Státní dopravci na kolejích dál oslabují, ukázala data o české železnici za loňský rok

Zaplněné odstavné nádraží v Praze během omezení provozu. Foto: ČDZaplněné odstavné nádraží v Praze během omezení provozu. Foto: ČD

Vlaky po české železnici ujely loni více kilometrů než o rok dříve, z rostoucího trhu si loni však více ukousli

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
IGCT

Poplatek za použití dopravní cesty prosíím !!!

Osoba odborně nezpůsobilá

Není to ani jedno. 🙂
Jedná se o „cenu za užití dráhy“.

BR193EEL

PKP Cargo 6% je asi součet výkonů PKP Cargo + PKP Cargo Internaciaonal (Ex AWT) ,což jsou na síti SŽ dva dopravci.

Pečlivý pozorovatel

Všem skalním příznivcům liberalizace na naší železnici, vřele doporučuji si přečíst nějaký článek, nebo shlédnout rozhovor s paní ekonomkou Švihlíkovou o naší i světové ekonomice. A přečíst článek na webu vlak.wz.cz o tom jak vysychají evropské peníze pro dotování naší železnice. Lépe si pak udělají obrázek o “ prospěšnosti “ té liberalizace a toho jak si naši železniční dopravu rozsekame na spousty malých z mezinárodního měřítka naprosto bezvýznamných dopravců.

Přemek

Palec nahoru. Liberalizace jen maskuje snadnost zaujetí řídicích pozic neschopnými nýmandy, v horším případě i psychopaty. Kvalifikací k řízení je dostatečně všeobecná teorie řízení, která na základě praxe generuje základní podmínky pro kvalifikované a společensky přínosné řízení.

X 1

tvl / omg

Jaaa

Trochu míň té marxistické teorie řízení by to chtělo. :-/

Petr766

Co berete?

TPal

Liberalizace železnice funguje perfektně. Je snad špatně, že v Rakousku operuje WestBahn? Je snad špatně, že v Itálii italo (kdysi Nuovo Trasporto Viaggiatori)? Podle mě ne a já jsem naopak vděčný za jakoukoliv liberalizaci.

Stejně jako v Itálii najednou státní dopravce zmodernizoval všechny své ETR 500 a dokoupil ETR 1000 (což jsou asi nejkrásnější vlaky na světě), tak v Česku to má podobný efekt. Sice pomalejší, ale půjde to cítit. Takže ano, já jsem vděčný za konkurenci. Co by za ni dali Španělé/Francouzi, pro které je cestování Economy třídou kolikrát drahé? 🙂

koleyy

Takže zpět do koženky, na nábřeží přistavíme ještě jedno ÚV a Česmad si bude taky mnout ruce.
A povinně všude buňka OSŽ!

jirka

každý občan přes 1000 km? no to by mne zajímalo kdo za naší 5ti členou rodinu jezdí ??

Lektor

Já každý týden jedu Olomouc-HK, někdy jedu i do Prahy nebo brna takže ročně rozhodně hodně přes 15000km.

Jakub

Teď už ne, ale dříve jsem měl najeto třeba 30000 km za rok. A takových lidí i s více km je plno.

kakov

přesně tak, takže jste vlastně najezdil za dalších 29 lidí a tudíž skoro 6 jirkových rodin 😉

libcha

Když někdo jezdí každý (pracovní) den třeba Strančice – Praha (a zpět); nebo každý druhý týden Olomouc – Praha, najezdí kolem 12 kkm.

Vbb

kkm je něco jako dcl nebo dkg?

náhodný kolemjdoucí

správně by bylo Mm 😀

MayorDCCZ

Ročně najezdím vlaky všech dopravců kolem 60.000km.

Přemek

O Vás to není, spousta obchďáků přesedla z plížících se vozidel po D1 do vlaků a objevila Ameriku.

Dáda

no spousta…. někteří.

Petr

Tak obvzlášť pro mladší generaci už není auto modlou a i když slušně vydělávají, tak kolikrát si ani nepořídí auto a jezdí raději hromadnou dopravou, souvisí to i dost s ekologičtějším myšlením.

Petr766

Auto není modla ale nutnost. Možná pro pár studentů nebo singles co žijí uprostřed města ne.

Tomas

Mam 2 kamarady, kteri to takto maji + kamaradka, ale ta se zabouchla do vlaku a je z ni pry šotouš… A my se zenou autem jezdime na vikendove toulani prirodou pouze tam, kam je to vlakem komplikovane nebo zdlouhave nebo pesky daleko… A to nam vsem je do 33 let (pro statistiku) 🙂

Dáda

tak já ročně najedu mnohem, mnohem víc… tak asi já.

jirka

konečně..no a za plnou cenu nebo jste 75% ník ???

