lot
Infrastruktura Železnice

Stavbaři odstranili mohutný železniční most na koridoru u Prosenic

Odstraňování mostu na koridoru u Prosenic. Foto: Správa železnic
Odstraňování mostu na koridoru u Prosenic. Foto: Správa železnic

Stavbaři dnes odstranili mohutný ocelový most vážící 268 tun u Prosenic na Přerovsku. Železniční most je na koridoru mezi Přerovem a Bohumínem. Nový most vloží stavbaři na pilíře v pondělí. Starý most byl postavený v 70. letech minulého století, objevily se však na něm trhliny a nebylo zde možné jezdit vyšší traťovou rychlostí, na kterou se staví trať, řekl novinářům Josef Sukup ze Správy železnic.

K odstranění mostu bylo potřeba speciálního jeřábu, který má nosnost 750 tun. Jeho části se začaly na místo navážet v pondělí, jeřáb byl smontovaný ve čtvrtek. „Tento jeřáb může mít desítky konfigurací, které doveze 15 až 36 kamionů, záleží na konfiguraci. Tady to bylo asi 20 kamionů a sestavení trvá zhruba dva až tři dny. Celkově tady máme konfiguraci, kde je 180 tun základní protiváhy a 140 tun přídavné protiváhy,“ uvedl Martin Kudlák ze společnosti Hanyš, která nabízí jeřábnické práce a těžkou přepravu.

Nejnáročnější bylo podle něj most uvázat a uchytit. Podle Sukupa se proto na konstrukci navařila úchytná oka. „Co šlo, to se demontovalo, aby se to po příjezdu jeřábu co nejdřív zvedlo a odstranilo,“ uvedl Sukup.

Odstranění mostu dnes s přípravnými pracemi trvalo od poledne téměř do 16:00. Podle Sukupa bylo nutné domluvit alespoň pětihodinovou výluku. „Máme několik dopravců a museli jsme to zkoordinovat, aby to vyhovovalo všem. Na požadavek dopravců se to dělá o víkendových dnech,“ uvedl Sukup. Stavbařům nevadil déšť, problémem by byl silný vítr. Nová konstrukce se bude instalovat v pondělí, což přinese opět omezení dopravy. Kompletní přehled spojů, které nepojedou, je zde.

Po novém mostu bude možné jezdit rychlostí až 130 kilometrů v hodině, na dosavadním mostu se mohlo jezdit rychlostí 80 až 100 kilometrů v hodině. Mostu se přezdívalo rámusák, konstrukce nového mostu by měla být výrazně tišší.

Přemostění je součástí takzvané Dluhonické spojky. Výměna mostu je součástí rekonstrukce další části železniční stanice Přerov, která bude stát téměř 3,8 miliardy korun.

ČTK

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pejan

Bydlím v Přerově 47 let a ještě jsem neslyšel, že by se tomu říkalo „rámusák“. Slovo rámus se na Moravě ani nepoužívá. Rámusák byl v Praze tramvajový most do Troji.
Že přes něj bude 130, o tom, vzhledem k profilu trati velmi pochybuju. Jooo vlastně 7 jediných vozidel v ČR, co se kvůli nim všude instalují spešl cedule…tak ty snad jooo

zesp

Jen tak na shrnutí a vysvětlenou: Přes most bude „jen“ 130 kvůli protisměrným obloukům před a za mostem (na vysokých náspech), tedy kvůli směrovému vedení trati a ne technickým parametrům mostu. I tak předpokládám, že to bude jen pro Pendolina, ostatní vlaky více jak 100 asi nepojedou. Do vedení tratě se nijak nezasahovalo, vše se dělá v původním tělese (s drobnými korekturami osy kolejí v rámci současného prostoru tělesa). Dosud byla přes most a v celém nereko úseku až do Dluhonic 80. Na již koridorizovaném úseku z r. 2000 se až po Prosenice rychlost zvedla na 100. Koridorizace skončila před… Číst vice »

Tomáš

Dík za kvalitní info.
Můj názor: o moc se ta rychlost nezvýší, ale ten úsek potřeboval reko jak sůl.
Pár let na to ještě kálet, a byl by velký problém.

zesp

Ano, představa, že ta reko se dělá kvůli podstatnému zvýšení rychlosti, je zcela mylná. To by se muselo podstatně sáhnout do spodku a změnit trasu trati. To se tu ale neděje, vše se dělá v rámci současného tělesa. I ta výhybka je tam jen na odzkoušení v místě, kde se přestavuje prakticky po každém vlaku. Jde o to, aby se vše odzkoušela hlavně ta délka přestavovací části a pak se mohla použít někde na VRT… To je potřeba si uvědomit…

