lot
Letecké společnosti Letectví

Státem vlastněná firma letos prodá poslední airbusy po ČSA

Airbus A319 Českých aerolinií v Brně. Foto: Letiště Brno
Airbus A319 Českých aerolinií v Brně. Foto: Letiště Brno

Společnost B. aircraft vlastněná stoprocentně státním Letištěm Praha se letos zbaví posledních čtyř airbusů A319 v barvách Českých aerolinií (ČSA). Loni firma prodala dvě letadla za 549 milionů korun. Zbývající mají z flotily zmizet letos.

Vyplývá to z výroční zprávy firmy, která vznikla před osmi lety kvůli záchraně ČSA, zveřejněné ve sbírce listin obchodního rejstříku. Letadla si od ČSA tehdy nově založená firma koupila a stroje pronajímala ČSA, dopravce tak získal peníze na přežití. V jednu dobu společnost vlastnila až 11 letadel.

B. aircraft loni prodal dvě letadla registrace OK-MEL a MEK. Zatímco OK-MEK skončil na šrotišti a OK-MEL měl postihnout podobný osud, nakonec se tento stroj s novým majitelem opět dostal k ČSA. Celé skupině Smartwings Group, do které ČSA patří, loni chyběla letadla, a tak si nakonec letoun ještě dopravce pronajal.

Z provozu v Česku letos zmizí s největší pravděpodobností všechny airbusy z velkého nákupu z dob, kdy ČSA šéfoval Jaroslav Tvrdík. Jeho expanze dovedla ČSA téměř ke krachu. B. aircraft chystá prodej i posledních čtyř kusů, na než má kupce. Airbusy ale zcela z flotily ČSA nezmizí, firma vlastní stále A319 registrace OK-REQ a má pronajatý A320 registrace OK-HEU. Ten s původní várkou nových strojů ale nemá nic společného.

„V majetku společnosti B. aircraft jsou celkem čtyři letadla typu Airbus A319. Tato letadla by měla být prodána a postupně předávána novému majiteli do konce tohoto roku,“ potvrdila mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková. K podpisu kupní smlouvy došlo ještě před pandemií koronaviru. Výroční zpráva uvádí, že dvě letadla měla dát k dispozici ČSA, jen se měla prodat irské leasingové společnosti ASC. Konkrétně mělo jít o stroje s registrací OK-NEM a OK-NEN. ČSA ale kvůli pandemii koronaviru od plánu si letadla pronajmout ustoupily, k prodeji ale má dojít i tak. Dále má B. aircraft ve fotile ještě letouny OK-NEP a OK-NEO.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Když se posune dodávka A 220, znamená to, že o to déle zůstanou ve flotile ATRka, která měly A 220 nahradit?

jam

aeroklub , ktery zachranujeme ma 5vrtulek, jeden a319 a jeden 320.sw maji cca13x 737.

Vojta

Diť to podepsali před koronou tak nevím jak by to mohly pronajímat ČSA to by tu smlouvu museli zrušit

Axel

Jednou z možností jak se vyhnout dohadům a zjistit pravdu by mělo být si najít a pročíst veřejně dostupnou výroční zprávu B.Airways a.s. za rok 2019. Jestli někdo v té výroční zprávě vidíš důkaz o tom, že A-319 byly prodány k 31.3.2020 (a že byly prodány za předkrizovou cenu), tak je lepší jak já = já vidím pravý opak – podle mě A-319 k 31.3.2020 nebyly prodány. V každém případě – vzhledem k množství vyjádření členů vlády o podpoře leteckých dopravců je velmi, velmi zvláštní, že nepadlo ani slovo o letadlech v majetku firmy, která je v majetku ČR. Aspoň… Číst vice »

beija

Dle leteckého rejtříku prodány nebyly.

axel

Otázkou jak často je letecký rejstřík aktualizován.
Já vycházím ze zveřejněné výroční zprávy, ze které chápu, že k 31.3.2020 nedošlo k prodeji. Ovšem nevylučuji, že k prodeji mohlo dojít například v dubnu 2020

Roman

Zůstane jim jen tento song: https://www.youtube.com/watch?v=qRjMhKj1wh8

Jan

Firma B-aircraft je len prostriedok ako financovat(suportovat) byvale samostatne ČSA cez Letiste Praha. Je to biznis Aeroholdingu( Letiste Praha -resp. plod Dvořaka byv. riaditela letiste či Aeroholdingu). S o Šimanem to nema nic spolocne. System – my zaplatime drahy leasing a za lacno prenajmeme ČSA.Aeroholding (v ramci transakcie) si vzal budovu ČSA ,handling ČSA …. atď. To je cele čaro veci. Bol to jednoducho princip ( rozumej habaďura) ako oficialne udrzat pri zivote (provozne) finančne skoro mrtve ČSA medzi rokmi cca 2011-2015. Bolo by to asi na dlhsie vysvetlovanie, ale v kratkosti si myslim ,ze je to to dostatocne vysvetlenie… Číst vice »

