Stát začíná s přípravou tendru na provozovatele mýta, vybral poradce

Největší změnou má být rozšíření poplatků z dálnic a silnic I. třídy i na vybrané úseky silnic druhých a třetích tříd.
Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) spustily proces, na jehož konci má být nová desetiletá smlouva na provoz mýtného systému na českých silnicích a dálnicích. Současná smlouva s konsorciem firem CzechToll a SkyToll ze skupiny PPF vyprší s koncem roku 2029.
Stát aktuálně vybral poradce, který připraví zadávací dokumentaci pro velký tendr na mýtného provozovatele. Poradcem se stala firma CGI IT Czech Republic s cenou 27,3 milionu korun. Smlouva se objevila ve veřejném registru, jako první na ni upozornil server iDnes.cz.
Podle něj bude největší změnou rozšíření poplatků z takzvané nadřazené silniční sítě i na vybrané úseky silnic druhých a třetích tříd, které mají místo státu ve správě jednotlivé kraje. Dnes se mýto vybírá pouze na dálnicích (1545 km) a silnicích I. třídy (1371 km). Platí jej provozovatelé aut nad 3,5 tuny.
Samotný model, že si stát na dodání a provoz mýtného systému najme externí firmu, se měnit nebude.
Včasným výběrem provozovatele mýtného systému se chce stát vyhnout fiasku, které zažil v předchozím období. Tehdy ministerstvo dopravy zaspalo a muselo několikrát bez soutěže prodloužit smlouvu s firmou Kapsch, která v tuzemsku vybírala mýtné od roku 2007. Používala přitom mikrovlnnou technologii s mýtnými branami.
Mýtný provozovatel se tak měnil až po 13 letech v prosinci 2019. Firma CzechToll nahradila mikrovlnnou technologii Kapsche satelitním řešením.
Dopravci na mýtném loni zaplatili rekordní částku přes 17 miliard korun. Výběry tak meziročně vzrostly o 15 procent. Z toho stát odvedl za služby firmě CzechToll 1,49 miliardy korun.