Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Stát zanedbal údržbu a opravy mostů, zjistil NKÚ. Pomoci má pan Most či paní Mostová

Most přes Labe na dálnici D11. Foto: ŘSD
Most přes Labe na dálnici D11. Foto: ŘSD

Stát zanedbává kontroly, údržbu a opravy silničních i dálničních mostů. Vyplývá to z prověrky, jejíž výsledky dnes zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Například ani po 13 letech od uzákonění nevznikla povinná evidence cest. Stát také dlouhodobě neřeší závady části mostů, a to až do té míry, že některé musely být strženy. Ministerstvo dopravy v reakci na zprávu NKÚ odkázalo na páteční tiskovou konferenci, při níž ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) oznámil, že nechá provést audit hospodaření se všemi 24.300 železničními a silničními mosty v Česku. Problematiku má dostat na starost jeden člověk, který bude mít na starosti jen mosty. Ministr ho nazval panem Mostem nebo paní Mostovou. Silničních a dálničních mostů je v Česku zhruba 17.500, část ve správě státu a část spravovaná kraji. Ve špatném až havarijním stavu je podle NKÚ asi pětina mostů.

Kontrola podle úřadu ukázala, že stát nemá přehled, v jakém stavu mosty skutečně jsou. „Neexistuje ani jednotný systém pro evidenci stavu mostů, plánování jejich oprav a objemu financí, které jsou na ně potřeba,“ uvedl NKÚ. Ačkoli ministerstvo dopravy má už od roku 2007 ze zákona povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací, stále nevydalo příslušný prováděcí předpis. Před 13 lety utratilo 2,7 milionu korun za návrh vyhlášky a vytvoření internetové aplikace. Vyhlášku ale podle kontrolorů nevydalo a aplikaci nevyužilo.

„Uděláme spolu s ČVUT velký audit, jak který kraj hospodaří s mosty, ale také jak probíhá kontrola mostů Ředitelstvím silnic a dálnic nebo Správou železnic. Chceme si to zmapovat a zavést opatření, vytvoříme speciální komisi, která bude řešit financování oprav,“ řekl v pátek ministr Havlíček. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), spadající pod ministerstvo dopravy, v pátek na svém webu sdělilo, že k plánování prohlídek či evidenci stavu mostů používá systém hospodaření s mosty BMS a chystá nový systém CEV (Centrální evidence vad). Ten bude zahrnovat stav vozovek i mostů, ale zatím byl loni spuštěn jen pro vozovky.

ŘSD podle NKÚ nezajišťuje prohlídky mostů v předepsaných lhůtách a termínech. Pracovníci NKÚ při namátkové prověrce 27 dálničních a silničních mostů zjistili, že prohlídky nebyly v pořádku ani u jednoho. „Dokončovány byly i s několikaletým zpožděním, zprávy z nich obsahovaly rozpory v údajích, a v některých případech dokonce neodpovídaly skutečnému stavu mostů,“ uvedl úřad.

ŘSD většinu z kontrolovaných mostů řádně neudržovalo a včas neopravovalo. „Dlouhodobě neřešilo závady, na které upozornily prohlídky, a odkládalo doporučená opatření. Stav mostů se kvůli tomu postupně zhoršoval až do té míry, že některé z nich už bylo nutné strhnout a postavit mosty nové,“ doplnil NKÚ.

Dokonce i na dálnici D1, kterou stát už několik let opravuje, zůstávají na již přestavěných úsecích některé problematické mosty neopravené, nebo opravené jen částečně. Zakázku na řešení havarijního stavu jednoho z mostů na D1 za 52 milionů podle kontroly zadalo ŘSD nezákonně bez uveřejnění.

ŘSD uvedlo, že plní zákonné povinnosti týkající se evidence, prohlídek a správy mostů. „V posledních dvou letech ŘSD výrazně navýšilo finanční prostředky na správu mostů, které má ve své správě,“ oznámilo. Podle ŘSD se za posledních šest let zvýšil objem peněz vydávaných na prohlídky a diagnostiku mostů z jednotek milionů korun až na několik desítek milionů. Letos chce ředitelství provést opravy zhruba 100 mostů. V tomto roce mají být podle ŘSD zahájeny mostů celkem za zhruba 2,6 miliardy korun a příští rok chce ředitelství výdaje na opravy ještě navýšit.

