Stav dopravní nouze trvá, píše starosta po omezení vjezdu do Prahy 6. Středočechům radí budovat P+R

Červeně zvýrazněný začátek buspruhu na Evropské. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýČerveně zvýrazněný začátek buspruhu na Evropské. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Radní pro dopravu Středočeského kraje si byl s vedením Prahy 6 vyjasňovat postoje.

Vedení městské části Prahy 6 se vyjádřilo k nově zavedeným permanentním buspruhům na dvou klíčových vjezdech do metropole – Evropské a Roztocké ulici. Ty byly dosud omezeny na konkrétní hodiny, nyní jsou nově odděleny plnou čárou a vedou i přes křižovatky. Mají zrychlit hromadnou dopravu ve směru ze Středočeského kraje do centra Prahy a omezit kolony v oblasti Vítězného náměstí a Svatovítské.

Jsem rád, že jsme společně se starosty okolních obcí našli řešení, které spočívá v posílení role MHD. To však nic nemění na tom, že stav dopravní nouze na Praze 6 nadále přetrvává,“ říká starosta městské části Praha 6 Jakub Stárek.

„Šikana Středočechů“ začíná. Praha 6 vykázala auta z pruhů na příjezdu do metropole

Cílem radnice podle něj je, aby lidé pro dopravu z okolních obcí preferovali hromadnou dopravu. „Uvědomujeme si, že lidí, kteří se budou do Prahy dojíždět za prací a vzděláním z okolních obcí, bude každým rokem přibývat, a proto je preference a maximální zvýhodnění hromadné dopravy nutností,“ říká radní pro dopravu městské části Ondřej Matěj Hrubeš.

Stavte si P+R

Starosta i radní ujišťují, že podporují výstavbu parkovacích domů P+R. Spíše než na okrajích Prahy by však měly vznikat u páteřních uzlů hromadné dopravy přímo ve Středočeském kraji.

Což ovšem není úkolem městské části, ale toto by měl financovat a podporovat Středočeský kraj pro své občany,“ uvádí představitelé Prahy 6.

Pro další parkoviště P+R vidím prostor ve Středočeském kraji. Avšak s dnešní cenou parkovacích domů, kdy jedno místo v Praze vychází cca na 1 milion korun a počet aut na příjezdech do města roste, bude pravděpodobně vhodnější i pro Středočeský kraj, aby motivoval občany, pokud je to možné, aby rovnou ze své obce vyrazily do Prahy autobusem či vlakem,“ dodává Hrubeš.

Po rozporuplných reakcích na permanentní buspruhy ze strany dojíždějících Hrubeš uvádí, že v posledních letech toto opatření vzniká po celé Praze. „Těch pruhů, které mají časové omezení, je už jen pár a postupně ubývají,“ uzavřel Hrubeš.

Účelnost ověřena. Vesnické podzemní P+R parkoviště daleko od vlaku zadotuje EU i stát

Omatření má podle Hrubeše motivovat pendlery ze středních Čech, aby osobní auta „nechávali na vsích“.

Usmíření s krajem

Soubor opatření, který má donutit autem dojíždějící Středočechy k přesedlání na hromadnou dopravu, představila radnice Prahy 6 na vyhroceném jednání se zástupci obcí letos v dubnu. Následovala mediální přestřelka s radním pro dopravu Středočeského kraje Petrem Boreckým.

V úterý se oba radní sešli a své postoje si objasnili. „To poslední, co je dle mého názoru potřeba, je stavět Pražany proti Středočechům a obráceně,“ uvedl na síti X Borecký.

Uvedl, že postoje kraje a Prahy 6 jsou si docela blízké a preference veřejné dopravy je nutností. Klíčová by podle obou radních měla být hlavně ta kolejová, v čele s modernizací tratě na Kladno a s tunely v jižní variantě.

Praha 6 podle Hrubeše nyní o zavedení světelné závory, tedy delší červené na semaforech, v současné době neuvažuje. Před dalšími případnými kroky by proběhla jednání se sousedními obcemi a Středočeským krajem.

Rychlodráhu neblokujeme, jen sbíráme podněty, tvrdí Praha 6. Přestřelka s krajem pokračuje

Tagy P+R Praha 6 Středočeský kraj
27 komentářů