu se tomu taky diví i nohama…
Může to prosím být bez sexuálního podtextu.
Děkuji
Ti sloni kteří budou nadále jezdit, by měli projít zásadní rekonstrukcí včetně nového laku a výměny klimatizace, ta to moc nedává, především v patře.
Co já vím, tak aspoň ty co jezdí na S7 mají dobrou klimatizaci a v patře je to lepší než dole,
Mohu potvrdit, že na S7 když funguje (což je většinou, ale ne vždy), tak je v patře ok. Ale teda někdy mám pocit, že je intenzita různá v různých částech patra.
Nevím co tam přesně jezdí, ale asi půjde o novější kousky? Nejsem až takový znalec, abych znal rozdíly mezi prvními a posledními dodanými slony, jsou tam nějaké? Právě především v klimatizaci? Kdysi sem bydlel v Kolovratech a pamatuji, že to bylo kus od kusu.
Je i rozdíl, co průvodčí nastaví a kdy. (Nastupovat na začatku špičky do vypraveného skleníku versus do vychlazené soupravy která se točí)
Nejezdí jen na S7, všechny soupravy se střídají na všech linkách, tedy i na S1,S2,S4 i S9. Někdy je klima ok a někdy nefunguje. Jelikož nejdou otevírat okna, je to na odstavení. Ale souprav je asi málo, tak jezdí všechny, ať chladí nebo ne.
Bývá snaha střepy jedoucí na jeden podvozek dávat na Berounku. Má minimum kopců + zvyk cestujících na zpoždění.
Klima funguje vždy, ale někdy jeden agregát chladí a druhý topí – pak stačí přejít do druhé poloviny vozu. Horší je, když zlobí oba, to je pak nutné změnit vagón.
Abych řekl pravdu z článků jsem nepochopil co se záda přímo (krom Rakovník- Beroun- Praha), A co se bude soutěžit.
Ono je to poněkud nešťastně formulované, protože přímé zadání už není možné, takže po vypršení kontraktu už půjde do soutěže všechno.
Část se ještě prodlouží do roku 33
A zohlednil kraj chystanou elektrizaci Kladno-Kralupy, příp. další? Podle plánku se nezdá.
Řekl bych že viz plán dopravní obslužnosti.
To je otázka tuto trať, stejně jako tratě 092,095,074 prezentace vůbec neobsahuje.
K trati 095 lze dodat to, že úsek Straškov – Vraňany je smluvně zajištěn Ústeckým, nikoliv Středočeským krajem. Na provoz podřipských lokálek má Ústecký kraj samostatnou smlouvu s ČD.
Obnova osobní dopravy na úseku Straškov – Zlonice se nepředpokládá. Ústecký kraj požaduje zachování důležitějších mezikrajských tratí (110 a 124).
Já na obou snímcích trať 093 tedy vidím – a ty snímky jsou z prezentace kraje. V prezentaci se mluví jen o hlavních tratích, a 093 hlavní tratí není
Nejen tuhle trať – dle článku se zdá, že kraj nemá promyšleno ani jak to bude dělat s tratí 120 (Praha-Masar.n.-Kladno-Rakovník). Protože podle článku: „Ostatní dieselové výkonu půjdou do soutěže, jejíž vítěz získá smlouvu na období od prosince 2025 do prosince 2035. To se bude týkat tratí …. 120 (Praha – Lužná u Rakovníka – Rakovník)“. Na obrázcích je ale nakresleno, že v úseku Praha – Kladno budou použity EMU400 – i když teoreticky nejdříve od r.2019. Takže buď už kraj počítá s tím, že SŽ elektrifikaci do Kladna do roku 2035 nestihne a pojedou to celou dobu v dieselu… Číst vice »
A má už Správa nějaké reálné termíny?
A má už stát připravené peníze?
Právě že má oboje, termín do r. 2025 a peníze z emisních povolenek.Proto se to velmi tlačí.
Jo? A jak to víte?
Dráhy vypsaly prozřetelně soutěž na EMU400 už loni na podzim, zatímco u jiných dopravců jsem žádnou přípravu k této soutěži nezaregistroval, takže to asi půjde podle všech očekávání za ČD. Což asi bude nejlepší.
