Infrastruktura Komentáře Komerční sdělení Silnice Stavebnictví

Stav mostů evidujeme, reagují experti na zprávu NKÚ

Most přes Labe na dálnici D11. Foto: ŘSD
Most přes Labe na dálnici D11. Foto: ŘSD

Dopravní odborníci ze společnosti VARS BRNO a.s. nesouhlasí s tvrzením Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), že stát nevede jednotný systém evidence o technickém stavu mostů.

Správcům dopravních staveb slouží již šestnáct let systém pro hospodaření s mosty BMS, v němž se v současné době nacházejí podklady o 21 366 mostech. Do systému BMS je aktuálně zapojeno 4 544 uživatelů.

Kompletně ho využívá Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), které celkem eviduje data o 5 176 mostech. Od roku 2004, kdy byl BMS uveden do provozu, se na mostech ŘSD provedlo 81 482 prohlídek. Mezi další uživatele systému patří kraje, které sdílejí údaje o 12 661 mostech. Dále pak velká města jako Praha, Brno, Plzeň, obce nebo soukromí vlastníci, kteří vedou databázi o 2 006 mostech. Od zavedení BMS uskutečnili správci krajských, městských či obecních mostů takřka 200 000 prohlídek.

„V BMS se shromažďují podrobné informace o technickém stavu mostů, úřední dokumenty, návrhy na možnou údržbu i odhady finančních nákladů na opravy. Součástí je rovněž rozsáhlá fotodokumentace i vyhodnocení provozních a technických prohlídek, které jsou ze zákona povinné,“ uvádí Ing. Tomáš Miniberger, ředitel společnosti VARS BRNO a.s., jež systém provozuje.

V posledních dvou letech navíc mezi správci mírně vzrostl zájem o prohlídky mostů. Za roky 2016–2018 provedli silničáři celkem 51 718 prohlídek mostních objektů. Loni a letos jich bylo zatím o 1 583 více než v předchozím období. Průměrně se v letošním roce každý měsíc zkontroluje přes 2 000 konstrukcí.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomas Miniberger

To už je taková nemoc poslední doby, že čím méně o problematice vím, tím razantnější a kategoričtější závěry dělám. Vypadá to, že už došlo i na NKU …
Téma je jinde a tím je politika oprav – udržovat mosty a nakonec i vozovky ve stavu kdy jsou levně opravitelné a nečekat až se z nich stanou neopravitelné, či těžko opravitelné a ty pak draze opravovat.

jkjk

Podle zprávy NKÚ (ze shrnutí, vše podrobně dále rozvedeno):
„MD v letech 2001–2007 podpořilo dotací 5,7 mil. Kč vývoj informačního systému Bridge
Management System (Systém hospodaření s mosty, dále jen „BMS“). ŘSD i další subjekty
veřejné správy ale BMS využívají jen částečně. Rozsahem skutečného využití BMS se MD
nezabývalo.“
„Evidence stavu mostů vedená ŘSD v BMS je nevěrohodná. U všech 27 dálničních
a silničních mostů v majetku státu a správě ŘSD, které NKÚ u ŘSD zkontroloval, zjistil
rozpory v údajích, nedostatky spočívající v nedodržování termínů a lhůt pro provádění
prohlídek mostů, velké prodlevy s dokončováním a schvalováním prohlídek.“

LKB

Cili jinymi slovy:
– V systemu nejsou vsechny mosty, jen nektere, protoze obecne to neni jako povinnost.
– Je chaos v casti udaju.
Experti tedy stav mostu eviduji, ale v celostatnim meritku jen nekompletne.

GPGP

Ukazaná platí, ať ukáží ten systém BMS.
Pochybuji že 16 let starý systém vyhovuje současným potřebám.
Obecně nám tu vládne tlupa neschopných prospěchářů a protože hlava smrdí od hlavy za vše může Babiš.
Hlavně že se stát zadlužuje a nikde není vidět pokrok ať už v myšlení lidí po IT systémy státní zprávy…

Martin V.

Verzi pro veřejnost si můžete prohlédnout tady http://bms.clevera.cz/Public
Předpokládám, že ty důležité údaje o mostech jsou k dispozici po přihlášení. A nevím, v čem by 16 let stará databáze neměla vyhovovat současným potřebám. Zásadní je, jakými daty a jak často je průběžně „krmena“.