ČTK

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V.

Docela by mě zajímalo, jestli se u nových konstrukcí dbá už při projektování na možnosti diagnostiky a údržby. Ocelové konstrukce obvykle není problém prohlédnout a ohodnotit. Ale když léta zatéká někam dovnitř železobetonu, tak se to často objeví náhodou, pozdě a nebo vůbec. Třeba taková lávka v Troji, tam nebyla šance stav nosných lan kontrolovat. Bude to u dnešních novostaveb lepší?

Laik

To vypadá na další mediální výstup a skutek utek. Už vidím jak na Ministerstvu dopravy, ŘSD a SŽ vytvoří tým se schopným vedením, který v dohledné době vytvoří funkční systém evidence svých mostů v cloudu, vybaví své pracovníky technikou, pracovníci objedou celou síť a všechny mosty zaznamenají. U nás v kocourkově nemožné. Zase se to bude flikovat až bude pozdě, ad-hoc, bez kontroly nad projekty, penězi a kvalitou.

Alibaba

Tak doufám, že pan „Most“ bude mít pravomoc poslat památkáře do „míst, kde záda ztrácí slušný název“, to myslím ve spojitosti s železničním mostem pod Vyšehradem.

Bob

Záleží na tom, jakou pravomoc bude mít druhý pan Most, kterého si zřídí památkáři.

Daniel Mach

Stát prostřednictvím své organizace ŘSD má evidenci mostů na silnicích I. třídy a dálnicích:
http://bms.clevera.cz/Public

Martin V.

Hezký odkaz, jen mě zaujalo, že mosty na D1 pár let po rekonstrukci jsou klidně ve stavu III – dobrý, nebo i V-špatný (D1-193..3 přes potok Jelenka). To jsou snad radioaktivní, že mají tak krátký poločas rozpadu?

jirka

no víme přece všichni, na to nepotřebujeme mít zprávu úřadu !!!!!!!

Kodl

Jednodussi by bylo vypsat, co cesky stat, respektive aktualni vlada a vlady minule nezanedbaly.

Jaaa

Svoje kapsy. 😉

Prag

Pani Mostová? To by na ně zas mohli vypustit Pošvářovou 😀

Radovan Komínek

Pokud nemáte velké terénní auto, tak zpravidla můžete dedukovat divný stav nejen u mostů, ale minimálně u povrchů dopravních staveb také. V souvislosti s tím by mne zajímalo, jestli jsme vůbec schopni někdy zjistit, kolik financí stojí udržování dopravních sítí v normovém stavu a podle toho nastavit daňový systém a distribuci vybraných financí do provozu, údržby, oprav, rekonstrukcí a investic. Pokud mosty chřadnou, povrchy na komunikacích mají souvislé poruchy, které se ne vždy opravují a mnoho silnic i I.třídy má šířkové uspořádání vhodné pro dopravu před rokem 1960, tak předpokládám, že peněz je potřeba násobně více. No a na závěr… Číst vice »

Roman

Je to jako v pohádce – samý padací most.

Gale

Nekecej a plav!

MildaIV

Takže závěr NKU – chybí prováděcí vyhláška a registr. Superministr Havlíček, přidáme uředníka a komisi. Čím dřív tenhle člověk odejde, tím líp pro všechny.

Sitgestravel

Ten jentak neodejde. On se naucil jako pan premier kobliha ume kazde hovno, ktere mu dopadlo na hlavu, setrit rukavem nekoho jineho. Vsimnete si, ze se primarne bude kontrolovat stav mostu obci, kraji a pak tedy i RSD, tim problem ministerstva hodil na jine a kontrolu povede pan most z ministerstva dopravy, takze pro obcany jasna zprava: Havlicek maka, vstava uz o pulnoci, zadal audit, na ministerstvu posili o urednika a na ty holomky na RSD, obcich a krajich, co nemakaj a spi do 11, si pekne posviti.