Dáda

nespadám do žádné slevové kategorie, navíc jezdím vždy 1 třída / business u RJ. Tj za plnou cenu, páč mám rád svý pohodlí . cobych si přál, kdyby 1 třída u ČD byla rovna 1 třídě u RJ, zvláště, co se občerstvení tejče.

Zapa

https://youtu.be/QMAJNfRBDag. Vřele doporučuju…

Martin H.

Už jsem to tady jednou psal. Ale dává smysl mít na nějakou službu vlastní firmu a pak za tu službu platit jiné firmě i přesto, že moje cena to umí a má na to kapacity? Samozřejmě, že je to blbost. A než se na mě vrhnou vyznavači liberalismu s tím jak šlo se soukromníky všechno nahoru si dovolím podotknout, že kdyby byly tehdejší ČD financovány stejně štědře jako třeba ÖBB stát proti nim tolik nekopal a nepodporoval soukromníky, tak jsme dneska jinde. ČD byli a jsou totiž přesně v tom stavu jak se majitel (stát) stará. Podotýkám, že píšu o… Číst vice »

Marťas

Pamatuji si na nepříjemné chování personálu státního dopravce, než přišli soukromníci. To přeci nebyla otázka peněz, ale přístupu. ČD v době nástupu soukromníků neuměly poskytnout dostatečně kvalitní službu přepravy. Uměly vás odvézt z bodu A do bodu B, ale kvalita té služby neodpovídala poptávce. Protože kdyby to uměly, tak soukromníci už dávno tiše zanikli.

kakov

vážně? a to je výsledek slovíčka státní? nebo neschopnosti konkrétních lidí?

nedávno tu byl článek o LOTu, ten je taky státní, jak je tedy možné že roste a lidi jsou s ním spokojeni?

Přemek

Na vlastnictví nezáleží, vždy záleží pouze na lidech, a to zejména na těch u kormidla, kteří se tak neochotně hlásí k odpovědnosti. Kromě top manažerů mám na mysli především politiky vesměs neschopné efektivního řízení ve prospěch celé společnosti, nejen lobujících a korumpujících parazitů.

Filemon44

Já si zase pamatuju ministra Stráského (dej mu Bůh lehké odpočinutí), který prohlásil,jak dráhu(tehdy myšleno ČD) necháme ještě pár let chátrat…..

Lemmy

Výkony, o které vámi vychvalovaná firma přišla neumí a nemá na ně kapacity ve smyslu vozového parku, ani je není schopná sehnat. Pokrytí těchto slabých míst dalšími hráči bez skokového zvýšení nákladů proto byl velmi přínosný krok. ČD se může soustředit na oblasti, které umí relativně lépe – příměsto a dálkovou dopravu v závislé trakci.

Nápad „ČD můžou být dokonalé, když do nich nalejete další a další peníze“ jako uživatel a daňový poplatník radši nekomentuju, protože se to slušně komentovat nedá a může vzniknout jen v hlavách zaměstnanců ČD…

Jaaa

Jako sorry, ale pokud nevím, kolik peněz dostanu příští rok, nemůžu dělat žádné finanční rozvahy. Pokud vím, že jsem totálně podfinancovaný a místo vozového parku mám šrotiště, musím investovat. Ale když mi na ty investice nikdo nedá, tak hniju. To byl příklad ČD. Stát díky politikům nebyl předvídatelné a dostatečně vysoké financování schopen zajistit až do r. 2009. Soukromníci teď přicházejí v době vrcholně stabilizovaného financování, kdy je peněz dost. To [B]není jejich zásluha[/B] a vůbec nic to nevypovídá o „lepších službách za méně peněz“. Právě naopak, loňský rok ukázal, že se kvalitativně nezměnilo vůbec nic, akorát se rozbil jednotný… Číst vice »

náhodný kolemjdoucí

Fakt, že na to ČD nemá, je podle vás nevyhnutelný důsledek skutečnosti, že je kapitálově vlastní stát?
Podle některých ČD potřebuje restrukturalizaci jak prase drbání — potřebnost takových kroků neumím posoudit, ale s liberalizací to přece vůbec nemusí souviset.
Výše zmiňované ÖBB jsou snad jasným příkladem, že dopravce může fungovat i pod státem, jsou-li tam schopní lidé.

Martin H.

