Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Stavba koridoru v Praze: Vznikla nová spojka, ve Vršovicích začne demontáž kolejí

Stavba koridoru Hostivař - Vršovice. Autor: Swietelsky Rail
Stavba koridoru Hostivař - Vršovice. Autor: Swietelsky Rail

Výstavba pražského úseku čtvrtého koridoru z Hostivaře na hlavní nádraží vstoupila s novou stavební sezonou do další fáze. „Díky příznivé zimě jsme o dva měsíce zkrátili technologickou přestávku. Původně měla trvat až do dubna. Tím vznikl větší časový prostor na stavbu komplikovaného mostu v Průběžné ulici. Ten je spolu s novým nástupištěm částí nového přestupního uzlu v Zahradním Městě,“ říká Róbert Doboš, specialista stavební společnosti Swietelsky Rail CZ, která koridor s partnery buduje. Přípravné práce na mostě a nástupišti začaly už loni v létě. Nový most včetně nástupiště bude hotov do konce roku 2019.

Na přelomu února a března začne zkušební provoz na nové koleji 102, která měří přes tři kilometry. Obnoví se tím přímé spojení Vršovic s Malešicemi, od února přerušené vyloučením spojovacích kolejí. Na jedné straně bude kolej zapojena do „čekací“ koleje 107 a na druhé do traťové koleje Vršovice – Záběhlice odbočka. Z koleje 102 se napojí také Odstavné nádraží Jih, Depo kolejových vozidel a nákladiště.

Pod vznikajícími kolejemi se zároveň rekonstruoval most v ulici V Korytech, U Vršovického hřbitova a pro bezbariérový přístup cestujících na nové nástupiště v Edenu se stavěla část nového podchodu, nástupiště, kabelovodu a kanalizace. Tyto práce od lanového mostu, až po napojení traťového úseku Zahradní Město – Vršovice na Vršovice osobní nádraží, pokračují i nyní. Zahrnují svršek a spodek, zastřešení nástupišť, rekonstrukci mostů, stavby podchodů, technologické budovy, napájecí stanice a řady dalších stavebních objektů a provozních souborů.

Velký objem prací připadá i na osobní nádraží Vršovice, kde se začne od března demontáží části kolejiště liché skupiny v několika etapách. „Snesením části kolejí v březnu uvolníme staveniště pro zahájení rekonstrukce mostu v ulici Bartoškova. Současně začnou přípravné práce na dalších dvou mostech, a to v ulici Otakarova a přes Botič, a na prodloužení podchodu do Bartoškovy ulice. To ocení zejména obyvatelé Nuslí,“ vysvětluje Doboš. Hlavní stavební činnost zde pak začnou po vyloučení staničních kolejí.

Swietelsky Rail CZ na osobním nádraží vybuduje pod kolejemi i v nástupištích také kabelovod, navazující na novou technologickou budovu. U portálů tunelů k hlavnímu nádraží se už demontují některé koleje. Práce zde vyvrcholí v květnu, kdy se snesou koleje 7 až 19 a začnou práce na podchodu, železničním spodku a svršku. „Novinkou projektu se stalo 4. ostrovní nástupiště ve Vršovicích, ke kterému jsme projektovou dokumentaci obdrželi před několika dny. Investor také změnil povrch a konstrukci zastřešení nástupišť. Ve Vršovicích má zámkovou dlažbu nahradit velkoformátová dlažba žulová a v Edenu a Zahradním Městě zase velkoformátová betonová dlažba,“ doplnil Doboš.

Stavba je druhou etapou optimalizace metropolitní železnice ze stanice v Hostivaři, jejíž přestavba již dříve skončila, ve směru na hlavní nádraží. Pro trasování nové čtyřkolejné trati se využívá prostor bývalého seřaďovacího nádraží ve Vršovicích. Vzniká také nová stanice na Zahradním Městě a zastávka v Edenu, nedaleko stadionu Slavie. Nástupiště na Zahradním Městě vzniknou přímo nad rozšířeným podjezdem v Průběžné ulici, v němž budou zastávky tramvají. Trať přes Strašnice bude zrušena.

Sdružení Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ má na dokončení stavby mají 44 měsíců. Stavba začala loni v květnu.

22
Diskuze

avatar
8 Komentáře
14 Reakce na komentáře
16 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
18 Autoři komentářů
OndřejMartinVladaX 1Otmar Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ondřej
Host
Ondřej

Zámková dlažba jde konečně do kopru! Jupí!

Vlada
Host
Vlada

O kolik se zrychli expresy a rychliky na trati? O 3 min?

tocra
Host
tocra

Kolej 102 bude zapojena do koleje 103a, a ne 107. Ale to je jen takovy detail 😉

Michal
Host
Michal

A poměrně zajímavá informace je, že to 4. nástupiště se dělá na popud Prahy, která ho i bude spolufinancovat…

bkp
Host
bkp

To čtvrté nástupiště rozšíří stanici, nebo bude na úkor jedné koleje?