Dalibor

predpokladam, ze statika a stav nosnych konstrukci nepodleha modnim vlivum, tj neco co je jiz 16 let „krmeno“ daty je vic nez uzitecne… nejde o databazi, jde o ty shromazdeny informace.

petr 5

Tlupa prospěchářů tu vládne už několik desetiletí.

Dalibor

ona se nám za 16 let nějak zásadně změnila nauka o statice a materiálech??

Sitgestravel

No prohlidka, co to je? Ja kdyz jedu pres most, tak to muzu taky nazvat prohlidkou. Kolik bylo mereni, zatezkavacich zkousek a tak.

Dalibor

to je krasa…. NKU kontroluje a nevi co kontroluje a kde jsou od toho papiry. Hlavne ze uradovali a v mediich se zviditelnili. ted by k tomu se mohla udelat komise, kterou by kontroloval nejaky poslanecky vybor…

petr 5

Myslím, že s tou evidencí stavu mostů to až tak ideální nebude. Po pádu Trojské lávky v Praze a po kolapsu mostu v Janově se poměrně překotně začaly testovat i mosty u nás. Např. pražské mosty (nejen) byly obecně shledány ve špatném stavu. Nebo to je od Brna moc daleko?

malej-jarda

V Břeclavi v posledních dnech zavřelo město dvě lávky pro pěší a cyklisty. Opravy by se snad měly řešit preventivně a ne až když hrozí kolaps. Inu, správní hospodáři. 🙁

Berťa

Přece se Pražská lávka nebude bavit s někým z Brna, to je pod její úroveň

Hajnej

Jedna věc je evidovat stav mostu a druhá věc je most udržovat. Z toho, že pokulhává to druhé, přitom nelze usuzovat na to, že nefunguje to první.
Mostů ve stavu „zralý na spadnutí“ je evidováno poměrně dost, jenom holt musí nejdřív některý opravdu dozrát a spadnout, aby to někomu začalo trhat žíly. Tak to bohužel chodí…

Dalibor

jo

Dalibor

evidence a udrzba jsou 2 nesouvisejici veci…

Olda

No…, jestli je tomu tak a je v tento okamžik jedno, zda evidenci drží stát (považuji v takových případech vždy za lepší variantu), nebo třeba i skrze smluvně zavázaný subjekt, ptám se, co poté dělá PR na ŘSD, potažmo management. Už prvním nástřelem u takové zprávy se zhruba ví o co jde a kde je zakopaný pes. K tomu určitě neleží obálka od NKÚ na podatelně jen tak zaprášená v pořadači a serou na ni mouchy jako na reklamní letáky. Na tu se čeká…, sicher. Alespoň u nás na úřadě to tak je. Jistě, že hloubková odpověď, či opatření jsou… Číst vice »

Hona

Spíše je zvláštní, že soukromá firma zná stav mostu ve správě krajů a RSD. Ví kolik bylo provedeno prohlídek přes všechny majitele. Zajímavé smluvní zajištění dat, že ….. 🙂

J.L.

Myslíte, že údaje o stavu veřejných staveb, jakými mosty bezesporu jsou, by měl být tajný?
Spíše jde o to, jak správci těchto staveb využívají. Údržba čehokoliv veřejného je v tomto státě tristní.

J.L.

*správci těchto staveb data využívají*

Hona

Vars není správce žádné takové stavby :), jen provozuje informační systém. Nicméně jako soukromá firma kouká do dat (klidně ať veřejné jsou, tedy ať do nich vidí všichni) a zveřejňuje informace, které nejsou její a dotaz byl, zda na to má takto postavený smluvní vztah.
To je celé.

J.L.

Děkuji za vysvětlení Vašeho původního komentáře.
Jen bych rád podotkl, že provozovat informační systém a „koukat do dat“ jsou dost odlišné věci.

Od lesa

Možná evidují, ale zlepšení je kde?
Teď se zrovna dívám zespoda na lávku před koleje v Doksech, opadaný beton a trčící roxory jsou zde léta…

Dalibor

zlepseni a opravy jsou veci „majitele“