Dalibor

Hmm …po 13 letech od uzákonění nevznikla povinná evidence cest… …Vyhlášku ale podle kontrolorů nevydalo a aplikaci nevyužilo… Stalo se to před 13 lety, nikdo za to nebude popotahován. Kdo to tehdy zemi řídil? Ing. Mirek Topolánek – předseda vlády Ing. Aleš Řebíček – ministr dopravy posléze Ing. Petr Bendl – ministr dopravy Ing. Miroslav Kalousek – ministr financí proč mne to nepřekvapuje? Co uděláne nyní: Uděláme audit (kde zjistíme -opět- že stav věcí je takový jaký je) Uděláme komisi (kde probereme výsledky auditu a že se za poslední dobu neudělalo nic přibližně za rok budou volby do PČR. Další… Číst vice »

Kubrt

Co s tím má společného Kalousek??

Sitgestravel

Kalousek muze za vsechno.

petr 5

škrtal kde mohl a odkláněl kam potřeboval

Lektor

Tak za těch 13 let vládlo mnohem víc vlád než jste vyjmenoval a taky to nikdo neřešil.

Kalina

třeba Nečas/ODS, Sobotka/ČSSD. Ale „tah na branku“ a rozhodnost vidím až současné vlády, resp. za ministra Havlíčka.

Sitgestravel

No tah na branku… Spis tah na takove trubky jako jste vy. Oni hlavne kecaj a umi PR a takovi ti jednodussi Cesi jim to basti.

Dalibor

to byla vlada, ktera to spustila, ale nedotahla

Dalibor

tohle byla první vláda, která to měla řešit. Ty ostatní na to prdely taky, včetně tý stávající..

Jiří Šrámek

A to, že už prakticky dvě volební období má klíčové resorty pod palcem ANO, Vám uniklo. Ale jasně, za všechno může Kalousek.

Kalina

Fakta: vláda za ANO trvá necelé tři roky a v dobách minulých 25 let se zde různě střídaly ODS a ČSSD. https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_vl%C3%A1d_%C4%8Ceska

Nikolaj M.

ANO je na Min Dopravy již 6 let – https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_ministr%C5%AF_dopravy_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky
Tady neexistuje omluva ve smyslu, že na něco neměli dost času.

petr 5

za ty mínusy někde něco dávají? Třeba trafiky?

Jiří Kocurek

A Klaus! Na toho nezapomínat! 😀

Dalibor

a kdeže jsem to napsal, že za to může Kalousek?

Peeetr

Děs a horor, úředníci by museli vylézt z kanceláří a kontrolovat věci pod krutým nebem vlastníma očima.

Karel

nevim, za co ty minusy..bohuzel to je smutna reality, urednik v kancelari je ponekud otrzen od reality (az to vypada, ze v te kancelari bud zije cely zivot a nebo se prepravuje vznasedlem z doma do kancelare. At uz clovek jde pesky, na kole, jede autem, tak musi davat pozor na cestu a vsima si problemu a pak jeste, aby ve svem volnem casu reportoval uradum, co je spatne, co by bylo dobre opravit a to obce dostavaji penize na obcana…myslim si, ze vubec neni spatny napad jednou, dvakrat tydne travit pracovni dobu v terenu a zjistovat zavady minimalne od… Číst vice »

Jiří Kocurek

A co tak úředník vlastníma očima zjistí? Pevnost betonu si dovodí mozkovým myšlením podle průhybu konstrukce pod typizovaným kamionem? Míru předpětí v přepínacích lanech pomocí propisky a pravítka? Postupující karbonataci očucháním?
Na tohle je potřeba vybavení. A znalosti, titul z fakulty Správní stačit nebude. A bez odborné praxe na to budou čumět jak papagáj do motoru.

Gale

No, fakt je, že ti kteří na to jsou určení a měli by být i kvalifikovaní (nejspíš i jsou; hodně zdejších cestmistrů má navíc i projekční nebo stavební firmy) na krajských dvojkách a trojkách na prohlídky v zákonných lhůtách dost kašle, na evidenci závad podle příslušných TP tuplem, většinou dost okázale.
Ne že bych teda čekal, že by to půlministrův současný výron nějak změnil…

Peeetr

Úředníci nejsou ani náhodou definovaní jako lidé, co vystudovali fakultu správní, a dokonce jich ani dodnes není většina.