Ostatní dopravci toto nemusí řešit veřejně jako ČD, takže z toho nevyplývá vůbec nic.
Nevyplývá z toho nic, ale investovat mnoho miliard do kapacitních jednotek není jen tak. Navíc výrobní kapacity výrobců těchto jednotek rozhodně nejsou nafukovací.
No jen tak to není, ale moc nevím, co byste čekal za veřejně viditelnou přípravu u soukromého dopravce. Klidně mohou nějaká předběžná jednání s výrobci i bankami vést, v tuto chvíli ale moc není co zveřejňovat. ČD možná čekají, co jim Škoda nabídne, ale pokud se konkurence rozhodne vzít něco katalogového, tak nic takového podstupovat nemusí.
Nebo přikážou Českým drahám, aby CityElefanty věnovaly někomu jinému?
To nejde. Elephanty jsou v majetku ČD a ty si s nimi mohou dělat co chtějí. U těch Plzeňských panterů to tak je, protože jsou za dotace a nesmí jezdit na území jiného kraje, a tak se to dalo do smluv.
„Elephanty jsou v majetku ČD a ty si s nimi mohou dělat co chtějí.“ Třeba naložit do octa.
Nebo na truc prodat třeba do Polska nebo na Ukrajinu.
Nebo do hutí.
To ne, tam spíš konečně poputují 460…
Do odkupu ano, ale povinného pro Stč.kraj a Prahu, ČD je mohly nabídnout a nabídly čísla 17+. Smlouva je zveřejněna, přečtěte si to, ČD tam tam žádnou povinnost dát do odkupu nemají.
A jak si radní představují soutěž ve které se počítá s provozem jednotek CityElefantů a RegioPanterů, které jsou ve vlastnictví ČD? Bude se tedy jednat o přímé zadání, rozdělí se soutěž dle tratí, či se ČD smluvně zavážou k prodeji za cenu, kterou určí nezávislý odhadce?
CityElefanty jdou do povinného odkupu dle stávající smlouvy mezi Středočeským krajem a ČD. CityElefanty bude tedy moci provozovat vítěz soutěže, ať již bude jakýkoli.
A jaká je cena těch CityElefantů, kdo ji určí/určil? Co RegioPantery, u těch se předpokládá také odkup?
Metodika určení ceny je specifikována v příloze 19 stávající smlouvy.
Další co nečte, příl.19 popisuje dokumentaci, ale nikoliv cenu. Cena je přímo uvedena ve smlouvě jako zůstatková, s povinností stejných odpisů i dále.
To je parafrázovaná část článku 13 odstavce 12 (protože to je v registru smluv v tak skvělé podobě, že kopírování produkuje rozsypaný čaj). Do samotné přílohy jsem se nedíval, protože jsem neočekával, že to tam nebude.
Platit budou ČD tomu bláznovi, který se s nimi bude chtít rozčilovat.
A zdroj této informace?
Můžete mě odkázat na příslušný článek smlouvy, já ve smlouvě totiž našel jen odstavec o tom, že na povinném odkupu musí trvat dopravce, nikde ani slovo, že 471 půjdou povinně do odkupu.
V minulém článku bylo něco o odkupu. Ale buďme upřímní, pokud se bude soutěžit elektrická trakce jako celek tak jsou ČD horkým kandidátem na vítězství a s tím se asi i počítá.
Tak to se určitě jako celek soutěžit nebude.
Možná bude, zde se píše, že není rozhodnuto. Uvidí se: https://zdopravy.cz/mix-panteru-elefantu-a-kapacitnich-jednotek-emu-400-stredocesky-kraj-chysta-zakazku-za-60-miliard-161465/
Souhlasím, ale otázka je, zda se do soutěže vůbec někdo přihlásí a bude se skutečně soutěžit.
ČD se přihlásí určitě, když už vypsaly soutěž na ty nové jednotky. Jestli i někdo jiný je otázka.
Tržní konzultace na nové jednotky bude dělat kdo? Kraj (chce si pořídit vlastní jako v JMK) nebo ČD? Nějak mi to nedává smysl.