beija

S první částí Vašeho příspěvku s Vámi souhlasím, je to společnost vzniklá kvůli nenápadnému přelití peněz do ČSA. S druhou částí s Vámi nesouhlasím. Uchovat ČSA pod Smartwings NENÍ důležité pro každého Čecha, je to jen (bohužel pro srdcaře z ČSA a srcdcaře fandy) důležitý argumentační nástroj jen pro majitele Smartwings – miliardáře, jak získat cca miliardu přes záruku od státu. Co se týká aeroholdingu, tak Vaše komentáře naivní nejsou. Co se týká ČSA a Smartwings nechám na Vašem zhodnocení.

Viktor

A jak to vypadá s A220, bude už první na podzim nebo se to odloží?

P.P.

Odloženo

Pitr

Máte k tomu nějaké informace? Můžete upřesnit?

Stony

Ja myslel ze se SW snazi to odlozit, ale podle obecneho vyjadreni Airbusu se jim do toho moc nechce. Uz se tedy dohodli?

mata

a na kdy?

j.c.

odlozeno o rok, t.j. podzim 2021

Mat

Neřekl bych, že je úplně rozumné se zbavit letadel s menší kapacitou. Smartwings má ještě dva Boeingy 737-700 s kapacitou 149 cestujících, ale jinak je všechno pro 189 lidí. Dávalo to smysl, když se očekávaly A220, ale jestli se jejich dodávka posune, tak bude hodně neekonomické všechno létat s nadkapacitou…

Axel

Jestli jsem dobře pochopil výroční zprávu pronajímatele/půjčovny letadel B.Aircraft a.s., tak skupina Smartwings a.s. asi ještě nedávno chtěla pokračovat v nájmu A-319, ale s nástupem krize se Smartwings rozhodl ukončit nájem (nejsem si jistý jestli skončil/brzy skončí nájem všech A-319 pro skupinu Smartwings a.s. od B.Aircraft a.s. nebo jestli jedno či dvě letadla si nechají v nájmu). Ovšem je velmi podivné, že zdá, že Smartwings obnovil nájem některých Boeing 737, které jsou starší než Airbus A-319. Proč, se takto rozhodl skupina Smartwings a.s. to nevím. Protože předpokládal jsem, že toto by mohla forma státní pomoci ČR pro letecké dopravce =… Číst vice »

Tomas

třeba proto, že když má většinu flotily boeingovou, tak dva airbusy 319 v době, kdy potřebuje šetřit, jsou zbytečná zátěž na nákladové straně.

P.P.

Rozhodující jsou podmínky a cena leasingu

Axel

Vždyť píšu – namísto (za levno, pod cenou) nyní prodávat letadla A-319 (de facto v majetku ČR), tak ČR mohla poskytnout dotaci leteckému dopravci/cům tím, že jim pronajme volné A-319 s dočasnou, řekněme 95%, slevou na nájemném.

A hotovost (kterou takto spolkne skupina Smartwings, dle názoru pana Havlíčka) si ČR mohla nechat na dotaci pro další firmy které jsou/budou v problémech, ale kterým ČR nemá možnost poskytnout nepeněžní dotaci jakou jsou dopravní letadla v majetku ČR pro dopravní firmu/firmy.

Tomas

a ty víš, za jakou cenu ty A319 jdou?

Axel

Cenový vývoj tipuji je velmi dynamický (rozkolísaný) viz aopa.org „Aircraft values and the coronavirus“. Uvidíme co za 2Q zveřejní gama.aero.

A proto mě mrzelo, že na včerejším jednání poslanců chyběl zástupce který by hovořil za B.Airways a.s. (o možnosti za levno/za skoro nulu pronajmout A-319 jako formu podpory).

Tomas

navic, jak by mohli ta letadla levne nekomu pronajimat, kdyz ta letadla byla prodana nekomu jinemu?

Axel

Pro Tomas… Nerozumím proč mi vkládáš do textu, co jsem nenapsal.

Můj názor je, že pokud by plánovaný prodej A-319 měl být za nízkou cenu (protože krize v aerolinkách), tak lepší by bylo prodej odložit na později a jako formu leteckým dopravcům (namísto hotovosti) těmto leteckým dopravcům pronajmout s velmi velkou slevou Airbus A-319.