A čím pozitivním přispěli soukromníci? Desítkami ojetých vozů, nebo pár jednotkami? Kapacity byly a jsou, jen je otázka v jakém stavu. A jsme zase u toho, kdo takhle hospodaří. A jestli může být státní dopravce top, tak to stačí mrknout do Rakouska…

Vbb

Stát kopal proti ČD a podporoval soukromníky třeba tím, že jim (ČD) na začátku všecko věnoval? A pak od nich za miliardy zase zpětně vykoupil budovy nádraží?
Který soukromník dostal na začátku svého podnikání všechna vozidla a infrastrukturu po své podnikání od státu zadarmo? Připomeňte nám to…

Martin H.

Trošku jste zapomněl co a v jakém stavu. A ne že jim věnoval. To fakt nechápete, že když si přestěhuju skříň z obýváku do ložnice, že jsem nic nedostal? Bože…

Vbb

Dal jim to v přesně v tom stavu, v jakém si to předtím jako státní organizace udržovaly.
A samozřejmě že to dostaly, protože (čistě teoreticky) si to měly při svém převodu na a.s. od státu koupit. Anebo měl stát pořídit vozidla i ostatním, aby byla rovná výchozí úroveň.
Pokud stěhujete skříň z obýváku, kde bydlí někdo jiný (s.o.) a ta skříň byla jeho, do ložnice, kde bydlíte vy (a.s.) a máte jen holou řiť, tak jste ji opravdu dostal. Pána Boha se dovolávat nemusíte.

Dominik

Ale furt je vlastníkem ČD stát, soukromníky nikdo nenutil podnikat, nikdo za nimi nepřišel a neřekl jim, vy budete jezdit na železnici. ČD jsou furt ČD a jsou stále vlastněné státem, akorát se změnou v podnikání. Takže nebylo důvodu jim to nenechat.

Petr766

Jak stát podporuje soukromníky proti ČD?

Přemek

Již se pracuje na obratu, když ČD plánují převzít LE. Obrat trendu je známkou neuspokojivého (ekonomicky, provozně, systémově) fungování některých soukromníků a LE je jako domácí první na řadě. S Arrivou by to tak snadné nebylo a Jančura musí teprve uzrát. Bylo pro něj snadné prosadit se v podmínkách zproštění úhrady nákladů za použití cizí infrastruktury a sabotovat systémovost tarifů, ale časy se mění.

Přemek

Ti, co mému příspěvku dávají palec dolů, jsou zjevně neschopní argumentace. nadávat umí kdekdo, ale obecně přínosně tvořit málokdo.

Vbb

Ti, co vám dávají palec nahoru, jsou asi přesvědčení, že plány na převzetí dopravce s celými 5 vozidly (která navíc ještě ani nejsou jeho) je nějaký zásadní zlom, který změní český dopravní trh podobně, jako ho změnil nástup železnice v době koňských povozů.
Kolik různých plánů už ČD měly…

Jančura zatím nějak uzrát nechce a nemyslím, že by to měl v plánu. A převzetí Arrivy, to je vtip kandidující na cenu týdne 🙂 .

Modré zábradlí

Poslyšte Kefalín, čo také si predstavujete pod pojmom argument?

Petr766

No protože na nesmysly typu sabotáž systémového tarifu se ani reagovat nedá….

Nováček

Na železnici se ty soukromé a privátní etapy střídají od jejího počátku se vcelku železnou pravidelností. Za pár (desítek) let bude dráha zase unitární. A pak znova zpátky.

David

Je rozdíl soukromá železnice a soukromé vlaky. Železnici máme státní (spravuje SŽ) a dopravce máme jak státního tak soukromé. Pokládám to za optimální model, byť podmínkami je v dálkové dopravě stále zvýhodňován ten státní.

Modré zábradlí

Železnice nejsou jenom státní. Např. JHMD, Železnice Desná, AŽD…

Komarek

Myslím, že celá síť by měla být v rukou jednoho dopravce, a navíc si myslím, že státního, ale to už není tak podstatné. Je to pro všechny jednodušší a umožňuje to poskytovat stejné služby po celé republice. Typickým příkladem je zmizení služby ČD bike na Šumavě, kam už ČD nejezdí, též úschoven, síťové jízdenky atd.

Karel

To je pěkná hloupost. Sice jsem příznivec ČD, ale liberalizace trhu je jediná správná cesta, jen ne přesně ta, jakou se vydal stát, potažmo kraje. Ty z toho dokázali udělat takovej bordel, že se v tom sotva vyzná nadrazak, natož obyčejný cestující. Přitom by stačilo jediné: chceš jezdit na českých kolejích? Ok, ale budeš spolupracovat s ostatními dopravci a uznávat jejich jízdenky.. stejně je to pro dopravce minoritní příjem. Žádný jednotný tarif by ani být nemusel, kdyby si dopravci navzájem jízdenky uznávali, vyjma třeba hlavních tratí.

Přemek

K tomu je ale třeba: 1. Jasná pravidla; 2. vůle ke spolupráci; 3. rovný podíl na nákladech infrastruktury. Také jednotný tarif je nejjednodušší, nejpřehlednější a nezávislý na vrtoších lidí. Je čas na zásadní novelu zákona o drahách, neb aktuální novela transponující směrnici EU o interoperabilitě řeší pouze technické aspekty. Tak to vidím já.

PatriK

Může být více dopravců, ale jízdné by mělo být jednotné, resp. vzájemně uznávané. Stejně jako to funguje v rámci pražské/středočeské PID, kde jezdí sice hromada dopravců, ale běžný cestující to ani nerozlišuje, právě díky tomu, že má univerzálně platnou jízdenku nebo předplatné. Přesně takle by to mělo fungovat celorepublikově.

Karel

A stejne jako to funguje ve Svycarsku a Nemecku… Koupim jeden listek a jedu at v pokladne, na netu, v automatu nebo v aplikaci… A nepotrebuju mit 10 aplikaci – pro kazdeho dopravce a kazdy kraj.

Vít Jůza

Ony by vám ČD ten ČD bike na Šumavě dříve nebo později zrušily dříve nebo později stejně podobně jako třeba v Turnově a na jiných místech, kde byl s velkou slávou zaveden a po nějakém roce zrušen dávno dávno před nástupem jiných dopravců stejně jako občas něco zkoušejí, ale častěji ruší dávno zavedené a osvědčené služby jiné.

Lech Malý

Ano, třeba JHMD nebo Železnice Desná by pod taktovkou Národního už asi fyzicky neexistovaly. Ale jistě někdo dodá, že Čédé by chtěly, ale ministerstvo né. Dokonce určitě někdo doplní konstrukci, že za to může Jančura.

Dáda

Jančura, ne. Dyť v poslední době může za všecko Kalousek, ne?

rtep

Nemohu a nechci posuzovat úroveň alternativních dopravců na hlavních tratích, tam využívám jen ČD.
Ale třeba na šumavských lokálkách došlo s příchodem GW Train k významnému kroku směrem zpátky, což bylo předurčeno už výběrovým řízením, které kraj v čele se Zimolou ušil na míru tomu „svému“ dopravci i určitým lidem na kraji. Jako běžný cestující díky této změně dostávám horší služby (třeba v podobě nedomyšlených, hlučných a nepohodlných Regiosprinterů) a ve výsledku prodělávám i finančně.
Držím palce, aby tomu jinde bylo jinak. I když se mělo začít jednotnými státními tarify, které jsou stále asi dost v nedohlednu.

Bram

Jojo, nasazování řady 628 místo olezlých pater a vozů BDs bylo také krokem zpátky. Ne nadarmo se říká, že režijka zatemňuje mozek:-).

Mimochodem, ty tak špatné regiosprintery jsou třeba pro mne z hlediska pohodlí pro cestující o něco lepší, než regionovy. Ostatně i jednu regionovu GWTR má, nasazuje i řadu 816, což není nic jiného, než pro cestující vylepšená řada 810. Proti regionově jako prostředku pro přežití lokálek do cca roku 2040 také nelze celkem nic namítat, ostatně Regiosprinter má u nás ten samý úkol…

Přemek

To ale neřeši domněle nevýhodný tarif GWTR, na který kolega implicitně upozornil. Nicméně chápu obecný problém vyšší nákladovosti „poslední míle“, které si soukromník pokryje zvýšeným jízdným snáze než jednotně tarifní národní dopravce.

rtep

Já mám dlouhodobě IN 25, kvůli občasným cestám někam dál se mi to vyplatí. A s IN 25 jsem se třeba s časovými jízdenkami dostal vždy na nižší cenu, než u GW Train. Navíc jsem mohl kupovat velmi výhodné jízdenky od nás ze Šumavy třeba až na Slovensko. Teď si k tomu musím navíc přičíst jízdné GW Train. Ve výsledku mne ta cesta na Slovensko stojí o asi 200 Kč víc.
GW Train mělo krátce v prodeji výhodné síťové jízdenky. Ale narazili na problém – ono si to lidi kupovali. Tak to honem rychle zrušili.

