Stav mostů evidujeme, reagují experti na zprávu NKÚ

Most přes Labe na dálnici D11. Foto: ŘSDMost přes Labe na dálnici D11. Foto: ŘSD

Dopravní odborníci ze společnosti VARS BRNO a.s. nesouhlasí s tvrzením Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), že stát nevede jednotný systém evidence

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomas Miniberger

To už je taková nemoc poslední doby, že čím méně o problematice vím, tím razantnější a kategoričtější závěry dělám. Vypadá to, že už došlo i na NKU …
Téma je jinde a tím je politika oprav – udržovat mosty a nakonec i vozovky ve stavu kdy jsou levně opravitelné a nečekat až se z nich stanou neopravitelné, či těžko opravitelné a ty pak draze opravovat.

jkjk

Podle zprávy NKÚ (ze shrnutí, vše podrobně dále rozvedeno):
„MD v letech 2001–2007 podpořilo dotací 5,7 mil. Kč vývoj informačního systému Bridge
Management System (Systém hospodaření s mosty, dále jen „BMS“). ŘSD i další subjekty
veřejné správy ale BMS využívají jen částečně. Rozsahem skutečného využití BMS se MD
nezabývalo.“
„Evidence stavu mostů vedená ŘSD v BMS je nevěrohodná. U všech 27 dálničních
a silničních mostů v majetku státu a správě ŘSD, které NKÚ u ŘSD zkontroloval, zjistil
rozpory v údajích, nedostatky spočívající v nedodržování termínů a lhůt pro provádění
prohlídek mostů, velké prodlevy s dokončováním a schvalováním prohlídek.“

LKB

Cili jinymi slovy:
– V systemu nejsou vsechny mosty, jen nektere, protoze obecne to neni jako povinnost.
– Je chaos v casti udaju.
Experti tedy stav mostu eviduji, ale v celostatnim meritku jen nekompletne.

GPGP

Ukazaná platí, ať ukáží ten systém BMS.
Pochybuji že 16 let starý systém vyhovuje současným potřebám.
Obecně nám tu vládne tlupa neschopných prospěchářů a protože hlava smrdí od hlavy za vše může Babiš.
Hlavně že se stát zadlužuje a nikde není vidět pokrok ať už v myšlení lidí po IT systémy státní zprávy…

Martin V.

Verzi pro veřejnost si můžete prohlédnout tady http://bms.clevera.cz/Public
Předpokládám, že ty důležité údaje o mostech jsou k dispozici po přihlášení. A nevím, v čem by 16 let stará databáze neměla vyhovovat současným potřebám. Zásadní je, jakými daty a jak často je průběžně „krmena“.

Dalibor

predpokladam, ze statika a stav nosnych konstrukci nepodleha modnim vlivum, tj neco co je jiz 16 let „krmeno“ daty je vic nez uzitecne… nejde o databazi, jde o ty shromazdeny informace.

petr 5

Tlupa prospěchářů tu vládne už několik desetiletí.

Dalibor

ona se nám za 16 let nějak zásadně změnila nauka o statice a materiálech??

Sitgestravel

No prohlidka, co to je? Ja kdyz jedu pres most, tak to muzu taky nazvat prohlidkou. Kolik bylo mereni, zatezkavacich zkousek a tak.

Dalibor

to je krasa…. NKU kontroluje a nevi co kontroluje a kde jsou od toho papiry. Hlavne ze uradovali a v mediich se zviditelnili. ted by k tomu se mohla udelat komise, kterou by kontroloval nejaky poslanecky vybor…

petr 5

Myslím, že s tou evidencí stavu mostů to až tak ideální nebude. Po pádu Trojské lávky v Praze a po kolapsu mostu v Janově se poměrně překotně začaly testovat i mosty u nás. Např. pražské mosty (nejen) byly obecně shledány ve špatném stavu. Nebo to je od Brna moc daleko?

malej-jarda

V Břeclavi v posledních dnech zavřelo město dvě lávky pro pěší a cyklisty. Opravy by se snad měly řešit preventivně a ne až když hrozí kolaps. Inu, správní hospodáři. 🙁

Berťa

Přece se Pražská lávka nebude bavit s někým z Brna, to je pod její úroveň

Hajnej

Jedna věc je evidovat stav mostu a druhá věc je most udržovat. Z toho, že pokulhává to druhé, přitom nelze usuzovat na to, že nefunguje to první.
Mostů ve stavu „zralý na spadnutí“ je evidováno poměrně dost, jenom holt musí nejdřív některý opravdu dozrát a spadnout, aby to někomu začalo trhat žíly. Tak to bohužel chodí…

Dalibor

jo

Dalibor

evidence a udrzba jsou 2 nesouvisejici veci…

Olda

No…, jestli je tomu tak a je v tento okamžik jedno, zda evidenci drží stát (považuji v takových případech vždy za lepší variantu), nebo třeba i skrze smluvně zavázaný subjekt, ptám se, co poté dělá PR na ŘSD, potažmo management. Už prvním nástřelem u takové zprávy se zhruba ví o co jde a kde je zakopaný pes. K tomu určitě neleží obálka od NKÚ na podatelně jen tak zaprášená v pořadači a serou na ni mouchy jako na reklamní letáky. Na tu se čeká…, sicher. Alespoň u nás na úřadě to tak je. Jistě, že hloubková odpověď, či opatření jsou… Číst vice »

Hona

Spíše je zvláštní, že soukromá firma zná stav mostu ve správě krajů a RSD. Ví kolik bylo provedeno prohlídek přes všechny majitele. Zajímavé smluvní zajištění dat, že ….. 🙂

J.L.

Myslíte, že údaje o stavu veřejných staveb, jakými mosty bezesporu jsou, by měl být tajný?
Spíše jde o to, jak správci těchto staveb využívají. Údržba čehokoliv veřejného je v tomto státě tristní.

J.L.

*správci těchto staveb data využívají*

Hona

Vars není správce žádné takové stavby :), jen provozuje informační systém. Nicméně jako soukromá firma kouká do dat (klidně ať veřejné jsou, tedy ať do nich vidí všichni) a zveřejňuje informace, které nejsou její a dotaz byl, zda na to má takto postavený smluvní vztah.
To je celé.

J.L.

Děkuji za vysvětlení Vašeho původního komentáře.
Jen bych rád podotkl, že provozovat informační systém a „koukat do dat“ jsou dost odlišné věci.

Od lesa

Možná evidují, ale zlepšení je kde?
Teď se zrovna dívám zespoda na lávku před koleje v Doksech, opadaný beton a trčící roxory jsou zde léta…

Dalibor

zlepseni a opravy jsou veci „majitele“