Stejná délka, různé motory. Karlovarský dopravní podnik zrušil nezvyklou zakázku na CNG autobusy
Obratem vypsané nové tendry již rozdílné podmínky neobsahují.
Dopravní podnik Karlovy Vary zrušil jen několik dní po vypsání dvě výběrová řízení na dodání celkem deseti autobusů na stlačený zemní plyn (CNG).
Zakázky byly pozoruhodné tím, že první z nich poptávala čtyři vozy střední velikosti, druhá pak šest „velkých“ vozů. Ze zadávací dokumentace však vyplývalo, že ve skutečnosti požadují totožná vozidla maximální délky 12,5 metru a shodné kapacity. Obě zakázky tak odlišoval jen požadavek na rozdílný výkon motoru. U menšího tendru to bylo 220 kW, u většího 240 kW.
Web Československý dopravák upozornil, že tuto kombinaci může nyní na trhu nabídnout jen jediný výrobce, a to Iveco.
Představitelé karlovarského dopravního podniku na konci prosince na dotazy Zdopravy.cz ohledně vysvětlení netradičního rozdělení soutěží nereagovali. Ve Věstníku veřejných zakázek se však 10. ledna objevila informace, že oba tendry byly zrušeny.
Obratem je nahradily dva nové na obdobné počty CNG autobusů, které však už zmíněné rozdílné výkonové podmínky u motoru nemají.
„Zadavatel se rozhodl pro modifikaci zadávacích podmínek, zejména úpravu technické specifikace poptávaného plnění v rámci přípravy nového zadávacího řízení s obdobným předmětem plnění tak, aby nově nastavené požadavky vhodně reflektovaly cíle připravovaného projektu, a zároveň umožnily co nejširší hospodářskou soutěž,“ uvádí se v odůvodnění zrušení soutěže.
Rozdělení kvůli termínům dodání
Dopravně technický ředitel DPKV Libor Škarda pro deník Zdopravy.cz uvedl, že soutěž pro podnik připravovala právní kancelář. „V podkladech nebyl šťastně řešený výkon motoru, takže se zadání pak upravovalo, parametr se změnil a vypsalo se to znovu, jen kvůli tomu parametru,“ vysvětlil Škarda.
Iveco podle něj sice motor o výkonu 268 kW na svém webu prezentuje, nicméně ve spojení se soutěženým rozměrem autobusu se nedodává a nikdy nedodával. „Používají se pouze pro modifikace kloubových autobusů, nikoliv pro poptávaný druh délky 12,5 m,“ uvádí Škarda.
Ve skutečnosti by tak podle něj uvedený parametr s největší pravděpodobností nesplnil žádný z dodavatelů. DPKV tak trvá na tom, že šlo o chybu původního tendru, nikoliv o jakýkoliv záměr.
Otázkou však zůstává, proč DPKV rozděluje soutěž na 10 totožných autobusů na dvě samostatná poptávková řízení. „To nám doporučila právní kancelář. Důvodem je termín dodání,“ říká Škarda.
„V minulých soutěžích, kdy jsme nakupovali autobusy z dotací, jsme totiž byli napadáni, že dáváme zakázku v celku a neumožňujeme, aby se do toho přihlásil širší okruh dodavatelů.“
Rozdělení na části podle něj umožňuje i přihlášení výrobců, kteří třeba nemají tak velkou výrobní kapacitu.
Doba dodání autobusů má v soutěži váhu 30 procent, zbytek představuje nabídnutá cena. Předpokládané náklady za jeden CNG autobus ve třídveřové variantě pro městský provoz jsou šest milionů korun.
Dopravní podnik Karlovy Vary převzal od 1. ledna provoz na většině linek v kraji. V současnosti čelí kritice na nízkou kapacitu některých spojů a nevhodně nasazené malé autobusy, které nestačí poptávce.
Fiasko „autobusové revoluce“ v Karlovarském kraji. Nové vozy jsou malé, lidé se do nich nevejdou