Infrastruktura Železnice

Stav železničních mostů se za 20 let zlepšil, opravu vyžaduje méně než 5 procent

Testování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan Chaloupka
Testování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan Chaloupka
V přípravě jsou mosty v Mokropsích, přes vodní nádrž Orlík nebo viadukt v Brně,

Stavební stav mostů na české železniční síti se dlouhodobě zlepšuje. Zatímco na začátku století vyžadovalo stavební zásah 735 mostů, tedy 11 procent z celkového počtu, dnes je to 319 mostů, což je méně než pět procent. Oznámila to dnes Správa železnic (SŽ). Mosty, které vyžadují stavební zásah, hodnotí Správa železnic nejhorším stupněm 3.

Nepříznivý stav mostů na začátku století byl podle železničářů způsoben dlouhodobým zanedbáváním údržby před rokem 1990 a částečně i v 90. letech. „Průměrný stavební stav železničních mostů se tedy dlouhodobě zlepšuje. Jako svou prioritu pro následující období do roku 2030 si Správa železnic stanovila dostat se pod hranici dvou procent, což odpovídá 134 mostům,“ uvedla náměstkyně šéfa SŽ Marcela Pernicová. Dosažení cíle si podle ní vyžádá 10 miliard korun nad rámec běžné údržby. Podle Pernicové ke zlepšení přispívá i „systém správy železničních mostů, který je založený na vlastních kvalifikovaných zaměstnancích“.

Z nedávno dokončených staveb se Správa železnic chlubí například novým mostem přes vodní nádrž Hracholusky, mostem Zahrádky na trati Lovosice – Česká Lípa a především Negrelliho viaduktem v Praze. Naopak dlouhodobě se nedaří najít řešení pro zchátralý most v Praze pod Vyšehradem. V přípravě jsou mosty v Mokropsích (170 m), v Červené nad Vltavou přes vodní nádrž Orlík (272 m) nebo viadukt v Brně přes Křídlovickou ulici a řeku Svratku (92 m) na trati Břeclav – Brno. V rámci údržby, oprav a rekonstrukcí vynakládá Správa železnic v posledních letech každoročně na mosty 700 až 800 milionů korun.

V posledních dvou letech se přitom zaměřila při kontrolách především na mosty z předpjatého betonu; šlo o reakci na pád dálničního mostu v Janově. Celkem vytipovala 63 mostů pro podrobnou diagnostiku. Z toho zatím prověřením prošlo 34 mostů, všechny bez problémů. „Žádný z 6 726 železničních mostů, které máme ve své správě, není v havarijním nebo bezpečnost provozu ohrožujícím stavu,“ dodala Pernicová.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PetrM

pokud je to pravda tak v opačném kontrastu je ŘSD, které začne reagovat až teprve když je most v kritickém stavu…

Václav John

Co most přes Otavu v písku?

Tomáš Záruba

To je včetně nezrušených, ale neprovozovaných úseků (Horní Slavkov třeba)?

Lemmy

Taky mi tam chybí Laa…

Jiří Kocurek

To je zrušený úsek. V 50 letech odstřelen a sešrotován. Spolu s železnou oponou to zajistilo nezadržetelný úpadek kdysi vnitrostátního spojení.

Alibaba

Tam chybí cca 6 mostů, tam se nedá nic kontrolovat a udržovat, a to ani pro nového vlastníka.

Michal

Jak to vypadá tedy s mostem na Výtoni? Bude se jen opravovat? Pane Sůro, nemohl byste k tomu udělat nějaký rozhovor? Díky

Kalanis

Výtoň se má kvůli rozhodnutí památkářů opravit. Ale zůstane mu halda vyjímek na rozměry a zatížitelnost (neplní TSI) a třeba nikdy nepůjde přepnout na střídavinu.

PAnDa

most na výtoni se měl rozebrat a postavit nový – nechal bych o tom hlasovat širokou veřejnost – buď chcete zachovat památku coby špunt na dopravní tepně, nebo chcete jezdit vlakem jako v 21,století

Tomáš

Ví někdo víc o rekonstrukci železničního viaduktu přes Svratku v Brně? Kolik bude mít kolejí?

Martin V.

Asi všechny čtyři. Do doby případného odsunu hlavního nádraží na jih není jiná možnost. Pár detailů z historie je možné nalézt zde https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%ADde%C5%88sk%C3%BD_viadukt

Pavel P.

Informace o mostech v Brně vypadá na zastaralý údaj. Loni se spravovaly, dělalo se i szz a byla kvůli tomu celoroční výluka.

Ondra

Tak na půl. Loni se opravoval pouze viadukt přes Opuštěnou. Ten vedlejší přes Svratku zůstal v původním stavu.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast