Státní dopravci na kolejích dál oslabují, ukázala data o české železnici za loňský rok

Zaplněné odstavné nádraží v Praze během omezení provozu. Foto: ČDZaplněné odstavné nádraží v Praze během omezení provozu. Foto: ČD

Vlaky po české železnici ujely loni více kilometrů než o rok dříve, z rostoucího trhu si loni však více ukousli

Vlaky po české železnici ujely loni více kilometrů než o rok dříve, z rostoucího trhu si loni však více ukousli soukromí dopravci. Ukazují to data zveřejněná ve výroční zprávě Správy železnic za loňský rok. Zatímco celkový počet ujetých vlakokilometrů v osobní i nákladní dopravě loni vzrostl, dva největší státní dopravci v zemi mírně ztratili svůj podíl.

Objem výkonů na české železnici stoupl loni pouze v jednom z ukazatelů: počtu ujetých vlakokilometrů. Loni osobní i náklady vlaky ujely na české železnici 174,985 milionů kilometrů, meziročně o 1,1 % více. Rychleji loni rostla osobní doprava, která zaznamenala nárůst u vlakových kilometrů (+ 1,5 %) i u takzvaných hrubých tunových kilometrů, tedy násobku hmotnosti vlaku a ujetých kilometrů (+ 2,5 %). Hrubé tunové kilometry celkově mírně klesly.

I loňský rok byl ve znamení mírného oslabování pozic Českých drah, v celkovém objemu ujetých kilometrů si ale státní dopravce i dále udržel podíl na trhu lehce přes 90 %. Alternativní dopravci loni ve většině případů mírně posílili. Podstatně zajímavější ale bude sledovat žebříček za letošní rok: k velké výměně dopravců na některých trasách došlo až loni v závěru roku a pokles podílu Českých drah pod 90 % nastane až letos. Skokanem loňského roku byla Arriva, u které lze očekávat nárůst hlavně v žebříčku letošního roku a posun až na třetí místo.

Česko loni u osobní dopravy zažilo rekordní rok, poprvé každý občan ujel za rok vlakem v průměru přes tisíc kilometrů.

K zajímavému posunu došlo také u nákladní dopravy. ČD Cargo loni oslabilo svoji pozici na trhu k hranici kolem 60 %. K posunu došlo i na druhém místě v žebříčku podle hrubých tunových kilometrů. Místo PKP Cargo se v této kategorii stal druhým největším dopravcem Metrans Rail. Před Unipetrol Doprava se loni dostalo také IDS Cargo, mezi prvních sedm dopravců pronikl i CER Slovakia.

Data o ujetých kilometrech a celkové tonáži vlaků jsou pro Správu železnic klíčové, počítá se z nich poplatek za dopravní cestu. Loni správci kolejí vybrali na svém „mýtu“ 3,679 miliardy korun, o 26 milionů korun více než rok před tím.

Žebříček největších dopravců na železnici v ČR a jejich podíl na celkovém výkonu

dopravce % vlkm 2019 %hrtkm 2019 % vlkm 2018 % hrtkm 2018
České dráhy 90,77 88,26 91,76 88,8
RegioJet 4,07 9,08 3,9 9,06
GWTR 1,88 0,58 1,83 0,55
Leo Express 1,74 1,46 1,44 1,22
Arriva vlaky 0,77 0,33 N/A N/A
DLB 0,36 0,13 0,28 0,11
nákladní doprava
ČD Cargo 61,13 60,16 67,11 64,96
Metrans Rail 5,44 8,43 5,14 7,51
PKP Cargo 6 7,2 6,76 7,62
IDS Cargo 3,84 3,88 3,31 3,07
Unipetrol Doprava 3,38 3,29 3,28 3,63
Rail Cargo Carrier 2,36 3,4 2,1 2,88
Tagy Správa železnic statistiky dopravy 2019 Top
72 komentářů