Mix panterů, elefantů a kapacitních jednotek EMU 400. Středočeský kraj chystá zakázku za 60 miliard

Jednotka CityElefant v Berouně. Foto: IDSKJednotka CityElefant v Berouně. Foto: IDSK

Kraj s novými jednotkami počítá pro relace Beroun – Praha – Český Brod, Praha – Kladno a Praha – Lysá nad Labem – Mladá Boleslav. Celkem má jít v první fázi o 68 jednotek.

Středočeský kraj v úterý představil strategii vlakového provozu na příštích více než 20 let. Jejím základním pilířem bude provoz elektrických jednotek na hlavních tratích, který zajistí dopravce vzešlý ze soutěže. (Prezentace je k dispozici zde).

Chystaný tendr přitom bude mít finanční objem, který nemá v poměrech tuzemských krajů obdoby. Předpokládaná hodnota zakázky na 15 let v dnešních cenách je kolem 60 miliard korun. Z toho 70 procent pokryje Středočeský kraj, zbytek hlavní město Praha.

Jak uvedl středočeský radní pro dopravu Petr Borecký, soutěž má být vypsána v prvním čtvrtletí příštího roku, vítěz pak vyjede v prosinci 2029, kdy skončí současný kontrakt s Českými drahami. Smlouva bude uzavřena do prosince 2044.

Už letos v létě začnou tržní konzultace s výrobci elektrických jednotek. Hlavní tíha provozu má totiž ležet na nových dvoupodlažních jednotkách pro 400 cestujících (EMU 400), což je zhruba o 30 procent více, než kolik pojme CityElefant.

Kraj s novými jednotkami počítá pro relace Beroun – Praha – Český Brod, Praha – Kladno a Praha – Lysá nad Labem – Mladá Boleslav. Celkem má jít v první fázi o 68 jednotek. Ohledně termínů nicméně u kladenské a mladoboleslavské trati panuje nejistota, což chce kraj řešit smluvní opcí.

Správa železnic hodlá spojení z Prahy do Kladna a z Prahy do Mladé Boleslavi modernizovat a elektrizovat; u mladoboleslavské trati jde především o novostavbu Všejanské spojky, která propojí Milovice s tratí Nymburk – Mladá Boleslav. „Ale plánujte provoz na 30 let dopředu, když Správa železnic není schopná říci, kdy přesně dojde k elektrifikaci tratí,“ řekl Borecký.

Vedle nových kapacitních jednotek má provoz na hlavních tratích i po roce 2029 zajišťovat 54 CityElefantů, které projdou modernizací. Kraj s nimi počítá až do roku 2044, a to pro relace Praha – Kolín a Praha – Benešov. Třetím typem budou RegioPantery (EMU 240), s jejichž dodáním kraj počítá příští rok. Budou obsluhovat především tratě Praha – Kralupy nad Vltavou a Praha – Benešov. Podle Boreckého přitom v soutěži nebudou zvýhodněny České dráhy, vlaky budou muset případně předat novému dopravci.

Kraj zatím nerozhodl, zda provoz na hlavních tratích v elektrické trakci vysoutěží jako jeden balík, či jej rozdělí do několika souborů. V úvahu podle vedení kraje připadají maximálně tři soubory.

Pokud jde o vlastnictví vozidel, chtěl se Středočeský kraj vydat cestou Jihomoravského kraje, když původně zamýšlel koupit nová vozidla do svého vlastnictví. Podle Boreckého ale narazil na legislativní rozpočtovou brzdu, která omezuje zadlužení kraje. „Jihomoravský kraj se do limitu vešel díky dotaci, což se nás bohužel netýká,“ dodal Borecký. Středočeský kraj proto půjde klasickou cestou, kdy vysoutěží dopravce s požadavkem na nová vozidla.

Ještě ve složitější situaci, pokud jde o zajištění dopravy a předpovídání budoucího vývoje, je kraj podle svého vedení u regionálních tratí a dieselové trakce. Kraj nepočítá s experimenty typu baterie nebo vodík. „My neznáme postup modernizace a elektrizace tratí, nevíme, jestli pořídit diesely nebo elektriky. Jestliže stát nám není schopen dát prostřednictvím Správy železnic nějaké závazné termíny, jdeme cestou dieselu,“ řekl náměstek pro dopravu IDSK Pavel Winter.

„Cesta dieselu“ má být nicméně kratší než smlouva na elektrickou trakci na hlavních tratích. Kraj chce podle Wintera získat čas a dát ho i ministerstvu dopravy na upřesnění termínů. Proto zvolil dočasné řešení. Část výkonů vyjme z dnešní smlouvy s ČD (dle smluvních podmínek může jít až o 20 procent) a vysoutěží je na deset let. Zřejmě ale nepůjde o klasickou soutěž, v prezentaci se hovoří o „nabídkovém řízení“, tedy takzvaném rozstřelu.

Vítěz by získal smlouvu na období od prosince 2025 do prosince 2035. To by se týkalo tratí 070 (směr na Mladou Boleslav přes Všetaty), 120 (Praha – Lužná u Rakovníka – Rakovník), 121 (Hostivice – Podlešín), 122 (Praha – Hostivice – Rudná), 210 (Posázavský pacifik). Požadoval by přitom nová či zánovní vozidla.

Na zbytek dieselových výkonů chce kraj prodloužit smlouvu s Českými drahami (prosinec 2023 až prosinec 2033). To se týká výkonů, kde ČD aktuálně chystají nasazení nových vlaků od polské Pesy, například Praha – Rudná – Beroun nebo Beroun – Rakovník.

Středočeský kraj počítá s tím, že se mu náklady na zajištění vlakové dopravy zvednou od roku 2030 v dnešních cenách o 1,5 miliardy korun ročně na 3,8 miliardy. Pokrýt nárůst chce mimo jiné prosazením změny v rozpočtovém určení daní, neboť se cítí dlouhodobě diskriminován.

„Pokud nedojde ke změně rozpočtového určení daní, propíšou  se náklady do ceny jízdenek,“ řekl Borecký. Jízdné dnes kraji pokrývá 35 procent celkových nákladů na regionální vlaky. Kraj dnes neuvažuje o další redukci či rušení linek.

Tagy IDSK regionální vlaky Středočeský kraj Středočeský kraj
227 komentářů