Stavba obchvatu Svitav může začít, ŘSD podepsalo smlouvu s Eurovia CS a M-Silnice

Obchvat Svitav. Foto: ŘSDObchvat Svitav. Foto: ŘSD

Cena v soutěži klesla o více než třetinu. Hotovo má být v roce 2023. .

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

To je zajímavé, jak to krásně stavebním firmám navazuje. Skončí na obchvatu Chrudimi a plynule přejdou sem. Ještě, že jim pardubické ŘSD šlo tak hezky na ruku a vyběrko jim tak dlouho odsouvali, aby ti vyšlo. A to původně tyto stavby měli úplně stejné termíny realizace. Cítím něco shnilého….

Vaclav

Ví nekdo, proc budouci D43 povede z Brna smerem na Moravskou Třebovou a né na Svitavy ? Kdo jede z Brna na SZ tak to bude „delsi“ pokud chce po dalnici. A predpokladam ze timto smerem jede nejvice aut ne ?

Pavel Skládaný

Protože na Moravskou Třebovou je dálnice již prakticky postavena (jako exteritoriální dálnice A88 Vídeň-Brno-Vratislav), zbývá ji dokončit. Kdyby Vůdce vydržel ještě pár měsíců a stavba nebyla v roce 1942 zastavena, řada úseků by byla dnes v provozu.

Vaclav

Moc tomu nerozumim: „dalnice jiz prakticky postavena“. Zadna dalnice z Brna na Moravskou Trebovou nestoji. Navic si pamatuji, ze par let zpet snad byly jeste plany ze D43 se napojo na D35 u Svitav

Pavel Skládaný

Rozestavěno bylo 83 kilometrů, většina objektů dosud existuje (malá část je dokonce coby součást jiných silnic dnes v provozu). Úsek Boskovice-Jevíčko byl dokonce připraven na pokládku vozovek. Dooručuji stručně rešeršovat či se osobně v terénu přesvědčit; tři roky stavebních prací v letech 1939-1942 je už slušný kus vložené energie. Též v turistických mapách až do 70.let byla dálnice v krajině zakreslena coby „rozestavěná“.

PetrN

„pár let zpátky“ teda nevím… dlouhodobě se plánuje D43 v trase původní německé dálnice s napojením u MT (jen se nazývala vždy dálnice na Svitavy), jak píše Pavel mj. kvůli výrazně nižší finanční náročnosti a příznivému „rovnému“ terénu Boskovické brázdy. Trasa přes Letovice a Březovou podél údolí Svitavy by byla hodně finančně náročná a velmi obtížně prosaditelná…

Vaclav

Ten teren me take napadl. Akorat skoda, ze to vede trochu „na vychod“. Po teto silnici vetsina spis pak miri na zapad (od Svitav), ne?

PetrN

těžko říct, nemyslím si že od Brna ve Svitavách směr na západ je nějak výrazně převládající, ale asi nejvýznamější.. Ale rozhodně jsou další velmi významné vazby na sever na Českou Třebovou a Ústí, nebo mírně na východ na Lanškroun. Po dostavbě D/S43 by se měl právě na I/43 překlopit i proud z Brna na Zábřeh a Šumperk jelikož to bude rychlejší i kratší.. Dále nesmíme zapomínat na fakt že se v Polsku plánuje dostavba rychlostní silnice od Wroclavi přes Klodzko až na státní hranici u Králík, která může znamenat další přeliv severo-jižního tranzitu na novou trasu I/43 a to buĎ… Číst vice »

Hytlák

U Dětřichova bude D43 propojena s D35.

Matty

Vidím správně, že se plánuje pouze 1+1? Obchvaty i mnohem menších obcí mají na sníh kilometrech rozšíření na směrově oddělené 2+2 a tady k budoucímu napojení na D35 povede jen toho? Nedává mi to smysl.

