Další studie na VRT. PwC Správě železnic poradí s rychlotratěmi na Moravě

Vizualizace estakády Jezernice. Foto: AFRY CZVizualizace estakády Jezernice. Foto: AFRY CZ

Studie má ukázat, zda je možné do financování stavby zapojit soukromý kapitál.

Správa železnic (SŽ) si objednala další studii, která má pomoci řešit budování vysokorychlostních tratí. Společnost PricewaterhouseCoopers Česká republika (PwC) zpracuje pro správce infrastruktury studii proveditelnosti PPP Rychlá spojení Morava. Za materiál zaplatí Správa železnic 7,5 milionu korun bez DPH, jak vyplývá z registru smluv.

Studie má ukázat, jak využít pro stavbu vysokorychlostní trati z Brna do Ostravy a Břeclavi spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Moravská část byla vybrána proto, že zde jsou přípravy nejdále, mají hotovou dokumentaci pro územní rozhodnutí.

„Pokud má mít Česko v roce 2033 dostavěnou páteřní síť dálnic včetně Pražského okruhu a rozestavěné první úseky vysokorychlostních tratí, musíme pro financování výstavby zajistit více zdrojů. Zapojení soukromého sektoru prostřednictvím takzvaných PPP projektů je proto nezbytným krokem. Soukromý sektor tratě doprojektuje, zafinancuje, postaví, po několik desetiletí je bude provozovat a udržovat a pak je předá do užívání státu v odpovídající kvalitě,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

V rámci PPP spolupráce vzniká dlouhodobý smluvní vztah, uzavřený většinou na 15–30 let. Dodavatel zakázku provede, a to včetně zajištění údržby a převzetí rizik, na kterých se se zadavatelem domluvil. Od uvedení služby do provozu pak zadavatel zakázku financuje formou pravidelných plateb po dobu trvání smluvního vztahu. Zároveň je od počátku vlastníkem všech staveb, produktů a dodaných služeb a po uplynutí smlouvy převezme od soukromého sektoru také veškerý provoz a údržbu.

Zapojení francouzského experta

Vzhledem k dlouhodobým záměrům v oblasti VRT vzniká i specializovaný PPP tým. Jeho součástí bude také francouzský expert se zkušenostmi s výstavbou vysokorychlostních tratí. Tento tým stojí i za realizací výběrového řízení na zpracování studie proveditelnosti PPP Rychlá spojení Morava.

Vybraný zhotovitel, PricewaterhouseCoopers Česká republika, zhodnotí vhodnost a rizika financování vysokorychlostních tratí na Moravě a dodá Správě železnic relevantní podklad pro rozhodování o využití této formy financování výstavby vysokorychlostních tratí v ČR. „Očekáváme, že studie bude dokončena ke konci 2. čtvrtletí letošního roku. Tento podklad bude sloužit vládě České republiky k rozhodnutí o využití PPP financování na úsecích Rychlého spojení Morava a k zahájení výběru transakčního poradce pro přípravu koncesní smlouvy s budoucím zhotovitelem výstavby VRT,“ doplňuje ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Jakub Bazgier.

Tagy PricewaterhouseCoopers PwC Správa železnic VRT VRT Brno - Ostrava VRT Jižní Morava VRT Moravská Brána vysokorychlostní tratě v ČR
164 komentářů