Vít Jůza

Jo, problém občasných výhodných nabídek, a smůly člověka, pokud se do nich netrefí. Podle mě by veřejná doprava měla být tak nějak systémově výhodná trochu přiměřeně a rovnoměrně bez extrémů na obě strany …. za příklad (odstrašující) považuji v tomto pražskou MHD se 24Kč za jednu stanici a 3650 Kč za celoroční nocleh v pražských tramvajích. U ČD se 12 Kč za 1 km a cca 20 tisíci za neomezené roční využití a vyžití to zdaleka není tak dokonalé, ale nehorázné je to také. I s těmi režijkami – myslím, že pokud se s režijkou platilo cca šestinu ceny (jak… Číst vice »

Dominik

Jestli nám závidíte režijky, tak pojďte na železnici (třeba k SŽ) pracovat, nabírají.
Tak cizinu zadarmo (krom Slovenska, což za takovou cizinu nepovažuji) nemáme, jen s určitou slevou, která je značně v některých zemích omezena. A často se podívují, co to je, i ve spojích, kde platí.
Jo 12 volných jízd bývalo k režijce do první třídy na rok.

Jaaa

Koukám, že vy jste taky odborník na všechno. Máte to nějak ekonomicky podloženo?

rtep

Režijku nemám a nikdy v životě mít nebudu. Já tou šílenou 642 jezdím často a v té 816 i 814 je rozhodně lepší svezení, podstatně tišší, pohodlnější a dokonce to i topí.
V patrech jsem na Šumavě jel asi jen jednou, ale asi bych raději vlezl také tam, aspoň bych nemusel poslouchat ty nárazy malých koleček u 642.

Jackub

Takže je evidentně na vině stav infrastruktury a ne vozidla (která jsou navíc projektována na normovaný stav svršku)… 😉

Láďa

Ještě jsem s tím nejel, takže jako cestující nehodnotím, ale minimálně jedna souprava jezdí dlouhodobě s „obutými“ koly a za to stav infrastruktury rozhodně nemůže. To že jsou na kolech plochy, opravdu nejde přeslechnout.

rtep

1) Na lokálkách vždy byly, jsou a vždy budou špatné koleje a dobrý dopravce s tím musí počítat.
2) Tuším, že jste v tom krámu nikdy nejel. Ten je možná normovaný na 10 minutové popojíždění po městě, rozhodně ne na 1 až 3 hodinové cesty.

Dominik

S GWTR jsem jel Číčenice – Prachatice, no z venku docela obstojné, jinak zbytek hrůza, venku cca 8 stupňů stejně strojvedoucí otevřel dveře až nějakých 15 minut před odjezdem (i když byl v soupravě), čekali jsme v tom nečase cca 30 minut (lepší přípoj nebyl), automat na jízdenky? Hrůza, neintuitivní systém. Souprava kloudně netopila, rachot horší jak v 814. A korunovala to zpáteční cesta, kdy strojvedoucí dokázal nabrat zpoždění i na odjezdu ze stanice, kam přijel včas a to se ani nekřižovalo, samozřejmě strach o přestup, žádná vlaková četa, které by se dalo zeptat.

Honza

Bram: „režijka zatemňuje mozek“ – to by měli tesat do kamene… 🙂 Jinak musím říct – a hodně lidí tu bude brutálně prskat – že z pohledu cestujícího (BEZ POLITIKY) a velmi dobré kvality nových vlaků jsou na tom opravdu oproti ČD velmi dobře i Ruské státní dráhy (jezdí i do Prahy) – krásné čisté moderní novotou zářící klasické i nově vysoké dvoupatrové vagony (u nás by se nikdy nevešly na výšku do tunelů – dvě plnohodnotná patra) na západě od Pítěru až po Vladivostok velmi dálném východě, nové jednotky e-Volga, nové a velmi-velmi-velmi populární Lastočky (vlašťovky), nové vlaky „Električky“… Číst vice »

TPal

Ty „električky“ mi připadají být nic moc, takový low-cost. Ale jinak pravda, vlaky RŽD mi připadají být dost kvalitní. Hlavně Sapsany, které jsou nedávno zmodernizované, vypadají vážně spektakulárně. Ani bych se nedivil, kdyby sapsany měly tu nejpohodlnější „Economy třídu“; tohle se Rusům zkrátka povedlo. Škoda, že na trať do Kazaně se počítá v ekonomické třídě s konfigurací 3+2, ale zas v Rusku to chápu a v Rusku navíc i 3+2 může být pohodlná jako u nás 2+2. Naše nové vlaky ale taky vypadají dobře. Možná ne tak dobře jak v Itálii, Francii, Polsku, ale RegioSharky jsou nádherné a příjemné jednotky.… Číst vice »

rtep

Neragoval jsem na řadu 628. Tou se tu svezu je zřídkakdy (odhadl bych, že tu mají tak 2 nebo 3 soupravy a jezdí jen na Budějovice), ale uznávám, že narozdíl od 654 jde o pěkné svezení.