PetrN

které obce srovnatelné s tímto?? napadne mě Bludov? ale tam se jako 2+2 staví celý tah I/44 z Mohelnice do Šumperka.. Tady bude snad v budoucnu náhradou I/43(D43) ve stopě boskovické brázdy. 2+2 nemá aktuálně na stávajícím tahu I/43 nikde smysl (kromě protažení čtyřpruhu kolem Kuřimi až do Lipůvky k budoucí MUK s II/379 na Blansko, což se ale bohužel se stavbou přeložek a MUK kolem Podlesí a Kuřimi nestane 🙁

Qěcy

OK nemají na silnicích 1. třídy co pohledávat. Tyto silnice slouží stejně jako dálnice k dálkové dopravě. Tedy plynulost provozu a konstantní rychlost by měla být po bezpečnosti prioritou. Proč: principem je vyjedu od baráku/fabriky, co nejblíže najedí na dálnici či jedničku, po nich jedu co nejblíže cíli a tam sjedu na silnice nižších kategorií. Kvůli OK se snižuje atraktivita silnic 1. třídy a mnoho řidičů pak ani nevidí smysl jízdy po nich, když skoro totéž nabízejí i silnice nižších tříd. Je to jak u debilů. Na jedničkach stavime obchvaty, aby byla doprava mimo obytnou zástavbu a aby byla plynulejší,… Číst vice »

JiP

Presne tak, dalnice a i silnice 1. tridy museji pekne plynule rychle jet. Velmi casto totiz je celkova ujeta vzdalenost po nich o neco delsi nez kdyz se jede zkratkami pres nejake vsi. Konkretne muj pripad, kdyz jedu do Krkonos, muzu pres Jicin nebo nove po D11. Drive jsem jizdil pres Jicin. protoze to bylo skoro o nejakych 20 km kratsi, ted je jednoznacne rychlejsi jizda po D11, prestoze je trasa delsi. A totez plati o silnicich 1. tridy

Pavel Skládaný

Takhle přemýšleli i Rakušáci a Němci cca do roku 1995, pak ale začali okružní křižovatky stavět i na silnicích I.třídy ve velkém. Reálné zdržení je pár vteřin a relativní ztráty z nehodovosti odpovídají ve srovnání s průsečnou křižovatkou zhruba jedné desetině.

Kebab

Ovšem v porovnání s námi v Rakousku a v Německu prakticky nemusíte sjet z dálnice, takže vás kruháky na jedničkách až tak nezajímají. A na těch pár kilometrech od sjezdu k cíli už je to jedno.

Pavel Skládaný

Ano, toto je velmi často omílaná pohádka. Škoda, že mnoho zahraničních úseků detailně znám, jinak bych jí možná také věřil :-).

Olin

Jj, plný souhlas. Stejný názor na OK mám i já (viz i dřívější poznámky k problematice), a zřejmě většina z nás. Takže k všem těm „-„, se dále připojuje i populismus ŘSD, který má plnou držku jak efektivně staví a že každá druhá stavba je o 1/4 až 1/3 levnější vůči „nějakým“ předpokladům (taky pofidérním, co je to ta odhadní cena, lépe co v ní všechno je, či není zahrnuto), avšak za cenu nevhodné náhrady křižovatek formou OK, i tam kde to je zcela očividně z pohledu provozu nevýhodné. Obchvat Svitav s výhledem na dostavbu D35 je právě ta varianta,… Číst vice »

Slosor

To lowcost řešení určitě zdůvodní tím, že jednou v předaleké budoucnosti možná bude D43, tak proč by tady stavěli zbytečně drahé MÚK.

JiP

Tento obchvat je treba jako sul, jednak se velmi zkrati jizdni doba objetim Svitav, ktere jsou doslova nekonecne mesto diky Lacnovu a zmizi i ta sikana pod trat, kde co chvili stal zasuknuty nejaky kamion + se ulevi Svitvakum. Ale ty kruhace!!!…….tady se porad resi nejake CO2, zkousel nekdo spocitat ta mnozstvi zbytecne propaleneho benzinu a nafty, ktera se tam budou desitky let propalovat? Toto je desna zhuverilost statu, ktery prenasi tzv. „levnymi“ resenimi dlouhodobe naklady na nekoho jineho. Proc tam nejsou klasicke dalnicni krizovatky s pripojovaky? Podobne je to ale i na zeleznici. Oblouky se nerovnaji, ale zbytecne propalenou… Číst vice »

Jann

S tím CO2 nemáte zcela pravdu, pokud se v křižovatce auta casto misí všemi směry, je kruháč efektivní

Jann

To je případ i této stavby. MÚK je výhodnější tam, kde drtivá většina dopravního proudu představuje jen jeden směr – rovně po hlavní, nebo kde doprava z vedlejší silnice ve velké míře projíždí křižovatku napříč (velké riziko nedání přednosti v jízdě).

yxc

MUK je výhodnější vždy, pokud jde ekonomicky ospravedlnit. Je bezpečnější a min. 1 tah nezpomaluje. Je jenom dražší.