Jestli by o pronájem A-319 měl zájem skupina Smartwings (jejich (?bývalý) provozovatel) nebo jestli by A-319 provozovali lidé kteří ztratili zaměstnání ve skupině Smartwings … to už bych nechal na rozhodnutí politiků, jak by nastavili podmínky

Tomas

🙈 ty naprosto ignorujes realitu a stale tady konstruujes silene konstrukce.

co je kua nepochopitelneho na faktu, ze ty letadla byly prodany pred koronou tudiz ty tvy fantazie jsou zcela mimo misu?

Axel

Právě naopak – nejdřív si zjistím fakta a pak si vytvářím názor. Zdroj faktům jsem napsal. Ano, možná jsem hloupý, naivní nebo zaujatý, ale když ve výroční zprávě B.Airways a.s. je uvedeno k 31.3.2020, že ty Airbusy A-319 jsou uváděny v „odhadované tržní ceně“ tak opravdu nevidím, že by Tvé tvrzení o „prodeji před koronou“ vycházelo z uvedené výroční zprávy.

Jaký je zdroj Tvého tvrzení? Prosím naprosto konkrétně. Díky.

jam

myslim,ze leasing ani zadarmo td nikoho nezajima, prodej je ralny nyni za minusovou cenu (stare letadlo, vysoka spotreba na osobokilometr)….takovy cerny petr v ruce statu

Roman

Jak už psal Tomas výše. Šlo by o další náklad navíc. SW nemá vlastní kapacity na servis a ten by dělala třetí strana. Sice je pravda že by se jednalo, pravděpodobně, o CSA Technics, ale i tak by za to museli platit. Obávám se, že by ostatním jejich zákazníkům špatně vysvětlovali, že jednoho zákazníka opravují zadarmo.

Axel

Díky za názor.

Tomas

pokud byla smlouva uzavrena (a tom i cena domluvena) pred corona pauzou, je to idealni zpusob jak se jich zbavit.

takže se ptam znova – znas cenu, kdyz tu trousis moudra?

Axel

Pokud by to bylo tak jak píšeš, tak možná jo. Ale je to tak, tak jak píšeš? Mě z výroční zprávy B.Airways a.s. spíše vyplývá opak (=zdá se mi, že poté co Smartwings a.s. odmítla další nájem, který byl předjednán, tak plánovaný prodej padnul a nyní tentýž zájemce vyjednává o nových podmínkách za kterých A-319 koupí)…. Právě proto, že asi jde o hodně peněz tak se ptám. Mě osobně přijde tato konkrétní výroční zpráva psaná nejednoznačně (=existuje jistá možnost, že ve skutečnosti to odhadnul správně HonzaLB), V každém případě jde o velké peníze, tak je naprosto fér se zeptat, jde-li… Číst vice »

David

Opravdu idealní čas na prodej letadel. Ceny na trhu budou drakoncké.

Axel

Pro HonzaLB: By by zdroj, prosím?
Ve výroční zprávě B.Aircraft a.s. za rok 2019 jsem nenašel oporu pro Vaše tvrzení (viz např. pasáž o „opravných položkách“ k Dlouhodobému hmotnému majetku – je na stránce 26)

Tomas

neříkal jsi, že už sem nebudeš psát?

jestli v těch výročních zprávách hledáš stejně, jako ve výroční zprávě smartwingsu .. tak pánbůh s námi a budeme to tady ještě půl roku poslouchat?

Axel

Pro Tomas:
Co je nepochopitelného na mé otázce, když jsem se pana Sůry ptal odkud vzal zdroj své tvrzení? A vysvětlit jsem proč mám pochybnost o tomto jeho tvrzení. viz:…
Ve výroční zprávě B.Aircraft a.s. za rok 2019 jsem nenašel oporu pro Vaše tvrzení (viz např. pasáž o „opravných položkách“ k Dlouhodobému hmotnému majetku – je na stránce 26).

Axel

Je-li řeč o třetí 3 (a nikoliv o „následných událostech“ na 30.-té stránce), tak se nic nepíše o tom, že by B.Aircraft a.s. znal skutečnou kupní cenu za letadla které chce letos prodat.. Zopakuji – na dvacátéšesté stránce je uvedeno, že B.Aircrat a.s. znal „odhadovanou tržní cenu“ (=nepíše nic o tržní ceně dle kupní smlouvy) Takže mě překvapilo, že Vy jste si jist, že prodej A-319 bude za předkrizovou cenu, nikoliv za dnešní cenu která je asi o poznání menší. Tj. vycházel jste pouze z Výroční zprávy B.Aircraft a.s. za 2018? (pro mě je tato výroční zpráva psána místy nejednoznačně)…… Číst vice »

Axel

Pak je otázkou proč k 31.3.2020 uvedl B.Aircraft a.s. „odhadovaná tržní cena“ (na dvacátéšesté straně). Definice odhadů (písmeno j na dvacátéčtvrté straně) je vágní a jediné co z ní chápu, že „odhadovaná tržní cena“ platí dle informací k 31.3.2020. IMHO je asi zásadní rozdíl, pokud B.Aircraft prodá 4xA319 za předkrizové ceny (=jak si myslíte Vy), tj. zhruba za miliardu (2 letadla byly loni prodány za 549 milionů celkem). Anebo jestli B.Aircraft prodá za nynější krizové – nižší – ceny. Asi by to stálo za dotaz na B.Aircraft a.s. jestli Váš předpoklad je správný…. Já doufám že ano, ale nenašel jsem… Číst vice »

jam

condor byl uz takr skoro prodany:)

naMOL

Opravdu strategický dopravce

Y.K.