Michal
Host
Michal

Vzhledem k možnosti využít prostor poměrně velkorysého (a 30 let nevyužívaného) nákladního obvodu to nepředstavuje problém.

Martin
Host
Martin

Měla tam bejt na něj připravena „díra” – takže na úkor koleje to sice bude (ale ta by zmizela i bez nástupiště – zbytečně).

LKB
Host
LKB

Proc ma byt trat Pres Strasnice zrusena? Nebylo by lepsi ji nechat jako rezervu?

Juraj
Host
Juraj

Rezervu k jedinému štvorkoľajnému úseku? Ak vypadnú všetky štyri koľaje, tak pomalá trať cez Strašnice to nezachráni. A inak absolútne nemá zmysel.
Plus teda už dnes je tam problém nízkej rýchlosti a hluku v hustej zástavbe.

Otmar
Host
Otmar

O jakém čtyřkolejném úseku tady autor hovoří? Ve skutečnosti se bude jednat o souběh dvou dvoukolejných tratí kde z důvodu úspor budou jen jednosměrné spojky na Zahradním městě. Možnost přejetí na koleje 101 a 102 od Malešic nebude možná vůbec. Souběh obou dvoukolejných tratí skončí na Zahradním městě a do Hostivaře povedou jen dvě traťové koleje jako doposud.

Michal
Host
Michal

Ne, lepší by bylo eliminovat skutečná úzká hrdla než nechávat náhodně šestikolejné úseky.
Na ranžíru je územní rezerva na další dvojkolejku, kdyby byla potřeba.

Libor
Host
Libor

Není třeba. Místní se již docela těší na novou stezku pro pěší a pro kola ve stopě původní trati.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, nevím, jak „místní“, ale určitě třeba „Souprava“ a jemu podobní …

X 1
Host
X 1

Soupravu jsem tu už dloho neregistroval.
Copak asi dělá?
Chystá velociped na sezónu? Máchá řetěz v sádle? 😉

Matěj
Host
Matěj

Nerozumím tomu, proč zastávka Praha – Eden nebude mít nástupiště umístěna přímo na nadjezdu tak, jak se to plánuje u zastávky Praha – Zahradní město. Bylo by to mnohem vhodnější, plán je bohužel takový, že nástupiště Zahradního města budou posunuta na východ od nadjezdu – to zbytečně prodlouží docházkovou vzdálenost.

kolin
Host
kolin

Jako horší bych viděl to, jestli se nerozšíří nadjezd u Edenu. Tím by se na dlouho zazdila možnost propojit tramvaj od Slavie přes Bohdalec na Spořilov. Nedávno jsem tudy jel, a vypadá to, že se nadjezd jen opraví v původní šířce.

Poudy
Host
Poudy

Já mám takový pocit, že tramvaj povede ulicí moskevskou, ne ulicí u Slavie, tak možná proto. Každopádně i kdyby tomu bylo jinak, tak s novým podchodem pro pěší se může vozovka rozšířit o stávající chodník který nebude potřeba Nevím přesně jak to tam vypadá na metry, ale třeba by se tam ta tramvaj nacpala, vozovka je tam dnes 2+1, takže mínus chodník a mínus jeden pruh pro automobily a máme místo pro tramvaj. Tam by stačil průjezd tramvají, byla by pitomost mít zastávku pod železnicí a o 100 metrů dál Slavii. Ale stejně to je asi blbost, budu se muset… Číst vice »

kolin
Host
kolin

Přiznam se, že o variantě přes Moskevskou jsem neslyšel, jen o spojce Chodovská – Bohdalec -Slavie, která by pokračovala Bělocerekevskou dál na Želivského. Při dostavbě trati ze Spořilova k Chodovu by tak přibyla tangenciála, která by výrazně zlepšila komfort cestování. Zastávka pod mostem u zast. Eden by pomohla, na zastávku Slavie je to docela daleko. Skoda, ze se s touto variantou ve vyhledu nepocitalo pri planovani reko mostu.

TPal
Host
TPal

Moje slova! To samé jsem si říkal, když jsem šel na fotbal. 🙂

Aslanex
Host
Aslanex

Dá se někde najít kolejové schéma, kde bych zjistil, co přesně je to za čísla kolejí, o kterých se v článku píše?

Jiří 2
Host
Jiří 2

Do jisté míry alespoň částečně aktuální je na gvd.cz

bkp
Host
bkp

Škoda, že to nějaký server nezveřejnil tak nějak na přímý odkaz…
Jinak je schéma stavby ve fázi dokumentace pro stavební povolení i v jednotlivých stavebních postupech na profilu zadavatele (https://zakazky.szdc.cz/contract_display_1771.html), část 4. Dokumentace pro stavební povolení (DSP).zip , příloha F_4

Partneři