Dan

Je to přesně, jak říkáte. Soukromá firma si za nemalé peníze státní organizace potřebuje v provozu ověřit výhybku, aby ji pak jako ověřenou mohla stejné organizaci nabídnout při budoucí stavbě VRT. Roli při výběru Prosenic hrála také dojezdová doba servisu z Prostějova. Jenom nechápu, kdo vymyslel ten experiment s hydraulickými přestavníky. Ty elektrické šlapou jako švýcarské hodinky…

Alibaba

A SŽ si taky nechce kupovat zajíce v pytli od svého dvorního dodavalete (DT) výhybek.
Experiment s hydraulikou je od DT, měli tuhle výhybku už hodně dlouhou dobu ve svém areálu vyrobenou a testovali ji naprázdno. https://mapy.cz/s/banerufaba

cestující Veronika

Sundání mostu musela být pěkná podívaná.

Pravdepodobnost

„Po novém mostu bude možné jezdit rychlostí až 130 kilometrů v hodině“
Nechapu kdyz se budou delat specialni vyhybky aby pres ne do odbocky mohl vlak letet 160 jenom aby hned zacal zpomalovat pres obycejnym mostem.

Karel II

Zrovna na ten most se přes tyto výhybky nedostanete.

asdfasdfasdf

Jakto že na tuto ne? Já právě myslel že ta výhybka na 160 je když jede pendo od prahy a sjíždí na nesprávnou kolej (z pravé do levé), aby se následně dostalo na ten most, ne? Která je teda ta výhybka na 160 a jaké vlaky (z kama kam) po ní budou jezdit?

zirecek

Myslel jste chybně. Je to pro opačný směr, tedy Ova -> Pha.

Michal

má v dnešní době tento most smysl? Myslel jsem, že byl hlavně pro převedení levostranného proudu od hranic doprava na olomouc
Po sjednocení pravostranného provozu stejně někde musí vlaky prokličkovat před protisměrnými přes výhybky🤔

Projektant

Mrkněte sem: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/50157007/f16-vavra-mco.pdf
Máte pravdu, že stávající kolizní bod s protisměrnými vlaky zůstane (bude v Dluhonicích), ale aspoň nevznikne další na Ferdinandce. A v budoucnu vznikne přesmyk i na olomoucké trati, což koliní bod odstraní i odtud.

Jiří Kocurek

Takže byste přidal kolizi s protisměrem (Ostrava -) Hranice – Přerov (- Břeclav). To byste tomu pomohl 🙁

Tomáš

Vaše otázka není úplně od věci. Jsem si jistý, že Rakušáci nebo Švýcaři by to od Grygova po Lipník zavrtali pod zem. A vyšlo by to možná levněji.
Ale za pár let se na to chytré řešení budou pořádat exkurze, a možná to prohlásí i za národní kulturní poklad.

Michal80

Díky za prodloužení výluky, jel jsem schválně z Prahy později a stejně nás vyhnali do busu. V pondělí to půjde doufám v termínu. A ten most je jen do 130?? Asi jsem to špatně pochopil myslel jsem, že se staví rychlostní dráha.

Alibaba

Jen se opravuje přesmyk umožňující mimoúrovňové křížení směrů.
Co je to rychlostní dráha?

Pravdepodobnost

Rychlostni drahou myslel nejspis rychlostni trate coz je to cemu se v cesku rika vysokorychlostni trate a jezdi se po tom 160 kmp. V civilizovanych zemich se tomu rika proste jenom trate.

Alibaba

Tak v Česku je „vysokorychlostní trať“ (VRT) trať, po které je jezdí více než 200km/h (dané zákonem o drahách). Zatím jsou jen v plánech na papíře.
Když se jezdí (maximální rychlost) méně než 200, tak je to (konvenční) trať. Takže jsme taky civilizovaná země. 🙂

Erik

Koukám vaše duševní újma z přestupu na autobus je značná. Ne vždy se dá vše ovlivnit. Jestli se to o chvíli prodloužilo, není to nic tragického. Patrně jste nikdy nic nedělal.

Tomáš

To se stává, já taky neznám všechny motory od Škodovky. Ale když už jedu, tak poslouchám zelenou vlnu na Čr.
Ale z chyb se vždy dokážu poučit.
Někteří to stále ještě nechápou, a hledají viníky všude jen ne u sebe.

mgr.pavel

Proč maximálka jen 130?

Ic540

Protože vedle vyroste trať VRT pro rychlovlaky Praha Brno Ostrava a tato stávající bude pro rychlíky Praha Ostrava kde bude rychlost v hlavní trati až 160 a na přesmyku zmíněných 130. Podobné to bude i na podobných stavbách. Např Svinov Hlavní. Přesmyk taky nebude mít tak vysokou traťovou rychlost jako hlavní trať….😀

mgr.pavel

OK, pokud vedle budou navazovat úseky s výhybkami na Vmax 130, pak to smysl má..