Pavel Skládaný

Nejbezpečnějším typem křižovatky je malá okružní křižovatka (reálné srovnání nehodovosti a následků na milión průjezdů vozidel je jednoznačné). Nemůže jí konkurovat ani MÚK a už vůbec ne světelné řízení. I proto zažívá v zahraničí velkou expanzi, neb bezpečnost a životy a zdraví lidí jsou ceněny výš než u nás.

JiP

Nemam zadna cisla v ruce, ale dle vlastni zkusenosti jsem si temer jist, ze tranzitni doprava smer sever-jih vyrazne prevysuje pocty pocet aut, ktere budou generovat samotne Svitavy. Pripojovaci pruhy dovoluji take plynule napojeni a soucasne dominatni smer nijak vyrazne neomezi na rychlosti. MUK s pripojovacimi pruhy bych tam pro tranzit videl v dlouhodobem horizontu jako energeticky vyhodnejsi variantu. Zvlast po dostavbe D35 ten tranzit smerem Sever-jih urcite jeste vyrazne naroste. V pripade problemu na D1 bude obchvat Svitav soucasti jedne z alternativ jak minout D1 mezi Prahou a Brnem.

yxc

Dle scitani2016.cz I/43 8500 voz./24h a I/34 5700 voz./24h.

Jann

Pokud tedy v trase převažuje je jen jeden směr, nezastavíte se ani na kruháči, všichni totiž pojedou rovně, jen zpomalíte. Dopravní stavitelství je bohužel trochu složitější disciplína. Já bych taky rád všude jen viděl MÚK. Ale od toho jsou tahové studie, ekonomické hodnocení atd. MÚK má daleko větší záběr pozemků, ty je potřeba vykoupit, vybudovat mosty, navíc křižovatka by musela být čtyřramenná, aby se na ní opravdu nikdo nezastavil, to vše stojí velké peníze. Může to mít vliv na EIA, šíření hluku, výsledkem může být zablokováná, zpožděná stavba, viděli jsme to mnohokrát. Takže ano, od stolu tady MÚK neobhájíte, protože… Číst vice »

JiP

Vy jste taky jednim z tech, u ktereho je hlavni argument „takto se to nikdy nedelalo“. Pripojovaky na silnicich 1. tridy nejsou nic neobvykleho, podivejte se treba na obchvat Kolina, kde vsechny krizovatky jsou MUK typu, zadne vse zpomalujici kruhace!

Qěcy

Přesně. Nebo silnice v Bavorsku za Strážným. Jeden jedinej kruháč, bohužel, ale jinak bez omezení rychlosti až na první dálnici.
Provoz na jefnickach má být konstantní rychlostí 90/80 bez jakýchkoli omezení. Protože je to dálková silnice.

Hexer

Je to už víc než 10 let, co jsem tam jel naposled a na to, jak šíleně se tam jezdí, nezapomenu.

LKB

Palec hore. Stara stopa I/43 byla/je dost silena – aneb maximalizace zastaveneho useku na 1 kilometr silnice v okoli Svitav. Tak doufam, ze hned navazou jiznim obchvatem I/34.

LKB

(Od doby, co sjedete z I/35 na I/34 smer jih, jedete skrz Lacnov + Svitavy…)

Beekee

V to doufat bohužel nedává smysl. Ta stavba ještě nemá ani leták. „Výhled“ uvedený v mapce je spíše 10+ let než „hned navážou“. Budeme rádi, pokud se do té doby rozjede aspoň D35 k Litomyšli.
I když s notnou dávkou optimismu, jakkoliv zatím ničím nepodloženého, můžeme doufat, že nový ministr bude opravdu MAKAT a rok na to rozjede i stavbu D35 i na druhou stranu.

Jarda Š.

V dohledné době je reálné, že na tento obchvat naváže kousek D35 ve směru na Hradec Kr., ale ten bude končit sjezdem do Litomyšle, protože tam příprava obchvatu nabrala zpoždění.