Středočeši schválili strategii rozvoje železnice. Soutěže přijdou začátkem příštího roku

Nádraží Beroun, motorák 810. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Beroun, motorák 810. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Letos v létě začnou tržní konzultace s výrobci elektrických jednotek.

Středočeští zastupitelé dnes schválili strategii rozvoje železnice, kterou nedávno představilo vedení kraje. Plány především počítají s velkou soutěží na elektrickou trakci, jejíž vítěz získá smlouvu na období 2029 až 2044. Část dieselových výkonů kraj zadá ještě letos přímo Českým drahám, část vysoutěží na období od prosince 2025 do prosince 2035. Soutěže na elektrickou i nezávislou trakci mají vypuknou v prvním čtvrtletí příštího roku.

Přímé zadání (fakticky ponechání současné smlouvy s prodloužením do prosince roku 2033) se týká dieselových výkonů, kde ČD aktuálně chystají nasazení nových či zánovních vlaků (RS1, Lint), například Praha – Rudná – Beroun nebo Beroun – Rakovník.

Ostatní dieselové výkony půjdou do soutěže, jejíž vítěz získá smlouvu na období od prosince 2025 do prosince 2035. To se bude týkat tratí 070 (směr na Mladou Boleslav přes Všetaty), 120 (Praha – Lužná u Rakovníka – Rakovník), 121 (Hostivice – Podlešín), 122 (Praha – Hostivice – Rudná), 210 (Posázavský pacifik). Kraj bude požadovat nová či zánovní vozidla. Objednávka na trati 120 bude řešena opcí, protože se předpokládá převzetí objednávky výkonů linky R24 od ministerstva dopravy.

 

Budoucnost vozového parku na středočeských regionálních tratích. Pramen: Středočeský kraj

Budoucnost vozového parku na středočeských regionálních tratích. Pramen: Středočeský kraj

Základním pilířem středočeské železnice bude provoz elektrických jednotek na hlavních tratích, který zajistí dopravce vzešlý ze soutěže. Chystaný tendr přitom bude mít finanční objem, který nemá v poměrech tuzemských krajů obdoby. Předpokládaná hodnota zakázky na 15 let v dnešních cenách je kolem 60 miliard korun. Z toho 70 procent pokryje Středočeský kraj, zbytek hlavní město Praha.

Soutěž má být vypsána v prvním čtvrtletí příštího roku, vítěz pak vyjede v prosinci 2029, kdy skončí současný kontrakt s Českými drahami. Smlouva bude uzavřena do prosince 2044.

Už letos v létě začnou tržní konzultace s výrobci elektrických jednotek. Hlavní tíha provozu má totiž ležet na nových dvoupodlažních jednotkách pro 400 cestujících (EMU 400), což je zhruba o 30 procent více, než kolik pojme CityElefant.

Kraj s novými jednotkami počítá pro relace Beroun – Praha – Český Brod, Praha – Kladno a Praha – Lysá nad Labem – Mladá Boleslav. Celkem má jít v první fázi o 68 jednotek.

Budoucí provoz na hlavních elektrifikovaných tratích ve Středočeském kraji. Pramen: IDSK

Budoucí provoz na hlavních elektrifikovaných tratích ve Středočeském kraji. Pramen: IDSK

Tagy IDSK regionální vlaky Středočeský kraj Středočeský kraj
74 komentářů