Nečte ale komentuje. Fascinující.

Honza

a kdo prosím? B. aircraft? Jestli vy i ten nick nemáte napsaný špatně…

Filip

Takže z ČSA už zbyde jen ten „prodejní kanál“, jak to pojmenoval Šimáně…

LuisDe

To už je teď. To torzo společnosti má 1x A320, 1x A319 a 2x ATR (pokud se pletu, opravte mě). Společnost má už jen pár složek jako OCC, plánování a personální oddělení, možná ještě nějaké bezvýznamné.. Ty jsou však loutkou stejných složek Smartwings a jsou postupně slučována a SW naprosto podřízena. Je to otázka času, kdy to bude skutečně úplně jen ten prodejní kanál.

P.P.

Ještě má 1x 737-800 a zřejmě bude mít další

Miroslav

Kterou registraci 800 Smart vůbec vlastní?

beija

To se těžko dohledává, neb málokde uvádějí imatrikulace. A podle imatrikulací se vlastník zjistí v leteckém rejstříku. Některé imatrikulace letadel pronajatých Smartwingsem jsou na Flight radar24.(dle Wikipedie).

Tomas

A k tomu připočtěeme objednané A220 apod….

mata

ČSA má už jen 2 ATR72 ?

beija

Nemá, vlastní jen OK-REQ . Místo reka imatrikulace spíše budí dojmu zkratky pro requiem..
3letadla (OK-NEP, OK-NEM, OK-NEO) by dle leteckého rejstřiku v červnu 2020 ještě měla patřit B. aircraft. Játra(ATRky) už mají jiní vlastníci a Smartwings to není..

Y.K.

Tak zrovna tímhle konkrétně se nemění noc moc. Letadla která dávno nevlastnili a jen si je pronajímali majitel prodá.

Roman

Poslední zhasne…

petr 5

ještě před tím odkloní dividendy

Pavel

Spiš odkloní a vysaje přes služby: interní – od od SW i různé napojené externí.
Štourat se v VS je v případě PZetkářů nonsense.
Pomáhá jen důkladný forenzní audit za celou dobu.

beija

Dle jednoho názoru známého je Smartwings pro Šimáněho a spol. dojná kráva, ze které takhle vyvádí peníze do vlastní kapsy. Každopádně pomůže jen být občansky aktivní( Ale s mírou! Pokud byste psali poslancům, Babišovi, Havlíčovi a Schillerové či jinam, dle znalostí a zušeností, tak s fakty, bez vulgarit, atd.). Ale to se u nás moc nenosí, kvůli dědictví komunismu. Diskuze na fóru je jednodušší. Vzhledem k posledním dnům je nutné uvést, že vedení Smartwings používá veškeré legální, i když nefér prostředky – agresivní PR kampaň s polopravdami, zkreslování údajů o firmě a házení zkreslených údajů na novináře coby jejich chyby,… Číst vice »

Jiří Kocurek

NO co, zaměsnanci jsou doma za 80 procent a tak dostali nakázáno „vytvářet mediální obraz“.

Honza

a těch 80% jste si vycucal z prstu nebo odkud?

Y.K.

Otázka na rating je k ničemu, protože aerolinky obecně teď mají mizerný rating. Březen: Moody’s reassessed the evolving risk profile of its rated issuers and, beginning earlier this week, initiated reviews for downgrades of its ratings for most of the airline companies that it rates. Moody’s noted that the extent of government intervention is critical. The rating agency believes that many airlines will require financial support from federal and state governments, particularly if more aggressive measures to contain the spread of the virus are implemented. Indeed, globally, various regulatory relief measures are either already in process or under consideration to… Číst vice »

beija

Máte odkaz? Každopádně ale žádná evropská aerolinka nemá za 49% vlastníka Čínskou lidovou republiku, kterou české bezpečnostní složky vyodnotily jako rizikovou.

Y.K.

Už ne, ale asi vygooglíte podle textu. Je to z tiskové zprávy Moody’s.

Roman

Ono obecně když se podíváte na moodys tak většině aerolinke po světě je snižován rating. Někde i docela razantně.

Y.K.

Ano a není se co divit.