Ale stejně: v roce 2020 vylepšovat jeden kousek trati do OVA jen na 130.. 🙂

Pravdepodobnost

Na severu budou vyhybky co budou mit 320 v primym smeru a 160 do odbocky. Budou na dohled od mostu.

Jiří Kocurek

Je to stará trať, někdy ze 70. let. Ta by ještě dalších 20 roků vydržela bez údržby a ten starý kvalitní most, na kterém je 80 km/h se novým nikdy nenahradí, protože nový nebude nikdy tak kvalitní. Vemte si trat 171 – kdyby se do ní nešahalo, tak ani nemusela vybouchnout měnírna.

Tomáš

Klasika
Hrušky+jablka.

Ještě že už to rozhodují jiní než vám podobní, názorem.

Pravdepodobnost

Dost pochybuju ze tahle rekonstruovana spojka vydrzi bez dalsi rekonstrukce az do stavby vrt brnova. Pokud ano tak se po ni bude jezdit krokem a ne 130.

Ta trat by tam bez problemu sla udelat na 160 je to jen tahly dlouhy usek vsude kolem hromadu mista na cokoliv neni duvod tam zpomalovat vlaky. Rada useku je daleko tezsim terenem a delaly se na 160.

Jiří Kocurek

Dole jsem vám to nadhodil do mapy. Bezproblémové na 160 km/h to rozhodně nebude.

Alibaba

Protože jsou v okolí (na obě strany) oblouky, které vyšší rychlost nedovolí.

Projektant

A tipl bych si, že 130 km/h bude jen pro naklápěčky. V poloměru (odhadem) 550 – 600 m bude pro normální vlaky tak 110 km/h.

Zesp

To je jasne, ze jen pro 7 pendolin… Pro klasiky tipuju max 100, a to s odrenyma usima… Pred Dluhonicama se v oblouku taky rychlost nezvedla, zustala tam 100 i po reko. U druhe koleje k mostu byla 80, jsem zvedav, zda to zvednou aspon tam…

Pravdepodobnost

V okoli je hlavne hromadu prostoru pro upravu obou oblouku. Jenomze to by se musela delat EIA s vykupem pozemku takze se radsi bude jezdit pomalej nez aby se to papirovalo dalsich x let.

Alibaba

Tomu se ani nedivím. A jestli má být v budoucnu nějaký „obchvat VRT“ Přerova, tak nějaké zvyšování rychlosti na téhle spojce by bylo nevyužito.

Jiří Kocurek

Obou? Ony jsou tam ještě nějaké před mostem, berte to jako hrubý odhad:
https://mapy.cz/s/gutaluhoha

Zesp

Protismerne oblouky pred a za mostem na vysokem naspu. I ta 130 se mi zda nejak moc na to, ze tam byla kvuli obloukum jen 80. A do naspu se nehrabalo…

Krušnohorec

Při manipulaci s mostem byla zastavena doprava. Na to diletanti ve Studénce jaksi „zapomněli“.

Jiří Kocurek

A pak že by dneska nikdo nedokázal vyměnit mostovku za týden.

Vectron

no na stavajícím mostě se určitě nedalo jezdit až 100 km/h,ale pouze 80 km/h(pro všechny vlaky),ale jinak paráda

zirecek

Za komunismu se na této koleji jezdilo nějaký čas 100 km/h stejně jako na štíhlých výhybkách v Dluhonicích. Projekčně to tak naši předci navrhli. Podúdržbou to kleslo na 80 km/h, před nedávnem i na 40 km/h v Dluhonicích před započetím stavby.

pejan

Jezidlo se 80, 100 určitě ne, protože vjezdové návěstidlo od Olomouce do Dluhonic nemělo pruhy a neumělo návěstit 100 a výhybky byly jen na 80. Návěstidlo proto návěstilo „volno“ a jelo se klidně do odbočky, protože na zhlaví byla snížena traťová rychlost rychlostníkem na 80.
40 tam není z důvodu neúdržby, ale kvůli stavbě..

Projektant

Výhybky v Dluhonicích byly na 100.

Dúchodce

První Pražák po rekonstrukci v Dluhonicích zastavil s poukazem, že nejede do Přerova, ale na spojku. V obou směrech byla jednosvětlová návěst s rychlostníkem 100 Km/h před Dluhonicemi.

PeMIČ

80km/h se na 2S koleji zavedla před rokem 89 údajně po vykolejení rychlíku někde u současné budovy Olympusu.Dokonce jsem hodně dávno viděl foto vozu ležet pod náspem.Více nevím.c

Pamětníci budou vědět určitě více.

pejan

Tak u Olympusu až po podjezd v Předmostí tam vykolejil Favorit, ale to bylo o dost dřív, ještě za komouše